Pagina 1 van 2
Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 09 jan 2014 22:22
door cybersake
Dag Forum,
Sinds mijn aanschaf van 22 zonnepanelen heb ik steeds problemen met de eind afrekeningen die de NUON stuurt.
Mijn situatie:
22 panelen aangeschaft in Januari 2011
Ik heb een Ferraris (draaischijf) meter met Hoog en Laag tarief.
Ik heb mij aangemeld bij Liander en zij hebben aangegeven dat deze meter geschikt is om terug te draaien. (Salderen)
Inmiddels ben ik er achter dat deze installatie (5170W piek) meer terug levert dan ik verbruik.
Ik wil dit zelf op een nuttige manier verbruiken om zo in de winter wat gas te besparen.
Eind 2011 kwam er een meteropnemer de meter standen noteren.
Hoog stond ongeveer op -500 kWh
Laag stond ongeveer op -100 kWh
Dus lagere meterstanden dan op de laatste eind afrekening van de NUON.
Geen wonder net na de zomer.
Ik kreeg maar geen afrekening (NUON moest terugbetalen) pas na dat ik belde kreeg ik een afrekening.
Het verbruik voor hoog en laag was 0.
Maar tot mijn grote schrik hadden ze de nieuwe lagere (teruggedraaide) meterstanden vermeld als nieuwe eindstanden op de jaarafrekening.
Ik was de terug geleverde energie dus kwijt en moet opnieuw gaan betalen zodra ik weer boven deze lagere meterstanden kom. Zo betaal ik dus opnieuw voor energie die ik al betaald heb!
Weer contact met de helpdesk je krijgt dan medewerkers aan de telefoon die nauwelijks je probleem begrijpen.
Toen een brief gestuurd met het verzoek om een nieuwe eindafrekening met daarop de meterstanden waarvoor ik reeds betaald heb en NIET de teruggedraaide standen.
Toen belde de NUON en beweerde dat ik bij Liander (de netwerkbeheerder) kon regelen dat de extra terug geleverde energie vergoed werd.
Toen Liander gebeld om hun verhaal te horen:
-Om in aanmerking te komen voor een terugleververgoeding had ik mijn meterstanden bij het in bedrijf nemen van de zonnepanelen op hun site moeten invullen.
-Omdat een Ferraris (draaischijf) meter niet geijkt is voor achteruit draaien en mogelijk niet nauwkeurig is kom je met zo'n meter niet in aanmerking voor een terugleververgoeding.
Dus 2e brief naar de NUON en hun gemeld dat ik niet in aanmerking kom voor de terugleververgoeding omdat mijn meter niet geijkt is voor achteruit draaien. En gemeld dat ze deze mogelijk onnauwkeurige terug gedraaide standen dus ook niet als eindstanden voor de eindafrekening kunnen gebruiken. En nogmaals de NUON verzocht om een correcte afrekening.
Op deze brief heb ik nooit antwoord gekregen.
Het tweede jaar:
De meterstand Hoog is -364 kWh (terug geleverd)
De meterstand Laag is +417 kWh (verbruikt)
De eindafrekening is weer bizar:
De NUON vermeld alleen de meterstanden voor Laag en hier moet ik het volle pond 417 kWh verbruik betalen. Ze verrekenen dit dus niet met mijn terug geleverde 364 kWh op Hoog.
Sterker nog de meterstanden voor Hoog staan niet eens vermeld op de eindafrekening!
Wat er wel op staat is de kosten voor Opslag van Duurzame energie 364 kWh. Dit moet ik betalen voor de opslag van mijn terug geleverde energie. Ze weten het dus wel!
Mijn gevoel is nu:
De NUON steelt mijn terug geleverde energie en ze laten me betalen voor de kosten van de opslag van datgene wat ze stelen.
Inmiddels heb ik geen vertrouwen meer in de NUON en weinig hoop meer dat dit ooit nog goed komt.
Wat is jullie mening? Wat moet ik nu?
Mijn vragen:
-Klopt het dat je met een Ferraris (draaischijf) meter niet in aanmerking voor een terugleververgoeding.
- Mag de NUON wel de (mogelijk) onnauwkeurige teruggedraaide meterstanden gebruiken voor de eindafrekening?
-Andere leverancier? Heeft iemand ervaring? Hoe gaat b.v. Greenchoice hier mee om?
-Meter vervangen door slimme meter? Lost dit wel wat op?, sommigen zeggen niet doen!
-Meter laten zitten maar alleen laten tellen op Hoog (Kan dit)
-Proberen het alsnog met NUON te regelen?
Bedank voor het lezen,
ik wil dit graag oplossen want ik voel me nu belazerd door de NUON!
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 09 jan 2014 22:35
door kraaienest
U levert dus eigenlijk een dienst aan de NUON ,voor de belasting bent u dan eigenlijk
een bedrijf en BTW-plichtig ! Hoelang bent u dan bezig om uw investering van de zonnepanelen terug te verdienen ?
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 09 jan 2014 23:09
door turtle
Zonnepanelen bevatten geen bewegende onderdelen, en zijn daardoor niet onderhoudsgevoelig. Wel degraderen ze een klein beetje met de jaren. Dit houdt in dat ze minder goed zonlicht kunnen omzetten in elektriciteit. Wat vaak wordt aangegeven is dat je systeem na 10 jaar nog ongeveer 90% zo goed elektriciteit kan opwekken in vergelijking met de dag dat ze gemaakt zijn. Na 25 jaar zou dit nog steeds 80% procent zijn. Gezien de lange periode lijkt dit niet veel, maar klopt dit wel?
Volgens mij niet zo'n prima investering als de NUON je dan ook nog in de boot neemt
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 09 jan 2014 23:30
door EnergieH
cybersake
Kosten overstappen:
Wilt u overstappen van enkeltarief naar dubbeltarief (dag- en nachttarief)? Dan betaalt u hiervoor soms kosten. Uw netbeheerder bepaalt hoeveel u hiervoor betaalt.
Overstappen van dubbeltarief naar enkeltarief kost niets.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 09 jan 2014 23:51
door cybersake
Dat klinkt goed maar geldt dit ook voor de oude Ferraris (draaischijf) meter?
Hoe zetten ze deze eigenlijk om? Volgens mij moet de meter dan open door een monteur aan huis?
Zit hier wel aan te denken dit zou een klein deel van het probleem oplossen.
Doordat ik nu een beetje verbruik had op Laag hebben ze mijn maandtarief ook weer op 50 euro gezet
goed voor een afname van ongeveer 2500 kWh hoe ze er bij komen is mij een raadsel.
Volgens mij is de hele NUON totaal zonne energie onvriendelijk ze willen het graag anders laten lijken maar als het op geld aankomt . . .
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 10 jan 2014 09:17
door Shine
Lees onderstaande eens door:
http://www.energieleveranciers.nl/zonne ... rugleveren
http://www.energieleveranciers.nl/zonne ... nnepanelen
En niet in de laatste plaats onderstaande link!! Daar vindt u veel antwoord op uw vragen. Lees alle rubrieken goed door!
http://www.liander.nl/liander/opwekken_ ... uitgelicht
Overigens vindt salderen en dus verrekening altijd plaats bij de leverancier bij wie u bent aangesloten. En niet bij de netbeheerder zoals een medewerker van Nuon u deed voorkomen.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 10 jan 2014 09:48
door Shine
Ik heb nog even verder gezocht. Op onderstaande link staat onder kopje meter, dat indien u meer teruglevert dan verbruikt, u een slimme meter moet hebben.
http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Overigens lijkt het mij onterecht dat u ODE moet betalen over teruggeleverde energie, zoals de Nuon u dat nu heeft berekend.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 10 jan 2014 13:05
door cybersake
Bedankt voor de info Shine.
Ik kom met mijn oude meter dus niet in aanmerking voor terugleververgoeding.
Ik zit hier ook helemaal niet op te wachten omdat het maar 7 cent per kWh oplevert.
Ik wil graag zelf mijn opgewekte energie nuttig verbruiken.
Maar omdat de NUON nu de terug gedraaide standen steeds op hun afrekening als nieuwe eindstand zet krijg ik nu niet de kans om al mijn opgewekte energie zelf op te maken.
Dat is de kern van mijn probleem.
Hier lees ik negens wat over?
Wat ik me dus afvraag hoe andere leveranciers hiermee omgaan?
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 10 jan 2014 15:16
door Shine
Ik begrijp,wat u bedoelt. U zou graag willen dat de 2 telwerken (H-L tarieven) kruislings met elkaar verrekend worden in ge- en verbruik en teruggeleverde.
Als ik onderstaande website lees (commentaren) lijkt dit niet te gebeuren omdat men het als 2 aparte telwerken en derhalve verbruik zien.
http://thuiszonnepanelen.nl/slimme-mete ... nepanelen/
Ik vraag me ook serieus af of het voor u wel verstandig is om de 2 telwerken, hoog en laag te blijven hanteren! Mij lijkt verstandiger om dit om te laten zetten naar enkeltarief. Dit is een kwestie van een telefoontje naar de leverancier. Dan namelijk hebt u geen gedoe meer en vindt saldering op uw totale verbruik plaats.
Overigens doet niet iedere leverancier dit. Budgetenergie bijvoorbeeld doet dit niet. Als er 2 actieve telwerken zijn, blijft dit bij hun gehandhaafd. Ook al had u het bij uw vorige leverancier naar enkeltarief laten omzetten! Mocht u dus switchen is dit wel even een punt om mee te nemen in het onderzoek.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 10 jan 2014 16:37
door e-chec
Dag Cybersake,
Mijn advies: neem de aanbevelingen van Shine ter harte. Zij (of is het hij ?) heeft naar mijn mening volkomen gelijk.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 10 jan 2014 20:53
door cybersake
Bedankt voor de tip over het switchen met 2 actieve telwerken. Ik ga zeker switchen naar 1 telwerk.
Nu ik zonnepanelen heb en volledig kan voorzien in mijn eigen verbruik heeft het hoog - laag tarief alleen maar nadelen.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 10 jan 2014 21:06
door cybersake
Ik heb vandaag informatie gevraagd bij Greenchoice. Uitgelegd dat ik een Ferraris meter heb en dat mijn meterstanden soms lager zijn dan op de eindafrekening.
Zij zeggen dat ze wel de meterstanden van de voorgaande afrekening laten staan als je huidige teller standen lager zijn dan de meterstanden op de eindafrekening.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 11 jan 2014 14:08
door R1chardS
De strekking van de salderingsregeling is dat de leverancier de u door de leverancier geleverde energie verrekent met de door u teruggeleverde energie en dat als u meer teruglevert dan u wordt geleverd, dat u dan over het verschil een redelijke teruglevergoeding ontvangt van uw leverancier.
Ik heb in geen enkele toelichting op deze regeling gelezen dat het salderen moet plaatsvinden per telwerk/tariefzone. Dat de elektriciteit die in een bepaalde tariefzone is geproduceerd, alleen mag worden gesaldeerd met de elektriciteit die in dezelfde tariefzone is geleverd. Dit is de invulling die leveranciers er zelf aan hebben gegeven. Belangrijke partij in dezen is de belastingdienst. Zij rekenen leveranciers af op basis van de regels die zij hanteren voor de energiebelasting en opslag duurzame energie. De leverancier doet er verstandig aan zijn administratie hier naar in te richten.
IMHO zou Nuon u een verbruik van 53 kWh moeten afrekenen. Over deze gesaldeerde hoeveelheid dient u energiebelasting en opslag duurzame energie te betalen die door uw leverancier wordt afgedragen aan de belastingdienst. Voor het bepalen van de hoogte van de energiebelasting en opslag duurzame energie is het niet van belang wanneer (op welk tijdstip) de elektriciteit is geleverd of teruggeleverd.
Ik heb ook nog nooit gehoord of gelezen dat een consument met een ferraris meter niet in aanmerking komt voor een terugleververgoeding. Lijkt me hier sprake van ongerechtvaardigde verrijking. Het moet uiteraard wel bekend zijn bij de netbeheerder en leverancier dat u beschikt over een produktie-installatie. U moet dit doorgeven aan uw netbeheerder. Deze informatie wordt centraal vastgelegd zodat uw leverancier daar bij de afrekening rekening mee kan houden.
Het is zeer waarschijnlijk dat leveranciers deze regeling verschillend hebben geïmplementeerd.
Het voordeel van de ferraris meter ten opzichte van de slimme meter is dat er (in ieder geval per telwerk) automatisch wordt gesaldeerd. Er is nl sprake dat de salderingsregeling in de toekomst komt te vervallen en gaat worden gewijzigd in enkel een korting op de energiebelasting. De meter vervangen door een slimme meter lost het probleem niet op. Oorzaak is niet de meter maar de wijze waarop de salderingsregeling is geïmplementeerd door Nuon.
Uw meter heeft een aantal fysieke kenmerken waaronder het aantal actieve telwerken. Op basis van het aantal actieve telwerken en de schakeltijden in uw netgebied, wordt het profiel van uw aansluiting bepaald. Profiel E1A betekent bijvoorbeeld dat u een meter heeft met 1 actief telwerk. Profiel E1B dat u een meter heeft met twee actieve telwerken die worden geschakeld op werkdagen op 7.00 en 23.00 uur. Dit staat los van het tarief dat u met uw leverancier heeft afgesproken. U kunt dus een meter hebben met twee actieve telwerken die tegen enkeltarief worden afgerekend. Het is uiteraard niet mogelijk een meter met 1 actief telwerk tegen dubbeltarief af te rekenen. Het veranderen van het aantal telwerken betekent over het algemeen een wijziging van de meter. Ik denk niet dat er nog netbeheerders zijn die oude meters met 1 actief telwerk installeren. U kunt het allicht proberen. De netbeheerder zal de wijziging doorgeven aan de leverancier. Voor wijziging van dubbeltarief naar enkeltarief moet u contact opnemen met de leverancier. Uw aansluiting blijft hetzelfde profiel houden.
Ik vermoed dat u niet de enige bent met dit probleem. Ik zou het in eerste instantie met uw leverancier proberen te regelen. Maar verwacht er niet veel van. Consuwijzer (meldpunt toezichthouder) is een meldpunt waar u klachten en vragen kunt melden. U kunt de klachtenprocedure doorlopen. Wellicht dat ook andere consumentencollectieven een meldpunt kunnen creëren voor deze specifieke klacht en als collectief een toezichthouder of belastingdienst kunnen vragen om verduidelijking van uitvoeringsregels.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 18 jan 2014 00:05
door cybersake
Ik heb eergisteren met de NUON customer care gebeld (met deze mensen los je het probleem niet op) en ik heb een naam gekregen van diegene van de afdeling salderen die mijn 2e brief in behandeling heeft. Nog steeds? dat is al een jaar geleden.
Daarna heb ik een e-mail gestuurd aan
[email protected] afdeling salderen t.a.v. die genoemde persoon
en de volgende dag werd ik al teruggebeld door een (andere) NUON medewerker:
-Ze hebben me beloofd de hoog en laag tellers te verrekenen en me een credit nota te versturen.
-Ook hebben ze beloofd als ik meer terug lever dan ik heb afgenomen ik dit vergoed krijg voor ongeveer 7 cent per kWh. Waar ik in de mail eigenlijk om gevraagd had was dat ik het zelf op kon maken in de winter. Dit is niet mogelijk bij de NUON.
-Ik had gevraagd mijn maandbedrag weer op 0 te zetten net als vorig jaar. Volgens de NUON medewerker moet het bedrag voor de netwerkbeheerder nu maandelijks betaald worden en wordt aan het einde van het jaar de rest weer verrekend. Toen ik vroeg wat de kosten van de netwerk beheerder per maand waren is mijn maand termijn verlaagd van 50 euro naar 18 euro.
-Ik heb nog gevraagd naar mijn 600 kWh terug geleverde energie van 2012 maar daar kan ik naar fluiten, toen waren er andere regels was het korte antwoord.
Ik ben benieuwd hoe de credit nota eruit ziet en of de NUON de rest van de beloften nakomt.
Ik heb weer wat hoop.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 18 jan 2014 00:22
door cybersake
R1chardS ook nog heel erg bedankt voor je uitleg ik heb er veel van geleerd. Ik begreep ook al niet hoe een meter met twee telwerken dan opeens op 1 telwerk zou tellen. Het signaal staat altijd op het net dus de meter zal dan omschakelen. Ik denk dat het switchen naar 1 tarief dus ook niks had opgelost zolang de NUON de twee telwerken apart afrekent en niet met elkaar verrekend.
Ze hebben me nu dus beloofd dit wel te doen.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 18 jan 2014 10:31
door e-chec
Ik volg dit topic met veel belangstelling.
R1chardS geeft heel nuttige informatie, die mij weer iets verder brengt, maar nog niet in detail meldt hoe nu mijn energieleverancier Oxxio met teruglevering omgaat. Dat schijnt iedere leverancier maar zelf in te vullen.
Dertien maanden geleden, op 17 december 2012, ben ik het topic “Ferrarismeter, slimme meter en teruglevering” gestart.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9&start=20. Het is mij niet gelukt om een duidelijk antwoord te krijgen op mijn vragen, die vooral in de periode 21 januari-23 januari 2013 duidelijk zijn geformuleerd. Van mijn energieleverancier Oxxio spraken verschillende afdelingen elkaar tegen, Nuon gaf ook een uitleg, evenals de Vereniging Eigen Huis in privé e-mails. Maar aan het eind moest ik concluderen dat ik nog steeds met vragen blijf zitten. Ik heb me er op zeker moment bij neergelegd dat ik maar moest wachten op de jaarafrekening van Oxxio.
Dat is in feite nog steeds zo. Hoewel ik al op 7 oktober 2012 bij Oxxio klant ben geworden heb ik tot nu toe nog geen jaarafrekening gehad. Dat heeft mede te maken met problemen, die Oxxio heeft met Liander. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik liever bij Oxxio vertrek. Dat is per 6 januari j.l. gebeurd. Ik wacht nu dus niet op een jaarafrekening, maar op een eindafrekening. Ik heb daar ook het een en ander over gezegd in het topic van spero302 “Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen".
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7#p1949207
Ik zal mijn recente ervaringen aanvullen in het topic “Oxxio 4 maandsrekening uit het verleden is niet ACM-proef”
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=141065.
Maar misschien is het voor
cybersake interessant om de reactie van Nuon, waar ik op heb gewezen, eens na te lezen.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 18 jan 2014 13:32
door R1chardS
De salderingsregeling is de afgelopen jaren een aantal keer gewijzigd. De laatste wijziging dateert van 1 januari 2014. Vanaf 1 januari geldt dat voor de berekening van de kosten van de leverancier de teruggeleverde elektriciteit volledig moet worden gesaldeerd. Deze regel gold al voor de berekening van de energiebelasting en ODE en geldt nu dus ook voor de kosten van de leverancier.
De meeste leveranciers deden dit overigens al.
Als u meer teruglevert dan u wordt geleverd, dan is bij wet geregeld dat u hiervoor een vergoeding ontvangt. Voor de berekening van deze vergoeding kan de leverancier kiezen uit de gemiddelde prijs van elektriciteit op de beurs de afgelopen 12 maanden of het leveringstarief (excl btw). Ik vermoed dat de meeste leveranciers kiezen voor het laatste. De leverancier mag dit tarief vermenigvuldigen met een dempingsfactor van minimaal 0,7. De grondslag voor de berekening van de terugleververgoeding moet worden vermeld in de overeenkomst tussen leverancier en consument (zie de algemene voorwaarden van de leverancier).
Hieronder volgt mijn interpretatie van de salderingsregeling.
1. Op basis van de beginstanden en eindstanden wordt per telwerk het verbruik uitgerekend
2. Het verbruik op het telwerk levering hoog/piek wordt gesaldeerd met het verbruik op het telwerk teruglevering hoog/piek. Dit levert een positief of 0-verbruik of negatief verbruik op.
3. Het verbruik op het telwerk levering laag/dal wordt gesaldeerd met het verbruik op het telwerk teruglevering laag/dal. Dit levert een positief of 0-verbruik of negatief verbruik op.
4. Levert het resultaat van stap 2 en stap 3 in beide gevallen een negatief verbruik op, dan ontvangt u over beide verbruiken een terugleververgoeding. Op uw jaarafrekening staat “teruglevering hoog/piek” en “teruglevering laag/dal” vermeld met het gesaldeerde verbruik waarover u een vergoeding ontvangt.
5. Levert het resultaat van stap 2 en stap 3 in beide gevallen een positief verbruik op, dan betaalt u over het verschil de kosten van de leverancier inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie en btw. Op uw jaarafrekening staat “levering hoog/piek” en “levering laag/dal” vermeld met het gesaldeerde verbruik en de berekende kosten.
6. Levert stap 2 een negatief verbruik op en stap 3 een positief verbruik, of andersom, dan moet het negatieve verbruik worden gesaldeerd met het positieve verbruik tot wat maximaal mogelijk is.
Voorbeeld:
Als het saldo van stap 2 +300 kWh is en van stap 3 -500 kWh, dan moet het saldo voor stap 2 worden aangepast naar 0 kWh en voor stap 3 naar -200 kWh. Op uw jaarafrekening staat “teruglevering hoog/piek“ met een 0-verbruik en “teruglevering laag/dal” met het gesaldeerde verbruik van 200 kWh waarover u een vergoeding ontvangt.
Als het saldo van stap 2 +300 kWh is en van stap 3 -100 kWh, dan moet het saldo van stap 2 worden aangepast naar +200 kWh en voor stap 3 naar 0 kWh.
Op uw jaarafrekening staat “levering hoog/piek” met een verbruik van 200 kWh en “levering laag/dal” met een 0-verbruik.
7. U betaalt altijd de periodieke kosten van de netbeheerder.
8. Als op uw aansluiting wordt geleverd en teruggeleverd, dan ontvangt u (ongeacht het saldo) de heffingskorting. Als op de aansluiting alleen maar duurzame stroom wordt opgewekt, dan ontvangt u geen heffingskorting.
Heeft u een ferraris meter, dan worden de stappen 4 tot en met 6 uitgevoerd op basis van het resultaat van stap 1.
Het berekenen van de eventueel verschuldigde energiebelasting (en verdeling naar schijven) en opslag duurzame energie, gebeurt op basis van het resultaat van stap 5 of 6.
Zie vervolgbericht.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 18 jan 2014 13:33
door R1chardS
Als u in de periode dat u wordt afgerekend, bent overgestapt van enkeltarief naar dubbeltarief of andersom, of een slimme meter bij u is geïnstalleerd, of het tarief van de leverancier is gewijzigd, dan worden bovenstaande stappen meerdere keer uitgevoerd.
Dus als u wordt afgerekend van 1 januari 2013 tot 1 januari 2014 en u op 30 maart bent overgestapt naar enkeltarief, u op 7 mei een slimme meter heeft ontvangen en op 1 juli het tarief van de leverancier is gewijzigd, dan moet het bovenstaande worden uitgevoerd voor de periode van 1 januari tot 30 maart, van 30 maart tot 7 mei, van 7 mei tot 1 juli en van 1 juli tot 1 januari 2014. De leverancier zal op de genoemde data meterstanden (via interpolatie) gaan berekenen en deze gebruiken voor de verbruiksbepaling in die periode.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 06 feb 2014 20:06
door cybersake
Ik heb inmiddels een credit nota gekregen waarin de meterstanden voor hoog en laag wel verrekend zijn.
Ook mijn maandbedrag is naar beneden gegaan naar 18 euro.
Re: Help de NUON steelt mijn zonne energie!
Geplaatst: 23 apr 2014 16:46
door Brightnoise
De jaarafrekening van EON laat precies hetzelfde zien: negatief verbruik (leveren boven de vorige meterstand) wordt op nul gesteld. Ik heb een hoog/laag telwerk en nog steeds in totaal een verbruik; mijn zonnecellen leveren minder op dan mijn eigen gebruik. ---> Je betaalt dus energiebelasting, BTW en leveringskosten over gegenereerde energie! E-ON wijst naar de netbeheerder, die mij dit had moeten meedelen. Die heeft mij een jaar geleden gezegd dat het hebben van een oude meter geen consequenties zou hebben. Maar ik betaal aan E-ON en die wil het niet oplossen. De welkomstpremie bij een concurrent is het overstappen al gauw waard!