LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] het ontslag en de auto
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 feb 2014 10:59
het ontslag en de auto
Beste allen,
Ik ben momenteel werkzaam bij een Accountantskantoor. Ik heb hier een vast dienstverband voor onbepaalde tijd. Ik verwacht dat mijn werkgever bezig is om mij 'eruit te werken'. Ze zijn niet meer content over mijn te behalen targets. Ik voel zelf aan dat het volgende wel eens op korte termijn kan gaan gebeuren:
1. Mijn werkgever komt met een voorstel om een vaststellingsovereenkomst op te maken waarin beide partijen aangeven de overeenkomst te beeindigen.
2. Mijn werkgever start een ontslagprocedure.
Ik heb het zelf ook niet meer naar mijn zin op mijn werk, maar heb dit natuurlijk niet aangegeven bij mijn werkgever. In principe zou ik het dus geen grote ramp vinden als ze met een voorstel gaan komen (ik heb het UWV gebeld en ook als ik instem met het beeindigen van de arbeidsovereenkomst heb ik recht op ww zolang maar duidelijk is dat het initiatief vanuit de werkgever komt).
Er is alleen 1 ding waar ik me op voorhand al wel wat zorgen over maak => de auto:
Mijn werkgever heeft mijn auto gekocht. Het betreft dus geen leaseauto en ik heb ook geen leasecontract. De auto staat bij de RDW geregistreerd op naam van het bedrijf.
In mijn contract staat het volgende punt waar ik voor getekend heb:
- Werknemer wordt een auto ter beschikking gesteld welke in overleg wordt bepaald. Derhalve komt werknemer geen reiskosten toe.
Hiernaast zit er in mijn contract een aanvullend 'Autoregelement'. Dit regelement begint met:
- Dit regelement geldt voor alle werknemers die ten behoeve van hun werk een door de werkgever beschikbaar gestelde auto of ander gemotoriseerd voertuig berijden.
Verder staat er in dit regelement het volgende punt:
- Werknemer verklaart zich akkoord met de regeling dat bij een beendiging van de arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever, om welke reden dan ook, werknemer de keuze heeft tussen de navolgende mogelijkheden:
a. werknemer neemt de auto over, derhalve alle rechten en plichten voortvloeiend uit het leasecontract, dan wel de auto tegen de waarde alsdan te bepalen door de taxateur.
b. werknemer betaalt een boete ter hoogte van de schade (afkoopsom) die de leasemaatschappij in rekening brengt aan werkgever, dan wel - in het geval de auto eigendom is van werkgever - een boete van 15% van de nieuwwaarde van de auto.
Ik zit met name met punt b in mijn maag. Ben ik de zgn. 'pineut' en zal ik 15% van de nieuwwaarde moeten betalen? Ook als het in mijn geval een beeindiging van de arbeidsovereenkomst zal worden op basis van de door mij eerder genoemde scenario's (vaststellingsovereenkomst op initiatief van werkgever of ontslagprocedure)?
Input is meer dan welkom! Indien er meer info nodig hoor ik het wel.
nb. De auto heeft inmiddels 150dkm gelopen en is 3 jaar oud.
Ik ben momenteel werkzaam bij een Accountantskantoor. Ik heb hier een vast dienstverband voor onbepaalde tijd. Ik verwacht dat mijn werkgever bezig is om mij 'eruit te werken'. Ze zijn niet meer content over mijn te behalen targets. Ik voel zelf aan dat het volgende wel eens op korte termijn kan gaan gebeuren:
1. Mijn werkgever komt met een voorstel om een vaststellingsovereenkomst op te maken waarin beide partijen aangeven de overeenkomst te beeindigen.
2. Mijn werkgever start een ontslagprocedure.
Ik heb het zelf ook niet meer naar mijn zin op mijn werk, maar heb dit natuurlijk niet aangegeven bij mijn werkgever. In principe zou ik het dus geen grote ramp vinden als ze met een voorstel gaan komen (ik heb het UWV gebeld en ook als ik instem met het beeindigen van de arbeidsovereenkomst heb ik recht op ww zolang maar duidelijk is dat het initiatief vanuit de werkgever komt).
Er is alleen 1 ding waar ik me op voorhand al wel wat zorgen over maak => de auto:
Mijn werkgever heeft mijn auto gekocht. Het betreft dus geen leaseauto en ik heb ook geen leasecontract. De auto staat bij de RDW geregistreerd op naam van het bedrijf.
In mijn contract staat het volgende punt waar ik voor getekend heb:
- Werknemer wordt een auto ter beschikking gesteld welke in overleg wordt bepaald. Derhalve komt werknemer geen reiskosten toe.
Hiernaast zit er in mijn contract een aanvullend 'Autoregelement'. Dit regelement begint met:
- Dit regelement geldt voor alle werknemers die ten behoeve van hun werk een door de werkgever beschikbaar gestelde auto of ander gemotoriseerd voertuig berijden.
Verder staat er in dit regelement het volgende punt:
- Werknemer verklaart zich akkoord met de regeling dat bij een beendiging van de arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever, om welke reden dan ook, werknemer de keuze heeft tussen de navolgende mogelijkheden:
a. werknemer neemt de auto over, derhalve alle rechten en plichten voortvloeiend uit het leasecontract, dan wel de auto tegen de waarde alsdan te bepalen door de taxateur.
b. werknemer betaalt een boete ter hoogte van de schade (afkoopsom) die de leasemaatschappij in rekening brengt aan werkgever, dan wel - in het geval de auto eigendom is van werkgever - een boete van 15% van de nieuwwaarde van de auto.
Ik zit met name met punt b in mijn maag. Ben ik de zgn. 'pineut' en zal ik 15% van de nieuwwaarde moeten betalen? Ook als het in mijn geval een beeindiging van de arbeidsovereenkomst zal worden op basis van de door mij eerder genoemde scenario's (vaststellingsovereenkomst op initiatief van werkgever of ontslagprocedure)?
Input is meer dan welkom! Indien er meer info nodig hoor ik het wel.
nb. De auto heeft inmiddels 150dkm gelopen en is 3 jaar oud.
Re: het ontslag en de auto
Je schrijft zelf dat het geen leaseauto is, dus dan kan er ook geen sprake zijn van een boete-clausule bij een leasemaatschappij lijkt me? Ze stellen je zoals overeengekomen een auto ter beschikking, maar in die zin staat nergens dat dit in alle gevallen een leaseauto is, en dat blijkt ook uit de praktijk, aangezien jij rijdt met een eigen (als in eigendom) auto van het bedrijf.Ingmarroskam schreef:Beste allen,
Ik ben momenteel werkzaam bij een Accountantskantoor. Ik heb hier een vast dienstverband voor onbepaalde tijd. Ik verwacht dat mijn werkgever bezig is om mij 'eruit te werken'. Ze zijn niet meer content over mijn te behalen targets. Ik voel zelf aan dat het volgende wel eens op korte termijn kan gaan gebeuren:
1. Mijn werkgever komt met een voorstel om een vaststellingsovereenkomst op te maken waarin beide partijen aangeven de overeenkomst te beeindigen.
2. Mijn werkgever start een ontslagprocedure.
Ik heb het zelf ook niet meer naar mijn zin op mijn werk, maar heb dit natuurlijk niet aangegeven bij mijn werkgever. In principe zou ik het dus geen grote ramp vinden als ze met een voorstel gaan komen (ik heb het UWV gebeld en ook als ik instem met het beeindigen van de arbeidsovereenkomst heb ik recht op ww zolang maar duidelijk is dat het initiatief vanuit de werkgever komt).
Er is alleen 1 ding waar ik me op voorhand al wel wat zorgen over maak => de auto:
Mijn werkgever heeft mijn auto gekocht. Het betreft dus geen leaseauto en ik heb ook geen leasecontract. De auto staat bij de RDW geregistreerd op naam van het bedrijf.
In mijn contract staat het volgende punt waar ik voor getekend heb:
- Werknemer wordt een auto ter beschikking gesteld welke in overleg wordt bepaald. Derhalve komt werknemer geen reiskosten toe.
Hiernaast zit er in mijn contract een aanvullend 'Autoregelement'. Dit regelement begint met:
- Dit regelement geldt voor alle werknemers die ten behoeve van hun werk een door de werkgever beschikbaar gestelde auto of ander gemotoriseerd voertuig berijden.
Verder staat er in dit regelement het volgende punt:
- Werknemer verklaart zich akkoord met de regeling dat bij een beendiging van de arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever, om welke reden dan ook, werknemer de keuze heeft tussen de navolgende mogelijkheden:
a. werknemer neemt de auto over, derhalve alle rechten en plichten voortvloeiend uit het leasecontract, dan wel de auto tegen de waarde alsdan te bepalen door de taxateur.
b. werknemer betaalt een boete ter hoogte van de schade (afkoopsom) die de leasemaatschappij in rekening brengt aan werkgever, dan wel - in het geval de auto eigendom is van werkgever - een boete van 15% van de nieuwwaarde van de auto.
Ik zit met name met punt b in mijn maag. Ben ik de zgn. 'pineut' en zal ik 15% van de nieuwwaarde moeten betalen? Ook als het in mijn geval een beeindiging van de arbeidsovereenkomst zal worden op basis van de door mij eerder genoemde scenario's (vaststellingsovereenkomst op initiatief van werkgever of ontslagprocedure)?
Input is meer dan welkom! Indien er meer info nodig hoor ik het wel.
nb. De auto heeft inmiddels 150dkm gelopen en is 3 jaar oud.
Ik zou het wel benoemen bij de onderhandelingen rondom die vaststellingsovereenkomst, als in dat jij geen boete verwacht omdat het geen leaseauto betreft, maar echt zorgen maken zou ik niet doen.
Re: het ontslag en de auto
Dit is een gevalletje voor het "Juridisch Loket", die kunnen jouw wel wegwijs maken, hoe in deze situatie te handelen is.Ik zit met name met punt b in mijn maag. Ben ik de zgn. 'pineut' en zal ik 15% van de nieuwwaarde moeten betalen? Ook als het in mijn geval een beeindiging van de arbeidsovereenkomst zal worden op basis van de door mij eerder genoemde scenario's (vaststellingsovereenkomst op initiatief van werkgever of ontslagprocedure)?
Het eerste advies is gratis.
Re: het ontslag en de auto
@ sjohie: achter de komma staat m.i. Waar de ts bang van wordt
Re: het ontslag en de auto
Ik kan me voorstellen dat deze regeling zou gelden als je zelf ontslag neemt, maar als je werkgever je wegstuurt is dit wel raar.
het lijkt me dat dit onredelijk bezwarend is. dus zoals eleven al schreef. even langs het juridisch loket.
het lijkt me dat dit onredelijk bezwarend is. dus zoals eleven al schreef. even langs het juridisch loket.
Re: het ontslag en de auto
in een vaststellingsovereenkomst kan alles worden vastgelegd.
ook afspraken over de auto.
dus niets om je ongerust over te maken.
alleen wel even uw contract doorlezen, of er nog meer van die boeteclausules instaan.
voor de computer waarmee u uw werk deed bijvoorbeeld.
als een ontslagprocedure wordt begonnen ligt het waarschijnlijk anders, want er staat beeindiging van de arbeidsrelatie om welke reden dan ook.
maar dan wordt het waarschijnlijk een gang naar de rechter, om uw ontslag aan te vechten.
en dan moet er ook weer onderhandeld worden.
tenzij de werkgever een dossier over slecht functioneren heeft, komt hij niet zo maar van u af.
ik vraag mij trouwens af in hoeverre zo'n bepaling in een contract rechtsgeldig is.
het hindert u in uw mogelijkheden u financieel te verbeteren, door ergens anders te gaan werken.
maar ik ben geen jurist, dus dat weet ik niet.
ook afspraken over de auto.
dus niets om je ongerust over te maken.
alleen wel even uw contract doorlezen, of er nog meer van die boeteclausules instaan.
voor de computer waarmee u uw werk deed bijvoorbeeld.
als een ontslagprocedure wordt begonnen ligt het waarschijnlijk anders, want er staat beeindiging van de arbeidsrelatie om welke reden dan ook.
maar dan wordt het waarschijnlijk een gang naar de rechter, om uw ontslag aan te vechten.
en dan moet er ook weer onderhandeld worden.
tenzij de werkgever een dossier over slecht functioneren heeft, komt hij niet zo maar van u af.
ik vraag mij trouwens af in hoeverre zo'n bepaling in een contract rechtsgeldig is.
het hindert u in uw mogelijkheden u financieel te verbeteren, door ergens anders te gaan werken.
maar ik ben geen jurist, dus dat weet ik niet.
Re: het ontslag en de auto
De clausule a en b zijn vrij standaard, echter alleen in situaties waar de werknemer zelf ontslag neemt. In dat geval zijn ze ook niet onredelijk. In geval van ontslag voor de werkgever heb ik ze nog nooit gezien.
Is er een OR bij het bedrijf die heeft ingestemd met deze regels?
Is er een OR bij het bedrijf die heeft ingestemd met deze regels?
Re: het ontslag en de auto
GJvdZ schreef:De clausule a en b zijn vrij standaard, echter alleen in situaties waar de werknemer zelf ontslag neemt. In dat geval zijn ze ook niet onredelijk. In geval van ontslag voor de werkgever heb ik ze nog nooit gezien.
Is er een OR bij het bedrijf die heeft ingestemd met deze regels?
het lijkt me in ieder geval onredelijk 15% van de nieuwwaarde van een auto te willen krijgen als de auto ondertussen bijvoorbeeld 5 jaar oud is.
ik lees namelijk nergens hoe lang met de auto moet worden gereden.
bovendien wordt er geen reiskostenvergoeding gegeven.
het is ook niet duidelijk hoe de kosten van het gebruik van de auto worden verdeeld.
Re: het ontslag en de auto
In geval van zelf ontslag nemen hoeft dat niet onredelijk te zijn. Een auto van 5 jaar heeft nog altijd zo'n 40% van de nieuwwaarde. Ik ga er even vanuit dat TS de auto rijdt als "auto van de zaak", dus bedrijf betaalt alle autokosten, TS hoogstens de fiscale bijtelling voor privé-gebruik.. Als het een andere regeling is, dan was dat niet slim van TS.ruud_a schreef:GJvdZ schreef:De clausule a en b zijn vrij standaard, echter alleen in situaties waar de werknemer zelf ontslag neemt. In dat geval zijn ze ook niet onredelijk. In geval van ontslag voor de werkgever heb ik ze nog nooit gezien.
Is er een OR bij het bedrijf die heeft ingestemd met deze regels?
het lijkt me in ieder geval onredelijk 15% van de nieuwwaarde van een auto te willen krijgen als de auto ondertussen bijvoorbeeld 5 jaar oud is.
ik lees namelijk nergens hoe lang met de auto moet worden gereden.
bovendien wordt er geen reiskostenvergoeding gegeven.
het is ook niet duidelijk hoe de kosten van het gebruik van de auto worden verdeeld.