LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Interbank verhoogt variabele rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door marcel75 »

Sacred,
Mooi dat jezelf antwoord geeft zonder het door te hebben. De overeenkomst van geldlening is in de basis heel simpel: A leent geld aan B en B verplicht zich om dat bedrag met rente terug te betalen. Voila! De overeenkomst is voldoende bepaalbaar. Ik heb echter het vermoeden dat je dat zelf nog niet in Asser gelezen had.

Je moet het verschil kunnen zien de sec de overeenkomst en de inhoud van de overeenkomst.

Je redenering dat op grond van Haviltex de schuldenaar er van uit ging/mocht gaan dat variabele rente gelijk is aan Euriborrente gaat volledig mank. Allereerst weten de meeste mensen niet eens wat Euriborrente is. Daarnaast als variabele rente gelijk is aan Euriborrente, dan zou er wel Eurobiorrente (al dan niet met een opslag) afgesproken zijn en geen variabele rente. De redenering die jij volgt is een Ferrari een auto is en dus iedere auto een Ferrari.

@doubleyouD,
1 Advies aan u: vertrek naar een land waar u uw eigen geld kunt beheren. Dit soort onzinnige reacties en beschuldigingen verhullen uw afgunst naar anderen. Als ik zou moeten redeneren zoals u doet, dan zou ik meteen loodgieters, chauffeurs, timmerlieden etc met hun belachelijke uurlonen gaan korten. Over oplichting gesproken! En dan vaak ook nog de jongste sturen en de oudste (en dus vele malen duurdere) in rekening brengen!

Sterker nog: als zij het ergens niet mee eens zijn, gaan ze meteen staken! Kunt u mij vertellen wanneer voor het laatst in het bankwezen (eigenlijk de hele financiële en zakelijke dienstverlening) voor het laatst gestaakt is? Staking is gewoon afpersing.

Als we dus zo gaan redeneren kom je nergens uit.

doubleyouD
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2014 11:37

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door doubleyouD »

Maak je geen zorgen over mij. Genoemd voorbeeld betreft een kennis van mij.


En wat Scheeringa en consulten klaar speelde was zeker een droom?

Jullie zullen wel aan de bovenkant (ver boven modaal ) zitten
Je moet eens in het echte leven gaan staan en niet die droge stof opvreten , daar raken je hersens verstopt van.....

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door marcel75 »

DoubleyoudD,
In tegenstelling tot Eva Jinek weet ik nog wel wat modaal is. Wat ver boven modaal is weet ik alleen uit de krant. Wat ver onder modaal is, weet ik uit dagelijkse ervaring.

De consulten van Scheringa hadden niet zo veel waarde. Hij heeft immers menig consult in de wind geslagen. Als je Scheringa en zijn consorten bedoelde, dan hadden zijn consorten ook niet zoveel waarde. Het was voor een one-manshow bij DSB. Als je met betrekking tot DSB als klant gewoon je boerenverstand had gebruikt, had je ook kunnen weten dat er ergens iets niet kon kloppen. Als je nergens anders geld meer kon lenen, kon je daar wel terecht. Als spaarder kreeg je een (veel) hogere rente dan bij andere banken. Er waren zelfs mensen om een achtergesteld deposito (wat ook onder die naam verkocht werd) aan te gaan. Niet alleen met achterafkennis, had je kunnen voorspellen dat er dan ergens iets niet klopt.

Rente volgt namelijk ook marktwerking. Vraag en aanbod dus. Heeft de bank geld nodig om leningen te kunnen verstrekken, dan zal de spaarrente hoger zijn. Daarmee loop je als spaarder echter ook een hoger risico.

Dat DSB een droom was, is inmiddels wel bekend. De oorzaken daarvan ook wel. Maar om de misstappen van Scheringa gelijk aan te stellen aan de hele dienstverlening is hetzelfde om de hele transportsector voor moordenaar uit te maken als een chauffeur een fietser doodgereden heeft. Het ergst vind ik dan nog wel dat Schering thans met soortgelijke praktijken op dit moment weer op de markt is en als spreker bepaalde groepen blijkbaar erg aanspreekt (overigens heb ik dat bij andere publieke figuren ook wel).

Overigens gaat nu u niet in op de hoge facturen van "ambachtslieden" en hun afpersmethoden.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door sacredfour »

Dan de stelling: je dwingt iemand niet geld te lenen. Als we het verhaal van de geldcreatie goed begrepen hebben dat leent de bank ons geen geld. De bank ruilt een waardedocument, de Note, tegen onze belofte zoveel jaren betalingen te verrichten met geld dat wij uit onze arbeid hebben verkregen. Daar betalen we dan ook nog rente over. Goeie deal voor de banken! Slechte deal voor de klant. Ik denk dat elk weldenkend mens eenmaal bekent met deze constructie van geldcreatie nooit meer geld van een bank zal lenen.
“[The banks] do not really pay out loans from the money they receive as deposits. If they did this, no additional money would be created. What they do when they make loans is to accept promissory notes in exchange for credits to the borrowers’ transaction accounts. Loans (assets) and deposits (liabilities) both rise by [the amount of the loan]. Reserves are unchanged by the loan transactions. But the deposit credits constitute new additions to the total deposits of the banking system.”
Modern Money Mechanics, published by the Federal Reserve Bank of Chicago

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door marcel75 »

En je probleem met geldschepping is? Dat er primaire banken bestaan? En die zouden volgens jou opgeheven moeten worden? Wat in het aangehaalde stukje van je staat is namelijk dat er naast secundaire banken ook primaire banken bestaan. En dat is echt niets nieuws. Dat is al het geval sinds er banken zijn.

Of dat je vanuit India naar Chicago kunt vliegen?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het aangehaalde stukje gaat over de “note”de promesse. Mijn handtekening op de overeenkomst van geldlening maakt van dit document een waardepapier dat verhandelbaar is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door kweenie »

Zucht. Gaan we weer OT met je stokpaardje van de geldcreatie en je complete carillon zonder klepels...?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kweenie,
Sacredfour wil gewoon zelf helemaal geen geld hebben dat niet spontaan uit iets ontstaan is. Dan zal hij alles, zelfs zijn chartale geld, meteen in moeten leveren.

Sacred,
En lees nog eens goed het stukje door dat ik had gepost over het verschil tussen primaire en secundaire banken. Daar staat namelijk exact hetzelfde in. Jouw stukje gaat toch over het feit dat er primaire banken zijn. Dat jij daar nu één zin, eigenlijk maar één woord, uithaalt dat je uitkomt is toch wel heel jammer en geeft geen blijk van begrip van het stuk.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Interbank verhoogt variabele rente

Ongelezen bericht door sacredfour »

Marcel75 Als je deze uitspraak leest is mijn verwijzing naar het (door jouw van deze naam voorzien) Haviltex maatstaf helemaal niet zo vreemd. Zie deze uitspraak:
rechtbank Assen van 13 maart 2012 (LJN: BW4968)

Mijn gedachte dat Primaire banken, banken zijn met een bankvergunning is dus fout. Ik kan echter weinig informatie vinden over primaire banken , wat zijn de toetsen voor een bank om een primaire bank te zijn/mogen worden?

Gesloten