LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts: Verkeerde begroting > hogere rekening?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
chrisensing

Tandarts: Verkeerde begroting > hogere rekening?

Ongelezen bericht door chrisensing »

Beste forumlezers

Ook ik wil even mijn frustratie jegens de tandarts uiten en hopelijk wat reacties van jullie ontvangen. 18 maart ben ik ter controle naar de tandarts geweest. Een nieuwe tandarts, na anderhalf jaar niet geweest te zijn. Na de mondhygiëne, foto's & en de nodige(?) instructies vertelde de tandarts mij dat ik 3 gaatjes had. Ik ben 26 jaar en heb mijn hele leven geen 3 gaatjes gehad, maar a la, hij is tandarts en hij zal het weten. Ik heb gevraagd of hij het me kon laten zien op de foto, waar hij mij zwarte vlekjes (= gaatjes) liet zien (ik zag het eerlijk gezegd niet). Bij het maken van een nieuwe afspraak heb ik gevraagd naar een schatting van de totale kosten. Eenmaal alles te hebben opgeteld op het scherm werd mij verteld: "iets meer dan 200 euro".

Mijn volgende afspraak was op 1 april. 30/40 minuten in de stoel zitten: verdoven, boren, vullen, en ik kon weer weg. Nu kreeg ik vorige week de factuur op de mat waardoor ik een beetje verast werd: 400 euro! En ook geen 3 maar 4 gaatjes! De volgende werkdag de tandarts gebeld die mij vervolgend verteld: "ja tijdens het boren kom je wel eens wat tegen hè, en dan blijkt dat je geen 3 maar 4 gaatjes hebt". Oké? Vervolgens begon ik over het feit dat mij gezegd werd dat het "iets meer dan 200 euro" zou zijn, waarop ik het antwoord kreeg: "ja dat is helaas een tegenvaller maar ik ben ook geen Hema. Ik doe wat ik moet doen en de prijzen zijn standaard in heel Nederland. Er is helaas niks dat ik voor je kan doen, behalve een betalingsregeling".

Is dit iets wat ik gewoon maar moet accepteren en de rekening betalen? Ik vind het simpelweg niet correct van de tandarts om een begroting te geven van 3 gaatjes en 200 euro, en dat vervolgens 4 gaatjes worden gevuld en een rekening van 400 euro op mijn mat komt. Ik heb deze begroting helaas niet op papier gekregen (wat wel dom is want ik had gewoon om een uitdraai moeten vragen toen het werd verteld). Als ik beetje de posts afstruin merk ik helaas dat er volgens mij weinig te doen valt. Graag ontvang ik tips en advies!

Ik dank u hartelijk.

Chris

Grappa

Re: Tandarts: Verkeerde begroting > hogere rekening?

Ongelezen bericht door Grappa »

Beste Chris,

Je schrijft dat je eerst bij de mondhygiëniste kwam en daarna bij de tandarts. De mondhygiëniste heeft foto's gemaakt. Klopt dat en zo ja heeft de tandarts de opdracht gegeven na je gezien te hebben? Ik vraag je dit omdat de mondhygiëniste niet zelfstandig bevoegd is foto's te maken. Het mag wel maar na opdracht van de tandarts die eerst een vooronderzoek gedaan moet hebben.
Wat de nota betreft is de tandarts verplicht! om boven €250 een begroting te geven. Nu is er een mondelinge opgave gedaan zoals je schrijft. Er is fors afgeweken van de opgave en niet verteld dat meer gaatjes zijn gevuld.
De WgbO schrijft onder andere voor dat je goed ben geïnformeerd en dat je toestemming geeft. Hierop is op grond van jouw informatie waarschijnlijk de tandarts een beetje over de schreef gegaan.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

voor communicatie krijgt ie een zware onvoldoende.
Voor behandelingen onder 200,- is nog geen begroting verplicht, alleen als iemand er al om vraagt wat de kosten zullen worden is het een heel erg kleine moeite (eigenlijk geen) hem even uit te printen of door te mailen.
Wanneer je dan in de behandeling iets onverwachts tegenkomt, heb je het daar gelijk even over. Een begroting/kostenopgave is wel een verwachting, geen aangenomen werk, maar dat betekent niet dat je wanneer je fors gaat afwijken dat niet hoeft te bespreken, wel dus!

bedenk wel dat bij de nota niet alleen de behandeling van 200 euro zit, en het extra behandelde gaatje maar waarschijnlijk (neem ik aan , info erover mist) dus ook eerste consult , mondhygiëne, instructies (?) en de foto's. Die vielen niet onder de kostenopgave voor de volgende afspraak. Veel mensen vergeten dat. (ik zelf zet dat meestal wel op een begroting , zeker bij nieuwe patienten, ook dat is een kleine moeite).

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

TS krijgt ook een onvoldoende voor communicatie. Eerst anderhalf jaar niet gaan, dan in twijfel trekken of de tandarts het wel goed ziet, vervolgens mag hij op het scherm kijken, ziet zelf niks - nee vind je het gek, TS is geen tandarts - maar vraagt niet nóg een beetje uitleg (wat die tandarts vast wel had willen doen) en gaat dan zitten zeuren.

Grappa

Is Miepje soms tandarts?

chrisensing

Ongelezen bericht door chrisensing »

Grappa & Vroem, bedankt voor jullie reactie. In mijn huidige situatie, is er iets wat ik nu kan doen?

@Grappa: De mondhygiëniste is degene die de foto's heeft genomen, niet in opdracht, of na vooronderzoek van de tandarts. Ze heeft me gevraagd wanneer de laatste keer was dat ik foto's heb laten maken en nadat ik antwoordde dat het ongeveer 2 jaar geleden was vertelde ze me dat het maken van foto's wel handig zou zijn.

@Miepert: Ik heb wel degelijk doorgevraagd en antwoord gekregen. Ik heb ook niet moeilijk zitten doen om het feit dat hij vertelde dat ik mocht terugkomen voor het vullen van 3 gaatjes. Like I said, hij is tandarts dus hij zal het weten. "En gaat dan zitten zeuren"? Je kan ook gewoon lekker iets anders doen met je vrije tijd.

Grappa

De mondhygieniste is niet bevoegd om foto te indiceren, dat is de tandarts omdat in de wet is vastgelegd dat dit een voorbehouden handeling is. Dit is klachtwaardig en meldenswaardig bij de inspectie voor de gezondheidszorg. Een foto mag alleen worden genomen na! Klinisch onderzoek en in opdracht van de tandarts.
Wat de rekening betreft is één en ander ook niet verlopen zoals het hoort. De tandarts heeft op grond van de wet informatieplicht en er moet voldaan worden aan het toestemmingsvereiste. Ik adviseer de nota (nog) niet te betalen en de tandarts per mail en brief van je bezwaren in kennis te stellen en de mogelijkheid van een gesprek te bieden. Als men daartoe niet bereid is dan rest alleen een klacht bij zijn klachtencommissie en eventueel de IGZ. Betwist wel altijd de nota schriftelijk om gedoe met incasso te voorkomen

vroem

het lastige in dit soort situaties is wel dat formeel juridisch het indienen van bezwaar tegen een nota niet automatisch inhoudt dat de betalingsverplichting vervalt/in de wacht gezet wordt zolang men er niet uit is met elkaar. Ik zou in ieder geval de posten van de nota, dus eerste consult , foto's etc vermeerderd met de ingeschatte 200 ,- voldoen, want daarover is geen discussie, lijkt mij.
Dan beperk je andere kosten.
En dan uitmaken of het restbedrag de discussie en stress waard is, want het zou zo maar kunnen zijn dat de tandarts voet bij stuk houdt en het een incassoprocedure wordt, die je dan wel tot de rechtbank uit moet zitten om daar je verhaal te halen.
Met een risico dat er negatief geoordeeld wordt (het is het ene woord tegen het andere).
Als je er een zaak van wilt maken zou ik in ieder geval nu al een kopie van je dossier opvragen.

Geurrod

Ongelezen bericht door Geurrod »

Ik heb dus bijna hetzelfde meegemaakt!!

Wegens kiespijn naar de tandarts gegaan. Er moest een vulling vervangen worden. Na 2 weken nog steeds last. Terug naar de tandarts, een wortelkanaalbehandeling en een afspraak met de mondhygiënist was nodig.

Slechts mijn bovenkaak werd gereinigd omdat daar de wortelkanaalbehandeling zou plaatsvinden. Binnen 5 - 10 minuten stond ik weer buiten.

Wortelkanaal: Tandarts gaf aan dat hij vooraf mijn bovenkaak moest reinigen om met de wortelkanaalbehandeling te beginnen. Dit nam slechts 2 - 3 min in beslag.

Na een maand, nog steeds een pijnlijke kies en een factuur binnen die mijn zorgverzekering niet wil betalen.

7 x gebitsreiniging van 5 minuten, €87,08
1 x preventieve voorlichting van 5 minuten €12,44

Tandarts geconfronteerd, het is nu mijn woord tegen het van hem. Kortom de gebitsreiniging van mijn bovenkaak kost mij dus €96,54.

Advies: vraag bij Tandartspraktijk opmaat Dhr. Bijl altijd direct een factuur / overzicht van je behandeling zodat er niet teveel gefactureerd wordt.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Geurrod schreef:Ik heb dus bijna hetzelfde meegemaakt!!
Behalve het feit dat jullie beide bij een tandarts zijn geweest mis ik de overeenkomst :roll:

vroem

Even los ervan wie gelijk heeft, discussie gaat mn dus over bestede tijd mbt werk mh als ik het goed begrijp, staat wat uw verzekeraar al dan niet los van de behandeling op zich. De tandarts heeft niets te maken met uw overeenkomst met uw verzekeraar. En als die zaken uitsluit van vergoeding om welke reden dan ook, de tandarts staat daarbuiten. Wel vreemd dat preventie wordt uitgesloten waar dat juist het speerpunt van de zorg zou moeten zijn om op termijn de zorgkosten te verlagen of op zijn minst stijging te beperken. Als dat eerder insteek was geweest was die wortelkanaalbehandeling wellicht ook niet nodig geweest..

Gesloten