LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie op naam?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Meinona3

garantie op naam?

Ongelezen bericht door Meinona3 »

Ik heb 2 vraagjes...
Ik heb 1 febr. een Wewo thom gekocht bij Aktiv Life Shop. De elektroden die daarbij geleverd zijn had ik een allergische reactie op. Nadat ik ze dat gemaild had hebben we besloten de andere elektroden die er bij zaten te proberen. Daar had ik hetzelfde probleem. Gevraagd of ze me aan anti-allergische elektroden konden helpen. Ze zouden informeren bij de groothandel. Dat was 9 februari. Na nog een aantal maal gevraagd te hebben is het laatste contact nu van 1 maand geleden. En ik hoor nooit meer wat..... Er zat een proefperiode van 3 weken op en die is dus ruimschoots verstreken. In de proefperiode en daarvoor kreeg ik per direct antwoord op mijn vragen en nadat die verstreken was niet meer.

Als ik hem wil verkopen dan moet ik het apparaat via een overdrachtsformulier overdragen aan de koper en het formulier opsturen naar Aktiv Life Shop. Anders vervalt de garantie van 2 jaar. Mag dat?

Er zit ook een klein stickertje op wat dan het serienummer is. In de voorwaarden staat ook dat de garantie vervalt als het serienummer ontbreekt of niet meer leesbaar is. Na de eerste keer gebruiken zat het al los en nu is het stickertje bijna onleesbaar. Dat heb ik ze ook 7 februari direct gemaild. Nu heb ik een mail waarin staat dat dat niet erg is omdat ze weten dat het apparaatje bij mij hoort. Hoe zit dat als ik hem verkoop; is die mail goed genoeg voor de garantie?

ArneLH
Contacteer:

Re: garantie op naam?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Je begrijpt dat dit apparaat de grootste onzin is toch?

Meinona3

U weet dit uit ervaring?

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Garantie is volgens mij volgens de wet een recht dat bij een goed hoort. Als je het goed overdraagt, gaat de garantie ook automatisch over.

Maarja, dan weet je wel dat je gedoe krijgt bij dit bedrijf. Gewoon die overdracht doorsturen lijkt me wel de makkelijke weg...

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Is dat zo?
volgens mij hoort garantie bij een overeenkomst tussen 2 partijen en is dus op naam tenzij anders overeen gekomen.

Meinona3

Bedankt voor jullie reacties.... Ik was ook in de veronderstelling dat de garantie op het product zit.... En ik kan dan idd gelazer krijgen met dat bedrijf maar als de garantie idd op het product zit dan heb ik ook geen zin om me naar hun te schikken... Ik kan tenslotte ook verrekken...

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:Is dat zo?
volgens mij hoort garantie bij een overeenkomst tussen 2 partijen en is dus op naam tenzij anders overeen gekomen.
Als je het product overdraagt aan een ander gaan alle rechten en plichten over op de nieuwe eigenaar.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Dan zul je dat wel moeten doen middels een akte (art. 3:94 BW) en moet een dergelijke cessie niet uitgesloten zijn in de overeenkomst met de verkoper.

angel1978

olaf79 schreef:
Als je het product overdraagt aan een ander gaan alle rechten en plichten over op de nieuwe eigenaar.
wederom verzin je weer iets ( wat ArneLH ) hier ook duidelijk laat zien.
grote duim heb je de laatste tijd.

olaf79

angel1978 schreef:
olaf79 schreef:
wederom verzin je weer iets ( wat ArneLH ) hier ook duidelijk laat zien.
grote duim heb je de laatste tijd.
Nee. Bij een (consumenten)koop van roerende goederen gaan de rechten en plichten die voortvloeien uit de koop over op de nieuwe eigenaar. Laat jij je naam, adres, paspoort nummer etc achter als je, bijvoorbeeld een tv koopt. Moet je je handtekening op de bon zetten. NEE. Dus als jij een tv mij koopt en ik geef jou de bon van de originele aankoop, dan kun jij met die bon garantie claimen bij de verkoper.
Laatst gewijzigd door olaf79 op 21 apr 2014 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik deel de opvatting van Arne.

olaf79

alfatrion schreef:Ik deel de opvatting van Arne.
Hoe gaat de verkoper bewijzen dat ik niet de eerste eigenaar ben?
Stel ik koop bij winkel X een TV, ga naar de kassa krijg bon met artikel, datum, en winkel gegevens erop. Ik verkoop (of overhandig) de TV aan persoon B te samen met de bon. Hij is mijn rechtsopvolger en heeft dus gewoon recht op garantie.
Los van het feit dat winkel X op geen enkele manier gaat bewijzen dat persoon B niet de eerste koper is.

Een HANDELSGARANTIE of FABRIEKSGARANTIE, kan wel op naam zijn. Meestal moet je daarvoor ook je gegevens invullen of achterlaten middels garantieregistratie formulier.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Om je ergens op te kunnen beroepen zul je moeten stellen dat er een overeenkomst bestaat tussen jou en de verkoper. De bewijslast voor deze stelling draag je zelf.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

alfatrion schreef:Om je ergens op te kunnen beroepen zul je moeten stellen dat er een overeenkomst bestaat tussen jou en de verkoper. De bewijslast voor deze stelling draag je zelf.
Zal de verkoper daar om vragen?
Vlg mij zal de gemiddelde verkoper een kassabon als bewijs van overeenkomst accepteren.

angel1978

Jolijn schreef:
alfatrion schreef:Om je ergens op te kunnen beroepen zul je moeten stellen dat er een overeenkomst bestaat tussen jou en de verkoper. De bewijslast voor deze stelling draag je zelf.
Vlg mij zal de gemiddelde verkoper een kassabon als bewijs van overeenkomst accepteren.
Dat kan, maar het kan net zo goed zijn dat de verkoper de factuur ( inclusief op naam gestelde ) zal willen zien. En dat recht heeft de verkoper.

In dit geval is de vraag van de TS of de verkoper mag eisen dat er een overdrachtsformulier ingevuld moet worden om de garantie over te dragen.

Antwoord is dus dat dat MAG. Al de overige dingen zijn zinloos geneuzel ( niet van toepassing op situatie van TS ) en in feite offtopic!

angel1978

olaf79 schreef: Nee. Bij een (consumenten)koop van roerende goederen gaan de rechten en plichten die voortvloeien uit de koop over op de nieuwe eigenaar. Laat jij je naam, adres, paspoort nummer etc achter als je, bijvoorbeeld een tv koopt. Moet je je handtekening op de bon zetten. NEE. Dus als jij een tv mij koopt en ik geef jou de bon van de originele aankoop, dan kun jij met die bon garantie claimen bij de verkoper.
In welke wet staat dat Olaf79?

olaf79

angel1978 schreef:
olaf79 schreef: Nee. Bij een (consumenten)koop van roerende goederen gaan de rechten en plichten die voortvloeien uit de koop over op de nieuwe eigenaar. Laat jij je naam, adres, paspoort nummer etc achter als je, bijvoorbeeld een tv koopt. Moet je je handtekening op de bon zetten. NEE. Dus als jij een tv mij koopt en ik geef jou de bon van de originele aankoop, dan kun jij met die bon garantie claimen bij de verkoper.
In welke wet staat dat Olaf79?
BW Art 3:84. Overdracht van eigendom is voldoende om alle rechten plichten en vruchten van dat eigendom ook in handen te krijgen. Een roerende zaak wordt rechtmatig overdragen als de eigenaar die daartoe bevoegd de zaak verkoopt of in bezit stelt van een ander (schenken geldt dus ook)

Even praktisch gezegd. Ik koop een espresso apparaat. Ik schenk deze aan mijn broer. Hij is nu de 2e eigenaar. Het product is 2 dagen oud. Zit er nu geen garantie meer op?

olaf79

Verkoop je een goed dan wordt de nieuwe eigenaar de contractspartij. Bij een roerende zaak is verkoop of in bezit stellen van dat goed voldoende om van eigenaar te wisselen. Daarvoor is geen akte of notariële daad nodig. Zou ook absurd zijn.

Mijn vraag is nogmaals. Hoe zit het met schenking. Dit is juridisch hetzelfde, de verkrijger is 2e eigenaar maar zou dus geen recht meer hebben op garantie tenzij er een notariele akte is. DAT is echt onzin.

olaf79

angel1978 schreef:
Jolijn schreef:
Dat kan, maar het kan net zo goed zijn dat de verkoper de factuur ( inclusief op naam gestelde ) zal willen zien. En dat recht heeft de verkoper.

In dit geval is de vraag van de TS of de verkoper mag eisen dat er een overdrachtsformulier ingevuld moet worden om de garantie over te dragen.

Antwoord is dus dat dat MAG. Al de overige dingen zijn zinloos geneuzel ( niet van toepassing op situatie van TS ) en in feite offtopic!
En Angel1978 In welke wet staat dat dan :lol:

Het is natuurlijk onzin wat hier gesteld wordt. Een bon op naam is alleen relevant als er specifieke eisen zijn zoals bij extra handelsgarantie of fabrieksgarantie. Zelfs de belastingdienst eist bij veel aankopen geen op naam gestelde bon en dan nog. Het is niet het recht van de verkoper je naam adres etc te weten. Een geldige (consumenten) koop komt simpel tot stand door de in de wet gestelde handeling:

"Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen." (art 7:1 BW)

angel1978

olaf79 schreef:
Het is natuurlijk onzin wat hier gesteld wordt. Een bon op naam is alleen relevant als er specifieke eisen zijn zoals bij extra handelsgarantie of fabrieksgarantie. Zelfs de belastingdienst eist bij veel aankopen geen op naam gestelde bon en dan nog. Het is niet het recht van de verkoper je naam adres etc te weten.
Dit is idd. complete onzin Olaf.
Een koopovereenkomst is een overeenkomst tussen 2 partijen.
De verkoper sluit een overeenkomst met jou en met jou alleen. Wat jij daarna met de koop doet moet je natuurlijk zelf weten, maar als daarna de buurman bij de verkoper komt en claimt een overeenkomst te hebben met de verkoper, dan is dat natuurlijk onzin. Deze verkoper heeft NOOIT een overeenkomst gesloten met de buurman en hoeft hier dus ook niet aan te voldoen.

Dat je bij de meeste aankopen geen bon op naam krijgt is prima, maar dat wil niet zeggen dat het niet mag.
Overdragen garantie
De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders. Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.

Gesloten