Laagste Prijsgarantie? We zijn toch niet gek?
Geplaatst: 31 jan 2014 22:39
Er is vast al meer over geschreven. Toch wil ik deze blog hier graag delen:
Waarom bied je als electronicaketen de laagste prijsgarantie? Om klanten binnen te halen natuurlijk. Klanten zijn dol op garantie, want garantie is zekerheid. En zekerheid is fijn. We houden niet van vervelende verrassingen. Dus de garantie dat je niet teveel betaalt, is wel zo’n fijn idee in deze toch al dure tijden.
Als je er over nadenkt, is het nogal een belofte, de laagste prijs. Fysieke winkels, servicemedewerkers, die hebben ook een prijs. Zouden alle klanten altijd de moeite nemen om de laagste prijs te bedingen én de laagste prijsgarantiewinkels zouden hier altijd in meegaan, dan was het vast snel gedaan met ze.
Dat ‘probleem’ lost zich deels vanzelf op. Genoeg klanten nemen de moeite niet. Ze hebben wel wat beters te doen dan prijzen vergelijken of kopen inpulsief. Daarnaast lossen de ketens het probleem zelf op, met voorwaarden. Moeilijke horden, lastige clausules, ondoorgrondelijke uitsluitingen. Maar ja, het staat in de voorwaarden dus het verschil terugbetalen hoeft niet.
Ook ik kreeg laatst bij Saturn nul op mijn rekest. Eerst werd ik om de tuin geleid. “Wij passen onze prijzen niet aan aan die winkel.” Maar dat stond niet in de voorwaarden. Later begon het liegen. “Wij kunnen u niet terugbetalen, want u heeft de camera bij een ander filiaal gekocht.” Stond ik dan in een franchise? De verkoopster en haar leidinggevende zeiden gelijktijdig ‘ja’ en ‘nee’. De verkoopster zei ‘nee’ en sprak de waarheid, maar werd beloond met een pissige blik van haar baas. Betrapt. Niet dat het allemaal iets uitmaakte. Het verschil bleef in kas. “Zie onze voorwaarden.”
Wat haar baas uit het oog is verloren, is waarom je de voorwaarden beter in de la kunt laten liggen als je op de deur groot zet dat je de laagste prijsgarantie biedt. Want wie zekerheid belooft (garantie!), maar onzekerheid levert (toch maar niet!) is onbetrouwbaar. (Verzekeraars worstelen nog steeds met dat imago dat ze zelf hebben gecreëerd.) En als vertrouwen onze economie kan aanzwengelen en een gebrek aan vertrouwen onze economie om zeep kan helpen, dan zou dat voor een elektronicawinkel toch ook ongeveer zo moeten werken.
Eigenlijk is het heel simpel. Het was allemaal te doen om 75 euro. Had Saturn me die 75 euro betaald, dan had ik bij het tevoorschijn halen van mijn nieuwe camera tegen zeker vijf mensen (waarschijnlijk meer) een opmerking gemaakt over het feit dat ik hem bij Saturn echt voor de allerlaagste prijs gekocht heb. En, gesterkt in mijn vertrouwen dat ik bij Saturn nooit teveel betaal, zou ik die winkel nog vaak bezocht hebben. Kleine investering, grote winst.
Nu echter, heb ik het wel gezien bij Saturn. En bij dochterbedrijf Media Markt is het waarschijnlijk al niet beter. De laagste prijsgarantie is geen belofte maar een loze kreet. Gewoon online bestellen dus. Makkelijker. Sneller. Goedkoper. Dus wat is het resultaat? Een negatieve blog die ik plaats waar ik ‘m maar kwijt kan en een teleurgestelde klant die zijn vervolgaankopen voortaan elders doet. Zo zonde. En dat alles voor een lousy 75 euro.
Waarom bied je als electronicaketen de laagste prijsgarantie? Om klanten binnen te halen natuurlijk. Klanten zijn dol op garantie, want garantie is zekerheid. En zekerheid is fijn. We houden niet van vervelende verrassingen. Dus de garantie dat je niet teveel betaalt, is wel zo’n fijn idee in deze toch al dure tijden.
Als je er over nadenkt, is het nogal een belofte, de laagste prijs. Fysieke winkels, servicemedewerkers, die hebben ook een prijs. Zouden alle klanten altijd de moeite nemen om de laagste prijs te bedingen én de laagste prijsgarantiewinkels zouden hier altijd in meegaan, dan was het vast snel gedaan met ze.
Dat ‘probleem’ lost zich deels vanzelf op. Genoeg klanten nemen de moeite niet. Ze hebben wel wat beters te doen dan prijzen vergelijken of kopen inpulsief. Daarnaast lossen de ketens het probleem zelf op, met voorwaarden. Moeilijke horden, lastige clausules, ondoorgrondelijke uitsluitingen. Maar ja, het staat in de voorwaarden dus het verschil terugbetalen hoeft niet.
Ook ik kreeg laatst bij Saturn nul op mijn rekest. Eerst werd ik om de tuin geleid. “Wij passen onze prijzen niet aan aan die winkel.” Maar dat stond niet in de voorwaarden. Later begon het liegen. “Wij kunnen u niet terugbetalen, want u heeft de camera bij een ander filiaal gekocht.” Stond ik dan in een franchise? De verkoopster en haar leidinggevende zeiden gelijktijdig ‘ja’ en ‘nee’. De verkoopster zei ‘nee’ en sprak de waarheid, maar werd beloond met een pissige blik van haar baas. Betrapt. Niet dat het allemaal iets uitmaakte. Het verschil bleef in kas. “Zie onze voorwaarden.”
Wat haar baas uit het oog is verloren, is waarom je de voorwaarden beter in de la kunt laten liggen als je op de deur groot zet dat je de laagste prijsgarantie biedt. Want wie zekerheid belooft (garantie!), maar onzekerheid levert (toch maar niet!) is onbetrouwbaar. (Verzekeraars worstelen nog steeds met dat imago dat ze zelf hebben gecreëerd.) En als vertrouwen onze economie kan aanzwengelen en een gebrek aan vertrouwen onze economie om zeep kan helpen, dan zou dat voor een elektronicawinkel toch ook ongeveer zo moeten werken.
Eigenlijk is het heel simpel. Het was allemaal te doen om 75 euro. Had Saturn me die 75 euro betaald, dan had ik bij het tevoorschijn halen van mijn nieuwe camera tegen zeker vijf mensen (waarschijnlijk meer) een opmerking gemaakt over het feit dat ik hem bij Saturn echt voor de allerlaagste prijs gekocht heb. En, gesterkt in mijn vertrouwen dat ik bij Saturn nooit teveel betaal, zou ik die winkel nog vaak bezocht hebben. Kleine investering, grote winst.
Nu echter, heb ik het wel gezien bij Saturn. En bij dochterbedrijf Media Markt is het waarschijnlijk al niet beter. De laagste prijsgarantie is geen belofte maar een loze kreet. Gewoon online bestellen dus. Makkelijker. Sneller. Goedkoper. Dus wat is het resultaat? Een negatieve blog die ik plaats waar ik ‘m maar kwijt kan en een teleurgestelde klant die zijn vervolgaankopen voortaan elders doet. Zo zonde. En dat alles voor een lousy 75 euro.