Pagina 1 van 1

Pentax camera defect bij aankomst (kamera-express.nl)

Geplaatst: 16 jan 2014 16:49
door hilde88
Op 30 december 2013 bestelde ik op kamera-express.nl een nieuwe Pentax spiegelreflex camera. Na aankomst van de camera (bezorgd door Postnl) heb ik meteen de batterij volgeladen (dat duurde 5 uur). Toen ik daarna de camera inschakelde zag ik meteen dat in het LCD scherm een enorme barst zat, dat alleen zichtbaar is als de camera aan staat.

Meteen heb ik een mail geschreven naar de klanten'service' van kamera-express.nl om ze op de hoogte te stellen van het defect, en met het verzoek hem in te ruilen voor een nieuw exemplaar. Ik kreeg een reactie terug die inhoudelijk niet op het defect in ging maar ik kon de camera retour sturen (op eigen kosten).
Een paar dagen later kreeg ik een mail terug van de afdeling reparatie met de stelling dat ik onzorgvuldig met de camera zou zijn omgegaan! Ik quote: "Dit soort schade kan enkel en alleen veroorzaakt worden door een val, stoot dan wel beknelling en komen zo niet uit de verpakkingen."
De camera is opgestuurd naar Pentax ter onderzoek en reparatie.

Met andere woorden, ik zal het dus wel kapot hebben gemaakt! Naar mijn weten moet de webwinkel toch eerst kunnen bewijzen dat ik het kapot heb gemaakt.
Uiteraard ben ik meteen tegen de beschuldiging in gegaan en heb nogmaals mijn verhaal verteld. Ook heb ik aangekaart dat de bodem van de doos alleen beschermd was door een dun tijdschriftje en niet door bubblewrap of zakjes lucht. Als de doos dan recht naar beneden zou vallen (door bijv. postbezorgers) zal er aan de doos misschien niet perse schade te zien zijn.
Op mijn verhaal wordt inhoudelijk niet gereageerd, ik krijg telkens alleen als antwoord terug dat de schade 'niet uit zichzelf' kan zijn ontstaan.. enz.

2 weken later krijg ik een mailtje met de uitkomst van het onderzoek bij Pentax;
"De Pentax servicedienst heeft uw camera beoordeeld en geeft aan dat de schade buiten de DOA en garantieregeling valt. Het is niet mogelijk dat een dergelijke schade is veroorzaakt in de verpakking van de camera zelf. Hierdoor hebben zij een prijsopgave opgesteld."

Is dat genoeg bewijs voor kamera-express.nl om te kunnen zeggen dat ik de schade heb veroorzaakt?
Ik heb wel moeten tekenen bij aankomst van het pakket, maar ik had sowieso niet de mogelijkheid om het defect op te merken zonder dat de camera aanstond. En de batterij moest daarvoor eerst helemaal volgeladen worden.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Het kan toch niet zo zijn dat ik de reparatiekosten moet betalen voor iets dat bij levering al kapot was?

Reacties/advies is meer dan welkom!

Met vriendelijke groet,

Hilde

Re: Pentax camera defect bij aankomst (kamera-express.nl)

Geplaatst: 16 jan 2014 17:50
door newmikey
hilde88 schreef: Is dat genoeg bewijs voor kamera-express.nl om te kunnen zeggen dat ik de schade heb veroorzaakt?
Ik heb wel moeten tekenen bij aankomst van het pakket, maar ik had sowieso niet de mogelijkheid om het defect op te merken zonder dat de camera aanstond. En de batterij moest daarvoor eerst helemaal volgeladen worden.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Het kan toch niet zo zijn dat ik de reparatiekosten moet betalen voor iets dat bij levering al kapot was?
Nee, dat kan helemaal niet! Wat raar aangezien kamera-express tot voor kort nog best wel goed bekend stond. Dit is simpelweg een DOA (dead on arrival) die zij moeten vervangen zonder enige discussie en ook zonder advies van de fabrikant of importeur. Zij zijn de leverancier en u hebt alleen met hen te maken.

PS: ben zelf ook een Pentax gebruiker en, als het tenminste om een spiegelreflex van Pentax gaat, zitten die inderdaad op hun rug in een nogal dun doosje waarbij het scherm redelijk kwetsbaar is. Er zit verder géén piepschuim of karton in de verpakking van de camera dus een ruwe behandeling bij transport kan zoals u al suggereert wel degelijk dit soort schade tot gevolg hebben.

Ik zou ze meteen schriftelijk en aangetekend nogmaals het verhaal duidelijk voorleggen en ze manen de camera kosteloos te vervangen. Bouwt u vooral een dossier op van schriftelijke correspondentie en zorg er vooral voor dat u niets meer telefonisch afhandelt.