Peugeot RCZ 156 pk zuigerkop defect
Geplaatst: 31 mar 2014 12:21
Na al meerdere verhalen betreft de 1.6thp motor hier de mijne:
Net contact gehad met de klantenservice van Peugeot Nederland om het volgende te melden:
Ik ben in het bezit van een Peugeot RCZ 156 pk van 2,5 jaar oud ongeveer. 4 maanden geleden begon de auto p de snelweg ineens te trillen en gaf de melding storing motor laten verhelpen. De auto was zijn volledige vermogen kwijt aangezien hij in de noodloop ging. Auto laten ophalen en later werd geconstateerd dat er drukverlies was in 1 cilinder. In de carter werden de resten van de olieschraapveren en stukken van een zuigerkop gevonden. De gehele motor moest gedemonteerd worden om te kijken als er schade was in de cilinder. Gelukkig was hier geen schade in ontstaan dus ging het over het vervangen van de zuigerkop plus alle nieuwe materialen die ervoor nodig zijn evenals een nieuw model kettingspanner(bekend probleem ketting verloop). De monteur gaf zelf al aan dat het bijna onmogelijk was dat een zuigerkop kan beschadigen bij een 156 pk motor.
Al met al een rekening van +€2000,-.
Auto reed weer als vanouds en was niks op aan te merken. Mijn gedachte was: ''Ach ik zou wel net een keer pech hebben gehad.''
Echter vorige week precies hetzelfde verhaal als bovenstaande. auto begon te trillen en weer in de noodloop. Auto weer op laten halen en laten onderzoeken. Bleken er weer resten in de carter te zitten van stukke zuigerkop en dit keer een andere cilinder.
Na onderzoek blijkt ook dat in bijv. de rcz 200 pk als de citroen ds3 racing etc. versterkte zuigerkoppen zitten. Zelf denk ik dan waarom heeft een auto van +-45 pk meer versterkte zuigerkoppen nodig? Betekent dit dat ze waarschijnlijk een fout hebben gemaakt met inderdaad te zwakke zuigerkoppen te plaatsen in de 156 pk variant, en dit pas met de 200pk variant veranderd hebben? Op foto`s is te zien dat er duidelijk verschil is tussen de zuigerkoppen.
Vandaag contact opgenomen met de klantenservice en alles uit gelegd. Wat word er gezegd: Voor coulance regelingen dient u contact op te nemen met de dealer waar hij is verkocht. Mits altijd het onderhoud bij een peugeot dealer is verricht. Wat heeft mijn dealer te maken met een auto die van de leverancier is. De leverancier is aansprakelijk voor het leveren van zijn/haar producten en niet de dealer die het product doorverkoopt.
Peugeot Nederland wilt geen verantwoordelijkheid op zich nemen door de ontstaande schade van bijna €5000,-.
Dus mensen. Ga ervan uit dat als er iets met je Peugeot aan de hand is. Er niks zal worden gedaan door Peugeot Nederland. Ook als verschillende bedrijven diagnose stellen wat het defect heeft veroorzaakt.
Net contact gehad met de klantenservice van Peugeot Nederland om het volgende te melden:
Ik ben in het bezit van een Peugeot RCZ 156 pk van 2,5 jaar oud ongeveer. 4 maanden geleden begon de auto p de snelweg ineens te trillen en gaf de melding storing motor laten verhelpen. De auto was zijn volledige vermogen kwijt aangezien hij in de noodloop ging. Auto laten ophalen en later werd geconstateerd dat er drukverlies was in 1 cilinder. In de carter werden de resten van de olieschraapveren en stukken van een zuigerkop gevonden. De gehele motor moest gedemonteerd worden om te kijken als er schade was in de cilinder. Gelukkig was hier geen schade in ontstaan dus ging het over het vervangen van de zuigerkop plus alle nieuwe materialen die ervoor nodig zijn evenals een nieuw model kettingspanner(bekend probleem ketting verloop). De monteur gaf zelf al aan dat het bijna onmogelijk was dat een zuigerkop kan beschadigen bij een 156 pk motor.
Al met al een rekening van +€2000,-.
Auto reed weer als vanouds en was niks op aan te merken. Mijn gedachte was: ''Ach ik zou wel net een keer pech hebben gehad.''
Echter vorige week precies hetzelfde verhaal als bovenstaande. auto begon te trillen en weer in de noodloop. Auto weer op laten halen en laten onderzoeken. Bleken er weer resten in de carter te zitten van stukke zuigerkop en dit keer een andere cilinder.
Na onderzoek blijkt ook dat in bijv. de rcz 200 pk als de citroen ds3 racing etc. versterkte zuigerkoppen zitten. Zelf denk ik dan waarom heeft een auto van +-45 pk meer versterkte zuigerkoppen nodig? Betekent dit dat ze waarschijnlijk een fout hebben gemaakt met inderdaad te zwakke zuigerkoppen te plaatsen in de 156 pk variant, en dit pas met de 200pk variant veranderd hebben? Op foto`s is te zien dat er duidelijk verschil is tussen de zuigerkoppen.
Vandaag contact opgenomen met de klantenservice en alles uit gelegd. Wat word er gezegd: Voor coulance regelingen dient u contact op te nemen met de dealer waar hij is verkocht. Mits altijd het onderhoud bij een peugeot dealer is verricht. Wat heeft mijn dealer te maken met een auto die van de leverancier is. De leverancier is aansprakelijk voor het leveren van zijn/haar producten en niet de dealer die het product doorverkoopt.
Peugeot Nederland wilt geen verantwoordelijkheid op zich nemen door de ontstaande schade van bijna €5000,-.
Dus mensen. Ga ervan uit dat als er iets met je Peugeot aan de hand is. Er niks zal worden gedaan door Peugeot Nederland. Ook als verschillende bedrijven diagnose stellen wat het defect heeft veroorzaakt.