BMW Ekris sleutelt aan garantie
Geplaatst: 13 jan 2014 20:54
Het is namelijk zo dat ik in december 2011 bij de BMW dealer een BMW heb gekocht met daarbij een uitgebreide garantie de zogenaamde premium selection inhoudende een volledige garantie gelijk aan die van een nieuwe auto voor de duur van 24 maanden na aankoopdatum.
Mij is destijds duidelijk verteld dat alle mogelijke reparaties aan de auto onder de garantie vallen behalve onder slijtage onderhevige onderdelen. Alle onderdelen hebben een beperkte levensduur of zijn onderhevig aan slijtage als gevolg van normaal gebruik.
Maar wat men eigenlijk bedoeld zijn het de onderdelen aan een auto waarbij in het algemeen wordt voorgeschreven om deze bij een onderhoudsbeurt te vervangen, zoals o.a. ruitenwisserbladen, remmen, gloeilampen en banden.
Mij staat nog heel goed bij dat de verkoper mij heeft verteld dat zowel motorische, elektrische als mechanische onderdelen onder de garantie vallen.
En ik derhalve gevrijwaard zou blijven van repartie kosten aan dergelijke onderdelen binnen de overeengekomen garantie periode van 24 maanden.Vanaf de aanschaf in december 2011 o.a. een klacht gemeld dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Toen is de koppeling vervangen en voor het verhelpen van een tikkend geluid in de motor zijn later de bobines en de bougies vervangen deze bleken defect te zijn.
Op 18 november 2013 heb ik een telefonisch een melding gedaan van een aantal klachten, bijna identiek aan een eerdere gemelde klacht in 2011 en 2012 namelijk dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Na het invoeren van deze gegevens is er een afspraak gemaakt voor een reparatie op 27-11-2013 en staat mijn auto op 27-11-2013 van 07.30 tot 17.30 bij de BMW dealer Ekris in Utrecht, aan de twee serieuze klachten is op die dag niest gedaan terwijl de auto daar de hele dag heeft gestaan.
Mij werd verzocht om een vervolg afspraak te maken en de eerst volgende optie die mij door BMW Ekris werd geboden was op 3 december 2013(precies toevallig….. één dag na het verstrijken van mijn garantie termijn op 2 december 2013 ).De klachten waren naar mijn inziens niet verholpen en ik twijfelde dan ook aan welke werkzaamheden BMW Ekris al dan wel of niet had verricht, Ik heb daarvoor dan ook een specificatie van de nota gevraagd zodat ik dit kon inzien en laten beoordelen.
De koppeling van de auto was namelijk volgens hem een zogenaamd onder slijtage onderhevig onderdeel. De gevraagde factuur heeft hij overigens niet verzonden maar eiste wel dat ik deze zou betalen.....
Ik vertelde dat ik deze praktijken niet accepteerde uit principiële overwegingen bereid was om dit onrecht aan te vechten.
Ik heb BMW Ekris toen gevraagd om ook de klacht m.b.t. de motor nog eens nader te onderzoeken ,de BMW monteur heeft toen mijn auto bekeken (buiten op de parkeerplaats)en melde dat er aan mijn auto niets afwijkends was, het werd afgedaan met een niets zeggend technisch verhaal waar ik als leek alleen maar van kon zeggen dat ik deze zogenaamde diagnose niet deelde met hen en het geluid van de motor niet vertrouwde.
BMW Ekris reageert nu niet meer op mijn e-mail, heeft eerder een telefoon gesprek afgekapt en BMW Ekris heeft heel duidelijk gemaakt dat zij niet verder willen communiceren met mij hieromtrent het enige wat men wil is dat ik de (onrechtmatige) factuur van bijna 900 euro aan hen overmaak en mijn motorische problemen evt verhelpen als ik daar direct zelf voor betaal.
Deze plotselinge restrictie op de garantie en deze misleidende manoeuvres om zo de garantie verstrekking af te houden dan ook zeer onprofessioneel en stuitend. Wie heeft er een goed advies of kan meer wat meer vertellen over van dit soort gevallen,en willen mogelijke gedupeerde zich willen melden.
Mij is destijds duidelijk verteld dat alle mogelijke reparaties aan de auto onder de garantie vallen behalve onder slijtage onderhevige onderdelen. Alle onderdelen hebben een beperkte levensduur of zijn onderhevig aan slijtage als gevolg van normaal gebruik.
Maar wat men eigenlijk bedoeld zijn het de onderdelen aan een auto waarbij in het algemeen wordt voorgeschreven om deze bij een onderhoudsbeurt te vervangen, zoals o.a. ruitenwisserbladen, remmen, gloeilampen en banden.
Mij staat nog heel goed bij dat de verkoper mij heeft verteld dat zowel motorische, elektrische als mechanische onderdelen onder de garantie vallen.
En ik derhalve gevrijwaard zou blijven van repartie kosten aan dergelijke onderdelen binnen de overeengekomen garantie periode van 24 maanden.Vanaf de aanschaf in december 2011 o.a. een klacht gemeld dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Toen is de koppeling vervangen en voor het verhelpen van een tikkend geluid in de motor zijn later de bobines en de bougies vervangen deze bleken defect te zijn.
Op 18 november 2013 heb ik een telefonisch een melding gedaan van een aantal klachten, bijna identiek aan een eerdere gemelde klacht in 2011 en 2012 namelijk dat de auto moeizaam schakelt, en er een vreemde lucht ontstaat tijdens het rijden, en de motor een raar en ongewoon geluid maakt (diesel motor achtig getik).Na het invoeren van deze gegevens is er een afspraak gemaakt voor een reparatie op 27-11-2013 en staat mijn auto op 27-11-2013 van 07.30 tot 17.30 bij de BMW dealer Ekris in Utrecht, aan de twee serieuze klachten is op die dag niest gedaan terwijl de auto daar de hele dag heeft gestaan.
Mij werd verzocht om een vervolg afspraak te maken en de eerst volgende optie die mij door BMW Ekris werd geboden was op 3 december 2013(precies toevallig….. één dag na het verstrijken van mijn garantie termijn op 2 december 2013 ).De klachten waren naar mijn inziens niet verholpen en ik twijfelde dan ook aan welke werkzaamheden BMW Ekris al dan wel of niet had verricht, Ik heb daarvoor dan ook een specificatie van de nota gevraagd zodat ik dit kon inzien en laten beoordelen.
De koppeling van de auto was namelijk volgens hem een zogenaamd onder slijtage onderhevig onderdeel. De gevraagde factuur heeft hij overigens niet verzonden maar eiste wel dat ik deze zou betalen.....
Ik vertelde dat ik deze praktijken niet accepteerde uit principiële overwegingen bereid was om dit onrecht aan te vechten.
Ik heb BMW Ekris toen gevraagd om ook de klacht m.b.t. de motor nog eens nader te onderzoeken ,de BMW monteur heeft toen mijn auto bekeken (buiten op de parkeerplaats)en melde dat er aan mijn auto niets afwijkends was, het werd afgedaan met een niets zeggend technisch verhaal waar ik als leek alleen maar van kon zeggen dat ik deze zogenaamde diagnose niet deelde met hen en het geluid van de motor niet vertrouwde.
BMW Ekris reageert nu niet meer op mijn e-mail, heeft eerder een telefoon gesprek afgekapt en BMW Ekris heeft heel duidelijk gemaakt dat zij niet verder willen communiceren met mij hieromtrent het enige wat men wil is dat ik de (onrechtmatige) factuur van bijna 900 euro aan hen overmaak en mijn motorische problemen evt verhelpen als ik daar direct zelf voor betaal.
Deze plotselinge restrictie op de garantie en deze misleidende manoeuvres om zo de garantie verstrekking af te houden dan ook zeer onprofessioneel en stuitend. Wie heeft er een goed advies of kan meer wat meer vertellen over van dit soort gevallen,en willen mogelijke gedupeerde zich willen melden.