Ziggo berekent incassokosten over incassokosten
Geplaatst: 20 feb 2014 12:34
Ziggo heeft stilzwijgend 30 euro incassokosten + daarop nog eens 31 euro incassokosten berekend:
Eerst heeft Ziggo in maart 2013 stilzwijgend 30 euro incassokosten over 2012 toegevoegd in mijn termijnnota voor internetgebruik, zonder deze gezamelijke nota aan te manen*. Het termijnbedrag van 31 euro heb ik meteen betaald, maar voor de 30 euro incassokosten vroeg ik tevergeefs een specificatie (de nota’s van 2012 waren al lang betaald).
Na een dreigtelefoontje (!) over afsluiting heb ik het maar onder protest betaald.
Vervolgens bleek dat Ziggo mijn volgende termijnbetaling van 31 euro OOK heeft gebruikt voor incassokosten, omdat de incassokosten 'te laat' betaald zouden zijn. Dit zijn dus incassokosten over incassokosten en dat kan wettelijk helemaal niet**. In hun online factuuroverzicht (ze versturen geen nota’s op papier) was deze kostenberekening dan ook niet terug te vinden.
Na mijn (@iristub) klachten aan @ZiggoWebcare op Twitter (feb 2014) hebben ze 18 euro in mindering gebracht maar mijn dubbele betaling van 31 euro heb ik niet teruggekregen, ze wilden ‘het hierbij laten'. Ik krijg ook geen reactie meer.
Ik denk dat als ze zich bij mij 2x niet aan de wet houden, dat ook bij anderen gebeurt, omdat veel consumenten niet eindeloos de tijd hebben om hierover te discussieren. Het levert Ziggo veel extra inkomsten op maar als klant ervaar je het als een besteling.
Het is niet terecht dat Ziggo hiermee wegkomt.
Hebben jullie hier ervaringen mee?
*) http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boe ... kel96/lid7 (samenvoegen mag wel maar dan in aanmaning)
**) https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-141.html (zie punt 5, incassokosten gaan alleen over de hoofdsom, zonder later toegevoegde rente of andere kosten)
Eerst heeft Ziggo in maart 2013 stilzwijgend 30 euro incassokosten over 2012 toegevoegd in mijn termijnnota voor internetgebruik, zonder deze gezamelijke nota aan te manen*. Het termijnbedrag van 31 euro heb ik meteen betaald, maar voor de 30 euro incassokosten vroeg ik tevergeefs een specificatie (de nota’s van 2012 waren al lang betaald).
Na een dreigtelefoontje (!) over afsluiting heb ik het maar onder protest betaald.
Vervolgens bleek dat Ziggo mijn volgende termijnbetaling van 31 euro OOK heeft gebruikt voor incassokosten, omdat de incassokosten 'te laat' betaald zouden zijn. Dit zijn dus incassokosten over incassokosten en dat kan wettelijk helemaal niet**. In hun online factuuroverzicht (ze versturen geen nota’s op papier) was deze kostenberekening dan ook niet terug te vinden.
Na mijn (@iristub) klachten aan @ZiggoWebcare op Twitter (feb 2014) hebben ze 18 euro in mindering gebracht maar mijn dubbele betaling van 31 euro heb ik niet teruggekregen, ze wilden ‘het hierbij laten'. Ik krijg ook geen reactie meer.
Ik denk dat als ze zich bij mij 2x niet aan de wet houden, dat ook bij anderen gebeurt, omdat veel consumenten niet eindeloos de tijd hebben om hierover te discussieren. Het levert Ziggo veel extra inkomsten op maar als klant ervaar je het als een besteling.
Het is niet terecht dat Ziggo hiermee wegkomt.
Hebben jullie hier ervaringen mee?
*) http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boe ... kel96/lid7 (samenvoegen mag wel maar dan in aanmaning)
**) https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-141.html (zie punt 5, incassokosten gaan alleen over de hoofdsom, zonder later toegevoegde rente of andere kosten)