Woningbouw achteraf kosten berekenen.
Geplaatst: 09 feb 2014 15:31
Geachte lezers.
Ik stel mijn vragen namens mijn moeder. Ik vind de manier hoe er vanuit de woningbouw gehandeld wordt niet kunnen en zou hier graag wat meer advies over willen hebben, van wie dit weet.
Het gaat om het volgende:
Mijn moeder huurt een woning bij een woningbouwvereniging (ik zal de naam hiervan niet noemen). Vanuit deze woningbouwvereniging heeft ze een 'service abonnement' afgesloten bij een woonservice bedrijf. Ze betaald hier maandelijks kosten aan zodat hun de reparatie en onderhoud doen.
In november is 1 van haar 3 slaapkamer ramen stuk gegaan. Aangezien haar andere dochter toen in het ziekenhuis lag heeft ze een paar dagen gewacht met het aanvragen van een reparatie verzoek bij de woningbouw. Dit verzoek kwam 1 dag na een windstorm binnen.
De woningbouw stuurde een aannemersbedrijf. Ze hadden een afspraak gemaakt en er werd niet gesproken over eventuele kosten. Voor de afspraak stond hij 15 minuten voor de deur te bellen. Vervolgens kwam hij 10 minuten binnen en deelde mee dat hij dit nu niet kon repareren omdat hij daar een extra medewerker voor nodig had. Er werd een nieuwe afspraak gemaakt.
Tijdens de 2de afspraak stond er al een medewerker ruim 10 minuten te wachten voor de deur op zijn collega. Toen deze op kwam dagen stonden ze beide nog 15 minuten voor de deur te praten. Vervolgens kwamen ze binnen en hebben ze binnen 30 minuten het raam gerepareerd. Er werd niet gesproken over eventuele kosten. Buiten hebben de medewerkers nogmaals 15 minuten voor de deur staan praten en zijn daarna vertrokken.
Zoals in de voorwaarden van de woonservice staat word het Hang- en sluitwerk van de woning voor onderhoud en reparatie volledig vergoed door het afgesloten service abonnement.
Echter na 4 weken krijg mijn moeder een rekening van 230,05 euro voor deze werkzaamheden, het herstellen en het vervangen hang- en sluitwerk.
Mijn moeder heeft toen gebeld met de woningbouwvereniging. Deze zei dat de raamschade veroorzaakt was door de storm en daarom niet vergoed zou worden. Echter was de storm geruime tijd voordat het raam stuk ging, dus dit kon onmogelijk met de storm te maken hebben. Overigens is een paar dagen na de reparatie een ander raam op precies dezelfde manier stuk gegaan. (Dit is weken na de storm gebeurd).
Ook vroeg me moeder hoe het bedrag zo hoog kon zijn voor ruim 30 minuten werk. Hierbij vertelde de woningbouwvereniging dat het aannemersbedrijf 4,5 uur werk had gedeclareerd voor de werkzaamheden. Hierbij zouden ook de tijd van het voorrijden bij zitten. Dit bedrijf ligt echter op 30 minuten rijden van ons huis, dus 4,5 uur is naar ons idee geen goede berekening.
De meneer van de woningbouwvereniging zou dit uitzoeken en tot op heden heeft mijn moeder niks meer gehoord.
Wel kreeg ze doodleuk een herinnering omdat ze nog niet had betaald.
Nu zijn mijn specifieke vragen:
- Wat zou ze hier aan kunnen doen? Wat zijn haar rechten en hoe kan ze dit ‘aanvechten’?
- Mag een aannemersbedrijf en/of woningbouw zonder vermelden kosten in rekening brengen? Ik neem aan dat deze van te voren verplicht is te melden dat er kosten aan verbonden (kunnen) zijn en hier eventueel een offerte of schatting van kunnen maken?
Misschien iemand nog tips of adviezen na het lezen van mijn verhaal?
Alvast bedankt voor het lezen.
Groetjes,
Leisha00.
Ik stel mijn vragen namens mijn moeder. Ik vind de manier hoe er vanuit de woningbouw gehandeld wordt niet kunnen en zou hier graag wat meer advies over willen hebben, van wie dit weet.
Het gaat om het volgende:
Mijn moeder huurt een woning bij een woningbouwvereniging (ik zal de naam hiervan niet noemen). Vanuit deze woningbouwvereniging heeft ze een 'service abonnement' afgesloten bij een woonservice bedrijf. Ze betaald hier maandelijks kosten aan zodat hun de reparatie en onderhoud doen.
In november is 1 van haar 3 slaapkamer ramen stuk gegaan. Aangezien haar andere dochter toen in het ziekenhuis lag heeft ze een paar dagen gewacht met het aanvragen van een reparatie verzoek bij de woningbouw. Dit verzoek kwam 1 dag na een windstorm binnen.
De woningbouw stuurde een aannemersbedrijf. Ze hadden een afspraak gemaakt en er werd niet gesproken over eventuele kosten. Voor de afspraak stond hij 15 minuten voor de deur te bellen. Vervolgens kwam hij 10 minuten binnen en deelde mee dat hij dit nu niet kon repareren omdat hij daar een extra medewerker voor nodig had. Er werd een nieuwe afspraak gemaakt.
Tijdens de 2de afspraak stond er al een medewerker ruim 10 minuten te wachten voor de deur op zijn collega. Toen deze op kwam dagen stonden ze beide nog 15 minuten voor de deur te praten. Vervolgens kwamen ze binnen en hebben ze binnen 30 minuten het raam gerepareerd. Er werd niet gesproken over eventuele kosten. Buiten hebben de medewerkers nogmaals 15 minuten voor de deur staan praten en zijn daarna vertrokken.
Zoals in de voorwaarden van de woonservice staat word het Hang- en sluitwerk van de woning voor onderhoud en reparatie volledig vergoed door het afgesloten service abonnement.
Echter na 4 weken krijg mijn moeder een rekening van 230,05 euro voor deze werkzaamheden, het herstellen en het vervangen hang- en sluitwerk.
Mijn moeder heeft toen gebeld met de woningbouwvereniging. Deze zei dat de raamschade veroorzaakt was door de storm en daarom niet vergoed zou worden. Echter was de storm geruime tijd voordat het raam stuk ging, dus dit kon onmogelijk met de storm te maken hebben. Overigens is een paar dagen na de reparatie een ander raam op precies dezelfde manier stuk gegaan. (Dit is weken na de storm gebeurd).
Ook vroeg me moeder hoe het bedrag zo hoog kon zijn voor ruim 30 minuten werk. Hierbij vertelde de woningbouwvereniging dat het aannemersbedrijf 4,5 uur werk had gedeclareerd voor de werkzaamheden. Hierbij zouden ook de tijd van het voorrijden bij zitten. Dit bedrijf ligt echter op 30 minuten rijden van ons huis, dus 4,5 uur is naar ons idee geen goede berekening.
De meneer van de woningbouwvereniging zou dit uitzoeken en tot op heden heeft mijn moeder niks meer gehoord.
Wel kreeg ze doodleuk een herinnering omdat ze nog niet had betaald.
Nu zijn mijn specifieke vragen:
- Wat zou ze hier aan kunnen doen? Wat zijn haar rechten en hoe kan ze dit ‘aanvechten’?
- Mag een aannemersbedrijf en/of woningbouw zonder vermelden kosten in rekening brengen? Ik neem aan dat deze van te voren verplicht is te melden dat er kosten aan verbonden (kunnen) zijn en hier eventueel een offerte of schatting van kunnen maken?
Misschien iemand nog tips of adviezen na het lezen van mijn verhaal?
Alvast bedankt voor het lezen.
Groetjes,
Leisha00.