![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Dit wijkt af van hetgeen ik met hen overeen ben gekomen, toen ik de verzekering heb afgesloten.
Dit is een eenzijdige aanpassing van die overeenkomst door mijn zorgverzekeraar.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Ook daarin zal hij vinden dat betalen anders dan met automatische incasso de kosten daarvan (voor een deel) mogen worden doorberekend aan de klant.sjohie schreef:Daarvoor zou ik even de algemene voorwaarden van 2013 controleren, maar waarom wacht je zo lang voordat je je er over op gaat winden?
De kosten van een acceptgiro zijn doorgaans 25 cent en kunnen altijd in rekening gebracht worden. Partijen kunnen daarnaast overeenkomen dat de klant betalingskosten moet betalen. Het maakt niet uit of er meerder betalingsmogelijkheden worden aangeboden. Over een maand of vijf veranderd dit zodat alleen nog de 25 cent in rekening gebracht kan worden. Voor lopende contracten komt waarschijnlijk een overgangsperiode.Artikel 6:47 lid 1 BW schreef:De kosten van betaling komen ten laste van degene die de verbintenis nakomt.
Dat iets nieuw voor jou is, betekend niet automatisch dat ze de voorwaarden eenzijdig hebben veranderd..Harm.calc schreef:Ik krijg in mei een rekening waar kosten voor die acceptgiro bij op staan.
Daarbij zit een brief waarbij men melding maakt van die kosten.
Dat is dus een eenzijdige verandering van de overeenkomst. Eigenlijk is het alleen maar een melding die ze doen.
En nu lees ik hier dat dat zomaar mag.![]()
Mag ik ook eenzijdig een verandering in dat contact aanbrengen?
Bijvoorbeeld mij een korting op mijn zorgpremie geven?![]()
Daarnaast heb ik niet om een acceptgiro gevraagd.
Ik wil een kostenoverzicht, liefst via e-mail, en op basis daarvan kan ik die rekening wel betalen. Daar heb ik geen acceptgiro voor nodig. Wat? Ik mag die acceptgiro zelf ook nog eens naar de papierbak brengen. Wat een verspilling van geld, tijd en natuur.![]()
Maar goed.
In mei heb ik die kosten niet betaald.
Nu krijg ik wederom een rekening waar deze kosten genoemd worden.
En ben wederom niet bereid die kosten te betalen.
Van mijn nieuwe zorgverzekeraar krijg ik geen betalingskosten aan m'n broek. Daar heb ik namelijk nu heel specifiek naar gevraagd. Want ik neem een verzekering om niet voor financiële verassingen te komen staan. Misschien dat dat bij anderen niet het geval is ...
Onjuist. Administratiekosten voor het versturen van een acceptgiro kunnen in rekening gebracht worden als deze kosten overeengekomen zijn. De werkelijke kosten van betaling kunnen altijd in rekening gebracht worden (tenzij overeengekomen is dat deze niet inrekening zouden worden gebracht).snuffel1 schreef:Het is vrij simpel als het bedrijf meerdere optie's heeft om te betalen mag dat bedrijf administratiekosten voor het versturen van een acceptgiro in rekening brengen.
Rb Breda, 25-05-2011, LJN BQ6459 schreef:3.15 Naar het oordeel van de kantonrechter vallen de bankkosten voor het uitvoeren van de betalingsopdracht via internetbankieren onder kosten van betaling. Partijen zijn het eens dat in het zakelijke betalingsverkeer voor een girale bijschrijving (via internetbankieren) door banken een tarief van€ 0,14 wordt gehanteerd. Het maken en verzenden van een factuur met daarop de voor het giraal overschrijven van het bedrag noodzakelijke betalingsgegevens, brengt weliswaar eveneens kosten met zich mee, maar deze behoren niet tot de kosten van betaling. Dat KPN haar klanten een factuur stuurt om kenbaar te maken welk bedrag de klant over de betreffende periode aan abonnement – en gebruikskosten verschuldigd is, vloeit voort uit haar verplichting tot uitvoering van de overeenkomst. De kosten die daarmee gemoeid zijn staan althans in een te ver verwijderd verband van de betaling om als kosten van betaling te kunnen gelden.
NeeHarm.calc schreef:Maar mijn vraag nog: mag ik ook eenzijdig een verandering in het contract aanbrengen?
Zo'n internetverzekeraar die die mogelijkheid inderdaad biedt voor degenen die absoluut niet willen/kunnen internetbankieren. Niks mis mee toch? Alleen zijn daar logischerwijze extra kosten aan verbonden. Immers, mensen gaan in zee met een internetverzekeraar omdat dat goedkoper is (want ze doen een hoop dingen zelf, scheelt personeel op kantoor) als vervolgens een flinke groep dan toch per acceptgiro wil betalen, dan zullen ze wat mij betreft zelf de kosten daarvoor op moeten hoesten.Harm.calc schreef:Verzekeringsmaatschappij is Anderzorg.
Zo'n internetverzekeraar, die wel nog acceptgiro's moet versturen dus.![]()
Maar mijn vraag nog: mag ik ook eenzijdig een verandering in het contract aanbrengen?
Dat mag alleen als dat overeengekomen is. Soms komen partijen overeen dat de koper de koop mag annuleren. Hier zal het antwoord zeer waarschijnlijk nee zijn.Harm.calc schreef:Maar mijn vraag nog: mag ik ook eenzijdig een verandering in het contract aanbrengen?
alfatrion schreef: Dat mag alleen als dat overeengekomen is. Soms komen partijen overeen dat de koper de koop mag annuleren. Hier zal het antwoord zeer waarschijnlijk nee zijn.
Mathilde D. schreef:Beste Anderzorgnl,
Topic Starter bedoelt juist, dat hij nooit akkoord is gegaan met extra kosten voor een acceptgiro. TS is een trouwe klant, die al jaren via acceptgiro's betaalt. Als Anderzorg de Algemene Voorwaarden wijzigt, dan moeten deze vermeld worden op het Wijzigingenoverzicht.
Heeft Anderzorg deze wijziging aan zijn klanten doorgegeven op deze manier, of beter nog, dmv een persoonlijke brief? Zo niet , dan heeft TS gelijk dat hij dit niet hoeft te betalen, aangezien hem deze wijziging niet is meegedeeld. Als uw autoverzekering een wijziging doorvoert, dan krijgt u daar toch ook persoonlijk bericht van?