LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hema en "gratis" koffie

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Ciepie

Hema en "gratis" koffie

Ongelezen bericht door Ciepie »

Ik kreeg de vraag of ik bij mijn 3 vleeswaren de gratis koffie wilden. Een pak snelfiltermaling.... Gebruik ik zelf niet, maar heb er wel iemand blij mee kunnen maken. Zag later pas dat er 1 cent voor gerekend werd.... Vraag me af hoeveel winst dit de Hema heeft opgeleverd. Via Facebook en Twitter wordt niet gereageerd.

bprosman

Re: Hema en "gratis" koffie

Ongelezen bericht door bprosman »

Vraag me af hoeveel winst dit de Hema heeft opgeleverd.

Daarvan sturen ze het hele personeel all-inclusive 3 weken van naar de Bahama's :wink: .
Even serieus, hoeveel winst KUN je maken door ergens 1 cent voor te rekenen :? .
Die 1 cent zal zijn om het administratief te kunnen verwerken (voorraad) en is vaak het laagste bedrag wat ergens voor gerekend kan worden.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

bprosman schreef:Die 1 cent zal zijn om het administratief te kunnen verwerken (voorraad) en is vaak het laagste bedrag wat ergens voor gerekend kan worden.
+1 dat zal exact de reden zijn, ja. Ongelooflijk dat iemand daar hier dan nog over klaagt! Op een consumentenforum nota bene...het lijkt Zeeuws meisje wel: "géén cent teveel"... :lol:

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Laatst bezocht:- Totaal aantal berichten:1 | Zoek berichten van gebruiker
(0.00% van alle berichten / 1.00 berichten per dag)

Misschien was het bedrag wel 3,97 en met die extra cent 3,98 waardoor afgerond 4 euri moest worden betaald ipv 3,95.

:roll: :?: :arrow: :mrgreen:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als jij met een pak koffie voor 1 cent veel winst weet te maken biedt ik jou meteen een heel goed betaalde baan aan. Ik zie de berekening graag voorbij komen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu moet ik toch even denken aan de uitvinding van het koperdraad, volgens de Belgen dan. Hoe dat ontstond? Twee Hollanders die beiden aan een cent zaten te trekken omdat ze elkaar die cent niet gunden. :lol:

Laat de Belgen dit topic maar niet lezen. :oops:

(te laat: het is niet zo heel veel, maar ik heb toch een paar procentjes Vlaams bloed... :mrgreen: )

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Heeft u het pak wel nagewogen? Zult u zien dat ze ook nog 1 gram te weinig hebben meegeven.
Wordt u dubbel gepakt voor 1 pak koffie. Het zijn daar wel een stelletje schuimsmarcheerders ook zeg.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De HEMA draait hier natuurlijk verlies op. Misschien hebben ze dit zo gedaan omdat ze het anders niet konden verwerken in het systeem. Echt gratis is het zo natuurlijk niet en daarmee maakt HEMA zich feitelijk gezien schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk. Maar ik zou er persoonlijk niets mee doen.

witte angora

Ja hoor. Om dat belerende gezever te voorkomen kan de Hema kennelijk beter adverteren met: koffie voor 1 cent. Want o,o,o, wat hebben wij in dit land toch een problemen zeg.

alfatrion

witte angora schreef:Nu moet ik toch even denken aan de uitvinding van het koperdraad, volgens de Belgen dan. Hoe dat ontstond? Twee Hollanders die beiden aan een cent zaten te trekken omdat ze elkaar die cent niet gunden. :lol:
Sinds de invoering van de euro is deze mogelijkheid om aan koperdraad te komen verdwenen. Daarom worden er vanaf die tijd ook koperdraden gestolen. ;)

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ciepie schreef:Ik kreeg de vraag of ik bij mijn 3 vleeswaren de gratis koffie wilden. Een pak snelfiltermaling.... Gebruik ik zelf niet, maar heb er wel iemand blij mee kunnen maken. Zag later pas dat er 1 cent voor gerekend werd.... Vraag me af hoeveel winst dit de Hema heeft opgeleverd. Via Facebook en Twitter wordt niet gereageerd.
Zoveel winst dat ze voortaan altijd hun koffie op deze manier verkopen.

Ciepie

Ongelezen bericht door Ciepie »

Gaat mij niet om mijn 1 cent... die echt apart werd gerekend... maar ik ben zeker niet de enige die dit heeft "gekregen".... Daar gaat het om, als een groot bedrijf bij zijn acties steeds stiekum geld rekent....

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ciepie schreef:Gaat mij niet om mijn 1 cent... die echt apart werd gerekend... maar ik ben zeker niet de enige die dit heeft "gekregen".... Daar gaat het om, als een groot bedrijf bij zijn acties steeds stiekum geld rekent....
Ja ivm voorraad.

Het zou handiger zijn geweest, als gezegd was 'wilt u een pak koffie voor 1 cent'?
Maar dat roept dan weer vragen op in de winkel.
Kaart het aan in de winkel, wie weet een volgende keer staat er een bordje bij met tekst en uitleg.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:De HEMA draait hier natuurlijk verlies op. Misschien hebben ze dit zo gedaan omdat ze het anders niet konden verwerken in het systeem. Echt gratis is het zo natuurlijk niet en daarmee maakt HEMA zich feitelijk gezien schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk. Maar ik zou er persoonlijk niets mee doen.
Ik zie dat niet zo. 1 cent kun je nagenoeg gratis noemen. Het is ook niet zo dat omo altijd wit wast, dat miele altijd de beste is, etc...Beetje overdrijven in reclame mag. In de normale verkeersopvatting wordt iets van 1 cent als gratis gezien...

witte angora

Ciepie schreef:Gaat mij niet om mijn 1 cent... die echt apart werd gerekend... maar ik ben zeker niet de enige die dit heeft "gekregen".... Daar gaat het om, als een groot bedrijf bij zijn acties steeds stiekum geld rekent....
Ik snap het ergens ook wel. Het is nog niet eens zozeer een principekwestie, het is meer iets van, waarom zeggen ze nou het één, terwijl ze het ander doen.

Ik denk dat hier de diversiteit in het denken van mensen heel mooi aan het licht komt. De een is nu eenmaal heel nauwgezet in alles, de ander een stuk nonchalanter. Soms is het goed als de een wat meer de schouders op kan halen in bepaalde situaties, en soms moet de ander leren wat meer rekening te houden met degenen die wat preciezer zijn. Zo is nu eenmaal het leven.

En het mooie is, juist door die diversiteit en het aanvaarden daarvan, zouden mensen elkaar heel goed in evenwicht kunnen houden. Maar goed, dat is mijn mening.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Allemensen, bij 3 pakjes vleeswaren een pak koffie cadeau krijgen! Fantastisch toch. Heerlijk, Helder, Hema; om ff variant te gebruiken.

alfatrion

olaf79 schreef:Ik zie dat niet zo. 1 cent kun je nagenoeg gratis noemen. Het is ook niet zo dat omo altijd wit wast, dat miele altijd de beste is, etc...Beetje overdrijven in reclame mag. In de normale verkeersopvatting wordt iets van 1 cent als gratis gezien...
Dit klinkt alsof je rechtshandelingen die tot stand komen door bedrog verwart met de verbintenissen die voortvloeien uit de overeenkomst. Als een product gratis is dan hoef je er niet een beetje, niet 1 cent, maar helemaal niets voor te betalen. Van Dale definieert gratis dan ook als "voor niets; kosteloos: gratis onderwijs".
Artikel 3:44 lid 3 BW schreef:Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep. Aanprijzingen in algemene bewoordingen, ook al zijn ze onwaar, leveren op zichzelf geen bedrog op.
Artikel 6:193g aanhef en onder t BW schreef:De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend: een product als gratis, voor niets of kosteloos te omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen;
Onder onvermijdelijke kosten vallen zaken als verzendkosten, telefoonkosten, gemaakte benzine kosten om het product te komen ophalen, ect.. De aanschafprijs valt hier niet onder.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Onder onvermijdelijke kosten vallen zaken als verzendkosten, telefoonkosten, gemaakte benzine kosten om het product te komen ophalen, ect.. De aanschafprijs valt hier niet onder.
Als een kassasysteem geen transacties van 0.00 Euro aan kan (en die zijn er) en je wil toch je voorraad op peil houden valt die 0.01 toch onder de "onvermijdelijke kosten". Vaak is het slimmer om in dat geval het pak koffie gewoon voor de volle mep aan te slaan en het zelfde bedrag als korting verlenen.
HEMA was slimmer geweest door de term gratis te vermijden en te zeggen een pak koffie voor 1 cent.
gemaakte benzine kosten om het product te komen ophalen
En de kosten van de cassiere die moet vragen of een klant de koffie wil , en het moet overhandigen / inpakken ?

witte angora

bprosman schreef: En de kosten van de cassiere die moet vragen of een klant de koffie wil , en het moet overhandigen / inpakken ?
Dan hoop in niet dat die ene cent haar salaris is voor de tijd dat ze met die koffie bezig is. :mrgreen:

alfatrion

bprosman schreef:Als een kassasysteem geen transacties van 0.00 Euro aan kan (en die zijn er) en je wil toch je voorraad op peil houden valt die 0.01 toch onder de "onvermijdelijke kosten".
Ja ja. Het aanbod bestaat uit een gratis (voor niets, kosteloos, om niet) product, maar als het systeem het niet aan kan zou je producten als gratis mogen omschrijven en er vervolgens toch iets voor vragen?

Neen. Het wetsartikel heeft het over "onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod". Het karakter van het aanbod zelf mag niet worden aangetast door de onvermijdelijke kosten.

Gesloten