LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Velg vanonder auto geklapt door blunder garage

Andere onderwerpen over auto en vervoer
miwitte

Velg vanonder auto geklapt door blunder garage

Ongelezen bericht door miwitte »

Afgelopen zaterdag is mijn linkervoorwiel vanonder mijn auto geklapt in Maastricht.
Alle bouten ben ik onderweg verloren, was al onderweg naar de garage vanwege een vreemd geluid vanuit de wielkast, echter eerder buiten niks kunnen constateren. Heb daar een lokale dealer gebeld, die mij vervolgens heeft weggesleept en vervolgens mijn reservewiel onder de auto gemonteerd. Tijdens de check of de overige velgen wel goed gemonteerd waren bleek dat van de 16 bouten er slechts 3(!) goed vast zaten, de overige konden met 1 vinger worden losgedraaid...

Nou wil het toeval dat ik anderhalve week terug bij mijn eigen dealer mijn zomerbanden onder mijn auto heb laten monteren.. Heb daarna slechts 250 - 300 km rondgereden, waarna eerdergenoemde gebeurde. Heb de dealer onmiddelijk gebeld zaterdag met de vraag hoe dit mogelijk was, en of ze mogelijk een oplossing hadden, echter werd er rond heen gedraaid en kreeg ik uiteindelijk als antwoord dat ik dan maar op gesprek moest komen met de manager..

Wat kan ik in dit geval het beste doen? Is het mogelijk om alle schade en kosten te verhalen op de dealer, en is het mogelijk om eventueel nog een claim in te dienen? Vind het te bizar voor woorden dat bij het monteren van velgen er kennelijk niet word gecontroleerd of de bouten wel goed zijn vastgezet..

dhc

Re: Velg vanonder auto geklapt door blunder garage

Ongelezen bericht door dhc »

Bewijs kan je niet leveren, wellicht zijn de buurkinderen stout geweest. Jammer maar helaas, dit is onmogelijk te claimen. Als de garagehouder ontkent houdt het op.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

dhc schreef:Bewijs kan je niet leveren, wellicht zijn de buurkinderen stout geweest. Jammer maar helaas, dit is onmogelijk te claimen. Als de garagehouder ontkent houdt het op.
Dit had ik zo snel niet kunnen verzinnen maar het is wel waar: de auto stond een week op de openbare weg en iedereen kan (uit baldadigheid) de bouten losdraaien.

Aan de andere kant kan het ook maar zo gebeuren dat een monteur ze vergeet na te trekken met de momentsleutel (of die sleutel niet goed instelt).

Bewijs het maar eens.

miwitte

Tja dat is de ellende, ik kan het niet honderd procent bewijzen. Voor mezelf ben ik er wel van overtuigd dat het daar is fout gegaan, in mijn straat hangen tig camera's en lopen bijna 24 uur per dag mensen rond..

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het feit dat je op gesprek moet komen met de manager geeft, denk ik, al aan dat ze de bui al voelen hangen. In theorie kan iedereen inderdaad de bouten van de wielen los draaien, maar ik heb nog nooit in het nieuws gezien of gehoord dat dat ook gebeurd, en al helemaal niet bij alle 4 de wielen tegelijk. En waarom zou iemand zoiets doen. Baldadigheid? Niet met zoiets, plus dat je dan de juiste sleutel bij de hand moet hebben, plus alle kracht die je moet zetten... Kom op, dan heb je het eerder over een moordaanslag, niet over baldadigheid. Baldadigheid is een spiegel kapot trappen, of een ruitenwisser krom trekken.

Dit is duidelijk een misser van de garage, en dat weten ze heus wel.

Ik zou zeggen: ga gewoon open het gesprek in, en vraag hun hoe ze het op willen lossen. Leg gewoon de bal bij hen neer, maar zorg dat alle schade betaald wordt, c.q. dat ze alle schade herstellen.

miwitte

@ witte angora;

Er zal sowieso weinig anders voor me opzitten, alleen is het wel vreemd dat ze dat maandags niet telefonisch doorgeven.. Lijkt me voor hen ook een stuk makkelijker.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Niemand zit te wachten op schade en een open gesprek zonder teveel negativiteit is meestal het beste.

Eerst maar eens luisteren en redelijk blijven.

witte angora

Hebben ze toevallig ook de kilometerstand genoteerd op de nota van het omwisselen? Of heb je een redelijk recente APK? Daar staat ook de stand op namelijk.

Als je redelijk goed kunt bewijzen dat je niet drie keer heen en weer bent geweest naar China in die anderhalve week, moeten zij maar aantonen dat het 'vanzelf' is gegaan - of erkennen dat de bouten gewoon niet vast zijn gedraaid.

miwitte

Valt net de rekening voor het omwisselen van de banden toevallig op de mat, staat bovenaan op de rekening de kilometerstand.. Is weer een meevaller dan:) Kom dan op +/- 500 km, waarvan de laatste 125 na afgelopen zaterdag zijn gereden

witte angora

Dan ligt het balletje dus echt bij hen...

miwitte

witte angora schreef:Dan ligt het balletje dus echt bij hen...
Lijkt me wel ja:) Ach, even afwachten wat ze daar gaan zeggen..

witte angora

Succes ermee!

miwitte

witte angora schreef:Succes ermee!
Bedankt!:)

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Na het wisselen van je velgen moet je na zo'n 100km de moeren na-trekken.

miwitte

Bij mijn weten alleen bij licht metalen velgen, en niet bij stalen. Is ook niet aangegeven bij de garage overigens.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

miwitte schreef:Bij mijn weten alleen bij licht metalen velgen, en niet bij stalen. Is ook niet aangegeven bij de garage overigens.
Ik zou niet zo voorbarig zijn en toch ff lezen, dat je na 100 km de bouten op nieuw moet aantrekken/controleren.
Ik geef jouw een kans van 0 %, dat deze dealer iets voor jouw kan betekenen.
Lees maar deze berichten, dan weet je dat jij fout bent en niet de garage, helemaal te zwijgen, dat de auto onbemand op straat heeft gestaan.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4818286

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4818286

http://f3.webmart.de/f.cfm?id=639666&r= ... &t=3639256

http://www.camping-frankrijk.nl/forum/t ... =35285&p=5

witte angora

Ik hoor anders nu voor het eerst dat je na een bandenwissel de bouten nog eens aan moet trekken... Ben in de loop van de jaren toch al bij verschillende garages geweest voor een bandenwissel of een andere reparatie dat het wiel er af moest.

Maar dan nog, ook al moet je na 100-150 kilometer de bouten aantrekken, als de wielen er na 350 kilometer aflopen, dan was die 100-150 kilometer ook al veel te laat, denk je niet?

En dan dat verhaal dat de topicstarter fout is door de auto onbemand op straat te laten staan, kom op...

eleven

witte angora schreef:Ik hoor anders nu voor het eerst dat je na een bandenwissel de bouten nog eens aan moet trekken... Ben in de loop van de jaren toch al bij verschillende garages geweest voor een bandenwissel of een andere reparatie dat het wiel er af moest.

Maar dan nog, ook al moet je na 100-150 kilometer de bouten aantrekken, als de wielen er na 350 kilometer aflopen, dan was die 100-150 kilometer ook al veel te laat, denk je niet?

En dan dat verhaal dat de topicstarter fout is door de auto onbemand op straat te laten staan, kom op...
Na DRIE keer meer gereden te hebben dan normaal is, denk ik toch, dat na 100 km geen bout was los gelopen.
Als er na 100 km een bout is losgelopen, had TS dat wel gemerkt,net zoals nu na 300 km.
Het verhaal, dat de auto op straat onbemand heeft gestaan, lees dan de berichten van de andere members welke dit al hebben opgemerkt!
Dit had ik zo snel niet kunnen verzinnen maar het is wel waar: de auto stond een week op de openbare weg en iedereen kan (uit baldadigheid) de bouten losdraaien.

miwitte

Onbemand vind ik nogal een rare omschrijving, wie zn auto staat dat niet langs de straat? Of slapen jullie s'nachts in je auto?

Hoorde het pas gisteren voor het eerst van die bouten aandraaien, daarvoor ook al meerdere keren bij diverse garages geweest voor bandenwissels. Vreemd dat dan kennelijk niet bij iedereen bekend is.

eleven

miwitte schreef:Onbemand vind ik nogal een rare omschrijving, :wink: wie zn auto staat dat niet langs de straat? Of slapen jullie s'nachts in je auto?

Hoorde het pas gisteren voor het eerst van die bouten aandraaien, daarvoor ook al meerdere keren bij diverse garages geweest voor bandenwissels. Vreemd dat dan kennelijk niet bij iedereen bekend is.
Er zijn zelf mensen welke een garage hebben! :wink:
Dat het niet bij iedereen bekend is, wil niet zeggen dat het niet zo is.

Gesloten