LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlaagd BTW niet doorrekenen aan de eindklant / Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gasservice

Verlaagd BTW niet doorrekenen aan de eindklant / Eneco

Ongelezen bericht door Gasservice »

Er is een verlaagd BTW tarief op arbeid. Ook op Gasservice abonnementen. Eneco weigert om laag tarief door te berekenen naar de klanten. Dit is merkwaardig, draagt Eneco wel laag af aan de fiscus en berekent het hoge tarief aan de klanten? Eneco benadert eea als een actie waar ze wel of niet aan mee kunnen doen.Maar dat is hier helemaal niet aan de orde. Ze overwegen einde jaar misschien de klant tegemoet te komen. Bij welke energieleveranciers speelt dit nog meer? Eneco vindt het een vrije keuze dat je als klant hier tijd aan besteed, geen enkel begrip richting klant. Zou de theorie zijn: laat die klant maar lekker klagen in zijn vrije tijd dan heb ik die betaalde baan overdag? Welke enge cultuur hangt er in dit bedrijf?
Laatst gewijzigd door Gasservice op 24 mei 2014 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7

Re: Verlaagd BTW niet doorrekenen aan de eindklant / Eneco

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Bedoeld u een van de volgende werkzaamheden?
◾het plaatsen, vernieuwen en onderhouden van boilers, geisers, cv-installaties, gaskachels, houtkachels, warmtepompen, zonnepanelen, zonneboilers, zonwering, rolluiken, alarminstallaties, bliksemafleiders, airco-installaties en sauna’s, als die goederen in bouwkundig opzicht onderdeel (gaan) uitmaken van de woning?
Bij alle voorbeelden geldt dat het moet gaan om woningen die ouder zijn dan 2 jaar.

Dan kunt u ze hier op attent maken.

Gasservice

Jazeker, ik bedoel het onderhoud. En dan de component arbeid. Het gaat om een situatie >2 jaar. Eneco weigert om de juiste tarieven aan te houden, berekent structureel te veel door. En dit doet ze bij alle klanten. Ik vrees dat meer energieleveranciers dit doen.

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Gasservice,

Ik lees in uw reactie dat u bezwaar heeft tegen het berekende Btw-tarief. Graag kom ik met u in contact over deze kwestie. Daarom vraag ik om uw adresgegevens en contactgegevens aan mij door te geven via [email protected]. Ik neem hierover dan graag contact met u op.

Groet,
Mike, medewerker Eneco

Gasservice

Enecomedewerker, Mike, reageert na een rappel. Zegt vervolgens in de week een reactie te doen. Niets gehoord.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Gasservice schreef:Enecomedewerker, Mike, reageert na een rappel. Zegt vervolgens in de week een reactie te doen. Niets gehoord.
En je hebt Mike wel geschreven en geen reactie terug ?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Chocomelk schreef:
Gasservice schreef:Enecomedewerker, Mike, reageert na een rappel. Zegt vervolgens in de week een reactie te doen. Niets gehoord.
En je hebt Mike wel geschreven en geen reactie terug ?
Neen ik lees het anders, namelijk, dat Mike heeft beloofd in de week met een reactie te komen.
Dus hij hoef dan niet meer te schrijven.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ditzelfde is het geval als je een onderhoudscontract hebt via Essent. (Energiewacht)
Voordat ik mijn nieuwe ketel vorig jaar kreeg, had ik een onderhoudscontract bij dit bedrijf. De overheid had toen ook al het verlaagde belastingtarief doorgevoerd. Mijn abonnementsgeld bleef echter hetzelfde. Terwijl ik zag dat bij concurent Feenstra (via Nuon) de abonnementsgelden wel -tijdelijk- verlaagd waren -en nog steeds zijn- conform het tijdelijk verlaagde belastingtarief. Hierover heb ik toen contact opgenomen met de energiewacht. Antwoord: Nee deden zij niet. Ik heb toen aangegeven dat ik te veel belasting aan hun betaalde, terwijl zij maar 6% hoefden af te dragen. Ik kon hoog en laag springen. Aan het onderhoudsabonnement bedrag veranderde niets. Ze gaven aan dat ze niet verplicht waren deze btw verlaging door te voeren.
Het vervelende in dit soort situaties is dat je vastzit aan minimaal 1 jaarcontract. Dus dreigen met opstappen, zonder dat deze stap je geld kost zit er niet in.
Het verlaagde belastingtarief is door de overheid verlengd, maar bij onderhoudscontracten via Essent (Energiewacht en verwanten) zie ik dat ze nog steeds dezelfde abonnementstarieven hanteren. De aangesloten klanten dus nog steeds 21% betalen in plaats van 6%.
Op de uitvoer van onderhoud (schoonmaken, afstellen e.d.) zit 6% btw. Op materialen gewoon 21%.

Ik adviseer consumenten die een onderhoudsabonnement hebben, goed te kijken of hun abonnement bedrag ook -tijdelijk- verlaagd is. In iedergeval conform de periode dat de overheid het belastingtarief voor deze zaken verlaagd heeft. Heeft het bedrijf haar onderhouds (!!!!) abonnementsgeld niet verlaagd contact op te nemen en iig protest aan te tekenen.

Lijkt me trouwens ook een erg leuk zaakje voor Radar om eens aan de kaak te stellen!

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag Shine,

U hebt als consument een meningsverschil met een onderneming over een belastingverlaging. Die belastingverlaging is door de overheid aangegeven, maar wordt door de onderneming niet met u verrekend. U hebt daardoor een geschil met de onderneming.

U zou dit geschil kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie Energie, maar mogelijk werkt een vraag via het contactformulier van Autoriteit Consument en Markt (ACM) sneller. Het lijkt mij een leuk idee om Energiewacht/Essent uit te nodigen om de vraag gezamenlijk te stellen.

Interessant probleem. Wat u ook doet, houdt het forum s.v.p. op de hoogte van de ontwikkelingen.

Shine

. Voordat ik mijn nieuwe ketel vorig jaar kreeg, had ik een onderhoudscontract bij dit bedrijf.
Voltooid verleden tijd. Vorig jaar mei heb ik een nieuwe ketel aangeschaft. Hierdoor kon ik mijn onderhoudsabonnement gelukkig vroegtijdig beeindigen. Haalt niet weg dat ik toch zo goed als 1 jaar naar mijn idee te veel aan onderhoudscontract abonnementsgeld heb betaald.
Ik heb destijds het juridisch loket gebeld alsook de consumenten authoriteit ingelicht en gevraagd. Antwoord van hun destijds: de regelgeving is nogal onduidelijk. Bedrijven mogen het doen, maar moeten het niet.
Leek mij een erg vreemd antwoord, al was het maar omdat het bedrijf wel slechts 6% afdraagt. Lijkt mij dat een bedrijf niet 21% afdraagt als er een wettelijke, zij het tijdelijke, regelgeving is van 6%.
Afijn, ik heb het er toen bij gelaten. Te meer ook omdat mijn contract eindigde én omdat ten tijde van beeindiging nog niet duidelijk was of deze 6% maatregel verlengd zou worden. Wat dus uiteindelijk wel het geval is.

Daarom plaats ik ook mijn reactie, om anderen hierop te attenderen. Zij betalen namelijk wel nog steeds het oude, gebasseerd op 21% btw onderhouds abonnementstarief bij dit bedrijf. Iets waarvan ik vind dat absoluut niet klopt. Zij zouden zich moeten verenigen en gezamenlijk actie ondernemen. En niet in de laatste plaats lijkt mij dit een interessant onderwerp voor een consumentenprogramma zoals Radar.
Het is niet ondenkbaar dat ditzelfde bij menig ander installatie-/onderhoudsbedrijf alwaar sprake is van een onderhoudsabonnement gebeurd.

Gasservice

Eneco zegt toe binnen een week te reageren. Doet dat niet. Rappel naar Mike gestuurd. Kreeg een reactie, incl spellingsfouten, dat er echt gereageerd gaat worden. Ik heb eea voorgelegd aan ACM. Ook heb ik eea voorgelegd aan VEH. VEH is in gesprek met Eneco over dit onderwerp. Overigens weigert Eneco haar klanten een gespecificeerde nota te verstrekken. Wat een bovengedrag van Eneco. Tot op heden geen reactie.

Gasservice

Vanavond helder verhaal over verlaagd tarief btw in Kassa.
http://www.uneto-vni.nl/actueel/antwoor ... -uneto-vni

Let op dat je ook over 2013 verzoekt om verlaagd btw tarief.

Shine

Gasservice schreef:Vanavond helder verhaal over verlaagd tarief btw in Kassa.
http://www.uneto-vni.nl/actueel/antwoor ... -uneto-vni

Let op dat je ook over 2013 verzoekt om verlaagd btw tarief.
Toch weer niet, zie rectificatie!!
http://www.uneto-vni.nl/actueel/varas-k ... -uneto-vni

Kassa heeft in de live uitzending foutieve informatie gegeven. Toen werd geïmpliceerd dat het onderhoudscontract altijd 6% was. Het blijkt dat moment van onderhoudpleging leidend is. Valt dit buiten de verlaagde btw is het gewoon 21%.

Gasservice

Dus toch wel. Een onderhoudscontract betekent meestal 1 onderhoudsbezoek per jaar. Laag btw geldt voor heel 2014, dus voor 2014 sowieso laag tarief op arbeid. En gemiddeld zal 75% van de Nederlands recht hebben op teruggave van 2013 ivm laag btw, immers q2, q3 en q4 hadden een laag btw op arbeid. Dus grote kans dat je in aanmerking komt.

Shine

Aangezien de meeste cv ketels gesloten ketels zijn, vind er 1x per 2 jaar onderhoud plaats. Althans wat betreft onderhoudscontracten bij Feenstra, Energiewacht (of hoe heten ze nu)

Heb je tussentijds je onderhoudscontract beeindigd, maar heeft er nog geen onderhoudsbeurt plaatsgevonden, dan ben je gewoon je abonnementsgeld waar 21% gerekend is kwijt.
Hier ligt precies het probleem. Er zijn dus bedrijven met abonnementen die standaard gewoon 21% blijven hantern in de maandelijkse kosten, terwijl andere bedrijven het maandelijkse abonnementsgeld verlaagd hebben conform de 6% btw. En mijn mening (!) hoort het abonnementsgeld, ongeacht wel of geen omderhoud verlaagdte worden conform die 6% btw. Maar hier hoor je de uneto niet over. M.a.w hetblijft dus onduidelijk en vooral te verschillend, dus niet conform.

Feenstra rekent op voorhand al een verlaagd abonnementstarief waarin die 6% verrekend is. Zie:
https://www.feenstra.com/cv-ketel-onderhoud

Maar bij Essent, de Energiewacht niet.
. Prijzen zijn geldig t/m 31 december 2014
Prijzen zijn per maand inclusief 21% btw
Bron: http://www.essent.nl/content/particulie ... n_ewg.html

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gasservice schreef:Eneco zegt toe binnen een week te reageren. Doet dat niet. Rappel naar Mike gestuurd. Kreeg een reactie, incl spellingsfouten, dat er echt gereageerd gaat worden. Ik heb eea voorgelegd aan ACM. Ook heb ik eea voorgelegd aan VEH. VEH is in gesprek met Eneco over dit onderwerp. Overigens weigert Eneco haar klanten een gespecificeerde nota te verstrekken. Wat een bovengedrag van Eneco. Tot op heden geen reactie.

Gasservice

Eneco is aan heel hard aan het nadenken nu, welk antwoord te geven op de restitutie van de te hoog in rekening gebrachte BTW over in ieder geval 2013.
Voor iedereen met een Eneco onderhoudscontract: de gehele nota bevat de component arbeid, maw over gehele nota vindt de restitutie plaats van 15%.

@ GJvdZ, lees eens Groene Boekje en Roos van Leary

Gasservice

Reactie Eneco vandaag. Dit bedrijf neemt haar klanten in het geheel niet serieus. Treurig treurig. Ze geven antwoord op een paar vragen. Merendeel vragen negeert Eneco. Wat de reactie op dit moment is: ze overleggen met de belastingdienst (?). Daar waar veel bedrijven dit keurig regelen legt Eneco de reden van niet terugbetalen buiten haar invloed. Schandalig hoe Eneco haar klanten frustreert. Kortom alle klanten Eneco hebben over 2013 voor gasservice te veel betaald en krijgen dit niet terug.

Gasservice

Eneco heeft schriftelijk bevestigd dat ze zolang de 6% btw van kracht is zij 21% in rekening blijft brengen. Inderdaad, 15% te veel. Als er een moment komt dat 21% van kracht pas dan wordt er over gegaan tot teruggave van dat wat jaren structureel in rekening wordt gebracht. Eneco informeert haar klanten via de site zegt ze, er staat helemaal niets..... Eneco vindt het nogal gedoe om klanten geld terug te geven op dit moment, bizar. Wat een enorme arrogantie van dit bedrijf.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan ben ik benieuwd hoe Eneco die 15% die teveel aan BTW betaald is in de boekhouding verwerkt. En hoe de accountant er op reageert.

Gesloten