openbaarvervoertarief versus file en mileu problemen
Geplaatst: 13 feb 2004 22:42
Ik zit niet in de politiek, heb niet gestudeerd als vervoersdeskundige, economie of iets dergelijks, maar kan ik buigen over een jarenlange Nederlandse ervaringsdeskundige, ik woon er al 37 jaar, en ben van nature een wereldwijde observator, lid van Greenpeace e.a. en in bezit van een geldig Nederlands HBO- diploma.
Iets moet me van het hart en hoop dat ik hiermee medestanders voor een plan kan krijgen.
Wat zou dit Kikkerlandje met al zijn regels en regeltjes er beter van worden als zij bij DE EU een plan zouden indienen om al het openbaar vervoer, te beginnen in ons land, tegen een landelijk zeer laag tarief aan te bieden. En met laag bedoel ik ook laag. Een uitkeringsgerechtigede (bijstand/AOW etc..) die op het minimum zit neemt voor hem of haar "plezier" de trein / bus of zelfs een concurrende taxi. Op het kopen van (brom) fietsen geven wij aankooppremies (zelfde als aankoop isolatie of witgoed met een A "keurmerk")
Gelijkertijd breiden wij het publieke vervoersnet flink uit en breiden wij ook uit met veilige (brom)fiets en skate / step routes. De taxi's mogen collectieve vervoer aanbieden (Meerdere personen met diverse eindbestemmingen) Sharing... met een mooi woord.
Tevens stimuleren wij weer, nu anders graag, het carpoolen, het huren of delen van een auto. Ook een bijdrage is dat alle uitkerings instanties de eis laten vallen dat 1,5 uur enkele reis p/d rijden naar een werkgever pas het limiet is om niet te solliciteren. Werkgevers hun uiterste best doen (premie?) werknemers uit hun eigen regio te halen. Werkgevers erop wijzen dat flexibele arbeidstijden er niet voor niets zijn. Telewerken bij hun nog meer stimuleren.
De financiering komt vanuit de motorrijtuigenbelasting, Accijns op benzine/diesel voor personen auto's, afschaffen uitbreiding wegennet, afschaffing alle fiscale werkgevers en werknemers voordelen met betrekking tot het "moeten hebben van een "zakelijke" auto.
Veel voordelen...in 1 klap!
Het file probleem zal zich zeker niet uitbreiden, maar zelfs op termijn afnemen. Dit houdt in dat ook het milieu in de ruimste zin des woords gespaard gaat worden.
Het is een korte opsomming en zeker kan er hier en daar wat zaken toegewoegd of aangepast worden, maar er is een begin. En dat ik dit opschrijf weet ik zeker dat met mij al vaker om dit soort maatregelen gevraagd is.
Iets moet me van het hart en hoop dat ik hiermee medestanders voor een plan kan krijgen.
Wat zou dit Kikkerlandje met al zijn regels en regeltjes er beter van worden als zij bij DE EU een plan zouden indienen om al het openbaar vervoer, te beginnen in ons land, tegen een landelijk zeer laag tarief aan te bieden. En met laag bedoel ik ook laag. Een uitkeringsgerechtigede (bijstand/AOW etc..) die op het minimum zit neemt voor hem of haar "plezier" de trein / bus of zelfs een concurrende taxi. Op het kopen van (brom) fietsen geven wij aankooppremies (zelfde als aankoop isolatie of witgoed met een A "keurmerk")
Gelijkertijd breiden wij het publieke vervoersnet flink uit en breiden wij ook uit met veilige (brom)fiets en skate / step routes. De taxi's mogen collectieve vervoer aanbieden (Meerdere personen met diverse eindbestemmingen) Sharing... met een mooi woord.
Tevens stimuleren wij weer, nu anders graag, het carpoolen, het huren of delen van een auto. Ook een bijdrage is dat alle uitkerings instanties de eis laten vallen dat 1,5 uur enkele reis p/d rijden naar een werkgever pas het limiet is om niet te solliciteren. Werkgevers hun uiterste best doen (premie?) werknemers uit hun eigen regio te halen. Werkgevers erop wijzen dat flexibele arbeidstijden er niet voor niets zijn. Telewerken bij hun nog meer stimuleren.
De financiering komt vanuit de motorrijtuigenbelasting, Accijns op benzine/diesel voor personen auto's, afschaffen uitbreiding wegennet, afschaffing alle fiscale werkgevers en werknemers voordelen met betrekking tot het "moeten hebben van een "zakelijke" auto.
Veel voordelen...in 1 klap!
Het file probleem zal zich zeker niet uitbreiden, maar zelfs op termijn afnemen. Dit houdt in dat ook het milieu in de ruimste zin des woords gespaard gaat worden.
Het is een korte opsomming en zeker kan er hier en daar wat zaken toegewoegd of aangepast worden, maar er is een begin. En dat ik dit opschrijf weet ik zeker dat met mij al vaker om dit soort maatregelen gevraagd is.