LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Voor mijn studie doe ik momenteel een marktonderzoek naar een totaal vernieuwd winkelconcept. Je zou mij heel erg helpen door een vragenlijst in te vullen waarmee je ook nog eens 3x een Bol.com waardebon kunt winnen van 50 euro.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat zou je er van vinden als de traditionele winkelrollen worden omgedraaid:
Je gaat niet naar de winkel, maar de winkel komt naar jou toe!
- je geeft aan welke producten je aan wilt schaffen
- je geeft aan voor welke prijs je dat wilt doen
- je doet dat gezamenlijk met vele andere consumenten, waardoor je gezamenlijk de 'markt'bepaald (= prijs)
- inzicht hebben in aanbieders die met je zaken willen doen
- aanbieders die jouw 'vraag' voor jouw prijs willen vervullen, leveren het product aan huis af
Werk mee aan het marktonderzoek op http://www.denieuwemaniervanwinkelen.nl
Alvast bedankt
Door het invullen van deze vragenlijst help je mij verder met het onderzoek en maak je 3x kans op een Bol.com cadeaukaart t.w.v. 50 euro. Je maakt kans op de cadeaukaarten door:
1. Vul de vragenlijst in en maak kans op 1 cadeaukaart
2. Bedenk een naam voor het winkelconcept en maak kans op 1 cadeaukaart
3. Deel het bericht (staat op de webiste) op Facebook met je vrienden en maak kans op 1 cadeaukaart
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat zou je er van vinden als de traditionele winkelrollen worden omgedraaid:
Je gaat niet naar de winkel, maar de winkel komt naar jou toe!
- je geeft aan welke producten je aan wilt schaffen
- je geeft aan voor welke prijs je dat wilt doen
- je doet dat gezamenlijk met vele andere consumenten, waardoor je gezamenlijk de 'markt'bepaald (= prijs)
- inzicht hebben in aanbieders die met je zaken willen doen
- aanbieders die jouw 'vraag' voor jouw prijs willen vervullen, leveren het product aan huis af
Werk mee aan het marktonderzoek op http://www.denieuwemaniervanwinkelen.nl
Alvast bedankt
Door het invullen van deze vragenlijst help je mij verder met het onderzoek en maak je 3x kans op een Bol.com cadeaukaart t.w.v. 50 euro. Je maakt kans op de cadeaukaarten door:
1. Vul de vragenlijst in en maak kans op 1 cadeaukaart
2. Bedenk een naam voor het winkelconcept en maak kans op 1 cadeaukaart
3. Deel het bericht (staat op de webiste) op Facebook met je vrienden en maak kans op 1 cadeaukaart
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Joh, dit deel is al zo oud: nooit van de SRV-wagen gehoord, de rijdende supermarkt? Bestaat bijna niet meer.jager89 schreef:
Wat zou je er van vinden als de traditionele winkelrollen worden omgedraaid:
Je gaat niet naar de winkel, maar de winkel komt naar jou toe!
http://nl.wikipedia.org/wiki/SRV-wagen
Daarnaast heb je nog het fenomeen internetwinkel (geen idee onder welke steen je vandaan komt); die leveren ook keurig aan huis af, aanbieders zat, zodat je je prijs zelf kunt bepalen.
Ik kan je nu al vertellen dat het idee mooier is dan de praktijk gaat worden. Het is namelijk niet de consument die de prijs bepaalt (al denk jij dat) maar de leveranciers, aan de hand van een aantal economische modellen die al zeer, zeer lang geleden zijn uitgedokterd. Je dacht toch zeker niet dat die leveranciers uit concurrentieoverwegingen blijvend verlies gaan draaien op hun assortiment omdat de 'consument' de prijs ineens gaat bepalen?- je geeft aan welke producten je aan wilt schaffen
- je geeft aan voor welke prijs je dat wilt doen
- je doet dat gezamenlijk met vele andere consumenten, waardoor je gezamenlijk de 'markt'bepaald (= prijs)
- inzicht hebben in aanbieders die met je zaken willen doen
- aanbieders die jouw 'vraag' voor jouw prijs willen vervullen, leveren het product aan huis af
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Lijkt me zaak dat je nogmaals de economische theorieen gaat bestuderen.jager89 schreef:Voor mijn studie doe ik momenteel een marktonderzoek naar een totaal vernieuwd winkelconcept. Je zou mij heel erg helpen door een vragenlijst in te vullen waarmee je ook nog eens 3x een Bol.com waardebon kunt winnen van 50 euro.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat zou je er van vinden als de traditionele winkelrollen worden omgedraaid:
Je gaat niet naar de winkel, maar de winkel komt naar jou toe!
- je geeft aan welke producten je aan wilt schaffen
- je geeft aan voor welke prijs je dat wilt doen
- je doet dat gezamenlijk met vele andere consumenten, waardoor je gezamenlijk de 'markt'bepaald (= prijs)
- inzicht hebben in aanbieders die met je zaken willen doen
- aanbieders die jouw 'vraag' voor jouw prijs willen vervullen, leveren het product aan huis af
Werk mee aan het marktonderzoek op http://www.denieuwemaniervanwinkelen.nl
Alvast bedankt
Door het invullen van deze vragenlijst help je mij verder met het onderzoek en maak je 3x kans op een Bol.com cadeaukaart t.w.v. 50 euro. Je maakt kans op de cadeaukaarten door:
1. Vul de vragenlijst in en maak kans op 1 cadeaukaart
2. Bedenk een naam voor het winkelconcept en maak kans op 1 cadeaukaart
3. Deel het bericht (staat op de webiste) op Facebook met je vrienden en maak kans op 1 cadeaukaart
De praktijk laat zien dat zodra er in een markt overdreven veel macht is voor 1 partij, de markt dusdanig verstoort raakt dat niemand daar uiteindelijk beter van wordt.
Prijs is niet een resultaat van wat de consument wil betalen. Prijs is een samenspel tussen verschillende factoren. Een van de belangrijkste is de kosten die die producent moet maken om het product te leveren. Een prijs moet reeel zijn. Als je de prijs overlaat aan de consument krijg je onreele prijzen, en geen leverancier die nog wil leveren.
Ook je idee dat meerdere consumenten samen sterk staan, werkt niet. De ene consument heeft namelijk andere behoeften dan de ander. De ene vindt een tv van 500 duur, de andere een koopje.
Ik wil erg graag voor 2 euro een iphone, maar dat gaat nooit gebeuren want apple wil het product daarvoor niet verkopen.
Onzinnig systeem dat niet gaat werken. Ook de rompslomp om alles in goede banen te leiden en te organiseren is veel te kostbaar en tijdrovend.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Heb de vragen even bekeken en vraag me af of je hier (of elders) wel een enquête, d.w.z. voldoende antwoorden zult krijgen. En natuurlijk is zo'n vraag een beetje wereldvreemd: wat zou je ervoor willen betalen. Als het zo zou werken kunnen alle winkeliers enz. wel inpakken. Ga wel mee in het antwoord van Witte Angora. Vraag jezelf eens af waarom bijna alle SRV-wagens (als je weet wat dat was/is), zijn verdwenen.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
De SRV heeft niets met absurde idee van TS te maken. De SRV was in die tijd relevant omdat winkels een beperkte openingstijd hadden. Ze zijn nu irrelevant door de ruime tijden, en webshops en bezorgdiensten als albert die komen als jij het wilt. De SRV had ook een heel beperkt assortiment.tenormin schreef:Heb de vragen even bekeken en vraag me af of je hier (of elders) wel een enquête, d.w.z. voldoende antwoorden zult krijgen. En natuurlijk is zo'n vraag een beetje wereldvreemd: wat zou je ervoor willen betalen. Als het zo zou werken kunnen alle winkeliers enz. wel inpakken. Ga wel mee in het antwoord van Witte Angora. Vraag jezelf eens af waarom bijna alle SRV-wagens (als je weet wat dat was/is), zijn verdwenen.
TS stelt dat de nieuwe manier van winkelen is dat de consument een prijs aangeeft en de leverancier bepaald of hij daarvoor wil leveren. Dit is een absurd concept omdat de consument (althans de gemiddelde consument) geen inzicht, noch enig benul heeft van de kosten om een product te maken. De prijs die de consument dan biedt is geen prijs die gebaseerd is op reele waarden en goede informatie. Zo'n markt gaat nooit van zijn leven werken. Dit is geen nieuw concept of nieuwe manier van winkelen. Dit is een slecht doordacht onwerkbare hersenspinsel.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Bovendien stelt TN hier dat hij het voor zijn studie doet. In de enquete staat dat hij startend ondernemer is. Ondernemer in wat? En hoe zit het nou precies?
Als ondernemer gaat het zo niks worden. Als student laat hij een groot gebrek aan kennis, besef en inzicht zien. Reden voor een ruime onvoldoende.
Als ondernemer gaat het zo niks worden. Als student laat hij een groot gebrek aan kennis, besef en inzicht zien. Reden voor een ruime onvoldoende.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Dat is, hoewel het niet ter zake doende is, toch hier anders geweest met SRV. Kwam veel in afgelegen dorpen en vooral bij huizen waar ouderen nog zelfstandig woonden en had hier dus niet van doen met de openingstijden van winkels. Is inderdaad zo dat, als de TS een ondernemer wil worden, een 'bloedtransfusie' nodig heeft in de zin van "ondernemersbloed" en dat lijkt me bij hem wel te ontbreken. Wil helemaal niet l*llig doen maar de gestelde vragen slaan werkelijk nergens op.De SRV heeft niets met absurde idee van TS te maken. De SRV was in die tijd relevant omdat winkels een beperkte openingstijd hadden. Ze zijn nu irrelevant door de ruime tijden, en webshops en bezorgdiensten als albert die komen als jij het wilt. De SRV had ook een heel beperkt assortiment.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
SRV bediende inderdaad ook afgelegen gebieden. Die zijn er nog steeds (althans waar geen winkels meer zijn), maar blijft overeind dat het is achterhaald. Vervangende diensten als albert komen op momenten dat het je uitkomt (mag je zelf kiezen in een bepaald tijdslot), hebben een veel uitgebreider assortiment en zijn altijd open. Het concept de winkel komt bij de klant is dus niet nieuw of achterhaald, de manier waarop dat wordt ingevuld door de SRV is achterhaald.tenormin schreef:Dat is, hoewel het niet ter zake doende is, toch hier anders geweest met SRV. Kwam veel in afgelegen dorpen en vooral bij huizen waar ouderen nog zelfstandig woonden en had hier dus niet van doen met de openingstijden van winkels. Is inderdaad zo dat, als de TS een ondernemer wil worden, een 'bloedtransfusie' nodig heeft in de zin van "ondernemersbloed" en dat lijkt me bij hem wel te ontbreken. Wil helemaal niet l*llig doen maar de gestelde vragen slaan werkelijk nergens op.De SRV heeft niets met absurde idee van TS te maken. De SRV was in die tijd relevant omdat winkels een beperkte openingstijd hadden. Ze zijn nu irrelevant door de ruime tijden, en webshops en bezorgdiensten als albert die komen als jij het wilt. De SRV had ook een heel beperkt assortiment.
Terugkomend op het onderwerp. Ik heb inderdaad niet het idee dat TS erg veel van zijn studie heeft begrepen. Ik denk dat hij te hoog van de toren blaast door het een nieuwe manier van winkelen te noemen. Hij doet gewoon onderzoek naar de al tig keer uitgekauwde vraag of mensen willen thuis winkelen. Economische cijfers achterhalen dat onderzoek. Het antwoord is simpel: JA dat willen ze.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
De SRV is er nog steeds, alleen niet meer onder die naam http://nl.wikipedia.org/wiki/SRV-wagen
Ook hier had de SRV niets van doen met beperkt open zijn van winkels, het was/is handig als je niet te ver de deur uit wilt en of kunt, iets vergeten bent en daarvoor niet weer weg wilt, als je weg bent en bij thuiskomst je boodschappen aan huis gebracht hebben enz.
Ook hier had de SRV niets van doen met beperkt open zijn van winkels, het was/is handig als je niet te ver de deur uit wilt en of kunt, iets vergeten bent en daarvoor niet weer weg wilt, als je weg bent en bij thuiskomst je boodschappen aan huis gebracht hebben enz.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Zou stenen winkels voor geen prijs willen missen, dat is een ding wat zeker is. Zag kort geleden een item over Arnhem, waar de Bijenkorf is dichtgegaan (de eerste van veel meer te volgen 'korven'): de mensen die geïnterviewd werden waren werkelijk ontzet. Op zo'n manier (van alleen internet shoppen) kom je de deur niet meer uit, behalve als je werkt.Jolijn schreef:Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Dat is toch ook prima.tenormin schreef:Zou stenen winkels voor geen prijs willen missen, dat is een ding wat zeker is. Zag kort geleden een item over Arnhem, waar de Bijenkorf is dichtgegaan (de eerste van veel meer te volgen 'korven'): de mensen die geïnterviewd werden waren werkelijk ontzet. Op zo'n manier (van alleen internet shoppen) kom je de deur niet meer uit, behalve als je werkt.Jolijn schreef:Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Zo lang er genoeg animo is zal de 'stenen' winkel ook wel blijven bestaan. Op moment dat het niet meer rendabel is, verdwijnt deze vanzelf.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Yep daarom doen de bedrijven met zowel een goede webshop als een goede fysieke aanwezigheid het het best. Overigens is dat iets wat ik in 1999 in mijn afstudeeronderzoek al voorspelde!Jolijn schreef:Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Tsja, dan hadden die mensen meer moeten kopen bij de bijenkorf. Gaat echt niet dicht als er heel veel geld verdiend wordt.tenormin schreef:Zou stenen winkels voor geen prijs willen missen, dat is een ding wat zeker is. Zag kort geleden een item over Arnhem, waar de Bijenkorf is dichtgegaan (de eerste van veel meer te volgen 'korven'): de mensen die geïnterviewd werden waren werkelijk ontzet. Op zo'n manier (van alleen internet shoppen) kom je de deur niet meer uit, behalve als je werkt.Jolijn schreef:Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Had je ook hier op het forum een enquête geplaatst?olaf79 schreef:Yep daarom doen de bedrijven met zowel een goede webshop als een goede fysieke aanwezigheid het het best. Overigens is dat iets wat ik in 1999 in mijn afstudeeronderzoek al voorspelde!Jolijn schreef:Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Bestond het forum dan al, 14 jaar geleden?Had je ook hier op het forum een enquête geplaatst?
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Allee eerste aliea gelezen, mijn antwoord: 3x niks.
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Ehmmm... Dat van die SRV wagen haalde IK aan omdat de topicstarter begon met:
En dat gaat dus nooit lukken.
Mijn reactie was dus dat de winkel die naar jou komt niet iets spectaculair nieuws is zoals gesteld, maar al heel oud: de SRV-man. Openingstijden en dergelijke doen hierin niet ter zake. Plus, wat ik ook schreef, dat er ook al een tijdje internetwinkels bestaan: Zij doen in feite precies wat de topicstarter voor ogen heeft (consument kijkt op internet, bepaalt wat hij wil hebben en bestelt), alleen wil de topicstarter dat niet de shop de prijs bepaalt, maar de consument.Wat zou je er van vinden als de traditionele winkelrollen worden omgedraaid:
Je gaat niet naar de winkel, maar de winkel komt naar jou toe!
En dat gaat dus nooit lukken.
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Nope in die tijd was het nog noeste arbeid en ging je als student de straat op om aan je data te komen.sephora30 schreef:Allee eerste aliea gelezen, mijn antwoord: 3x niks.
-
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
- Locatie: 51.926316, 4.450772
Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen
Zoek ook eens in het woordenboek naar de verschillen tussen "nog" en "noch": "Nog mee oneens/Nog mee eens"jager89 schreef:Voor mijn studie doe ik momenteel een marktonderzoek naar een totaal vernieuwd winkelconcept. Je zou mij heel erg helpen door een vragenlijst in te vullen waarmee je ook nog eens 3x een Bol.com waardebon kunt winnen van 50 euro.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat zou je er van vinden als de traditionele winkelrollen worden omgedraaid:
Je gaat niet naar de winkel, maar de winkel komt naar jou toe!
- je geeft aan welke producten je aan wilt schaffen
- je geeft aan voor welke prijs je dat wilt doen
- je doet dat gezamenlijk met vele andere consumenten, waardoor je gezamenlijk de 'markt'bepaald (= prijs)
- inzicht hebben in aanbieders die met je zaken willen doen
- aanbieders die jouw 'vraag' voor jouw prijs willen vervullen, leveren het product aan huis af
Werk mee aan het marktonderzoek op http://www.denieuwemaniervanwinkelen.nl
Alvast bedankt
Door het invullen van deze vragenlijst help je mij verder met het onderzoek en maak je 3x kans op een Bol.com cadeaukaart t.w.v. 50 euro. Je maakt kans op de cadeaukaarten door:
1. Vul de vragenlijst in en maak kans op 1 cadeaukaart
2. Bedenk een naam voor het winkelconcept en maak kans op 1 cadeaukaart
3. Deel het bericht (staat op de webiste) op Facebook met je vrienden en maak kans op 1 cadeaukaart