Mijn distributieriem is minder dan een jaar geleden vervangen. Deze is nu gesprongen en van alles is kapot, ook de waterpomp. De garage zegt dat de distributieriem door de kapotte waterpomp is beschadigd. Nu is mijn vraag: Kan je zien wat er eerder kapot was: de waterpomp of de distributieriem? Zo ja, hoe kan je dat zien?
Alvast dank voor de reactie!
CaJa
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Distributieriem/waterpomp
Re: Distributieriem/waterpomp
Een beetje garagist neemt indien de distributieriem vervangen wordt ook de waterpomp mee.
Dit natuurlijk wel in overleg met de klant.
Als de waterpomp niet vervangen is toen de nieuwe distri is geplaatst , is het heel goed mogelijk
dat door een vastgelopen waterpomp de distri is gebroken.
Dit natuurlijk wel in overleg met de klant.
Als de waterpomp niet vervangen is toen de nieuwe distri is geplaatst , is het heel goed mogelijk
dat door een vastgelopen waterpomp de distri is gebroken.
Re: Distributieriem/waterpomp
En waarom zou je na een jaar geen garantie meer hebben op een nieuw product?snuffel1 schreef:De waterpomp kan op twee manieren de oorzaak zijn van een gebroken distributie riem, vastgelopen lager of koelvloeistof lekkage. Beide oorzaken zijn door een leek nog te zien.Een gebroken riem kan geen waterpomp kapot maken want de pomp loopt immers niet meer mee.Kan je zien wat er eerder kapot was: de waterpomp of de distributieriem?
Dan nog een goede garagist vervangt zoals als door hawkwind al gemeld de waterpomp direct mee, tenzij de klant dat uit kostenbesparing absoluut niet wil.
U schrijft het niet direct zo op maar nee u heeft geen garantie meer op de reparatie en/of onderdelen want de reparatie is al een klein jaar geleden uitgevoerd.
Re: Distributieriem/waterpomp
Hoop voor je dat je een ouderwetse 8 klepper hebt kan de schade nog wel eens meevallen, 16 klepper zijn er minstens 13 krom
Re: Distributieriem/waterpomp
Volgens mij maakt het aantal kleppen niet uit, het is maar net hoeveel compressie de motor heeft, dus hoeveel ruimte is er tussen de geopende klep en de cilinder die op bdp staat.
Ik heb ook wel eens 8 kleppers gezien die helemaal aan gort waren na een riembreuk.
Ik heb ook wel eens 8 kleppers gezien die helemaal aan gort waren na een riembreuk.
Re: Distributieriem/waterpomp
Ja, en hoe hard motor draait op het moment van de breuk. Je hebt al snel een nieuwe cilinderkop nodigthecure schreef:Volgens mij maakt het aantal kleppen niet uit, het is maar net hoeveel compressie de motor heeft, dus hoeveel ruimte is er tussen de geopende klep en de cilinder die op bdp staat.
Ik heb ook wel eens 8 kleppers gezien die helemaal aan gort waren na een riembreuk.
Re: Distributieriem/waterpomp
Nah, vroegah was het geen probleem met mijn Corsa-tje 1.2S. Riem brak midden in de stad, Wegenwacht was er na 15 minuutjes en we waren 10 minuten later alweer onderweg. Was typisch voor Opel, zei die WW-er. Geen idee verder hoor..
Re: Distributieriem/waterpomp
inderdaad, die oude opel motortjes hadden genoeg ruimte... maar tegenwoordig kun je er eigenlijk al vanuit gaan dat je motorschade hebt.