LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco 45 procent verhoging huur warmte afleverset

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
javico15

Eneco 45 procent verhoging huur warmte afleverset

Ongelezen bericht door javico15 »

De nieuwe warmtewet is in werking gegaan. Wat een feest. Het verbruikstarief per GJ is ca 2% gedaald maar om geld trerug te pakken verhoogd ENECO de huur van de warmte afleverset met ruim 45% van 117,41 euro per jaar naar 170,61 euro.
Helaas kijkt blijkbaar de ACM hier niet naar..
Wellicht iets om aandacht te geven in de uitzending.
Is er ervaring met andere warmte leveranciers??

aleidam

Re: Eneco 45 procent verhoging huur warmte afleverset

Ongelezen bericht door aleidam »

Ook ik heb geconstateerd dat de Warmtewet zo niet werkt. De tariefverlaging, opgelegd door de AMC, wordt door Eneco gecompenceerd door een verhoging van, in mijn geval, zo'n 78% van de huur van de warmte afleverset (de meter). Wij kunnen als consument niet overstappen naar een andere leverancier en ook niet zelf een meter aanschaffen of elders huren. Wij zijn dus volledig overgeleverd aan Eneco.
De nieuwe wet blijkt nu al niet te werken; Eneco weet via een sluiproute weer te hoge tarieven te berekenen. Graag aandacht hiervoor in RADAR!

R1chardS

Ongelezen bericht door R1chardS »

De huurprijzen van een warmtemeter en warmtewisselaar worden niet vastgesteld door de ACM.
Net zo min als de huurprijzen van een cv-ketel worden vastgesteld door de ACM.
De ACM toetst wel of deze huurprijzen redelijk zijn en doet dat volgens zeggen op basis van de kosten van een efficiënte bedrijfsvoering. Dit laatste is vastgelegd in de Warmtewet (artikel 8 lid 1 en 2).

Ik huur een combiketel waar ik €39 per maand voor betaal, ofwel €468 per jaar. Ik zou ook niet zomaar accepteren dat ik opeens 45% meer moet gaan betalen.
Wat u in ieder geval kunt doen is uw warmteleverancier om uitleg vragen.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

R1chardS schreef: Wat u in ieder geval kunt doen is uw warmteleverancier om uitleg vragen.
De vraag is of Eneco antwoord geeft. Als het antwoord uitblijft of onbevredigend is, wat kan de consument dan nog ?

Cindy79

Ongelezen bericht door Cindy79 »

Bij mijn ouders hetzelfde verhaal. Betaalden zij vorig jaar 90 euro voor de huur, dit jaar zouden zij 175 euro moeten gaan betalen! Dit is een prijsstijging van bijna 80%. Mijn vader heeft op 30 en 31 januari contact gezocht met Eneco. De manier waarop je dan behandeld wordt is erg onprofessioneel. Tot 2 keer toe wordt de verbinding verbroken en de derde keer konden ze niet in het systeem. Je wordt behandeld alsof je een halve gare bent als je alleen maar voor jezelf opkomt en vraagt naar de uitleg van deze exorbitante verhoging.
Op de site een prachtige uitleg van Eneco waarom zij deze verhoging redelijk vinden. Nou ik en mijn ouders vinden het ordinair gegraai van Eneco! Het is gewenst dat Radar hier in hun uitzending aandacht aan gaat besteden en bij deze zegt mijn vader alle medewerking toe. Ook zullen wij met deze klacht de geschillencommissie aanschrijven. Misschien een idee om dat ook te doen. Het is echt onbegrijpelijk!
Laatst gewijzigd door Cindy79 op 31 jan 2014 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.

R1chardS

Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat de leverancier u niet kan uitleggen waarom de tarieven zijn veranderd en wat dat voor u betekent. U zult waarschijnlijk van de leverancier een communicatie ontvangen waarmee de leverancier u informeert over de tariefwijzigingen.

Mocht de uitleg of informatie uitblijven of niet bevredigend zijn, dan zou ik adviseren dit te melden via consuwijzer.nl. U zult dan te horen of te lezen krijgen hoe u verder kunt handelen.

Zoek op "warmtewisselaar" in de FAQ van Eneco.

Cindy79

Nou R1chardS. Bij Eneco konden ze tot drie keer toe niet uitleggen hoe het zat. Daarbij wordt de verbinding verbroken als je schijnbaar lastige vragen stelt of kunnen ze opeens niet meer in het systeem. Op hun site staat er een uitleg waarin Eneco onderbouwt waarom zij de prijsstijging 'redelijk' vinden. Zoals je wel kan begrijpen ben ik, en met mij vele anderen, het niet eens met deze prijsstijging van 80 (!)%

Cindy79

Week 3/4-2014
Eneco stuurt al haar warmteklanten de jaarlijkse tarievenmailing met daarin de nieuwe tarieven als gevolg van de Warmtewet.

Nog niks ontvangen van ze.[/quote]

Mijn ouders ook niet!

R1chardS

In het tarievenbesluit van de ACM is met forfaitaire bedragen gewerkt om de vaste kosten per jaar (max €254 incl btw) voor warmte te kunnen uitrekenen.

Voor warmte heeft men genomen €140,04 excl btw voor de jaarlijkse afschrijving (op een warmtewissel van €2.243 en een levensduur van 15 jaar) en €36,92 excl btw voor het onderhoud. Bij elkaar opgeteld en incl btw is dat €214,12.

Vergeleken met het tarief van €214,12 lijkt het tarief inderdaad redelijk (argumentatie Eneco).
Vergeleken met het tarief van 2013, lijkt het tarief alles behalve redelijk (argumentatie consument).
Als we uiteraard over hetzelfde spreken. Ik ben daar niet zeker van. Ik zou namelijk verwachten dat de jaarlijkse afschrijving van en onderhoud op de warmtewisselaar ook vóór 2014 door Eneco op de een of andere manier in rekening werd gebracht.

aleidam

Ongelezen bericht door aleidam »

Ook ik ben zeer onprofessioneel te woord gestaan door Eneco. De medewerkster kon niet uitleggen waarom de huur zoveel gestegen is. Wordt er onderhoud op de warmtewisselaar gepleegd? Ik woon al 25 jaar in dit huis, maar weet niets van onderhoudsbeurten.

Cindy79

aleidam schreef:Ook ik ben zeer onprofessioneel te woord gestaan door Eneco. De medewerkster kon niet uitleggen waarom de huur zoveel gestegen is. Wordt er onderhoud op de warmtewisselaar gepleegd? Ik woon al 25 jaar in dit huis, maar weet niets van onderhoudsbeurten.
In de 25 dat mijn ouders hier wonen is hier ook nog nooit onderhoud gepleegd. Wel zijn een aantal jaren geleden de warmtewisselaar vervangen in de hele wijk. Maar daarvoor en daarna nooit iemand gezien voor onderhoud. En tenenkrommend dat de telefonisten niks kunnen uitleggen.

e-chec

R1chardS schreef:In het tarievenbesluit van de ACM is met forfaitaire bedragen gewerkt om de vaste kosten per jaar (max €254 incl btw) voor warmte te kunnen uitrekenen.

Voor warmte heeft men genomen €140,04 excl btw voor de jaarlijkse afschrijving (op een warmtewissel van €2.243 en een levensduur van 15 jaar) en €36,92 excl btw voor het onderhoud. Bij elkaar opgeteld en incl btw is dat €214,12.
Beste R1chardS,

Misschien schat ik de kennis van de gemiddelde forumbezoeker niet goed in, daarom geef ik alleen mijn eigen gevoel bij het lezen van dit deel van uw bericht. "Ik snap er geen bal van".

Wat ik wel begrijp is dat een verhoging van een huurprijs met vele tientallen procenten door consumenten als even irreëel wordt beschouwd als een eis van een salarisverhoging van tientallen procenten van werknemers door werkgevers. Dat kan niet.

Ik hoop dat een gang richting ACM of naar de rechterhand daarvan, ConsuWijzer, zin heeft. Mijn ervaring is dat alleen op vragen antwoord wordt gegeven, als dat antwoord in een overheidsbesluit vast ligt. Heb je een geschil met een energieleverancier, dan blijft een antwoord uit en word je terugverwezen naar de energieleverancier. Dat werkt niet.

R1chardS

Voor de berekening van de vaste kosten voor warmte is ACM uitgegaan van de vaste kosten voor gas.
Dit noemen ze het NMDA (niet meer dan anders) beginsel.
Voor gas is dat €148,42 vastrecht + €20,28 meettarief + €284,62 afschrijving en onderhoud cv-ketel = €452,9 excl btw.
Als we gaan terugrekenen, dan levert dat voor warmte het volgende op.
€452,9 - €20,28 meettarief warmte - €176,96 (140,04 afschrijving en 36,92 onderhoud warmtewissel) - €46,15 (Elektrisch koken) = €209,5 (vastrecht warmte) excl btw. Incl btw is dat €254.

Op deze manier is door ACM het maximale tarief van de vaste kosten warmte bepaald.
De 214,12 incl btw is het forfaitaire bedrag dat de ACM berekent voor de afschrijving en het onderhoud op de warmtewissel en waar in de toelichting van Eneco naar wordt verwezen.

De vaste kosten warmte per jaar zijn dus eigenlijk geen €209,5 excl btw maar €452,9 excl btw.
ALS iedereen een warmtewisselaar zou huren die voldoet aan de door de ACM gebruikte forfaitaire bedragen. Dat is natuurlijk niet zo.

1. Niet iedereen huurt een warmtewisselaar
2. De bedragen gebruikt door ACM zijn forfaitaire bedragen

Daarom is het maximale tarief voor de vaste kosten warmte een tarief exclusief afschrijving en onderhoud.
De leverancier bepaalt het tarief voor afschrijving en onderhoud. ACM toetst of dit tarief redelijk is.

Ik heb mij overigens ook pas vandaag, nav vragen hier, in deze materie verdiept.
Je kunt dit allemaal nalezen via de link "download publicatie" op https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... rmte-2014/

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

R1chardS schreef:In het tarievenbesluit van de ACM is met forfaitaire bedragen gewerkt om de vaste kosten per jaar (max €254 incl btw) voor warmte te kunnen uitrekenen.

Vergeleken met het tarief van €214,12 lijkt het tarief inderdaad redelijk (argumentatie Eneco).
Vergeleken met het tarief van 2013, lijkt het tarief alles behalve redelijk (argumentatie consument).
Als we uiteraard over hetzelfde spreken. Ik ben daar niet zeker van. Ik zou namelijk verwachten dat de jaarlijkse afschrijving van en onderhoud op de warmtewisselaar ook vóór 2014 door Eneco op de een of andere manier in rekening werd gebracht.
In 2013 stond het Eneco vrij om zowel de hoogte van het vastrecht als de huur voor de afleverset naar eigen inzicht vast te stellen. Het is dus raar dat men in 2013 voor de warmteset een huurbedrag van € 91,13 in rekening brengt, en in 2014 kennelijk € 170,41 redelijk vindt.
Het heeft er dus alle schijn van dat men het "verlies" op het vastrecht Warmte (€ 352,71 in 2013, € 278,54 in 2014) op deze wijze probeert te compenseren.
Onze "oude" warmtapwaterinstallatie is medio 2011 vervangen door zo'n "warmteset". Het vastrecht voor die warmtapwaterinstallatie (€ 87,30 in 2011) kwam daarmee te vervallen, maar werd vervangen voor een "huur warmteset" van € 91,13.
Onder de streep wordt het gewoon nog nét even duurder; de vaste kosten (vastrecht, huur, hoe men het ook wil noemen) voor Stadsverwarming/warmtapwater bedragen in 2013 € 352,71 + € 91,13 = € 443,84 en in 2014 € 278,54 + € 170,41 = € 448,95
En zo heeft men handig het maximumtarief vastrecht omzeild. Ik denk dat ik toch de ACM/Consuwijzer maar 's ga bellen of schrijven.

alle genoemde bedragen zijn incl. BTW

R1chardS

Wat in dit verhaal vreemd is, is dat de ACM in de berekening van de afschrijving en onderhoud van de warmtewisselaar een bedrag rekent van €176,96 excl btw ofwel €214,12 incl btw en dat de leveranciers in de jaren vóór 2014 voor de huur van de warmtewisselaar een veel lager bedrag berekenden.

Als de ACM een lager bedrag zou hebben aangehouden (bijvoorbeeld €100,12 incl btw) voor afschrijving en onderhoud van de warmtewisselaar, zou zijn uitgegaan van de tarieven van de leveranciers van 2013, dan zou dat tot gevolg hebben gehad dat de vaste kosten 2014 zouden zijn gestegen van €254 met (214,12 - 100,12) €114 naar €368.
In dat geval zou het tarief voor de huur van warmtewisselaar een bedrag onder de €100,12 zijn geweest en zouden consumenten waarschijnlijk hebben gereageerd op het feit dat het tarief vastrecht tov 2013 met 10% zou zijn gestegen.

Dit wat nu gebeurt heeft mijns inziens ACM over zichzelf afgeroepen.

StellaM

Ongelezen bericht door StellaM »

[quote="R1chardS"]Wat in dit verhaal vreemd is, is dat de ACM in de berekening van de afschrijving en onderhoud van de warmtewisselaar een bedrag rekent van €176,96 excl btw ofwel €214,12 incl btw en dat de leveranciers in de jaren vóór 2014 voor de huur van de warmtewisselaar een veel lager bedrag berekenden.

Als de ACM een lager bedrag zou hebben aangehouden (bijvoorbeeld €100,12 incl btw) voor afschrijving en onderhoud van de warmtewisselaar, zou zijn uitgegaan van de tarieven van de leveranciers van 2013, dan zou dat tot gevolg hebben gehad dat de vaste kosten 2014 zouden zijn gestegen van €254 met (214,12 - 100,12) €114 naar €368.
In dat geval zou het tarief voor de huur van warmtewisselaar een bedrag onder de €100,12 zijn geweest en zouden consumenten waarschijnlijk hebben gereageerd op het feit dat het tarief vastrecht tov 2013 met 10% zou zijn gestegen.

Dit wat nu gebeurt heeft mijns inziens ACM over zichzelf afgeroepen.[/quote

Ik weet niet of de ACM of Eneco dit over zich heeft afgeroepen. In ieder geval is nu de indruk gewekt dat tot en met 2013 veel te hoge tarieven berekend zijn voor het vastrecht en dat dit nu gecompenseerd wordt door een idiote prijsverhoging voor de verplichte huur van de warmte- afleverset. Jammer, want stadsverwarming is wel een relatief duurzame energie.

e-chec

In enkele bijdragen aan dit topic wordt verwezen naar de warmtewet. Ik ben bezig om die te bestuderen en kom er mogelijk later op terug.

De punten 29 en 30 van het “Besluit tot vaststelling van de maximumprijs en de berekening van de eenmalige aansluitbijdrage en het meettarief warmteverbruik per 1 januari 2014” zijn zo interessant, dat ik ze hier overneem ter informatie van de lezers.

Ik moet vanwege de grootte van het aantal tekens de bijdrage in twee delen splitsen. Daarnaast heb ik enkele kleine tekstuele veranderingen aangebracht (o.a. verdeling in alinea’s) om de leesbaarheid te bevorderen

29 Voor de berekening van zowel het gebruiksonafhankelijke (vastrecht) als het gebruiksafhankelijke (tarief) deel van de maximumprijs zijn leveringsprijzen van gas nodig. In het Warmtebesluit wordt hierbij voorgeschreven dat een middeling dient plaats te vinden over de prijzen van de drie grootste Nederlandse gasleveranciers.

ACM heeft hierbij gebruik gemaakt van de gasgegevens, die ACM tot zijn beschikking heeft voor de uitvoering van zijn taak zoals bedoeld in artikel 44, tweede lid van de Gaswet. ACM heeft hierbij ten eerste vastgesteld dat Eneco Retail B.V. (hierna: Eneco), Essent Retail Energie B.V. (hierna: Essent) en N.V. Nuon Sales Nederland (hierna: Nuon) de drie grootste Nederlandse gasleveranciers zijn.

Vervolgens heeft ACM per gasleverancier de bekende éénjaarscontracten met vaste prijs op basis van het G1 tarief, die per 1 januari 2014 aanvangen, geïnventariseerd. ACM heeft hierbij geconstateerd dat er per gasleverancier verschillende producten worden aangeboden. Het betreffen naast de standaard producten ook niet-standaardproducten, zijnde goedkopere actieproducten, duurdere groene producten en producten voor alleen zakelijke klanten.

ACM heeft hierbij gekozen om alleen de standaardproducten mee te nemen in de berekening van de maximumprijs. Alle drie de gasleveranciers hebben één standaardproduct met een vaste prijs voor éénjaarscontracten, waardoor ze alle drie deel uit maken van de berekening van de maximum prijs. Hieronder worden de standaardproducten per gasleverancier opgesomd.

Tabel 1: Standaardproducten per gasleverancier

Gasleverancier......Productnaam
Eneco ....................Eneco AardGas 1 jaar
Nuon......................VastePrijsGas 1 jaar
Essent....................ZHG Gas 1 jr

e-chec

vervolg

30 ACM motiveert de keuze om de niet-standaardproducten niet mee te nemen bij de berekening van de maximumprijs op grond van representativiteit. Het aantal niet-standaardproducten verschilt per gasleverancier. ACM neemt in zijn berekening van de maximumprijs de standaardproducten mee als basis voor het berekenen van het gemiddelde omdat ACM deze producten representatief acht voor de gassituatie.

De overige producten acht ACM minder representatief. ACM ziet in de regelgeving geen aanknopingspunten om de minder representatieve producten te wegen. Het nemen van een gemiddelde op basis van alle relevante gasproducten, leidt er toe dat minder representatieve producten even zwaar mee tellen in de berekening als de standaardproducten. ACM neemt daarom de niet-standaardproducten niet mee in de berekening van de maximumprijs.

Hieronder licht ACM toe waarom ACM de niet-standaardproducten niet representatief acht voor de gassituatie.
  • - De groene producten worden vaak gekozen door een kleine groep milieubewuste verbruikers. ACM acht deze groep niet representatief omdat het merendeel van de gasverbruikers niet bereid is om meer te betalen vanuit milieuoverwegingen8.

- Actieproducten worden vaak gekozen door de groep prijsbewuste klanten die actief op zoek zijn naar goedkope deals. ACM acht deze groep ook niet representatief, omdat het leeuwendeel van gasverbruikers niet actief op zoek gaat naar goedkope deals9. De producten voor kleinzakelijke verbruikers vindt ACM niet representatief, omdat het merendeel van de gasverbruikers huishoudelijke verbruikers betreft.
7 Vaak wordt met ‘groen’ gas de compensatie van CO2 uitstoot bedoeld door te investeren in duurzame producten, zoals boomaanplantprojecten.

8 In de rapportage over het eerste halfjaar 2013 “Stand van zaken op de energiemarkt”, te vinden op http://www.acm.nl, geeft 74% van de respondenten aan niet te willen betalen voor groene stroom. ACM verwacht dat dit ook geldt voor groen gas.

9 In de rapportage over het eerste halfjaar 2013 “Stand van zaken op de energiemarkt”, te vinden op http://www.acm.nl, geeft 76% van de respondenten aan dat ze niet op zoek gaan naar informatie over energiebedrijven anders dan de eigen leverancier. Ongeveer 15% denkt over te stappen naar een andere leverancier en circa 30% wil bij de eigen leverancier een ander contract. ACM acht dit representatief voor gasverbruikers, en verwacht daarom dat het overgrote deel van de gasverbruikers niet actief op zoek gaan naar deals.

e-chec

Hieronder heb ik de “Uitleg kosten warmtewisselaar” van de website van Eneco toegevoegd.
http://thuis.eneco.nl/groene-energie/wa ... CE8B4681B8

Ik heb er inhoudelijk niets aan veranderd. Ik heb alleen enkele lange zinnen gesplitst en komma’s toegevoegd om de leesbaarheid te bevorderen. Daarnaast heb ik de alinea’s genummerd. In een volgende bijdrage ga ik op de uitleg van Eneco in.

Uitleg kosten warmtewisselaar (Warmtewet)

1 Eneco is van mening dat de kosten, die wij in rekening brengen voor een warmtewisselaar, redelijk zijn. Ze zijn op interne kosten gebaseerd, getoetst door een externe accountant en met 170,61 euro per jaar aanzienlijk lager dan het bedrag van 214,12 euro per jaar, dat de wetgever heeft geschat.

2 Volgens de Warmtewet moet een warmteleverancier onder meer een warmtewisselaar (afleverset minus warmtemeter) beschikbaar stellen aan een verbruiker. De wet stelt dat het tarief voor de warmtewisselaar (afleverset minus de warmtemeter) redelijk moet zijn. Eneco interpreteert het begrip “redelijk” als “op door Eneco werkelijk gemaakte kosten en gedane investeringen gebaseerd”. Bij Eneco komen we uit op 170,61 euro per jaar, incl. BTW.

3 Er zijn echter ook gevallen waar de afnemer zelf een afleverset in eigendom heeft. Daar houdt de Warmtewet rekening mee door eerst van het maximum tarief (dat inclusief een vergoeding voor de warmtewisselaar is) een forfaitair bedrag af te trekken. Vervolgens moet de warmteleverancier bij die klanten, die zelf geen set in eigendom hebben, het redelijke tarief in rekening brengen (er dus weer bij optellen). Het forfaitaire bedrag in de warmtewet, een inschatting van de wetgever wat een warmtewisselaar zou moeten kosten, is vastgesteld op 214, 12 euro per jaar, incl. BTW. Waarmee wij dus ruimschoots minder in rekening brengen dan vanuit de Warmtewet wordt verondersteld.

4 Eneco baseert zich bij de berekening van het tarief voor de afleverset op de gemaakte kosten die aan de afleverset gerelateerd zijn. 60% van de kosten van de afleverset bestaat uit de kosten voor de afleverset zelf (inclusief montagebeugel en appendages etc.). De overige 40% bestaat in hoofdlijnen uit montage en in bedrijf nemen, werkvoorbereiding en toezicht, onderhoudskosten (inclusief reparaties, materiaal en vervanging), inkoopkosten, opslagkosten en logistiek.

5 Eneco heeft vorig jaar (samen met andere warmteleveranciers) aan ACM gevraagd om onze berekeningen te toetsen aan de wettelijk voorgeschreven “redelijkheid”. ACM had tot 1 januari 2014 echter geen bevoegdheid omdat zij pas per 1 januari 2014 (met de inwerkingtreding van de Warmtewet) formeel toezichthouder is. Eneco gaat nogmaals aan ACM vragen om onze berekening te toetsen aan de wettelijk voorgeschreven “redelijkheid”. Eneco heeft vorig jaar uit eigen beweging onze accountant opdracht gegeven om onze berekening te valideren en accorderen, waarbij de accountant dus de toets op de “redelijkheid” heeft uitgevoerd. De accountant heeft ons een akkoord gegeven op het door ons berekende tarief.

Gesloten