Pagina 1 van 1

Onze negatieve ervaring/mening van Koston B.V uit Almere,

Geplaatst: 04 apr 2014 20:48
door Joop78
In 2008 wilden wij een goede investering doen om ons gasverbruik omlaag te krijgen.
Wij hadden gehoord van muurisolatie door middel van HR-Termoparels.
Onze keuze is toen der tijd gevallen op Koston B.V uit Almere. Mooie folders en een terugverdientijd van 2-3 jaar....mooi toch!
Al snel kwam er een keurige vertegenwoordiger langs, die ons huis heeft geïnspecteerd, opgemeten en een endoscopisch onderzoek in de spouwmuur gedaan. Hij bevestigden ons idee over het isoleren. Ons huis was hier erg geschikt voor.

Toen begon alle ellende...
Na een paar maanden lag onze hele tuin onder de HR-Termoparels. Na telefonisch contact met Koston stelden ze ons gerust dat dit in het begin normaal was.
Het bleef echter 'sneeuwen' in onze tuin, zelfs de buren begonnen er over te klagen.
Ook kregen we last van vochtplekken aan de binnen kant van onze muren, en een rotte lucht in huis.
We namen wederom contact op met Koston, maar de keurige vertegenwoordiger werkte er niet meer, ook de isolatiemannen die het werk bij ons hadden uit gevoerd werken niet mee bij Koston. Na meerdere keren aandringen is de hoofduitvoerder van Koston zelf langs gekomen. Hij heeft onze problemen erkent en ze hebben geprobeert ons huis opnieuw geïsoleren.

Inmiddels waren we al een paar jaar verder en zijn we naar het rendement gaan analyseren.
In een periode van 38 maanden voor het isoleren hadden we een verbruik van 117m³ per maand. In de periode van 47 maanden nahet isoleren 144m³ per maand.
Dus totaal geen besparingen op het gasverbruik, door muurisolatie met HR-Termoparels.

Na het isoleren door Koston onderstaande problemen;
1. Geen rendement, (juist meer, misschien wel door de vochtige muren)
(Achteraf gezien is ons huis ook bouwtechnisch helemaal niet geschikt voor muurisolatie)
2. Vochtige muren, behang is er vanaf gekomen, rotte lucht
3. Verpeste tuin door heel veel HR-termoparels
4. Erg lakse en onprofessioneel opstelling van Koston

Ondanks dat de hoofduitvoerder zelf had toegegeven dat er door de toenmalige vertegenwoordiger en de isolatiemannen ernstige fouten zijn gemaakt wilden Kosten hier geen verantwoording voor afleggen. Terwijl er duidelijk in hun garantie bepaling staat dat er tot 10 jaar na datum van isolatie garantie wordt gegeven op vocht doorslag.
Wij hebben een advocaat van €300 per uur in de hand genomen om een brief op te stellen.
Deze is verstuurd en zelfs dat heeft Koston van de hand gedaan. Ondanks dat wij vinden dat we in het gelijk staan laten wij het niet aankomen op een rechtszaak. Dat financiële risico is gewoon veel te hoog voor een jong gezin.

Dus hebben wij geprobeerd via de "onafhankelijk keuringsinstantie" IKOBKB om ons gelijk te halen. Voor een onderzoek moesten wij €435,- betalen. Dit was echter onze enigste kans om alsnog ons gelijk te krijgen. Al bij aankomst van de inspecteur was zijn houding erg vijandig en kort van stof, ondanks dat wij hem betaalde, werd het rapport dan ook geheel in het voordeel van Koston geschreven. De inspecteur IKOBKB belt ons niet terug als wij om uitleg vragen, ook niet als wij al 4 keer de receptioniste aan de lijn hebben gehad...
Wij hebben dus het vermoeden dat IKOBKB en Koston dit onderling hebben afgesproken, omdat ze van elkaar afhankelijk zijn. IKOBKB krijgt namelijk geld van Koston bij ieder huis dat geïsoleerd wordt. Dit staat immers duidelijk vermeld in de offerte die wij hebben moeten ondertekenen.

Onze conclusie;
Wij hebben een hele negatieve ervaring met Koston B.V. uit Almere, en we hebben er veel spijt van dat wij onze muren hebben laten isoleren d.m.v. HR-Thermoparels.
Een investering van ruim €2.200 + €600,- advocaat kosten en nog eens €430,- IKOKBK = €3.230. Weggegooid geld, vochtige muren, verpeste tuin en slapeloze nachten. Bedankt Koston:(!

Het bedrijf neemt geen verantwoording voor hun eindproduct en als de rekening eenmaal is betaald komen ze hun afspraken niet na. Terwijl dit in hun eigen garantiebepaling staat!

Re: Onze negatieve ervaring/mening van Koston B.V uit Almere,

Geplaatst: 10 mei 2014 15:16
door kegr
Ik kan het verhaal van joop78 helaas bevestigen, ook ik heb geen positieve ervaringen met Koston.

Toevalligerwijze is mijn woning ook in 2008 geïsoleerd door Koston. Hetzelfde verhaal vooraf: terugverdientijd 2 a 3 jaar, en de (mondelinge) bevestiging dat er absoluut geen schade aan de muren kon ontstaan. Hier heb ik toentertijd specifiek naar gevraagd. De "garantie" van IKOB BKB stelde mij gerust.

Ten eerste werd het isoleren slordig uitgevoerd. Gaten werden niet op de juiste hoogte geboord en na het isoleren dichtgestopt (gesmeerd over de baksteen) met een kleur cement die niet overeenkomt met de oorspronkelijke kleur. Dit heeft Koston overigens wel erkend, maar dat is niet het eigenlijke probleem.

Een paar jaar later begonnen de muren aan de buitenzijde te verpoederen. Een gevolg van optrekkend vocht uit de grond cq. kruipruimte en omdat het vocht niet weg werd geventileerd schade door vorst.
Op de binnenmuren zijn op diverse plekken vochtkringen te zien, ontstaan na het isoleren. Koston had de muren nooit mogen isoleren, of in ieder geval niet op de wijze waarop ze het hebben uitgevoerd.

Wat de gasrekening betreft: wij hebben ook geen enkel rendement kunnen bespeuren, het gebruik is nog even hoog.

Na enige moeite heb ik een keuring door IKOB BKB kunnen laten uitvoeren. In mijn geval is bevestigd dat de isolatie slecht is uitgevoerd en dat de schade door het isoleren is ontstaan.
De rekening voor de keuring heb ik daarom niet hoeven te betalen, deze is naar Koston gegaan.

Daarna heb ik voor de definitieve bevestiging een keuring laten uitvoeren door een daartoe gespecialiseerd onafhankelijk bureau. Ook dit bureau heeft bevestigd dat de schade is ontstaan door de isolatie: de spouw wordt niet meer geventileerd en vocht trekt vanuit de grond en kruipruimte omhoog en kan niet meer weg uit de muur.

Wat dit betreft heb ik nu 2 rapporten die de conclusie bevestigen.

Mijn ervaring met Koston is dezelfde als die van Joop78: Koston geeft niet thuis en traineert de communicatie zodanig dat je er moedeloos van wordt. Dit duurt nu al 2 jaar.

Ik doe nog één poging om Koston te laten bewegen in de goede richting en daarna start ik een juridische procedure, hoe vervelend het ook is. Dit is jammer voor het bedrijf, want adequate en snelle afhandeling zou voor hen de goedkoopste oplossing zijn. Dat zouden ze toch moeten snappen.

De kosten zullen door mij voor 100 % op Koston worden verhaald inclusief de claim voor herstel van schade.

Ik wens joop78 verder veel sterkte, de problemen lossen zich niet vanzelf op en worden zeker niet minder. In mijn geval heeft de aannemer het volgende voorgesteld en dat lijkt een goede oplossing:
- hak de onderzijde van de buitenmuur weg, meter voor meter.
- haal de isolatie weg.
- zet een nieuwe isolatieplaat tegen de binnenmuur
- zorg daarbij dat er een spouw van minimaal 2 cm overblijft voor de ventilatie.
- boor ventilatiegaten naar de kruipruimte
- metsel de buitenmuur weer op met dezelfde stenen, maar dan van een harde niet poreuze soort
- zorg voor ventilatiegaten in de buitenmuur (als voorheen voor het isoleren).

KeGr.