LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratie kosten verhuurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ilseeeo

Administratie kosten verhuurder

Ongelezen bericht door ilseeeo »

Hallo,
Ik woon op kamers in Groningen en nu vraagt de verhuurder administratiekosten bij het tekenen van het contract. Is er een maximum voor? Want ze brengen 150 euro in rekening.
Ik hoop op een antwoord!
groetjes Ilse

alfatrion

Re: Administratie kosten verhuurder

Ongelezen bericht door alfatrion »

Googled u eens op sleutelgeld.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

ilseeeo schreef:Hallo,
Ik woon op kamers in Groningen en nu vraagt de verhuurder administratiekosten bij het tekenen van het contract. Is er een maximum voor? Want ze brengen 150 euro in rekening.
Ik hoop op een antwoord!
groetjes Ilse

u woont op kamers en nu vraagt de verhuurder administratiekosten voor het tekenen van het huurcontract.
is dat een verhuurder van nieuwe kamers, of woont u nog niet op die kamers, of woont u al wel op die kamers, maar hebt het huurcontract nog niet getekend.
het ontgaat mij een beetje.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hallo Ilseeeo, Is gewoon hoor, met kamer huren. Google maar eens wat op kamerhuur en administratiekosten; is een redelijk bedrag.

alfatrion

tenormin schreef:Hallo Ilseeeo, Is gewoon hoor, met kamer huren. Google maar eens wat op kamerhuur en administratiekosten; is een redelijk bedrag.
Wie googled weet wel beter.
Sleutelgeld is geld dat de verhuurder aan de nieuwe huurder vraagt voordat deze de woning in mag. Ook vertrekkende huurders vragen soms geld in ruil voor de sleutel van het huis. Sleutelgeld vragen is wettelijk niet toegestaan. Het vragen van sleutelgeld is een onredelijk beding in de huurovereenkomst. Het levert 1 van de partijen (in dit geval de verhuurder) of een 3e (in dit geval de vertrekkende huurder) een onredelijk voordeel op.

Heeft u toch sleutelgeld betaald, dan kunt u dit via de rechter terugvorderen. U moet dan wel bewijzen dat het betaald is, bijvoorbeeld met een kwitantie of via getuigen (geen familie).

Rijksoverheid.nl: Sleutelgeld, overnamekosten, waarborgsom en verhuurkosten

tenormin

alfatrion schreef:Wie googled weet wel beter.

Sleutelgeld is geld dat de verhuurder aan de nieuwe huurder vraagt voordat deze de woning in mag. Ook vertrekkende huurders vragen soms geld in ruil voor de sleutel van het huis. Sleutelgeld vragen is wettelijk niet toegestaan. Het vragen van sleutelgeld is een onredelijk beding in de huurovereenkomst. Het levert 1 van de partijen (in dit geval de verhuurder) of een 3e (in dit geval de vertrekkende huurder) een onredelijk voordeel op.
Gaat hier niet om sleutelgeld maar administratiekosten.
www.kamer-verhuur.nl/huurcontract.html

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

tenormin schreef:

Geef het beestje een naam. Sleutelgeld, administratiekosten, borg. Allemaal onzinkosten die ik nooit betaald heb of heb hoeven betalen bij het huren van een woning.

alfatrion

tenormin schreef:Gaat hier niet om sleutelgeld maar administratiekosten.
Ja ja, noem het anders en dan mag het op eens wel? :roll:

tenormin

puma73 schreef:Geef het beestje een naam. Sleutelgeld, administratiekosten, borg. Allemaal onzinkosten die ik nooit betaald heb of heb hoeven betalen bij het huren van een woning.
Heb toen ik hier kwam wel degelijk borg moeten betalen (1996); als ik hier uitga - hoop tussen de bekende 6 plankjes - dan word dit, incl. rente, terugbetaald aan dan de erven van. Als dit alles in 2014 of wat eerder niet meer van toepassing is, dat weet ik dan niet.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

tenormin schreef:
puma73 schreef:Geef het beestje een naam. Sleutelgeld, administratiekosten, borg. Allemaal onzinkosten die ik nooit betaald heb of heb hoeven betalen bij het huren van een woning.
Heb toen ik hier kwam wel degelijk borg moeten betalen (1996); als ik hier uitga - hoop tussen de bekende 6 plankjes - dan word dit, incl. rente, terugbetaald aan dan de erven van. Als dit alles in 2014 of wat eerder niet meer van toepassing is, dat weet ik dan niet.
borg is wel iets heel anders dan administratiekosten of sleutelgeld.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Borg mag wel, en krijg je later weer terug.
Administratiekosten mag wel, mits deze een redelijke vergoeding zijn. 2 uur voor een administratieve kracht is redelijk. 150 euro is dan aan fors hoge kant.

Sleutelgeld/overname-kosten mag niet.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Borg mag niet meer, sowieso niet bij woningstichtingen .

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

ciske schreef:Borg mag niet meer, sowieso niet bij woningstichtingen .
onzin
Waarborgsom (borg)

Bijna alle verhuurders vragen van de nieuwe huurder een waarborgsom (borg). Het vragen van een waarborgsom mag van de wet, behalve als het bedrag onredelijk hoog is. Er bestaat geen regel hoe hoog een borg voor huur mag zijn. De rechter ziet een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur nog als redelijk. Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Hij is niet verplicht rente te vergoeden over de waarborgsom.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... osten.html

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:Borg mag niet meer, sowieso niet bij woningstichtingen .
Hoe kom je daar bij ?
Hier bij de woningstichting moet gewoon borg
betaald worden hoor als je een woning accepteert.

ciske

Chocomelk schreef:
Hoe kom je daar bij ?
Hier bij de woningstichting moet gewoon borg
betaald worden hoor als je een woning accepteert.

Hier Amsterdam niet. wij hebben het terug gekregen met de mededeling , dat het niet meer mag. Ze krijgen namelijk rente over dat bedrag.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

puma73 schreef:
tenormin schreef:

Geef het beestje een naam. Sleutelgeld, administratiekosten, borg. Allemaal onzinkosten die ik nooit betaald heb of heb hoeven betalen bij het huren van een woning.
of een 10 euro hogere huur.
dan heb je in 15 maanden het sleutelgeld ook bij elkaar.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:

Hier Amsterdam niet. wij hebben het terug gekregen met de mededeling , dat het niet meer mag. Ze krijgen namelijk rente over dat bedrag.
Dat klopt ja dat ze er rente over krijgen maar die rente krijg je ook met de borg
samen als je het huis verlaat terug.
Het mag gewoon hoor borg vragen, jou woningstichting doet het misschien niet meer, kan, maar
vele andere wel.

ciske

Zou kunnen choco , wij hebben die brief toen gekregen en hebben het terug. Rente zal je heus niet er bij terug krijgen, als je pakweg een jaartje of 20 ergens hebt gewoond, zou dat een duur grapje worden.

@ kwik van kwek en kwak , hij zal je bedoelen :lol:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

ciske schreef:Zou kunnen choco , wij hebben die brief toen gekregen en hebben het terug. Rente zal je heus niet er bij terug krijgen, als je pakweg een jaartje of 20 ergens hebt gewoond, zou dat een duur grapje worden.

@ kwik van kwek en kwak , hij zal je bedoelen :lol:
Ik zou geen argument kunnen bedenken waarom een verhuurder geen borg zou mogen vragen. Er wordt nogal eens wat gesloopt

tenormin

Chocomelk schreef: Dat klopt ja dat ze er rente over krijgen maar die rente krijg je ook met de borg
samen als je het huis verlaat terug.
Het mag gewoon hoor borg vragen, jou woningstichting doet het misschien niet meer, kan, maar
vele andere wel.
Hier contract voor mijn neus: 2 maanden borg; bij verlaten woning word de borg met rente, mits woning goed achtergelaten, teruggestort.

Gesloten