Pagina 1 van 2

Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 19 mar 2014 14:40
door jaapdegraaf
Opel Meriva 2,5 jaar jong en 45000 km op de teller, nu al de waterpomp en turbo stuk.
Kosten zijn berekend op €2200,00.
Niemand wil ons hier in tegemoet komen, zelfs Opel Nederland niet.
Wat moet ik hier aan doen?

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 19 mar 2014 14:47
door riddert
jaapdegraaf schreef:Opel Meriva 2,5 jaar jong en 45000 km op de teller, nu al de waterpomp en turbo stuk.
Kosten zijn berekend op €2200,00.
Niemand wil ons hier in tegemoet komen, zelfs Opel Nederland niet.
Wat moet ik hier aan doen?
Hebben ze u zelfs geen coulance aangeboden? Het is namelijk niet normaal dat alhoewel het slijtage gevoelige onderdelen zijn, de waterpomp en turbo het zo snel begeven.
Waarom zijn deze onderdelen kapot gegaan, is dit u bekend?

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 19 mar 2014 15:11
door Harrie Kierie
jaapdegraaf schreef: Wat moet ik hier aan doen?
Zelf betalen als je weer wilt rijden.

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 19 mar 2014 16:44
door eleven
jaapdegraaf schreef:Opel Meriva 2,5 jaar jong en 45000 km op de teller, nu al de waterpomp en turbo stuk.
Kosten zijn berekend op €2200,00.
Niemand wil ons hier in tegemoet komen, zelfs Opel Nederland niet.
Wat moet ik hier aan doen?
Helaas zijn dit delen waar geen garantie gegeven wordt.
Ik denk dat je hebt pech hebt, dat deze onderdelen nu al stuk zijn, maar er zijn geen vaste gegevens, hoelang deze normaal moeten meegaan.
Probeer een andere garage i.p.v. een vakgarage, daar zijn de kosten meestal betaalbaar.

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 19 mar 2014 20:33
door thecure
is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 20 mar 2014 20:40
door Janssen68
Opel Nederland weet donders goed dat ze dit gaan verliezen bij de rechter. Gewoon op je strepen gaan staan!

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 20 mar 2014 20:47
door eleven
Janssen68 schreef:Opel Nederland weet donders goed dat ze dit gaan verliezen bij de rechter. Gewoon op je strepen gaan staan!
Een beetje kort door de bocht.
Om welke reden verliest Opel bij de rechter?

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 21 mar 2014 07:30
door kokka
thecure schreef:is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.
volgens mij wordt de turbo gekoeld met olie en niet met koelwater.

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 21 mar 2014 08:33
door peteroo
Het lijkt mij dat Opel een probleem heeft als een auto van slechts 2,5 jaar oud zo'n ernstig defect vertoont. Grote kans dat het bij andere auto's van dit type ook gebeurt. Als ik even google kom ik meer gevallen van een defecte turbo tegen bij dit type (wel in het Duits).

Je koopt een nieuwe auto om langdurig zonder grote problemen te kunnen rijden. Als het nu een tweedehandsje van dik tien jaar oud was geweest. Wat is de garantietermijn? Dit zijn auto's waar Opel een hoop reclame voor maakt, dus berichtgeving over defecten zal ze niet uitkomen.

Verder is het de vraag of de BOVAG of de importeur hier iets kunnen betekenen. Of Tros Radar zelf?

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 21 mar 2014 08:35
door peteroo
Wat ik nog mis is of het een diesel of benzineversie is.

Hier een interessante link, motoren in moderne leasewagens gaan vaak stuk

http://www.autoleasewereld.nl/achtergro ... m%E2%80%9D

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 24 mar 2014 14:54
door smilie
Ik heb zo vermoeden dat met name bij de leaseauto's niet zo netjes wordt gereden (vol gas met koude motor - en echt no-go voor turbo is na de snelweg motor gelijk uit te zetten waardoor turbo geen kans krijgt om 'uit te blazen').

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 09:56
door peteroo
Daar heeft u zonder meer een goed punt, maar gezien het grote aantal auto's met een gedownsizede (juiste spelling??) motor met turbo zal dit in de toekomst steeds vaker voor komen. Gevolg: dure revisies en dalende inruilwaardes.
Misschien zullen leasemaatschappijen en dealers automobilisten moeten gaan instrueren hoe ze met zo'n motor dienen om te gaan?

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 15:57
door thecure
kokka schreef:
thecure schreef:is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.
volgens mij wordt de turbo gekoeld met olie en niet met koelwater.
kan beide. bij mijn ford ecoboost motor wordt deze gekoeld met water, ik zie iig koelwaterslangen in en uit de turbo gaan. weetniet hoe het bij deze opel zit.

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 16:05
door eleven
thecure schreef:
kokka schreef:
thecure schreef:is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.
volgens mij wordt de turbo gekoeld met olie en niet met koelwater.
kan beide. bij mijn ford ecoboost motor wordt deze gekoeld met water, ik zie iig koelwaterslangen in en uit de turbo gaan. weetniet hoe het bij deze opel zit.
Lees alles over de turbo, maar vooral dit:
Alle lagers worden gesmeerd en gekoeld door de motorolie.

Onderbouwing:
http://caboturbo.nl/informatie/hoe-werkt-een-turbo

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 20:10
door riddert
De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 20:22
door ruud_a
riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.

als die lagers bij stilstand met water worden gekoeld, gaan ze snel roesten.

ik ga er van uit dat die waterkoeling ook tijdens het rijden plaatsvindt.
dan produceert die turbo een hoop warmte.
die koeling en smering door de olie zal uitsluitend voor de lagers zijn en niet voor de rest van de turbo.

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 20:25
door eleven
riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
Kan je dat ook onderbouwen?

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 20:40
door riddert
eleven schreef:
riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
Kan je dat ook onderbouwen?
Wat?

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 20:47
door eleven
riddert schreef:
eleven schreef:
riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
Kan je dat ook onderbouwen?
Wat?
Wat je geschreven hebt!

Re: Opel Meriva kapotte Turbo

Geplaatst: 25 mar 2014 20:51
door riddert
Jawel, maar je kunt ook zelf even googlen als je het niet vertrouwd. Of je kijkt even onder je eigen motorkap als je in het bezit bent van een redelijk modern voertuig. Of je vraagt even bij een monteur.