LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur hoger dan offerte

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Famke1013

Factuur hoger dan offerte

Ongelezen bericht door Famke1013 »

In december kwamen wij overeen met een isolatiebedrijf dat onze spouwmuren geïsoleerd zouden worden. Het bedrag van de offerte was in eerste instantie € 1.942,98. Wanneer we direct akkoord zouden gaan met de offerte zou het bedrag worden afgerond op € 1.850,--. Wij gingen akkoord en op de handgeschreven offerte werd vermeld: "bij akkoord € 1.850,--". Een paar later ontvingen de orderbevestiging met een te betalen bedrag van € 1.850,--.
De werkzaamheden werden uitgevoerd op 9 januari 2014. Rond 20 januari ontving ik de factuur met een te betalen bedrag van € 1.928,16. Bij de factuur zat een (standaard)brief waarin iets werd vermeld over een wijziging van het BTW-tarief per 1 januari 2014. Die brief was in eerste instantie aan mijn aandacht ontsnapt. Ik ging uit van een misverstand in de communicatie tussen de vertegenwoordiger van het bedrijf en de administratie. Ik betaalde op 26 januari €1.850,-- met de mededeling dat dit bedrag overeen was gekomen met degene die het bedrijf vertegenwoordigde.
Op 14 februari ontving ik een 'herinnering' waarbij ik werd gemaand 'ten spoedigste' € 78,16 over te maken omdat dit bedrag nog open stond. Heb gemaild en nog eens uitgelegd dat wij waren overeengekomen dat de werkzaamheden voor € 1.850,-- zouden worden uitgevoerd en dat ik dus niet van zins was meer te betalen.
In de antwoordmail werd meegedeeld dat e.e.a. zijn oorzaak vindt in veranderde BTW-berekening. Was voorheen het 6%-tarief van toepassing op zowel materiaal als arbeid, per 1 januari 2014 moet echter over het materiaaldeel 21% BTW worden afgedragen. Hierdoor wijzigt de offerte en dus de factuur.
Ik ben van mening dat ik het bedrijf kan houden aan het overeengekomen bedrag van
€ 1.850,--. Dat het bedrijf nu meer BTW moet afdragen is volgens mij hun risico en niet het mijne.
Komt nog bij dat ook al zou het verschil wel aan mij doorberekend mogen worden, het bedrijf mij daarover vóór de werkzaamheden had moeten inlichten. Ik had dan alsnog van opdracht kunnen afzien. Ik ben geen jurist maar volgens mij is er een overeenkomst dat het bedrijf voor € 1.850,-- bij mij spouwmuurisolatie zou aanbrengen. Door met een verhoogd factuurbedrag aan te komen vervalt de eerdere overeenkomst.
Ik zou graag de mening van dit forum zien.

witte angora

Re: Factuur hoger dan offerte

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je geen jurist bent, zou ik zeggen: ga eerst eens gedegen juridisch advies inwinnen. Echte juristen komen hier niet. Wat jouw mening is, is in feite jouw wens en wellicht de wens van velen, maar wat jouw wens en die van velen is, hoeft juridisch nog niet te kloppen.

Overigens kan de overeenkomst niet meer vervallen, omdat de werkzaamheden al verricht zijn. Dat deel is uitgevoerd, nu alleen de betaling nog.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Lijkt mij dat alles, getekend en wel, de prijzen voor 2013 gelden. http://www.vloerisolatie.net/btw-maatre ... -1-1-2014/
Als u er niet uitkomt vraagt u dan eens bij het Juridisch Loket hoe het een en ander in elkaar steekt. U heeft immers op schrift wat u moest betalen? Lijkt mij duidelijk. http://www.juridischloket.nl

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Dit is duidelijk geregeld, hoe het na 1 januari 2014 is:

Let op!

Vanaf 1 januari 2014 geldt dat in alle gevallen de gebruikte (isolatie)materialen onder het 21%-tarief vallen. Dus ook in het geval dat de waarde van de gebruikte materialen 50% of minder is van de totale isolatiewerkzaamheden. Dit betekent dat als een isolatiedienst wordt afgerond ná 31 december 2013 het 6%-tarief alleen van toepassing is op de arbeidskosten van de isolatiedienst.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... n_woningen
Laatst gewijzigd door eleven op 18 feb 2014 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik ben geen jurist maar volgens mij is er een overeenkomst dat het bedrijf voor € 1.850,-- bij mij spouwmuurisolatie zou aanbrengen. Door met een verhoogd factuurbedrag aan te komen vervalt de eerdere overeenkomst.
Ben ook geen jurist maar reageer toch. Het faktuurbedrag is weliswaar onder de streep hoger maar de aanneemsom niet. Die is het zelfde gebleven.

Tijdens dit soort BTW veranderingen (net als die van 19% naar 21%) telt het "Tijdstip waarop de prestatie wordt verricht".

Waren de werkzaamheden in 2013 uitgevoerd en de factuur in 2014 verstuurd -> Oude tarief.
Werkzaamheden in 2014 uitgevoerd -> Nieuwe tarief.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het bedrijf had natuurlijk in december 2013 geen flauw idee dat op 9 januari 2014, toen de werkzaamheden werden uitgevoerd, het BTW tarief op het materiaal 21% was geworden ipv 6%................ :roll:

Maar dit staat vast wel ergens in de offerte; dus wel voor ingedekt, maar als lokkertje gebruikt.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Er is niet alleen sprake van een offerte, maar ook van een orderbevestiging. De 'koop' is hiermee gesloten. Er is een afspraak gemaakt waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan. Ik ben dus van mening dat TS het resterende bedrag niet hoeft te betalen.

eleven

mh73 schreef:Er is niet alleen sprake van een offerte, maar ook van een orderbevestiging. De 'koop' is hiermee gesloten. Er is een afspraak gemaakt waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan. Ik ben dus van mening dat TS het resterende bedrag niet hoeft te betalen.
Dan lees de link van de BD, welke ik heb geplaatst, daar staat het duidelijk omschreven.

bprosman

Ik ben dus van mening dat TS het resterende bedrag niet hoeft te betalen.
Ben bang dat het bij een mening blijft, dit is een tijdje terug ook aan de orde geweest toen de BTW van 19 -> 21 % ging en mensen keukens gekocht hadden tegen het oude tarief. De belastingdienst denkt hier toch anders over.

tenormin

mh73 schreef:Er is niet alleen sprake van een offerte, maar ook van een orderbevestiging. De 'koop' is hiermee gesloten. Er is een afspraak gemaakt waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan. Ik ben dus van mening dat TS het resterende bedrag niet hoeft te betalen.
Helemaal mee eens. De TS heeft het ook nog eens zwart op wit en nu kunnen ze nog wel een extra bedragje willen innen, maar dat was niet de overeenkomst, dus: klaar.

bprosman

nu kunnen ze nog wel een extra bedragje willen innen
BTW tarief wordt niet bepaald door de leverancier maar door de overheid.
Maar zoals Jolijn al min of meer schreef, dit wisten ze natuurlijk in 2013 ook al.

tenormin

Ben bang dat het bij een mening blijft, dit is een tijdje terug ook aan de orde geweest toen de BTW van 19 -> 21 % ging en mensen keukens gekocht hadden tegen het oude tarief. De belastingdienst denkt hier toch anders over.
Dat is dan toch echt het 'pakkie aan voor de isolatie mannen'; die wisten echt wel eind December dat de BTW ging veranderen. Ze wilden de job, kregen de job, ondertekend in December, voor werkzaamheden uit te voeren in Januari 2014.

eleven

tenormin schreef:
Dat is dan toch echt het 'pakkie aan voor de isolatie mannen'; die wisten echt wel eind December dat de BTW ging veranderen. Ze wilden de job, kregen de job, ondertekend in December, voor werkzaamheden uit te voeren in Januari 2014.
Nergens staat, dat de werkzaamheden in januari uitgevoerd worden. :shock:

Ook TS wist, dat de BTW in januari 2014 gaat veranderen.
Trouwens MOET het bedrijf de BTW aan de BD afgeven, dus niets in eigen zak steken.
Laatst gewijzigd door eleven op 18 feb 2014 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

uit te voeren in Januari 2014.
En de UITVOERINGSDATUM is leidend mbt het bepalen van het BTW tarief.

eleven

bprosman schreef:
uit te voeren in Januari 2014.
En de UITVOERINGSDATUM is leidend mbt het bepalen van het BTW tarief.
Uit mijn eerder bericht toch duidelijk te lezen :lol:
Let op!

Vanaf 1 januari 2014 geldt dat in alle gevallen de gebruikte (isolatie)materialen onder het 21%-tarief vallen. Dus ook in het geval dat de waarde van de gebruikte materialen 50% of minder is van de totale isolatiewerkzaamheden. Dit betekent dat als een isolatiedienst wordt afgerond ná 31 december 2013 het 6%-tarief alleen van toepassing is op de arbeidskosten van de isolatiedienst.

tenormin

Nogmaals, de te betalen rekening was akkoord en de uitvoerders weten (hebben geweten) van de nieuwe BTW percentages, dus hebben ze dat, hoop ik, met het volle verstand aangeboden aan de TS. Dan hadden ze het voorbehoud moeten zeggen en opschreven op die rekening die de TS kreeg in December.

bprosman

Dan hadden ze het voorbehoud moeten zeggen en opschreven op die rekening die de TS kreeg in December.
Of TS had moeten weten van de tariefsverhoging.

tenormin

Of TS had moeten weten van de tariefsverhoging.
TS is opdrachtgever; wederpartij uitvoerder. Die zou in ieder geval moeten weten hoe het er in "zaken doen" aan toe gaat. At least.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:
Ik ben dus van mening dat TS het resterende bedrag niet hoeft te betalen.
Buiten kijf staat dat verhoogde BTW tarief geldt, omdat levering na 1 januari is.

je kan mogelijk wel stellen dat nieuwe regel al in staatscourant gepubliceerd was, en leverancier dus met veranderde percentages had moeten rekenen voor opdrachten uit te voeren 2014. Omdat leverancier dit heeft nagelaten, blijft dit voor rekening verkoper.

tenormin

je kan mogelijk wel stellen dat nieuwe regel al in Staatscourant gepubliceerd was, en leverancier dus met veranderde percentages had moeten rekenen voor opdrachten uit te voeren 2014. Omdat leverancier dit heeft nagelaten, blijft dit voor rekening verkoper.
Juist!

Gesloten