LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Order Dell desktop niet te annuleren (5 weken levertijd)

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
jrrrn

Order Dell desktop niet te annuleren (5 weken levertijd)

Ongelezen bericht door jrrrn »

Ik heb 18 maart een desktop van dell besteld. Nadat ik de order had geplaatst kwam ik er achter dat de levertijd geplanned stond voor 23 april.

Daar over was ik ten tijden van de reservering niet van op de hoogte, en was veel langer dan dat ik redelijker wijs zou willen wachten op een bestelling. Na contact met het webcare team en telefonisch contact met dell klanten service (wat een verzoeking, meerdere keren werd de verbinding tijdens het wachten verbroken. Werd mij doodleuk verteld dat de order niet te annuleren was omdat deze op onhold stond in de systemen bij dell (iets wat mij als klant totaal niets interesseert).

Nu kan ik de order annuleren zodra de levering is gearriveerd waarna ik twee weken later mijn geld terug krijg. Iets waar ik dan 7 weken op heb moeten wachten

ruud_a

Re: Order Dell desktop niet te annuleren (5 weken levertijd)

Ongelezen bericht door ruud_a »

jrrrn schreef:Ik heb 18 maart een desktop van dell besteld. Nadat ik de order had geplaatst kwam ik er achter dat de levertijd geplanned stond voor 23 april.

Daar over was ik ten tijden van de reservering niet van op de hoogte, en was veel langer dan dat ik redelijker wijs zou willen wachten op een bestelling. Na contact met het webcare team en telefonisch contact met dell klanten service (wat een verzoeking, meerdere keren werd de verbinding tijdens het wachten verbroken. Werd mij doodleuk verteld dat de order niet te annuleren was omdat deze op onhold stond in de systemen bij dell (iets wat mij als klant totaal niets interesseert).

Nu kan ik de order annuleren zodra de levering is gearriveerd waarna ik twee weken later mijn geld terug krijg. Iets waar ik dan 7 weken op heb moeten wachten

Grrrn?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat is er over de levertijd aangegeven?
Hoe heeft u dit product besteld?
Vijf weken komt op mij niet onredelijk over.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Ik heb 18 maart een desktop van dell besteld. Nadat ik de order had geplaatst kwam ik er achter dat de levertijd geplanned stond voor 23 april.
Welke desktop had je besteld?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Vijf weken komt op mij niet onredelijk over.
Als TS er van uit gegaan is, dat het een voorraad artikel betrof, dan is 5 weken heel lang.

Bij consumenten koop geldt sowieso wet koop op afstand, dus zou je zondermeer moeten kunnen annuleren.
Uitzondering hierop zijn speciaal op maat bestelde artikelen, dat lijkt me hier niet van toepassing

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
Als TS er van uit gegaan is, dat het een voorraad artikel betrof, dan is 5 weken heel lang.

Bij consumenten koop geldt sowieso wet koop op afstand, dus zou je zondermeer moeten kunnen annuleren.
Uitzondering hierop zijn speciaal op maat bestelde artikelen, dat lijkt me hier niet van toepassing
Tenzij ts als ondernemer heeft besteld, dan gelden die regels niet.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef: Tenzij ts als ondernemer heeft besteld, dan gelden die regels niet.
Dat lijkt niet van toepassing:
In openingspost lees ik dat TS pas na levering kan annuleren, en dus gehele levertijd + 2 weken niet meer over het reeds betaalde bedrag kan beschikken.

Niet echt klantvriendelijk, behalve wachttijd komen er zo ook de kosten van retourzending bij.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:

Het gaat bij die Dell desktops juist wel altijd om apparaten waarbij je zelf de configuratie aangeeft en die, min of meer, speciaal voor jou worden gemaakt. Dus of je zo zondermeer een beroep op de wet koop op afstand zou kunnen doen is maar de vraag.

eleven

kweenie schreef:
16again schreef:

Het gaat bij die Dell desktops juist wel altijd om apparaten waarbij je zelf de configuratie aangeeft en die, min of meer, speciaal voor jou worden gemaakt. Dus of je zo zondermeer een beroep op de wet koop op afstand zou kunnen doen is maar de vraag.
Ik had ook de vraag aan TS gesteld, welke desktop hij gekocht heeft, maar deze vraag is (nog) niet beantwoord.
Bij Dell koop je ook kant en klaar desktops.
Inderdaad kan je ook zelf een configuratie samenstellen, maar daar lees ik niets in de OP van TS.
Dit is trouwens dan een Smart Selection .

crazyme

16again schreef:
crazyme schreef: Tenzij ts als ondernemer heeft besteld, dan gelden die regels niet.
Dat lijkt niet van toepassing:
In openingspost lees ik dat TS pas na levering kan annuleren, en dus gehele levertijd + 2 weken niet meer over het reeds betaalde bedrag kan beschikken.

Niet echt klantvriendelijk, behalve wachttijd komen er zo ook de kosten van retourzending bij.
Wanneer dat jouw argument is om aan te nemen dat het gaat om een consumentenkoop en dus niet om b2b dan begrijp ik daar niets van.

Bij b2b kun je niet annuleren tenzij de verkoper dat op hun voorwaarden toestaat.
Lijkt mij dus wel relevant.

En omdat ts een desktop (wie zet zo'n ding nog prive neer) aankoopt bij dell (richt zich voornamelijk op de zakelijke markt) lijkt mij de hoedanigheid van ts wel relevant.

jrrrn

Ik heb een desktop gekocht zie link, dell zelf bevestigd mij dat ik binnen 7 dagen na ontvangst kan annuleren maar niet voor die tijd kan hun systeem niet aan. http://www.dell.com/nl/p/inspiron-3847- ... 47-desktop (nu staat er bij dat het product niet leverbaar is btw).

Ben een normale consument en heb niets aan de configuratie aangepast

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aangetekend de koop ontbinden zou ik zeggen. Zie:

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/k ... uisbezorgd

crazyme

Of een mail sturen en om een ontvangstbevestiging vragen.

Is goeiekoper.

jrrrn

Na een erg verveld telefoontje met de helpdesk van Dell waarin mij nogmaals werd verteld dat de order niet kom worden geannuleerd. Hebben het linkje naar dit forum (en andere) aan het adres van de Dell webcare er voor gezorgd dat gisteren avond mijn order in eens wel kon worden geannuleerd.

Van middag toch nog maar eens gebeld om te vragen wanneer ik mijn geld terug kon verwachten (begin volgende week).

Wat ik heel triest vind dat een bedrijf van deze omvang pas hun klanten geven waar ze recht op hebben als je maar voldoende stampij maakt.

Een ding staat vast voor mij nooit meer een Dell

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

jrrrn schreef:Ik heb een desktop gekocht zie link, dell zelf bevestigd mij dat ik binnen 7 dagen na ontvangst kan annuleren maar niet voor die tijd kan hun systeem niet aan. http://www.dell.com/nl/p/inspiron-3847- ... 47-desktop (nu staat er bij dat het product niet leverbaar is btw).

Ben een normale consument en heb niets aan de configuratie aangepast
1) Voor een desktop computer is een leveringstermijn van 5 weken onredelijk zeker als dit niet vtv zeer duidelijk is vermeld.
2) Uit het recht van de consument om een koop op afstand binnen 7 werkdagen na levering kostenloos te kunnen annuleren (behalve verzendkosten) vloeit voort dat dit recht ook bestaat als het product nog niet geleverd is. De verkoper leidt namelijk geen enkel extra verlies, eerder worden hem kosten bespaard.
3) Het aanpassen van een configuratie is geen op maat maken. Op maat maken houdt in dat het product niet meer (gemakkelijk) aan anderen kan worden verkocht. Het feit dat je op een website voor verschillende configuraties kunt kiezen van, in de basis, hetzelfde product, doet niets af aan je recht op annulering.

alfatrion

kweenie schreef:Het gaat bij die Dell desktops juist wel altijd om apparaten waarbij je zelf de configuratie aangeeft en die, min of meer, speciaal voor jou worden gemaakt. Dus of je zo zondermeer een beroep op de wet koop op afstand zou kunnen doen is maar de vraag.
Het lijkt mij nog al vreemd dat mij het herroepingsrecht wel toe komt wanneer ik een aantal standaard onderdelen (moederboard, CPU, geheugen, harde schrijf, ect.) koop en deze in elkaar zet. Maar dat dit zelfde recht mij niet toe zou komen wanneer ik de assemblage laat doen.

eleven

alfatrion schreef:
kweenie schreef:Het gaat bij die Dell desktops juist wel altijd om apparaten waarbij je zelf de configuratie aangeeft en die, min of meer, speciaal voor jou worden gemaakt. Dus of je zo zondermeer een beroep op de wet koop op afstand zou kunnen doen is maar de vraag.
Het lijkt mij nog al vreemd dat mij het herroepingsrecht wel toe komt wanneer ik een aantal standaard onderdelen (moederboard, CPU, geheugen, harde schrijf, ect.) koop en deze in elkaar zet. Maar dat dit zelfde recht mij niet toe zou komen wanneer ik de assemblage laat doen.
Een maand erover nagedacht te hebben, toch nog een respons van jouw, welke ook wederom niet aansluit op het bericht van Kweenie.

Een artikel, wat na jouw wensen is gemaakt vervalt het recht op koop op afstand.

alfatrion

Nee, een product dat gemaakt is aan de hand van de specificaties van de koper valt buiten de wet koop op afstand. De ratio hierachter is dat de verkoper niet worden opgezadeld met een product dat niet door andere kopers wordt gekocht.

Moederboarden, processor, geheugen, harde schrijven, computerkasten en dergelijke zijn niet gemaakt aan de hand van de specificatie van de koper. Dit wordt niet anders op het moment dat de koper een assemblage dienst afneemt.

Een product dat gemaakt wordt aan de hand van de specificaties van de verkoper valt binnen de wet koop op afstand. Ook als de koper de mogelijkheid krijgt te kiezen uit de specificaties van de verkoper.

eleven

alfatrion schreef:Nee, een product dat gemaakt is aan de hand van de specificaties van de koper valt buiten de wet koop op afstand. De ratio hierachter is dat de verkoper niet worden opgezadeld met een product dat niet door andere kopers wordt gekocht.

Moederboarden, processor, geheugen, harde schrijven, computerkasten en dergelijke zijn niet gemaakt aan de hand van de specificatie van de koper. Dit wordt niet anders op het moment dat de koper een assemblage dienst afneemt.

Een product dat gemaakt wordt aan de hand van de specificaties van de verkoper valt binnen de wet koop op afstand. Ook als de koper de mogelijkheid krijgt te kiezen uit de specificaties van de verkoper.
Een PC, die volgens het opdracht van de koper wordt samengesteld is , is een unicum, dus spec iaal voor de koper samengesteld.
Of er onderdelen van gewone makelij gebruikt worden, heeft er niets me te maken.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:
alfatrion schreef:Nee, een product dat gemaakt is aan de hand van de specificaties van de koper valt buiten de wet koop op afstand. De ratio hierachter is dat de verkoper niet worden opgezadeld met een product dat niet door andere kopers wordt gekocht.

Een PC, die volgens het opdracht van de koper wordt samengesteld is , is een unicum, dus spec iaal voor de koper samengesteld.
Of er onderdelen van gewone makelij gebruikt worden, heeft er niets me te maken.
Nee. Bij dell gaat het om simpele keuze opties die de fabrikant aanbiedt tijdens het order proces. Het is dus gewoon een standaard product. Het is hetzelfde als dat je een jurk kunt bestellen in 3 kleuren en elke kleur in 4 maten. Zo kun je een pc bestellen met keuze in processor, geheugen, etc. Dit is dus gewoon het standaard assortiment en heeft niks met de in de wet bedoelde speciaal op maat gemaakt te maken.

Gesloten