vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer
Geplaatst: 20 mar 2014 22:54
Ik vraag dit na voor een familielid van net 18 jaar.
In de polis van de zorgverekering van Kiemer staat alleen gemeld dat bij een achterstand er een schriftelijke aanmaning komt met een betaaltermijn van 1 maand als er dan niet betaald wordt, wordt de verzekering geschorst en dat er bij maatregelen tot incasso de bijkomende kosten voor de verzekeraar zijn.
Nu heeft zij echter alleen herinneringsbrieven gehad over de openstaande bedragen. 1 x een brief met de regeling voor CVZ en dat ze binnen 4 weken een regeling moet treffen.
Nu echter krijgt ze een brief dat ze binnen 10 dagen moest betalen anders wordt er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld!!
Zover ik op internet kan vinden, zou de termijn sowieso 14 dagen moeten zijn. Maar dat terzijde, de verzekeraar heeft niet naar hun eigen polisvoorwaarden gehandeld en een schriftelijke aanmaning gestuurd met een termijn van 30 dagen.
Ook heeft ze wel na ontvangst van de eerste brief (dat was in januari) waar ook CVZ in vermeld stond en er toen een achterstand was van 2 maanden, contact opgenomen en geprobeerd een betalingsregeling te treffen. Hun voorstel was om zover ik kan inzien dat er in 2 termijnen afgelost mocht worden van 150 euro per maand naast de normale premie. Ze zegt wel dat het 286 euro was en daarnaast de normale premie, maar zo hoog was de schuld niet eens. Dus vooralsnog ga ik er even vanuit dat dit inclusief de premie was.
Dit bedrag was echter veel te hoog voor haar. Ze werkt een parttime baantje en is ziek geweest (behandeling in ziekenhuis e.d.) waardoor ze weinig heeft kunnen werken. Hierdoor is ook de achterstand ontstaan. Ze wou dit wel proberen te betalen, maar dit is dus niet geluk. Uiteindelijk is ze naar mij toe gekomen en hebben we een plan van aanpak opgesteld zo dat het afgelost kon worden. Nu heb ik haar dus wel zelf weer contact met ze op laten nemen om dit ook door te geven. Dat een gedeelte van het bedrag al was overgemaakt en wanneer ze het restant zou overmaken (dit zou gespreid over nog 2 maanden gebeuren)
De normale premie, wordt dan maandelijk betaald, in het begin iets aan de late kant (een week ongeveer)
Dit weigeren ze echter, omdat ze de eerdere door hun telefonisch gestelde betalingsregeling niet was nagekomen. Nu snap ik dat afspraken nagekomen moeten worden. Maar dit was een voor haar onmogelijke afspraak en haar werd verteld dat een andere regeling niet mogelijk was.
Op internet lees ik over de CVZ procedure, deze ken ik wel, maar is hier nog niet van toepassing. De achterstand is nog steeds 2 maanden omdat ze in januari de premie ook nog niet kon betalen, maar inmiddels is dus 1 van de totaal 3 maanden al betaald.
Ook lees ik dat de zorgverzekeraar een betalingsvoorstel moet doen. (Niet dat zij contact met hun moet opnemen) ook zou een en ander dan schriftelijk moeten gebeuren. Ze heeft ook geen schriftelijke bevestiging van de regeling ontvangen en ook geen acceptgiro's om te betalen.
Het gaat allemaal nogal krom lijkt mij. En zeker nu die dreiging met een gerechtsdeurwaarder!! Dat vind ik wel een hele grote stap voor een meisje van net 18 die gewoon netjes een regeling wil treffen voor de achterstand die is ontstaan door ziekte en weinig inkomen.
Mag dit nu wel allemaal zo vraag ik me af? Wat voor rechten/plichten heeft ze nou precies en welke plichten heeft de zorgverzekeraar nu eigenlijk.... en ook die waarschuwingsbrief. Ik heb geen idee hoe deze eruit moet zien, maar behalve die ene keer waarin dan wel over CVZ is gesproken, waarvan 1 van de 2 maanden inmiddels al betaald is. Is er niks, er staat ook niks op de brief als aanmaning, of waarschuwing of iets dergelijks.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
In de polis van de zorgverekering van Kiemer staat alleen gemeld dat bij een achterstand er een schriftelijke aanmaning komt met een betaaltermijn van 1 maand als er dan niet betaald wordt, wordt de verzekering geschorst en dat er bij maatregelen tot incasso de bijkomende kosten voor de verzekeraar zijn.
Nu heeft zij echter alleen herinneringsbrieven gehad over de openstaande bedragen. 1 x een brief met de regeling voor CVZ en dat ze binnen 4 weken een regeling moet treffen.
Nu echter krijgt ze een brief dat ze binnen 10 dagen moest betalen anders wordt er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld!!
Zover ik op internet kan vinden, zou de termijn sowieso 14 dagen moeten zijn. Maar dat terzijde, de verzekeraar heeft niet naar hun eigen polisvoorwaarden gehandeld en een schriftelijke aanmaning gestuurd met een termijn van 30 dagen.
Ook heeft ze wel na ontvangst van de eerste brief (dat was in januari) waar ook CVZ in vermeld stond en er toen een achterstand was van 2 maanden, contact opgenomen en geprobeerd een betalingsregeling te treffen. Hun voorstel was om zover ik kan inzien dat er in 2 termijnen afgelost mocht worden van 150 euro per maand naast de normale premie. Ze zegt wel dat het 286 euro was en daarnaast de normale premie, maar zo hoog was de schuld niet eens. Dus vooralsnog ga ik er even vanuit dat dit inclusief de premie was.
Dit bedrag was echter veel te hoog voor haar. Ze werkt een parttime baantje en is ziek geweest (behandeling in ziekenhuis e.d.) waardoor ze weinig heeft kunnen werken. Hierdoor is ook de achterstand ontstaan. Ze wou dit wel proberen te betalen, maar dit is dus niet geluk. Uiteindelijk is ze naar mij toe gekomen en hebben we een plan van aanpak opgesteld zo dat het afgelost kon worden. Nu heb ik haar dus wel zelf weer contact met ze op laten nemen om dit ook door te geven. Dat een gedeelte van het bedrag al was overgemaakt en wanneer ze het restant zou overmaken (dit zou gespreid over nog 2 maanden gebeuren)
De normale premie, wordt dan maandelijk betaald, in het begin iets aan de late kant (een week ongeveer)
Dit weigeren ze echter, omdat ze de eerdere door hun telefonisch gestelde betalingsregeling niet was nagekomen. Nu snap ik dat afspraken nagekomen moeten worden. Maar dit was een voor haar onmogelijke afspraak en haar werd verteld dat een andere regeling niet mogelijk was.
Op internet lees ik over de CVZ procedure, deze ken ik wel, maar is hier nog niet van toepassing. De achterstand is nog steeds 2 maanden omdat ze in januari de premie ook nog niet kon betalen, maar inmiddels is dus 1 van de totaal 3 maanden al betaald.
Ook lees ik dat de zorgverzekeraar een betalingsvoorstel moet doen. (Niet dat zij contact met hun moet opnemen) ook zou een en ander dan schriftelijk moeten gebeuren. Ze heeft ook geen schriftelijke bevestiging van de regeling ontvangen en ook geen acceptgiro's om te betalen.
Het gaat allemaal nogal krom lijkt mij. En zeker nu die dreiging met een gerechtsdeurwaarder!! Dat vind ik wel een hele grote stap voor een meisje van net 18 die gewoon netjes een regeling wil treffen voor de achterstand die is ontstaan door ziekte en weinig inkomen.
Mag dit nu wel allemaal zo vraag ik me af? Wat voor rechten/plichten heeft ze nou precies en welke plichten heeft de zorgverzekeraar nu eigenlijk.... en ook die waarschuwingsbrief. Ik heb geen idee hoe deze eruit moet zien, maar behalve die ene keer waarin dan wel over CVZ is gesproken, waarvan 1 van de 2 maanden inmiddels al betaald is. Is er niks, er staat ook niks op de brief als aanmaning, of waarschuwing of iets dergelijks.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.