LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
jager89

Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen

Ongelezen bericht door jager89 »

Voor mijn studie doe ik momenteel een marktonderzoek naar een totaal vernieuwd winkelconcept. Je zou mij heel erg helpen door een vragenlijst in te vullen waarmee je ook nog eens 3x een Bol.com waardebon kunt winnen van 50 euro. :D

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat zou je er van vinden als de traditionele winkelrollen worden omgedraaid:
Je gaat niet naar de winkel, maar de winkel komt naar jou toe!

- je geeft aan welke producten je aan wilt schaffen
- je geeft aan voor welke prijs je dat wilt doen
- je doet dat gezamenlijk met vele andere consumenten, waardoor je gezamenlijk de 'markt'bepaald (= prijs)
- inzicht hebben in aanbieders die met je zaken willen doen
- aanbieders die jouw 'vraag' voor jouw prijs willen vervullen, leveren het product aan huis af

Werk mee aan het marktonderzoek op http://www.denieuwemaniervanwinkelen.nl
Alvast bedankt

Door het invullen van deze vragenlijst help je mij verder met het onderzoek en maak je 3x kans op een Bol.com cadeaukaart t.w.v. 50 euro. Je maakt kans op de cadeaukaarten door:
1. Vul de vragenlijst in en maak kans op 1 cadeaukaart
2. Bedenk een naam voor het winkelconcept en maak kans op 1 cadeaukaart
3. Deel het bericht (staat op de webiste) op Facebook met je vrienden en maak kans op 1 cadeaukaart

witte angora

Re: Enquête over De Nieuwe Manier van Winkelen

Ongelezen bericht door witte angora »

jager89 schreef:
Joh, dit deel is al zo oud: nooit van de SRV-wagen gehoord, de rijdende supermarkt? Bestaat bijna niet meer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/SRV-wagen

Daarnaast heb je nog het fenomeen internetwinkel (geen idee onder welke steen je vandaan komt); die leveren ook keurig aan huis af, aanbieders zat, zodat je je prijs zelf kunt bepalen.
- je doet dat gezamenlijk met vele andere consumenten, waardoor je gezamenlijk de 'markt'bepaald (= prijs)
- aanbieders die jouw 'vraag' voor jouw prijs willen vervullen, leveren het product aan huis af
Ik kan je nu al vertellen dat het idee mooier is dan de praktijk gaat worden. Het is namelijk niet de consument die de prijs bepaalt (al denk jij dat) maar de leveranciers, aan de hand van een aantal economische modellen die al zeer, zeer lang geleden zijn uitgedokterd. Je dacht toch zeker niet dat die leveranciers uit concurrentieoverwegingen blijvend verlies gaan draaien op hun assortiment omdat de 'consument' de prijs ineens gaat bepalen?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

jager89 schreef:Voor mijn studie doe ik momenteel een marktonderzoek naar een totaal vernieuwd winkelconcept. Je zou mij heel erg helpen door een vragenlijst in te vullen waarmee je ook nog eens 3x een Bol.com waardebon kunt winnen van 50 euro. :D

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alvast bedankt

Door het invullen van deze vragenlijst help je mij verder met het onderzoek en maak je 3x kans op een Bol.com cadeaukaart t.w.v. 50 euro. Je maakt kans op de cadeaukaarten door:
3. Deel het bericht (staat op de webiste) op Facebook met je vrienden en maak kans op 1 cadeaukaart
Lijkt me zaak dat je nogmaals de economische theorieen gaat bestuderen.
De praktijk laat zien dat zodra er in een markt overdreven veel macht is voor 1 partij, de markt dusdanig verstoort raakt dat niemand daar uiteindelijk beter van wordt.

Prijs is niet een resultaat van wat de consument wil betalen. Prijs is een samenspel tussen verschillende factoren. Een van de belangrijkste is de kosten die die producent moet maken om het product te leveren. Een prijs moet reeel zijn. Als je de prijs overlaat aan de consument krijg je onreele prijzen, en geen leverancier die nog wil leveren.

Ook je idee dat meerdere consumenten samen sterk staan, werkt niet. De ene consument heeft namelijk andere behoeften dan de ander. De ene vindt een tv van 500 duur, de andere een koopje.

Ik wil erg graag voor 2 euro een iphone, maar dat gaat nooit gebeuren want apple wil het product daarvoor niet verkopen.

Onzinnig systeem dat niet gaat werken. Ook de rompslomp om alles in goede banen te leiden en te organiseren is veel te kostbaar en tijdrovend.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb de vragen even bekeken en vraag me af of je hier (of elders) wel een enquête, d.w.z. voldoende antwoorden zult krijgen. En natuurlijk is zo'n vraag een beetje wereldvreemd: wat zou je ervoor willen betalen. Als het zo zou werken kunnen alle winkeliers enz. wel inpakken. Ga wel mee in het antwoord van Witte Angora. Vraag jezelf eens af waarom bijna alle SRV-wagens (als je weet wat dat was/is), zijn verdwenen.

olaf79

tenormin schreef:Heb de vragen even bekeken en vraag me af of je hier (of elders) wel een enquête, d.w.z. voldoende antwoorden zult krijgen. En natuurlijk is zo'n vraag een beetje wereldvreemd: wat zou je ervoor willen betalen. Als het zo zou werken kunnen alle winkeliers enz. wel inpakken. Ga wel mee in het antwoord van Witte Angora. Vraag jezelf eens af waarom bijna alle SRV-wagens (als je weet wat dat was/is), zijn verdwenen.
De SRV heeft niets met absurde idee van TS te maken. De SRV was in die tijd relevant omdat winkels een beperkte openingstijd hadden. Ze zijn nu irrelevant door de ruime tijden, en webshops en bezorgdiensten als albert die komen als jij het wilt. De SRV had ook een heel beperkt assortiment.
TS stelt dat de nieuwe manier van winkelen is dat de consument een prijs aangeeft en de leverancier bepaald of hij daarvoor wil leveren. Dit is een absurd concept omdat de consument (althans de gemiddelde consument) geen inzicht, noch enig benul heeft van de kosten om een product te maken. De prijs die de consument dan biedt is geen prijs die gebaseerd is op reele waarden en goede informatie. Zo'n markt gaat nooit van zijn leven werken. Dit is geen nieuw concept of nieuwe manier van winkelen. Dit is een slecht doordacht onwerkbare hersenspinsel.

olaf79

Bovendien stelt TN hier dat hij het voor zijn studie doet. In de enquete staat dat hij startend ondernemer is. Ondernemer in wat? En hoe zit het nou precies?
Als ondernemer gaat het zo niks worden. Als student laat hij een groot gebrek aan kennis, besef en inzicht zien. Reden voor een ruime onvoldoende.

tenormin

De SRV heeft niets met absurde idee van TS te maken. De SRV was in die tijd relevant omdat winkels een beperkte openingstijd hadden. Ze zijn nu irrelevant door de ruime tijden, en webshops en bezorgdiensten als albert die komen als jij het wilt. De SRV had ook een heel beperkt assortiment.
Dat is, hoewel het niet ter zake doende is, toch hier anders geweest met SRV. Kwam veel in afgelegen dorpen en vooral bij huizen waar ouderen nog zelfstandig woonden en had hier dus niet van doen met de openingstijden van winkels. Is inderdaad zo dat, als de TS een ondernemer wil worden, een 'bloedtransfusie' nodig heeft in de zin van "ondernemersbloed" en dat lijkt me bij hem wel te ontbreken. Wil helemaal niet l*llig doen maar de gestelde vragen slaan werkelijk nergens op.

olaf79

tenormin schreef:
Dat is, hoewel het niet ter zake doende is, toch hier anders geweest met SRV. Kwam veel in afgelegen dorpen en vooral bij huizen waar ouderen nog zelfstandig woonden en had hier dus niet van doen met de openingstijden van winkels. Is inderdaad zo dat, als de TS een ondernemer wil worden, een 'bloedtransfusie' nodig heeft in de zin van "ondernemersbloed" en dat lijkt me bij hem wel te ontbreken. Wil helemaal niet l*llig doen maar de gestelde vragen slaan werkelijk nergens op.
SRV bediende inderdaad ook afgelegen gebieden. Die zijn er nog steeds (althans waar geen winkels meer zijn), maar blijft overeind dat het is achterhaald. Vervangende diensten als albert komen op momenten dat het je uitkomt (mag je zelf kiezen in een bepaald tijdslot), hebben een veel uitgebreider assortiment en zijn altijd open. Het concept de winkel komt bij de klant is dus niet nieuw of achterhaald, de manier waarop dat wordt ingevuld door de SRV is achterhaald.

Terugkomend op het onderwerp. Ik heb inderdaad niet het idee dat TS erg veel van zijn studie heeft begrepen. Ik denk dat hij te hoog van de toren blaast door het een nieuwe manier van winkelen te noemen. Hij doet gewoon onderzoek naar de al tig keer uitgekauwde vraag of mensen willen thuis winkelen. Economische cijfers achterhalen dat onderzoek. Het antwoord is simpel: JA dat willen ze.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

De SRV is er nog steeds, alleen niet meer onder die naam http://nl.wikipedia.org/wiki/SRV-wagen

Ook hier had de SRV niets van doen met beperkt open zijn van winkels, het was/is handig als je niet te ver de deur uit wilt en of kunt, iets vergeten bent en daarvoor niet weer weg wilt, als je weg bent en bij thuiskomst je boodschappen aan huis gebracht hebben enz.

Jolijn

Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).

tenormin

Jolijn schreef:Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Zou stenen winkels voor geen prijs willen missen, dat is een ding wat zeker is. Zag kort geleden een item over Arnhem, waar de Bijenkorf is dichtgegaan (de eerste van veel meer te volgen 'korven'): de mensen die geïnterviewd werden waren werkelijk ontzet. Op zo'n manier (van alleen internet shoppen) kom je de deur niet meer uit, behalve als je werkt.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

tenormin schreef:
Jolijn schreef:Ondanks internetshops/sites heb ik het idee dat veel mensen houden van fysieke winkels (zie het topic over supermarkten geopend op zondag).
Zou stenen winkels voor geen prijs willen missen, dat is een ding wat zeker is. Zag kort geleden een item over Arnhem, waar de Bijenkorf is dichtgegaan (de eerste van veel meer te volgen 'korven'): de mensen die geïnterviewd werden waren werkelijk ontzet. Op zo'n manier (van alleen internet shoppen) kom je de deur niet meer uit, behalve als je werkt.
Dat is toch ook prima.
Zo lang er genoeg animo is zal de 'stenen' winkel ook wel blijven bestaan. Op moment dat het niet meer rendabel is, verdwijnt deze vanzelf.

olaf79

Yep daarom doen de bedrijven met zowel een goede webshop als een goede fysieke aanwezigheid het het best. Overigens is dat iets wat ik in 1999 in mijn afstudeeronderzoek al voorspelde!

olaf79

tenormin schreef:
Tsja, dan hadden die mensen meer moeten kopen bij de bijenkorf. Gaat echt niet dicht als er heel veel geld verdiend wordt.

Jolijn

olaf79 schreef:
Yep daarom doen de bedrijven met zowel een goede webshop als een goede fysieke aanwezigheid het het best. Overigens is dat iets wat ik in 1999 in mijn afstudeeronderzoek al voorspelde!
Had je ook hier op het forum een enquête geplaatst? 8)

tenormin

Had je ook hier op het forum een enquête geplaatst? 8)
Bestond het forum dan al, 14 jaar geleden?

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Allee eerste aliea gelezen, mijn antwoord: 3x niks.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ehmmm... Dat van die SRV wagen haalde IK aan omdat de topicstarter begon met:
Mijn reactie was dus dat de winkel die naar jou komt niet iets spectaculair nieuws is zoals gesteld, maar al heel oud: de SRV-man. Openingstijden en dergelijke doen hierin niet ter zake. Plus, wat ik ook schreef, dat er ook al een tijdje internetwinkels bestaan: Zij doen in feite precies wat de topicstarter voor ogen heeft (consument kijkt op internet, bepaalt wat hij wil hebben en bestelt), alleen wil de topicstarter dat niet de shop de prijs bepaalt, maar de consument.

En dat gaat dus nooit lukken.

olaf79

sephora30 schreef:Allee eerste aliea gelezen, mijn antwoord: 3x niks.
Nope in die tijd was het nog noeste arbeid en ging je als student de straat op om aan je data te komen.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

jager89 schreef:Voor mijn studie doe ik momenteel een marktonderzoek naar een totaal vernieuwd winkelconcept. Je zou mij heel erg helpen door een vragenlijst in te vullen waarmee je ook nog eens 3x een Bol.com waardebon kunt winnen van 50 euro. :D

Alvast bedankt

Zoek ook eens in het woordenboek naar de verschillen tussen "nog" en "noch": "Nog mee oneens/Nog mee eens" :shock:

Gesloten