LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Je geld gestolen van de betaalrekening (internet criminelen)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
gezondheid

Je geld gestolen van de betaalrekening (internet criminelen)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bij Kassa zag ik dat mensen soms gedupeerd worden voor duizenden euro's. Dit alles door internet criminelen. Via internetbankieren maken de criminelen je een stuk armer.

Ik vroeg mij het volgende af: Wanneer een internet crimineel geld afhandig maakt dan gaat het geld toch ergens naar toe naar een andere bankrekening? Waarom zijn er dan geen afspraken gemaakt met de banken onderling dat wanneer er een illegale geldtransactie heeft plaats gevonden dit weer teruggehaald kan worden? Nu nog zijn banken veel geld kwijt aan dit soort activiteiten. Zou dit juist niet een stap in de juiste richting zijn om dit als banken onderling te gaan regelen? Verder weten ze toch exact wie het geld illegaal naar zijn of haar eigen rekeningnummer heeft overgeboekt? Die bank zou deze klant strafrechtelijk moeten aanpakken? Hoe denken jullie hierover?

Bob Schurkjens

Re: Je geld gestolen van de betaalrekening (internet criminelen)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het probleem is dat deze criminelen onmiddellijk naar een machine gaan (vaak in een ander land) die stevig in een muur van een bestaand gebouw is ingemetseld.

In die machine stoppen ze dan hun bankpas die bij de rekening hoort waar het gestolen geld naartoe is geboekt. Vervolgens tikken ze hun geheime code in die bij die bankpas hoort.

Daarna vraagt de machine op een beeldscherm hoeveel de crimineel wil krijgen: bijvoorbeeld 500 euro. Als de crimineel die 500 euro wil hebben drukt hij daarvoor op een knop. Vervolgens spuugt de machine 10 biljetten van 50 euro uit. De crimineel gaat daarna gauw weg met het geld en is vervolgens onvindbaar voor de autoriteiten.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Bob Schurkjens schreef: De crimineel gaat daarna gauw weg met het geld en is vervolgens onvindbaar voor de autoriteiten.
Ik denk dat een deel van het probleem is dat er ook landen zijn die (bewust) niet meewerken aan het opsporen.
En, als de banken serieus zijn - laat ze eens wat betere camera`s neerhangen.
Als je nu zo`n mediaberichtje ziet over een pinpasdief - met foto - dan kan het een persoon zijn, maar ook een denneboom of een pannekoek - echt duidelijk zijn die plaatjes nooit..

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Guardian72 schreef:
Bob Schurkjens schreef: De crimineel gaat daarna gauw weg met het geld en is vervolgens onvindbaar voor de autoriteiten.
Ik denk dat een deel van het probleem is dat er ook landen zijn die (bewust) niet meewerken aan het opsporen.
En, als de banken serieus zijn - laat ze eens wat betere camera`s neerhangen.
Als je nu zo`n mediaberichtje ziet over een pinpasdief - met foto - dan kan het een persoon zijn, maar ook een denneboom of een pannekoek - echt duidelijk zijn die plaatjes nooit..
Een beetje haarlak of verf spuiten op het plastic beschermplaatje voor de lens maakt van elke HD camera al een vage bedoening. En tegen de tijd dat de meeste mensen doorhebben dat hun portemonnee/pas is gestolen, of hun computer gehackt is, is het geld al lang en breed verdwenen naar een beurs, of een onbereikbare buitenlandse rekening. En om wat met die foto's te kunnen, moet er wel een database zijn met foto's om ze mee te kunnen vergelijken, en dat vinden diezelfde consumenten ook niet echt leuk, getuige de reacties op de pogingen van de overheid voor zoiets tot nu toe. :wink:

En het is ook nog zo dat die scherpe/HD camera's veel meer data genereren, ik weet dat voor een groot surveillance project langs de parkeerplaatsen van de A1 om ladingdiefstal tegen te gaan, er voor de camera's speciale breedband dataverbindingen opgetuigd moesten worden, en de achterliggende registratiesystemen in de meldkamer etc, ook een kostbare upgrade vereisten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewoon goed opletten dus met het internetbankieren. Zorgen dat je programma's enzo up-to-date zijn.

En bovenal: zorg dat je gegevens niet in handen komen van de verkeerden. Van de week heb ik me op facebook lopen verbazen dat velen weer pishingmails hebben gekregen (deze keer zogenaamd ING) sorry, ik heb een stuk of 5 mailadressen, maar ik krijg die pishingmails dus letterlijk nooit. Dus ergens doen mensen toch echt zelf iets goed fout...

witte angora

vogels schreef:
witte angora schreef:Zorgen dat je programma's enzo up-to-date zijn.
En dat is dus juist het probleem: XP is straks NIET meer-up-to-date! Net als die verouderde IE browser.
AV programma's zullen straks ook niet meer uitgebracht worden voor XP. Of zie jij nog AV programma's in de winkel liggen die Win98 ondersteunen?
Jij snapt het. Nu de topicstarter nog.

witte angora

gezondheid schreef:Ik vroeg mij het volgende af: Wanneer een internet crimineel geld afhandig maakt dan gaat het geld toch ergens naar toe naar een andere bankrekening?
Jij zou rechercheur moeten worden. :D

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

witte angora schreef:Van de week heb ik me op facebook lopen verbazen dat velen weer pishingmails hebben gekregen (deze keer zogenaamd ING) sorry, ik heb een stuk of 5 mailadressen, maar ik krijg die pishingmails dus letterlijk nooit. Dus ergens doen mensen toch echt zelf iets goed fout...
Niet noodzakelijk.

Ik heb, vanwege werk, meerde mailadressen onder beheer - en in een paar gevallen kreeg ik binnen 8 uur na het aanmaken van een adres, een phishing mail (van citibank).
Dus, ja, je moet voorzichtig zijn, maar er zijn ook random address generators - het verzenden van spam is echt niet moeilijk, en kost nauwelijks wat, dus van de 100 met zo`n random adres kan het best dat er 99 mislukken - en 1 aankomt. En als van de miljoenen spamberichten en 100.000 aankomen - en 100 mensen trappen erin, is het bijzonder lucratief.

Het beste wat helpt is onderwijs. Laat mensen weten hoe/wat - en laat ze eens beginnen met goed Nederlands (of Engels) leren - want een bank zal echt geen mail met grove fouten gaan verzenden.

En, zolang er hordes mensen zijn die letterlijk op alles klikken wat ze tegenkomen - zal phishing lucratief blijven.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Gewoon goed opletten dus met het internetbankieren. Zorgen dat je programma's enzo up-to-date zijn.

En bovenal: zorg dat je gegevens niet in handen komen van de verkeerden. Van de week heb ik me op facebook lopen verbazen dat velen weer pishingmails hebben gekregen (deze keer zogenaamd ING) sorry, ik heb een stuk of 5 mailadressen, maar ik krijg die pishingmails dus letterlijk nooit. Dus ergens doen mensen toch echt zelf iets goed fout...
Ik adviseer om een programma als bitdefender safepay te gebruiken. Deze schermt je pc volledig af van het besturingssysteem en heeft ingebouwde browser waarin geen plugins kunnen draaien. Bovendien krijgen keyloggers geen kans door de ingebouwde random onscreen keyboard.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik adviseer om een programma als bitdefender safepay
Of een bootable Linux DVD (Knoppix oid , of Ubuntu).

Groeten, Bram

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

bprosman schreef:
+1

Of gewoon maar helemaal overstappen op Linux uiteraard. Ook voor simpel websurfen, facebooken, emailen en wat dies meer zij een stuk veiliger.

olaf79

bprosman schreef:

Groeten, Bram
Bootable Linux DVD is niet per se veiliger. Het nadeel is dat het vaak om oudere versies gaat, en je kunt die niet updaten want de DVD is al gebrand. Als je bovendien surft een gespoofd adres helpt geen linux DVD je van de ondergang af

olaf79

newmikey schreef:Of gewoon maar helemaal overstappen op Linux uiteraard. Ook voor simpel websurfen, facebooken, emailen en wat dies meer zij een stuk veiliger.
Nog meer onzin. Een verouderd linux systeem is net zo gevaarlijk. Kijk naar alle webservers die linux draaien en besmet worden. Ook de apps op linux kunnen een gevaar zijn.

De nieuwste malware richt zich juist op Linux omdat malware makers verwachten dat Windows XP gebruikers massaal naar Linux zullen overstappen. Zie bijvoorbeeld the Mask

bprosman

Als je bovendien surft een gespoofd adres helpt geen linux DVD je van de ondergang af
Leg eens uit, deze snap ik niet.
en je kunt die niet updaten want de DVD is al gebrand
En daarom kan er ook geen malware , keyloggers etc. op geinstalleerd worden. Want als je je PC uitzet is alles weer "origineel".

olaf79

bprosman schreef:
Als je bovendien surft een gespoofd adres helpt geen linux DVD je van de ondergang af
Leg eens uit, deze snap ik niet.
en je kunt die niet updaten want de DVD is al gebrand
En daarom kan er ook geen malware , keyloggers etc. op geinstalleerd worden. Want als je je PC uitzet is alles weer "origineel".
Je weet toch wel wat een website spoofen is?

Het gevaar van een live DVD is dat je verouderde versies van ingebakken java, browsers, javascript en andere software gebruikt. Die kunnen vervolgens worden misbruikt door een website. De live dvd heeft wel toegang tot de hardeschijf en uiteraard het RAM geheugen. Veilig ben je dus nooit. En omdat het systeem niet geupdate wordt is dit geen veilig alternatief. Dan liever een echte linux installatie, die houdt zichzelf tenminste up to date.

bprosman

Dat weet ik ja maar je schrijft :
Als je bovendien surft een gespoofd adres
Zou dat net zo goed kunnen betekenen dat je zelf surft met een gespoofed adres, vandaar dat ik het vroeg.

olaf79

bprosman schreef:
Dat weet ik ja maar je schrijft :
Als je bovendien surft een gespoofd adres
Zou dat net zo goed kunnen betekenen dat je zelf surft met een gespoofed adres, vandaar dat ik het vroeg.
Ja ik bedoel dat je surft naar een gespoofde site. In dat geval maakt het niet uit of je linux, windows of Mac hebt. Echter een beveiliging als Bitdefender Safe Pay, vangt dit af en herkent dat het adres niet deugt. Ergo: denk niet dat je veilig bent in linux. De gebruiker is namelijk vaak zelf de zwakste schakel. En voor je het weet is een onwetende gebruiker op slinkse wijze naar een nep bank site gelokt. Heb je pech, ook als je linux live dvd gebruikt, is alsnog je rekening geplunderd.

olaf79

Als toevoeging: Ik zou vooral live dvd gebruiken als je liever geen sporen op de pc zelf wilt achterlaten. Als je dan helemaal veilig wilt zijn (op het gebied van sporen achter laten) gebruik je een up to date versie van TAILS.

bprosman

en herkent dat het adres niet deugt
Ik dacht dat ze daar certificaten voor uitgevonden hadden... het beruchte "slotje" waar ze het in de voorlichtingsfilmpjes op TV over hebben.

Bij een gespoofte site klopt het certificaat toch niet ?

olaf79

bprosman schreef:
en herkent dat het adres niet deugt
Ik dacht dat ze daar certificaten voor uitgevonden hadden... het beruchte "slotje" waar ze het in de voorlichtingsfilmpjes op TV over hebben.

Bij een gespoofte site klopt het certificaat toch niet ?
Tsja in theorie heb je gelijk,

Maar:
1) Certificaten kunnen nagemaakt worden, of gestolen, of de uitgever van de certificaten zelf kan gehackd worden. Dit is in het verleden al vaak gebeurd. Dat maakt eigenlijk het hele certificaat systeem onbruikbaar. En daar zit het gevaar van een live dvd. Want op een echt systeem vindt er dan een update plaats om die nepcertificaten te herkennen en zal de browser je waarschuwen. Maar bij een oude browser gebeurt dit niet.
2) Mensen die zich laten misleiden om naar een gespoofde site te gaan, zullen misschien ook minder goed op dat slotje letten.
3) Een malware site kan toch een bonafide certificaat hebben. Deze zijn namelijk voor paar euro te koop op internet. Dan gaat de browser daar never nooit niet achter komen.

Gesloten