Pagina 1 van 1

vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 20 mar 2014 22:54
door sterredag
Ik vraag dit na voor een familielid van net 18 jaar.

In de polis van de zorgverekering van Kiemer staat alleen gemeld dat bij een achterstand er een schriftelijke aanmaning komt met een betaaltermijn van 1 maand als er dan niet betaald wordt, wordt de verzekering geschorst en dat er bij maatregelen tot incasso de bijkomende kosten voor de verzekeraar zijn.

Nu heeft zij echter alleen herinneringsbrieven gehad over de openstaande bedragen. 1 x een brief met de regeling voor CVZ en dat ze binnen 4 weken een regeling moet treffen.

Nu echter krijgt ze een brief dat ze binnen 10 dagen moest betalen anders wordt er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld!!

Zover ik op internet kan vinden, zou de termijn sowieso 14 dagen moeten zijn. Maar dat terzijde, de verzekeraar heeft niet naar hun eigen polisvoorwaarden gehandeld en een schriftelijke aanmaning gestuurd met een termijn van 30 dagen.

Ook heeft ze wel na ontvangst van de eerste brief (dat was in januari) waar ook CVZ in vermeld stond en er toen een achterstand was van 2 maanden, contact opgenomen en geprobeerd een betalingsregeling te treffen. Hun voorstel was om zover ik kan inzien dat er in 2 termijnen afgelost mocht worden van 150 euro per maand naast de normale premie. Ze zegt wel dat het 286 euro was en daarnaast de normale premie, maar zo hoog was de schuld niet eens. Dus vooralsnog ga ik er even vanuit dat dit inclusief de premie was.

Dit bedrag was echter veel te hoog voor haar. Ze werkt een parttime baantje en is ziek geweest (behandeling in ziekenhuis e.d.) waardoor ze weinig heeft kunnen werken. Hierdoor is ook de achterstand ontstaan. Ze wou dit wel proberen te betalen, maar dit is dus niet geluk. Uiteindelijk is ze naar mij toe gekomen en hebben we een plan van aanpak opgesteld zo dat het afgelost kon worden. Nu heb ik haar dus wel zelf weer contact met ze op laten nemen om dit ook door te geven. Dat een gedeelte van het bedrag al was overgemaakt en wanneer ze het restant zou overmaken (dit zou gespreid over nog 2 maanden gebeuren)

De normale premie, wordt dan maandelijk betaald, in het begin iets aan de late kant (een week ongeveer)

Dit weigeren ze echter, omdat ze de eerdere door hun telefonisch gestelde betalingsregeling niet was nagekomen. Nu snap ik dat afspraken nagekomen moeten worden. Maar dit was een voor haar onmogelijke afspraak en haar werd verteld dat een andere regeling niet mogelijk was.

Op internet lees ik over de CVZ procedure, deze ken ik wel, maar is hier nog niet van toepassing. De achterstand is nog steeds 2 maanden omdat ze in januari de premie ook nog niet kon betalen, maar inmiddels is dus 1 van de totaal 3 maanden al betaald.

Ook lees ik dat de zorgverzekeraar een betalingsvoorstel moet doen. (Niet dat zij contact met hun moet opnemen) ook zou een en ander dan schriftelijk moeten gebeuren. Ze heeft ook geen schriftelijke bevestiging van de regeling ontvangen en ook geen acceptgiro's om te betalen.

Het gaat allemaal nogal krom lijkt mij. En zeker nu die dreiging met een gerechtsdeurwaarder!! Dat vind ik wel een hele grote stap voor een meisje van net 18 die gewoon netjes een regeling wil treffen voor de achterstand die is ontstaan door ziekte en weinig inkomen.

Mag dit nu wel allemaal zo vraag ik me af? Wat voor rechten/plichten heeft ze nou precies en welke plichten heeft de zorgverzekeraar nu eigenlijk.... en ook die waarschuwingsbrief. Ik heb geen idee hoe deze eruit moet zien, maar behalve die ene keer waarin dan wel over CVZ is gesproken, waarvan 1 van de 2 maanden inmiddels al betaald is. Is er niks, er staat ook niks op de brief als aanmaning, of waarschuwing of iets dergelijks.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 20 mar 2014 22:59
door Chocomelk
Je word toch pas door je zorgverzekering bij CVZ aangemeld als je 6 maanden achterstand
hebt met het betalen van je zorgverzekering.

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 20 mar 2014 23:09
door sterredag
Ze dreigen met gerechtsdeurwaarder niet met CVZ En dat ze deze sowieso gaan inschakelen als premie niet binnen de laatste termijn betaald is.

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 20 mar 2014 23:32
door Chocomelk
sterredag schreef:Ze dreigen met gerechtsdeurwaarder niet met CVZ En dat ze deze sowieso gaan inschakelen als premie niet binnen de laatste termijn betaald is.
Ja dat kan dat gebeurd wel vaker en zodra de achterstand meer als
6 maanden is word ze aangemeld bij het CVZ en word de premie een stuk
duurder maandelijks.

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 20 mar 2014 23:49
door sterredag
Maar mag iedereen dan zomaar zonder voorwaarden meteen een gerechtsdeurwaarder inschakelen, zelfs als ze zich niet aan hun eigen algemene voorwaarden houden?

Want dat is eigenlijk de vraag waar het op neer komt. Moet er bijvoorbeeld niet eerst een incassobureau inschakeld worden? Of zelf aanmaningen gestuurd worden?

Hier zijn toch wettelijke procedures voor?

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 21 mar 2014 11:04
door sterredag
Maar goed in de algemene voorwaarden staat dat er eerst een aanmaning gestuurd wordt met een betalingstermijn van 1 maand. die heeft ze nooit gehad, dan mogen ze toch niet zomaar een incasso inschakelen waar dan extra kosten bij komen?

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 25 mar 2014 21:54
door Mathilde D.
Ik kan u niet echt helpen omdat ik het zelf ook niet begrijp.

Het enige dat ik wel begrijp is dat:
- tot elke prijs een aanmelding bij het CVZ vermeden moet worden. Want dan betaal je aan het CVZ ca. €150 in de maand( precies:€143,98) ( standaardpremie plus ca. 30% boete per maand). Dat staat LOS !!!! van de schuld. Die moet je apart afbetalen aan Kiemer. Pas als de schuld voldaan is, ga je weer gewoon premie betalen bij Kiemer. Dus dit kost veel te veel! Dit weet ik 100% zeker!
- als er in januari sprake was van 2 maanden achterstand, dat dit dan nu 5 maanden is. U spreekt wel over een tussentijdse betaling, maar het is niet zeker dat de verzekeraar dit goed geadministreerd heeft.
- de verzekerde kan bezwaar maken tegen de aanmelding. Daardoor wordt de aanmelding uitgesteld. Wel schriftelijk. Niet akkoord gaan met aanmelding thuis. De positie is wel minder sterk, immers akkoord gegaan met betalingsregeling. Na bezwaar bij Kiemer is ook bezwaar bij Skgz mogelijk. Dan mag de verzekeraar in de tussentijd niet aanmelden.
- ik raad aan om dit op te lossen voor het familielid: geld lenen. En volgend jaar zorgen dat dit familielid de premie in een keer betaalt, zodat deze situatie zich niet kan herhalen.( bij voorkeur hoog eigen risico nemen : dit jaar is dit al mogelijk voor€57,92 , ik betaal zelf €64 per maand) Eventuele aanvullende verzekeringen , indien mogelijk, beeindigen. ( dat doen namelijk de 'betere' zorgverzekeraars zoals de Amersfoortse ook in dergelijke gevallen: minder geld uitgeven aan de zorg is de enige oplossing namelijk.

Informatie over de regeling staat in de polisvoorwaarden ( via internet te downloaden).

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 25 mar 2014 22:09
door Mathilde D.
En nog iets: aanmelding bij het CVZ moet ook vermeden worden omdat het CVZ dit probeert te innen via de werkgever. Dat is ook niet wenselijk.
Wat betekent dit voor u? http://www.cvz.nl/verzekering/wanbetale ... ntditvooru?
U betaalt de hogere premie (ook wel: 'bestuursrechtelijke premie') aan ons in plaats van de zorgpremie aan uw zorgverzekeraar. U blijft verzekerd bij uw eigen zorgverzekeraar. Er verandert niets aan uw schuld: die moet u nog steeds zelf aflossen bij uw zorgverzekeraar.
Vindt u dat u onterecht bent aangemeld, dan moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Ik heb de polisvoorwaarden van Kiemer bekeken. Ik lees nergens iets over aanmelding CVZ. Wel over schorsing van de verzekering. Heeft Kiemer nog niet gedreigd met aanmelding bij CVZ? Dan zullen het waarschijnlijk ook niet doen. Lees de polisvoorwaarden:
k. Als u als verzekeringnemer niet tijdig voldoet aan de verplichting tot betaling van de premie, wettelijke bijdragen, eventueel andere verschuldigde bedra- gen, zoals eigen bijdragen, eigen risico en kosten, dan sturen wij u een schrif- telijke aanmaning tot betaling binnen een termijn van 30 dagen. Als het be- drag niet binnen de gestelde termijn wordt betaald, kunnen wij uw verzekering schorsen. Dit betekent dat de medische behandelingen die hebben plaatsge- vonden na de vervaldag van de premie niet meer worden vergoed. De verze- keringnemer blijft verplicht de verschuldigde bedragen te betalen. Als wij besluiten uw verzekering te schorsen, ontvangt u hiervan schriftelijk bericht.
l. Als wij maatregelen treffen tot incasso van een vordering, dan komen alle kosten van de invordering, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, voor rekening van de verzekeringnemer. De dekking wordt pas weer van kracht op de dag volgend op die waarop wij het verschuldigde bedrag en de kosten hebben ontvangen. Als wij overgaan tot ontbinding van de verzekeringsover- eenkomst, dan gebeurt dit veertien dagen na de finale aanmaning

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 25 mar 2014 22:18
door thecure
sterredag schreef:Maar mag iedereen dan zomaar zonder voorwaarden meteen een gerechtsdeurwaarder inschakelen, zelfs als ze zich niet aan hun eigen algemene voorwaarden houden?

Want dat is eigenlijk de vraag waar het op neer komt. Moet er bijvoorbeeld niet eerst een incassobureau inschakeld worden? Of zelf aanmaningen gestuurd worden?

Hier zijn toch wettelijke procedures voor?
Je kan wel allemaal gaatjes en hoekjes gaan zoeken, maar is op tijd betalen niet gewoon de oplossing om dit allemaal te voorkomen?

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 26 mar 2014 22:34
door sterredag
Altijd jammer dat zo vaak mensen reageren met je moet "gewoon" op tijd betalen. Iemand van 18 jaar met een parttime baan op oproepbasis die ziek wordt, heeft geen geld en kan dus niet betalen.

Het is inmiddels opgelost hoor, toen ik met ze gebeld heb, heb ik ze zover gekregen een betere betalingsregeling aan te gaan, dus helemaal blij. Hoewel mijn vraag wel blijft staan.

Mag een zorgverzekeraar buiten de wettelijke bepalingen om natuurlijk, ineens andere maatregelen treffen dan in hun eigen "algemene voorwaarden" gesteld. Waarin dus idd niet gesproken wordt over CVZ, maar goed dat is wettelijk bepaald, een zorgverzekering MAG niet geschorst worden, alleen aanvullende verzekeringen. En dit zouden ze pas doen na een schriftelijke aanmaning met een betalingstermijn van 30 dagen.

Kortom, mogen ze dan ineens extra kosten erbij in rekening brengen of laten brengen door een incassobureau terwijl dit niet geheel overeenkomt met de procedure zoals gemeld in hun "algemene voorwaarden".

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 27 mar 2014 07:35
door gilas
sterredag schreef:Altijd jammer dat zo vaak mensen reageren met je moet "gewoon" op tijd betalen. Iemand van 18 jaar met een parttime baan op oproepbasis die ziek wordt, heeft geen geld en kan dus niet betalen.
Sorry,maar dit vindt ik een flauwekul argument.
Iedereen moet op tijd betalen,of je nou jong,oud,ziek,niet ziek,werk of geen werk hebt.
Als je dat niet doet kun je problemen verwachten.

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 27 mar 2014 08:16
door sterredag
Tuurlijk kan je dan problemen verwachten dat wordt toch ook niet betwist. Alleen is "gewoon" op tijd betalen niet mogelijk als er geen geld is.

Dat wil ook niet zeggen dat je geen rechten zou hebben als je een keer niet Kan betalen.

Re: vraag ivm betalingsachterstand NIET CVZ gerelateerd Kiemer

Geplaatst: 29 mar 2014 20:00
door Mathilde D.
zorgverzekering MAG niet geschorst worden,
Ik denk dat het wel mag. De Amersfoortse verzekeringen doet dit ook. De verzekerde kan zich dan aanmelden bij een andere zorgverzekeraar.