LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bijstand en relatie
Bijstand en relatie
Hallo,
Vandaag heb ik me hier aangemeld omdat ik een aantal vragen heb en deze vragen niet duidelijk worden beantwoord door mijn Bijstandconsulente.
Mijn verhaal in het kort: Ik woon samen met mijn dochtertje in een huurwoning en ontvang een bijstand uitkering. De relatie tussen de vader van mijn dochtertje is 1,5 jaar geleden stuk gelopen maar sinds 2maanden zijn we weer samen en willen we voorzichtig proberen weer als gezin samen te komen. Mijn vriend heeft een eigen woning en we zien elkaar Zaterdagavond tot zondagavond. Als hij op vrijdagavond niet hoeft te werken komt hij op Vrijdagavond en gaat dan Zondagavond weer weg. Zaterdag overdag is hij meestel ook aan het werk dit i.v.m eigen bedrijf.
Door de week is mijn vriend sowieso niet bij ons en zijn er ook geen persoonlijke spullen van mijn vriend bij me thuis. Wel gebruik ik 2/3 keer pw mijn vriend zijn auto. Dit om boodschappen te doen en naar zwemles te gaan voor mijn kindje. Verder gebruik ik de auto niet. En tank ik de auto zelf voor deze ritjes.
Nu heb ik dit afgelopen Maandag precies zo uitgelegd aan 1van mijn consulentes en dit was prima. Zolang mijn vriend maar niet langer dan 2 nachten bij ons slaapt en geen rekeningen betaald. Vanmorgen word ik gebeld door mijn andere consulente want die had dit doorgekregen en kwam mij vertellen datmijn vriend NIET bij me mag slapen. Dit omdat we samen een kind hebben en het gelijk word gezien als een gezamelijke huishouding. Ook mag ik mijn vriend zijn auto niet gebruiken en moet ik per direct de autosleutel bij mijn vriend inleveren.
Ik begrijp er helemaal niks meer van....wat zijn nou mijn rechten?
Daarnaast doe ik mijn uiterste best om uit de uitkering te komen,heb ik vanaf eind juni een zomercontract bij een zorginstelling. Solliciteer ik elke week. Houd mijn consulentes altijd op de hoogte en ik werd vanmorgen behandeld als een soort van crimineel. Ik ben hier erg van geschrokken.
Wie kan mij hier meer over vertellen.
Alvast veel dank.
Vandaag heb ik me hier aangemeld omdat ik een aantal vragen heb en deze vragen niet duidelijk worden beantwoord door mijn Bijstandconsulente.
Mijn verhaal in het kort: Ik woon samen met mijn dochtertje in een huurwoning en ontvang een bijstand uitkering. De relatie tussen de vader van mijn dochtertje is 1,5 jaar geleden stuk gelopen maar sinds 2maanden zijn we weer samen en willen we voorzichtig proberen weer als gezin samen te komen. Mijn vriend heeft een eigen woning en we zien elkaar Zaterdagavond tot zondagavond. Als hij op vrijdagavond niet hoeft te werken komt hij op Vrijdagavond en gaat dan Zondagavond weer weg. Zaterdag overdag is hij meestel ook aan het werk dit i.v.m eigen bedrijf.
Door de week is mijn vriend sowieso niet bij ons en zijn er ook geen persoonlijke spullen van mijn vriend bij me thuis. Wel gebruik ik 2/3 keer pw mijn vriend zijn auto. Dit om boodschappen te doen en naar zwemles te gaan voor mijn kindje. Verder gebruik ik de auto niet. En tank ik de auto zelf voor deze ritjes.
Nu heb ik dit afgelopen Maandag precies zo uitgelegd aan 1van mijn consulentes en dit was prima. Zolang mijn vriend maar niet langer dan 2 nachten bij ons slaapt en geen rekeningen betaald. Vanmorgen word ik gebeld door mijn andere consulente want die had dit doorgekregen en kwam mij vertellen datmijn vriend NIET bij me mag slapen. Dit omdat we samen een kind hebben en het gelijk word gezien als een gezamelijke huishouding. Ook mag ik mijn vriend zijn auto niet gebruiken en moet ik per direct de autosleutel bij mijn vriend inleveren.
Ik begrijp er helemaal niks meer van....wat zijn nou mijn rechten?
Daarnaast doe ik mijn uiterste best om uit de uitkering te komen,heb ik vanaf eind juni een zomercontract bij een zorginstelling. Solliciteer ik elke week. Houd mijn consulentes altijd op de hoogte en ik werd vanmorgen behandeld als een soort van crimineel. Ik ben hier erg van geschrokken.
Wie kan mij hier meer over vertellen.
Alvast veel dank.
-
Re: Bijstand en relatie
Wat je rechten zijn... dat je je best doet om werk te vinden staat daar los van. Kennelijk interpreteert de ene consulent de voorwaarden voor bijstand anders dan een andere. En misschien was bij de eerste consulent de situatie niet direct duidelijk.
Het is, denk ik, wijsheid je aan de laatste voorwaarden te houden. Het delen van een auto zou namelijk als het voeren van een gezamenlijke huishouding gezien kunnen worden. Zeker als het om de vader van je kind gaat.
Het is, denk ik, wijsheid je aan de laatste voorwaarden te houden. Het delen van een auto zou namelijk als het voeren van een gezamenlijke huishouding gezien kunnen worden. Zeker als het om de vader van je kind gaat.
Heb mijn verhaal afgelopen Maandag duidelijk in een persoonlijkgesprek verteld.
2 nachten bij elkaar slapen mocht en zolang ik de auto niet elke dag gebruikte was er niks aan de hand.
Ik zal deze consulente komende Maandag weer bellen,en wat de regels ook zijn ik zal me er zeker aan houden.
Al vraag ik me dan af hoe ik samen met mijn vriend kan werken om uiteindelijk weer een gezin te vormen. Als je elkaar weinig kan zien.
2 nachten bij elkaar slapen mocht en zolang ik de auto niet elke dag gebruikte was er niks aan de hand.
Ik zal deze consulente komende Maandag weer bellen,en wat de regels ook zijn ik zal me er zeker aan houden.
Al vraag ik me dan af hoe ik samen met mijn vriend kan werken om uiteindelijk weer een gezin te vormen. Als je elkaar weinig kan zien.
Het "knelpunt" zit in het feit dat je vriend de vader van je kind is en omdat jij zijn auto gebruikt en daarnaast verblijft hij enkele dagen per week ook in jouw huis,dan kunnen jullie gezien worden als gezin.
Om het zwart wit te maken,Je vriend moet gewoon naar huis gaan om te slapen en niet zijn auto uitlenen aan jouw.
Als er maar een hint is dat jullie een gezamelijk huishouden voeren,dan wordt je meteen gekort of krijg je geen uitkering.
Om het zwart wit te maken,Je vriend moet gewoon naar huis gaan om te slapen en niet zijn auto uitlenen aan jouw.
Als er maar een hint is dat jullie een gezamelijk huishouden voeren,dan wordt je meteen gekort of krijg je geen uitkering.
Ik bel komende Maandag nog een keer om het zeker te weten en als dit de regels zijn dan is het niet anders.
Vanaf eind juni heb ik voor 8 weken werk,ik zou niet weten hoe ik dan naar mijn werk moet komen.
Maar waarschijnlijk verdien ik dan genoeg om die 2maand geen gebruik te maken van de bijstand,dan zou ik lijkt me wel gebruik mogen maken van mijn vriend zijn auto.
Vind het strenge regels,maar zie ook in mijn omgeving hoeveel misbruik ervan gemaakt word.
Vanaf eind juni heb ik voor 8 weken werk,ik zou niet weten hoe ik dan naar mijn werk moet komen.
Maar waarschijnlijk verdien ik dan genoeg om die 2maand geen gebruik te maken van de bijstand,dan zou ik lijkt me wel gebruik mogen maken van mijn vriend zijn auto.
Vind het strenge regels,maar zie ook in mijn omgeving hoeveel misbruik ervan gemaakt word.
En hoe zit het dan als de vader het kind niet erkend heeft?
Ik denk dat de eerste consulente gelijk heeft. Als uw vriend niet zijn hoofdverblijf in uw woning heeft (of andersom) en uit niets blijkt dat dat zo is, is het niet hard te maken dat jullie een gemeenschappelijke huishouding hebben. Daarvoor is meer nodig, bijvoorbeeld dat je voor elkaar (financieel) zorgt, etc.Nanouk schreef:Ik bel komende Maandag nog een keer om het zeker te weten en als dit de regels zijn dan is het niet anders.
Dat jij de auto gebruikt voor je dochter is verder ook niet relevant. Gezamenlijke zorg voor een kind maakt niet dat je een gezamenlijk huishouden hebt. Sterker nog, de vader is wettelijk verplicht het kind financieel te steunen, en dat kan ook door moeder de auto ter beschikking te stellen als het kind vervoerd moet worden.
Wel kan er een uitzondering zijn als jullie getrouwd waren in de afgelopen 2 jaar.
Lijkt me niet relevantNanouk schreef:En hoe zit het dan als de vader het kind niet erkend heeft?
Ik denk niet dat de gemeentelijke sociale dienst blij is, als jij je baan om die reden zou afzeggen.Nanouk schreef:I
P.s. zorg ervoor dat je gewoon in het systeem blijft staan en je werkbriefje/wijzigingsformulier inlevert; als er geen vervolg aan die baan komt, hoef je niet van voren af aan bijstand aan te vragen.
We zijn nooit getrouwd geweest en mijn vriend heeft ons dochtertje (nog) niet erkend.
Dit willen we zeker wel gaan doen.
Waarom dit nog niet gebeurd is ligt aan nare prive gebeurtenissen.
Dit willen we zeker wel gaan doen.
Waarom dit nog niet gebeurd is ligt aan nare prive gebeurtenissen.
Dat klopt, maar in de bijstand heb je nou eenmaal niet zoveel te vertellen. Het is nou eenmaal gemeenschapsgeld en het laatste vangnet. Daar mogen ze best regels voor stellen.Nanouk schreef:Ik bel komende Maandag nog een keer om het zeker te weten en als dit de regels zijn dan is het niet anders.
En als je misbruik ziet in je omgeving, kun je overwegen (anoniem) te klikken. Sommigen vinden dat niet netjes, maar met gemeenschapsgeld moet je goed omspringen.
Toen ik net in de bijstand zat vertelde mijn consulente zodra er iets in mijn prive situatie zou veranderen ik dat moet melden.
Ook de omgang van de vader van mijn kindje.
Dit heb ik dus nu netjes gedaan.
Daarnaast is hier een aantal maand geleden een buurvrouw door de sociale bijstand in de gaten gehouden en heeft ze daar problemen mee gehad. Hier zit ik niet op te wachten omdat ik wel de verantwoordelijheid heb over mijn kindje.
Daarnaast is hier een aantal maand geleden een buurvrouw door de sociale bijstand in de gaten gehouden en heeft ze daar problemen mee gehad. Hier zit ik niet op te wachten omdat ik wel de verantwoordelijheid heb over mijn kindje.
Is best netjes allemaal dat je je consulente op de hoogte hebt gehouden van enige veranderingen. Maar, m.i. dan, zie ik echt niet in waarom je, als je de vader van je kindje weer ziet en een kusje met hem wisselt en de nacht met hem doorbrengt, de consulente dat zou moeten zien als significante veranderingen. Als je vriend hooguit 2 nachten bij je doorbrengt: nâh, dat gaat, voorlopig, niemand een hol aan. Wel als jullie elkaar hervinden, maar zo te lezen is het toch nog niet zover? Eerlijkheid duurt echt niet het langst. Weet jij veel hoe dit zich ontwikkelt. Wacht dit eerst af, dan is er voldoende tijd om openheid van zaken te geven. Daar zijn er dus twee voor nodig, de mening van je vriend telt immers ook.Nanouk schreef:Toen ik net in de bijstand zat vertelde mijn consulente zodra er iets in mijn prive situatie zou veranderen ik dat moet melden.
Ik betaal mijn eigen rekeningen,boodschappen en als ik de auto gebruik zorg ikzelf voor de benzine.
We willen nu proberen op een rustige en stabiele manier weer samen te komen en een gezin te vormen. We hebben helaas veel meegemaakt en ik wil niet dat ons kindje het weer moet meemaken dat papa en mama uit elkaar gaan.
Zekerheid heb je nooit,maar om nu gelijk samen te wonen is niet verstandig.
Ik hoop dat ik snel een baan vind zodat ik uit de bijstand kan en we voor niemand meer uitleg hoeven te geven.
Wat zou ik Maandag tegen mijn consulente moeten zeggen? Za was vanmorgen heel stellig.
We willen nu proberen op een rustige en stabiele manier weer samen te komen en een gezin te vormen. We hebben helaas veel meegemaakt en ik wil niet dat ons kindje het weer moet meemaken dat papa en mama uit elkaar gaan.
Ik hoop dat ik snel een baan vind zodat ik uit de bijstand kan en we voor niemand meer uitleg hoeven te geven.
Wat zou ik Maandag tegen mijn consulente moeten zeggen? Za was vanmorgen heel stellig.
Men kijkt primair naar of er een gezamenlijke huishouding gevoerd wordt, onderdeel daarvan kan ook zijn dat jij bijvoorbeeld voor hem kookt, de boodschappen doet, zijn was draait etc etc. Enkel het aantal gezamenlijk geslapen nachten, en het gebruiken van de auto, is niet het enige waar naar gekeken wordt. Wel vaak als een van de belangrijkste, net als het hebben van gezamenlijke kinderen. Ze gaan gewoon turven, en op een gegeven moment slaat de balans door, en mag jij je in allerlei bochten wringen om uit te leggen dat het niet zo is. Ik zou een grote veiligheidsmarge aanhouden, je hebt hun harder nodig als zij jou helaas. Dus kerel niet elk weekend blijven slapen, jij met het aankomende mooie weer op de fiets naar zwemles met de kleine, etc etc. En dit uiteraard ook melden aan de consulenten/contactpersonen. Idealiter bewaar je bonnetjes van een fietsenstalling als bewijs dat je niet met de auto was, maar dat moet maar net kunnen. Ook kan je hem laten tanken met de pinpas, en hem het geld cash geven, dan is er weer wat minder digitaal bewijs van het gebruik van zijn auto door jou.
Zeggen dat je om misverstanden te voorkomen je fysieke relatie zal matigen, dus niet meer samen slapen etc. Tanken cash doen zoals ik al voorstelde, en niet al té eerlijk zijn.Nanouk schreef:Ik betaal mijn eigen rekeningen,boodschappen en als ik de auto gebruik zorg ikzelf voor de benzine.
Hier is nog een tip die heel kinderachtig klinkt maar wel helpt : Mocht je vriend blijven slapen en weer naar huis gaan,zorg dan dat er absoluut niets in huis is dat maar een hint geeft dat hij daar woont en ja,dat geldt ook voor tandenborstels ed.
Als je een onverwacht huisbezoek krijgt en dat zal wel gebeuren gezien je situatie,dan letten ze letterlijk op alles en de kleinste hint dat je vriend daar woont is dan al reden om een uitkering te korten of af te wijzen en dan is het aan jouw om uit te leggen dat dit niet zo is.
Daar slaan ze niet in door,dat wordt gewoon opgelegd vanuit Den Haag.
Als je een onverwacht huisbezoek krijgt en dat zal wel gebeuren gezien je situatie,dan letten ze letterlijk op alles en de kleinste hint dat je vriend daar woont is dan al reden om een uitkering te korten of af te wijzen en dan is het aan jouw om uit te leggen dat dit niet zo is.
Als er geen fraude wordt gepleegd hoeft de gemeente ook niet de regels strenger te hanteren.snuffel1 schreef:Tja die fraude die de gemeente moet tegengaan slaat door, ze weten het zelf niet eens.
Daar slaan ze niet in door,dat wordt gewoon opgelegd vanuit Den Haag.
Bij het opsporen van fraude gaan ze best ver hoor, wat ik trouwens terecht vind, maar dit terzijde. De truc in mijn ogen is dus, om er voor te zorgen dat je niet onder dat vergrootglas terecht komt. Dat is met een klein beetje boerenverstand, en niet het hart op de tong dragen, prima te doen, zonder regelrechte fraude te plegen. TS blij, en de gemeente blij.snuffel1 schreef:@sjohie, de soos is de gestapo niet, Ts heeft aangegeven weer een relatie (vriendschap) met de vader van haar kind te willen opstarten maar dat is nog heel pril. Haar eerlijkheid speelt haar nu parten maar relevant voor de uitkering is dat nog niet want er staat niets op papier.
Tjeetje, ik woon al jaren alleen: maar ik heb wel 10 tandenborstels, wat nou als ik bezoek zou krijgen? Ik gebruik al die oude krengen om in de kiertjes schoon te maken; zouden ze dat dan niet geloven? Hoewel, ik krijg geen uitkering, anders dan AOW, dus bezoek zal dan ook niet te verwachten zijn Trouwens, elektrische tandenborstels hebben een setje van 4, hoe verklaren ze die dan?gilas schreef:Hier is nog een tip die heel kinderachtig klinkt maar wel helpt : Mocht je vriend blijven slapen en weer naar huis gaan,zorg dan dat er absoluut niets in huis is dat maar een hint geeft dat hij daar woont en ja,dat geldt ook voor tandenborstels ed.
Ik spreek uit ervaring,Ik heb 1 keer een huisbezoek gehad en ze keken werkelijk overal.tenormin schreef:Tjeetje, ik woon al jaren alleen: maar ik heb wel 10 tandenborstels, wat nou als ik bezoek zou krijgen? Ik gebruik al die oude krengen om in de kiertjes schoon te maken; zouden ze dat dan niet geloven? Hoewel, ik krijg geen uitkering, anders dan AOW, dus bezoek zal dan ook niet te verwachten zijn Trouwens, elektrische tandenborstels hebben een setje van 4, hoe verklaren ze die dan?
Er staat een 2 persoons bed in mijn slaapkamer(de katten moeten ook een slaapplaats hebben,toch ) en ik moest verdorie uit leggen dat ik echt niet in een relatie was met iemand.
Het was echt van de gekke maar achteraf was het wel een klein beetje grappig
Maar ik kan me voorstellen dat zoiets voor TS problemen kan opleveren omdat de gemeente weet dat ze een relatie heeft,vandaar