Pagina 1 van 1

ATAG Koelkast

Geplaatst: 15 apr 2014 11:37
door dbrdr
Hallo,

Onze koelkast van 3 jaar oud doet het niet meer naar behoren. De temperatuur is boven de 10 graden en hij staat op het maximum. Valt dit nog in de garantie van het product, ik hoor dat garantie namelijk slechts 2 jaar is op dit soort toestellen. Als het niet meer in de garantie valt, welke rechten heb je dan nog ..? Een koelkast kan toch na 3 jaar al niet stuk zijn ..

Groeten
Davy

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 15 apr 2014 12:20
door crazyme
Wat zegt de leverancier ?

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 15 apr 2014 14:07
door tenormin
@dbrdr, dit zijn de garantievoorwaarden van ATAG. http://www.atagservice.nl/pdf/Garantie_ ... ervice.pdf
Geen idee of u een extra garantie heeft afgesloten, maar u moet, zoals al gesteld, wel in conclaaf gaan met de verkopende partij

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 15 apr 2014 14:19
door ruud_a
dbrdr schreef:Hallo,

Onze koelkast van 3 jaar oud doet het niet meer naar behoren. De temperatuur is boven de 10 graden en hij staat op het maximum. Valt dit nog in de garantie van het product, ik hoor dat garantie namelijk slechts 2 jaar is op dit soort toestellen. Als het niet meer in de garantie valt, welke rechten heb je dan nog ..? Een koelkast kan toch na 3 jaar al niet stuk zijn ..

Groeten
Davy
maximum koelen of maximum temperatuur?
je weet maar nooit.

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 16 apr 2014 22:20
door echwel
is de koelkast wel goed inmgebouwd; voldoende ontluchting?
dat kan de oorzaak zijn..

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 16 apr 2014 22:29
door tenormin
echwel schreef:is de koelkast wel goed inmgebouwd; voldoende ontluchting?
dat kan de oorzaak zijn..
Lees nergens dat het om een inbouwkoelkast gaat. Kan natuurlijk, maar....

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 17 apr 2014 10:11
door werkbladenspecialist
Atag heeft maar heel weinig vrijstaande apparaten, dus het zal wel inbouw zijn.
Als de koelkast onvoldoende koeling aan de achterzijde krijgt gaat de koelcapaciteit achteruit en gaat de koelkast ook eerder kapot. Verder gaan koelkasten dan vaak "zweten" waardoor ook de kasten te lijden hebben. Ventilatieopeningen zijn nodig aan onder en bovenzijde, er moet een luchtstroom mogelijk zijn achter langs de koelkast.

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 22 apr 2014 10:38
door Roelof Helsinga
.
Probleem al verholpen?
.
Roelof Helsinga

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 22 apr 2014 12:35
door Emma Jansen
Volgens mij staat hierover iets geschreven in het nieuw burgerlijk wetboek, zo van dat je van een dergelijk apparaat wel mag verwachten dat deze langer meegaat dan een bepaalde tijd.

Zijn alle apparaten van Atag? Dan valt het onder voorwaarden onder hun 5 jaar garantieplan.

Klopt dat de garantie vervalt als de koeler te weinig ontluchting heeft, dan is uiteindelijk de keukenmonteur = keukenleverancier verwijtbaar en aansprakelijk

Emma Jansen

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 23 apr 2014 12:51
door *.*
KeukenVraagbaak.nl schreef:Volgens mij staat hierover iets geschreven in het nieuw burgerlijk wetboek, zo van dat je van een dergelijk apparaat wel mag verwachten dat deze langer meegaat dan een bepaalde tijd.

Zijn alle apparaten van Atag? Dan valt het onder voorwaarden onder hun 5 jaar garantieplan.

Klopt dat de garantie vervalt als de koeler te weinig ontluchting heeft, dan is uiteindelijk de keukenmonteur = keukenleverancier verwijtbaar en aansprakelijk

Emma Jansen
Hier nog een antwoord.... als vraagbaak is een antwoord dat begint met "volgens mij..... " niet gestaafd op feiten. En, "het Atag 5 jaren garantieplan"... ik zou me maar eens goed informeren.

Emma, fijn dat je op heel veel vragen antwoord, maar geef dan ook antwoord waar iemand iets aan heeft. Spam is trosradar niet van gediend.

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 23 apr 2014 13:18
door dhc
De moderatie doet er gewoon niets aan.spam via je forum naam is kennelijk toegestaan. Op mijn meldingen hierover wordt niet inhoudelijk gereageerd...

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 23 apr 2014 14:08
door Emma Jansen
Ik zou nog even terugkomen op de 'rechten na de garantietermijn'

Een van de grootste misverstanden is dat vaak wordt gedacht dat de koper na de garantietermijn geen rechten meer heeft als een product kapot gaat. Dat is niet juist. Ook na de garantieperiode blijft de verkoper altijd aansprakelijk voor de goede werking van het product en volgens de Nederlandse wetgeving zelfs in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.

Stel dat een product een levensduur heeft van 10 jaar en na 7 jaar doet zich een gebrek voor, dan is de verkoper hierop volgens ons recht alsnog aan te spreken. Dit is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW.

Levensduur
Het probleem is echter dat er nogal eens wat verschillende gedachten zijn over de levensduur. Gaat er buiten de garantietermijn iets kapot, dan is de reactie van de verkoper niet zelden een berustend "Ja, zoiets kan gebeuren". Dat risico is in zijn visie dan voor de koper.
Omdat de wet daar dus heel anders over denkt, is de vraag waar het allemaal om draait: hoe lang mag je verwachten dat een bepaald product meegaat? Daarbij komt direct het begrip levensduur ter sprake en daaraan kunnen verschillende betekenissen worden toegekend. De meest voorkomende zijn de technische en de economische levensduur.
Van de technische levensduur is sprake als er op een bepaald moment een gebrek optreedt waardoor het apparaat niet meer (goed) werkt.
Bij een economische levensduur gaat het, kort gezegd, om de afschrijvingsperiode van een product. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer het bijvoorbeeld goedkoper is een nieuwe artikel te kopen in plaats van het kapotte exemplaar te laten repareren. Of omdat een bepaald product op zich nog wel goed werkt, maar toch wordt vervangen door een nieuwe versie met meer mogelijkheden. Daarnaast zijn er trendgevoelige producten, zoals mobiele telefoons waarbij de gebruikers daarvan echt niet meer met een verouderd exemplaar willen worden gezien.

Met betrekking tot de vraag of de consument de verkoper aansprakelijk kan stellen als na de garantietermijn gebreken optreden aan een product is alleen de technische levensduur van belang. Het gaat er dan immers om of het gebrek redelijkerwijze had mogen worden verwacht. Met andere woorden: of wel of niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan. Is dat niet het geval, dan kunt u de verkoper (die verantwoordelijk is voor de goede kwaliteit van het product dat hij heeft verkocht) hierop aanspreken.

Wie betaalt de kosten?
Als een apparaat buiten de garantietermijn kapot gaat als gevolg van non-conformiteit (in dat geval had het gebrek redelijkerwijze niet mogen voorkomen), dan zijn de herstelkosten daarvan strikt genomen (artikel 21, lid 2 BW7) voor rekening van de verkoper. Maar omdat zoiets niet redelijk zou zijn wanneer de koper het apparaat al enkele jaren gewoon heeft kunnen gebruiken en dit er door de reparatie weer beter op wordt, wordt er gewoonlijk een verdeelsleutel voor de kosten toegepast.
Stel dat een televisie 8 jaar meegaat en na 5 jaar moet er een reparatie worden verricht. Dan is het redelijk te noemen dat de koper 5/8 van de reparatiekosten voor zijn rekening neemt. Hij heeft de televisie immers al 5 jaar gewoon kunnen gebruiken.
Er geldt overigens wel een belangrijke voorwaarde voor die verdeelsleutel: de reparatie moet tot gevolg hebben dat de oorspronkelijke levensduur van de televisie (8 jaar) weer wordt hersteld.
Gaat het bijvoorbeeld om een niet meer werkende aan/uit-knop van het toestel, dan is daar geen sprake van. Zo'n onderdeel behoort gedurende de volle 8 jaar goed te werken en vervanging daarvan verlengt de levensduur van de televisie met geen maand, want andere vitale onderdelen blijven gewoon aan slijtage onderhevig. Met het monteren van de knop gaat het dus gewoon om het weer in orde brengen van het apparaat, iets waartoe de verkoper in verband met het conformiteitsbeginsel toch al verplicht is.

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 23 apr 2014 14:09
door Emma Jansen
Gevolgschade
Voor het overige komen bij non-conformiteit niet alleen de reparatiekosten, maar ook alle andere gemaakte kosten (de zogenaamde gevolgschade) voor rekening van de verkoper (artikel 24 BW7). Geschillencommissies hebben al regelmatig uitspraken gedaan waarbij de consument gemaakte kosten, zoals telefoon- en reiskosten, krijgt vergoed.

Wat te doen bij defect na de garantietermijn
Wat moet u doen wanneer een apparaat na de garantietermijn, maar binnen de technische levensduur defect raakt?
1. Bepaal voor uzelf in alle redelijkheid of het uw eigen schuld is of niet.
2. Zo niet, neem dan contact op met degene die u het apparaat heeft verkocht, met bon of rekening. Alleen met die leverancier hebt u een juridische band.
3. Beroep u op het conformiteitsprincipe en onderhandel over de afhandeling van de reparatie.
4. Als u het eens wordt, laat dan de reparatie uitvoeren.
5. Als u het niet eens wordt, stel de leverancier dan schriftelijk in gebreke en geef een redelijke termijn om de reparatie alsnog uit te voeren.
6. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, ga dan na of de winkel is aangesloten bij een geschillencommissie. Is het apparaat via internet aangeschaft, kijk dan of de leverancier is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie of bij Uneto-VNI.
Meer informatie over de geschillencommissies Thuiswinkel (Nederlandse Thuiswinkel Organisatie), Elektro en Installerende Bedrijven (beide Uneto-VNI) is te krijgen bij De Geschillencommissie, telefoon 070-3105310 of www.degeschillencommissie.nl.
7. Valt uw leverancier niet onder een geschillencommissie, dan blijft helaas alleen de weg naar de rechter over. Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering, schakel deze dan in.

Emma Jansen

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 29 apr 2014 15:33
door dbrdr
Dankjewel voor de reacties allemaal.

Het gaat inderdaad om een inbouwkoelkast van ergens September 2010. Degene waarvan we de keuken hebben gekocht is eerst langs geweest om de lucht toevoer na te kijken. Dit was in orde. Ik heb dan het ATAG service center gebeld met de melding dat de koelkast stuk is. De garantie zou twee jaar zijn (volledig) en bij aankoop van 3 toestellen 5 jaar maar dan enkel voor het materiaal. Voorrijkosten en werkuren moeten wel betaald worden. De monteur is langs geweest en heeft een scharnier vervangen van de deur (die was stuk) alsook de thermostaat (ook stuk) en volgens mij draait hij nu weer als normaal.

Ik heb niet meteen afgerekend (hetgeen ze wel wilden) maar een factuur gevraagd die ik eventueel nog kan aanvechten.

Wat is hier redelijk/eerlijk als een toestel al naar 3 en een half jaar op twee plaatsen stuk is ..?

Groeten
Davy

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 29 apr 2014 18:45
door ruud_a
een scharnier stuk?

dat lijkt me toch nauwelijks een onderdeel dat zomaar stuk gaat.

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 21 mei 2014 14:10
door dbrdr
Tja, toch wel. Zowel scharnier als thermostaat al stuk na 3 jaar en dit bij normaal gebruik. ATAG wil trouwens niet buigen en ze blijven verwijzen naar hun garantieplan. Bij ons komt er in ieder geval geen enkel ATAG toestel meer in huis.

Re: ATAG Koelkast

Geplaatst: 21 mei 2014 14:22
door tenormin
dbrdr schreef: Bij ons komt er in ieder geval geen enkel ATAG toestel meer in huis.
Ach, over ieder merk hoor/lees je problemen. Heb sinds 1996 een keramisch fornuis/elektrische grill van ATAG. FF afkloppen maar nog nooit problemen mee gehad. En Electrolux koelkast/vriezer (2 motoren). Weer ff afkloppen. En Bosch wasmachine en Siemens droger. Allemaal merken waar ook problemen over worden geschreven. Denk gewoon dat dit bij alle merken voorkomt; mazzel als iets lang(er) meegaat. Men zegt dat dingen tegenwoordig gemaakt worden met een veel kortere levensduur; geloof ik best.