Diefstal door SIMPEL, meer mensen latst van?
Geplaatst: 13 feb 2014 13:51
We hebben al jaren een abonnement bij Simpel, gewoon een abonnement voor 100 minuten bellen en 10 sms'jes. Kosten € 2,50. Voor deze telefoon, die we heel weinig gebruiken (meer als nood-telefoon) is dit abonnement meer dan genoeg en we komen dan eigenlijk ook nooit boven de € 2,50 uit voor de kosten.
Nu keek ik afgelopen maand een keer naar de afschriften van Simpel en zag ik tot mijn verbazing een aantal maanden waarin de kosten hoger waren dan normaal. Omdat dit voor ons erg raar was, ging ik nakijken waardoor dit veroorzaakt werd. Wat bleek, er werden plotsklaps kosten doorberekend voor internetgebruik.
Dit moest een fout zijn aangezien we helemaal geen abonnement voor internetgebruik hadden afgesloten, alleen voor bellen en sms'en. Dus meteen de telefoondienst van Simpel (ik noem het bewust geen helpdesk of klantenservice, want die naam verdient het niet) gebeld met de vraag wat er fout was gegaan. De medewerker zocht het uit en het volgende bleek het geval te zijn:
Ruim een jaar geleden heeft Simpel schijnbaar een email gestuurd met daarin de mededeling dat iedereen een half jaar lang gratis gebruik kon maken van internet op de mobiele telefoon. Als je na dat half jaar geen internet meer wou hebben moest je dat aangeven. Wij hebben deze email echter nooit gezien en we hebben in dat half jaar ook niet via die mobiele telefoon op internet gezeten. Na dat half jaar is Simpel dus kosten voor internetgebruik gaan hanteren. Op mijn mededeling dat wij nog nooit met die mobiele telefoon op internet hadden gezeten kreeg ik te horen dat de kosten ontstaan vanwege GPRS. Dat is schijnbaar een systeem wat een aantal keer per dag automatisch contact maakt met het internet om te controleren of er nog een verbinding is. Om te voorkomen dat dit gebeurd moet je een instelling op je telefoon uitzetten.
Het kan toch nooit zo zijn dat Simpel zegt ons een emailtje te hebben gestuurd (wat wij nooit hebben ontvangen) en waarop wij nooit mondeling of schriftelijk of via een email terug hebben bevestigd dat wij akkoord gaan met het internet op onze mobiele telefoon, en dat wij daardoor nu kosten doorbelast krijgen? Het lijkt mij toch dat wij zelf moeten bevestigen of wij een uitbreiding van ons abonnement willen hebben, en dat dit niet zelf door Simpel uitgevoerd kan worden (dan kunnen ze ook wel automatisch een abonnement afsluiten voor € 100,- per maand). Ik noem dit pure diefstal.
Toen ik met de medewerker in gesprek was en aangaf dat hij ook kon zien dat we in al die tijd niet 1 seconde zelf op internet hadden gezeten (geen pagina's bezocht, geen mail binnengehaald, geen mail verzonden, geen whatsapp, etc. etc.) gaf hij aan dat hij de extra kosten van de laatste maand terug zou kunnen storten. Hierop gaf ik aan dat ik dit niet kon accepteren en dat alle extra kosten van al die maanden terug gestort zouden moeten worden. Dit kon hij echter niet waarop hij aangaf dat hij iemand (hoger in rang) mij terug zou laten bellen. Dat is nu enkele weken geleden en ...........geen telefoontje gehad. Ook al diverse mails via MIJNSIMPEL verstuurd, maar hierop ook nog geen enkele reactie.
Hoewel de kosten niet gigantisch hoog zijn, is dit voor mij echter een principezaak geworden. Het eenzijdig ongevraagd verhogen van je abonnement (terwijl bij MIJNSIMPEL bij mijn telefoon nog gewoon staat aangegeven dat ik alleen een abonnement heb voor bellen en sms'en) is volgens mij wettelijk niet toegestaan en schaar ik onder de noemer : diefstal.
Het lijkt mij echter ook onwaarschijnlijk dat ik de enige ben hier in Nederland waarbij dit gebeurd is, dus hierbij het verzoek om te reageren als dit verhaal bij u bekend in de oren klinkt. Misschien dat TROS Radar dan eens bij Simpel aan de bel kan trekken.
Nu keek ik afgelopen maand een keer naar de afschriften van Simpel en zag ik tot mijn verbazing een aantal maanden waarin de kosten hoger waren dan normaal. Omdat dit voor ons erg raar was, ging ik nakijken waardoor dit veroorzaakt werd. Wat bleek, er werden plotsklaps kosten doorberekend voor internetgebruik.
Dit moest een fout zijn aangezien we helemaal geen abonnement voor internetgebruik hadden afgesloten, alleen voor bellen en sms'en. Dus meteen de telefoondienst van Simpel (ik noem het bewust geen helpdesk of klantenservice, want die naam verdient het niet) gebeld met de vraag wat er fout was gegaan. De medewerker zocht het uit en het volgende bleek het geval te zijn:
Ruim een jaar geleden heeft Simpel schijnbaar een email gestuurd met daarin de mededeling dat iedereen een half jaar lang gratis gebruik kon maken van internet op de mobiele telefoon. Als je na dat half jaar geen internet meer wou hebben moest je dat aangeven. Wij hebben deze email echter nooit gezien en we hebben in dat half jaar ook niet via die mobiele telefoon op internet gezeten. Na dat half jaar is Simpel dus kosten voor internetgebruik gaan hanteren. Op mijn mededeling dat wij nog nooit met die mobiele telefoon op internet hadden gezeten kreeg ik te horen dat de kosten ontstaan vanwege GPRS. Dat is schijnbaar een systeem wat een aantal keer per dag automatisch contact maakt met het internet om te controleren of er nog een verbinding is. Om te voorkomen dat dit gebeurd moet je een instelling op je telefoon uitzetten.
Het kan toch nooit zo zijn dat Simpel zegt ons een emailtje te hebben gestuurd (wat wij nooit hebben ontvangen) en waarop wij nooit mondeling of schriftelijk of via een email terug hebben bevestigd dat wij akkoord gaan met het internet op onze mobiele telefoon, en dat wij daardoor nu kosten doorbelast krijgen? Het lijkt mij toch dat wij zelf moeten bevestigen of wij een uitbreiding van ons abonnement willen hebben, en dat dit niet zelf door Simpel uitgevoerd kan worden (dan kunnen ze ook wel automatisch een abonnement afsluiten voor € 100,- per maand). Ik noem dit pure diefstal.
Toen ik met de medewerker in gesprek was en aangaf dat hij ook kon zien dat we in al die tijd niet 1 seconde zelf op internet hadden gezeten (geen pagina's bezocht, geen mail binnengehaald, geen mail verzonden, geen whatsapp, etc. etc.) gaf hij aan dat hij de extra kosten van de laatste maand terug zou kunnen storten. Hierop gaf ik aan dat ik dit niet kon accepteren en dat alle extra kosten van al die maanden terug gestort zouden moeten worden. Dit kon hij echter niet waarop hij aangaf dat hij iemand (hoger in rang) mij terug zou laten bellen. Dat is nu enkele weken geleden en ...........geen telefoontje gehad. Ook al diverse mails via MIJNSIMPEL verstuurd, maar hierop ook nog geen enkele reactie.
Hoewel de kosten niet gigantisch hoog zijn, is dit voor mij echter een principezaak geworden. Het eenzijdig ongevraagd verhogen van je abonnement (terwijl bij MIJNSIMPEL bij mijn telefoon nog gewoon staat aangegeven dat ik alleen een abonnement heb voor bellen en sms'en) is volgens mij wettelijk niet toegestaan en schaar ik onder de noemer : diefstal.
Het lijkt mij echter ook onwaarschijnlijk dat ik de enige ben hier in Nederland waarbij dit gebeurd is, dus hierbij het verzoek om te reageren als dit verhaal bij u bekend in de oren klinkt. Misschien dat TROS Radar dan eens bij Simpel aan de bel kan trekken.