LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wurgcontract zonnepanelen bij Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lijffijt34

Wurgcontract zonnepanelen bij Eneco

Ongelezen bericht door Lijffijt34 »

Twee jaar geleden had eneco een aktie om zonnepanelen op afbetaling te kunnen laten installeren.
Je moest toen snel beslissen, want er waren maar een beperkt aantal sets.
De aktie was toen voor 2400 euro een set van 3 panelen waarbij je per maand 20 euro afbetaald.

Nu wilde ik overstappen naar een andere energieleverancier en heb toen nogmaals het contract doorgelezen en het blijkt dat wanneer je binnen 10 jaar overstapt naar een andere energieleverancier, dat je i.p.v. 20 euro p/m 30 euro p/m gaat betalen.
Eneco stelt dat dit 10 euro aan kosten en rente zijn, terwijl er word gessugereerd dat je een renteloze lening aangaat.
Ook heb ik bij het BKR navraag gedaan en blijkt dat er nooit een toetsing is geweest, wat wel normaal is bij het verstrekken van een lening.

Na een brief te hebben geschreven aan Eneco, blijkt dat eneco dit helemaal niet MAG doen, en de kosten van 10 euro extra niet in rekening mag brengen.

Ik ben er van overtuigd dat Eneco niet vrijwillig alle klanten gaat informeren, om deze in onwetendheid te laten en het als drempel opwerpt om zo deze klanten de komende 10 jaar aan zich te binden, terwijl deze waarschijnlijk bij een andere energie leverancier vele malen goedkoper uit zouden zijn....

Eventuele mensen die hier problemen bij ondervinden, of mensen bij wie deze extra kosten in rekening worden gebracht, kunnen uiteraard contact met mij opnemen, zodat u naar mijn zaak kan refereren.

annie123456

Re: Wurgcontract zonnepanelen bij Eneco

Ongelezen bericht door annie123456 »

dan hebben ze jou toch mooi te pakken voor 2000 euro
setje van 600 wp doet niet meer als 100 euro per jaar

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

Of het toen ja/nee een goede aankoop is geweest, blijft altijd achteraf bekeken.

Het gaat hier expliciet om een waarschuiwing annex oproep aan Eneco-Klanten of ex Eneco-Klanten, met Eneco-Zonnepanelen en een Eneco-ZonnepanelenContract.

Afbeelding

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Lijffijt34 schreef:Twee jaar geleden had eneco een aktie om zonnepanelen op afbetaling te kunnen laten installeren.
De aktie was toen voor 2400 euro een set van 3 panelen waarbij je per maand 20 euro afbetaald.

Nu wilde ik overstappen naar een andere energieleverancier en heb toen nogmaals het contract doorgelezen en het blijkt dat wanneer je binnen 10 jaar overstapt naar een andere energieleverancier, dat je i.p.v. 20 euro p/m 30 euro p/m gaat betalen.
Eneco stelt dat dit 10 euro aan kosten en rente zijn, terwijl er word gessugereerd dat je een renteloze lening aangaat.
Ook heb ik bij het BKR navraag gedaan en blijkt dat er nooit een toetsing is geweest, wat wel normaal is bij het verstrekken van een lening.

Na een brief te hebben geschreven aan Eneco, blijkt dat eneco dit helemaal niet MAG doen, en de kosten van 10 euro extra niet in rekening mag brengen.

Ik ben er van overtuigd dat Eneco niet vrijwillig alle klanten gaat informeren, om deze in onwetendheid te laten en het als drempel opwerpt om zo deze klanten de komende 10 jaar aan zich te binden, terwijl deze waarschijnlijk bij een andere energie leverancier vele malen goedkoper uit zouden zijn....

Eventuele mensen die hier problemen bij ondervinden, of mensen bij wie deze extra kosten in rekening worden gebracht, kunnen uiteraard contact met mij opnemen, zodat u naar mijn zaak kan refereren.
Als u het contract WEER ging lezen, hebt u het toch ook al gelezen bij het afsluiten?
Dan was u toch gewoon bekend met de voorwaarden?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Op zich niet zo vreemd natuurlijk dat er voorwaarden zijn als een bedrijf je iets aanbiedt met een renteloze lening. Het is geen liefdadigheidsinstelling. Sinds dat je na afloop van een initieel contract makkelijk op kunt stappen zie je steeds meer van dit soort dingen zodat leveranciers churn kunnen reduceren. En dat lijkt me hun goed recht.

EnergieH

Algemeen

De Productvoorwaarden Eneco Zonnepanelen 2012:

http://thuis.eneco.nl/~/media/EOL/PDF/V ... n2013.ashx

De productvoorwaarden Eneco Zonnestroom 2011:

http://thuis.eneco.nl/~/media/EOL/PDF/V ... troom.ashx

Ik geloof dat ik de juiste gevonden heb. :D

De productvoorwaarden Eneco Zonnestroom 2011: 12 Andere energieleverancier

12.1 Gedurende de duur van de Overeenkomst is het Deelnemer toegestaan afnemer van
gas en/of elektriciteit te worden bij een andere energieleverancier. In dit geval vervalt
het teruglevercontract met Eneco.

12.2 Om de productie van duurzame energie te stimuleren, houdt Eneco de kosten voor
de Deelnemer zeer laag. Indien de Deelnemer ertoe besluit een andere leverancier te
kiezen voor de levering van zowel elektriciteit en/of gas of warmte, is Eneco
genoodzaakt, vanaf het moment van de overstap, de kosten van het rentevoordeel voor
Deelnemer, vermeerderd met administratiekosten ad in totaal €10,- per maand in
rekening te brengen.

Deelnemer ontvangt in dit geval voor de resterende maanden steeds een maandelijkse
factuur ad €30,- die telkens binnen 14 dagen na ontvangst door Deelnemer betaald
dient te worden.

Het is natuurlijk helemáál niet zo vreemd, om de voorwaarden nog eens goed door te nemen, als je na 2 jaar besluit om over te stappen naar een andere Energieleverancier.

En als, na een brief te hebben geschreven aan Eneco, blijkt dat Eneco dit helemaal niet mag doen, en de kosten van 10 euro extra niet in rekening mag brengen, dan wil je dat natuurlijk mededelen aan elk Forum ook die van Radar.

ruud_a

ik vraag mij af, of eneco het inderdaad helemaal niet mag doen.
waarschijnlijk praat je over de rente die niet mag.
ze mogen waarschijnlijk wel de kosten blijven berekenen.
en de rente was een speciale aanbieding van 0,05 euro en de kosten bedroegen 9,95 euro.

EnergieH

ruud_a
Lijffijt34 schreef:Twee jaar geleden had eneco een aktie om zonnepanelen op afbetaling te kunnen laten installeren.

Vraag het Lijffijt34 anders even in een PBtje.
Mischien betaalt Lijffijt34 de €20,- pm. al 2jaar apart.
Laatst gewijzigd door EnergieH op 23 mar 2014 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a

EnergieH schreef:ruud_a

Vraag het Lijffijt34 anders even in een PBtje.
er wordt wat onzorgvuldig omgegaan met het begrip kosten.
op het ene moment wordt gesproken over een lening aan gaan wat niet zou mogen.
de voorwaarden spreken over rentekosten en administratiekosten en even later wordt er gesproken, over 10 euro die kosten zouden zijn.
dat maakt het wat onoverzichtelijk.

EnergieH

ruud_a

Mischien betaalt Lijffijt34 de €20,- al 2jaar lang apart.

Mischien heeft Lijffijt34 ook nog andere producten van Eneco bijvoorbeeld Toon.

Vervalt de €3,50 pm. van Toon dan ook, of krijgt Lijffijt34 daar ook nog kosten over te betalen ?

Ontvangt Lijffijt34 voor Toon, dan nog regelmatig updates en nieuwe services zoals tarieven, weers- en verkeersinformatie ?

Is Toon er alleen voor klanten van Eneco?

Ja, Toon is er alleen voor klanten van Eneco. Toon maakt verbinding met Eneco en zorgt voor actuele tarieven, vergelijkt uw werkelijke verbruik met het geschatte verbruik, geeft meldingen om bijbetalen op uw jaarnota te voorkomen, etc. Deze informatie heeft Eneco alleen van haar eigen klanten. Kortom, als u klant bent of wordt van Eneco, krijgt u met Toon alle informatie die nodig is om bewuster met uw energieverbruik om te gaan.

ruud_a

EnergieH schreef:ruud_a

Mischien betaalt Lijffijt34 de €20,- al 2jaar lang apart.

Mischien heeft Lijffijt34 ook nog andere producten van Eneco bijvoorbeeld Toon.

Vervalt de €3,50 pm. van Toon dan ook, of krijgt Lijffijt34 daar ook nog kosten over te betalen ?

Is Toon er alleen voor klanten van Eneco?

Ja, Toon is er alleen voor klanten van Eneco. Toon maakt verbinding met Eneco en zorgt voor actuele tarieven, vergelijkt uw werkelijke verbruik met het geschatte verbruik, geeft meldingen om bijbetalen op uw jaarnota te voorkomen, etc. Deze informatie heeft Eneco alleen van haar eigen klanten. Kortom, als u klant bent of wordt van Eneco, krijgt u met Toon alle informatie die nodig is om bewuster met uw energieverbruik om te gaan.
wat maakt het uit of TS die 20 euro apart betaalt?

uiteindelijk is alles gekoppeld aan de levering en teruglevering van energie.
bovendien staat volgens mij nergens dat het apart wordt afgerekend.

ik heb verder geen idee wat het product Toon is van eneco is.

verder is TS wat warrig in zijn verhaal.
dat zal eneco toch niet verteld hebben?

verder spreekt hij over renteloze lening, maar het ligt voor de hand, dat als hij zijn contract opzegt, hij vervolgens WEL rente zou moeten gaan betalen over het bedrag dat eneco heeft uitgegeven aan de zonnepanelen.
anders heeft eneco kosten gemaakt, die zij nooit meer terug kunnen gaan verdienen met de verkoop van energie.

EnergieH

ruud_a

Met apart betalen bedoel ik dat de €20,- pm. rechtstreeks door bijvoorbeeld een bank wordt geïnd.
Dus niet via het maandelijkse voorschotbedrag van Eneco.
Het is tenslotte een lening.

De ConsumentenBond over Toon.
link: http://www.consumentenbond.nl/energie/e ... ten/#item3

Toon kost €120,-
Montage van Toon €75,-
Abonnement slechts €3,50 pm. oftewel €42,- per jaar.
Dus in de eerste maand hangt Toon, voor nog geen €200,- bij u gebruiksklaar aan de muur.

Gesloten