LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Lieke11
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2014 10:46

Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door Lieke11 »

Hallo,
Mijn account op Bol.com is geblokkeerd omdat ik volgens hen teveel boeken terugstuur. Dit is op zich al heel vreemd omdat ze mij hiervan niet op de hoogte hebben gesteld en het een vreemde actie is.
Nu is het echter zo dat ik een kadobon heb twv 25 euro die ik nu niet meer kan gebruiken.
Ik heb een mailwisseling met Bol hierover maar ze blijven moeilijk doen en willen mijn Account niet meer deblokkeren.
Ik vind dit diefstal van mijn kadobon en ben van plan aangifte te doen.
Ik sta toch in mijn recht of vergis ik me?
Hoor graag wat jullie hiervan vinden.

kathy1978
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jan 2006 14:48

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door kathy1978 »

De vraag is wel een beetje. Hoe veel stuurt u retour? Misschien denken ze dat er misbruik in het spel is. Wel boeken bestellen, ze lezen en dan terugsturen? Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kunt u vertellen hoeveel u de laatste maanden besteld heb en wat retour is gegaan. Bestel zelf regelmatig kleding bij de wehkamp en dan gaat meestal de helft terug, maar ik bestel dezelfde soort kleding in meerdere maten zodat ik kan passen. Wehkamp weet ook wel dat ik niet 3 maten heb van hetzelfde kleding stuk. Ik heb daar nooit problemen mee. Bij bol stuur ik eigenlijk nooit wat terug. Het gaat dan meestal om boeken.

mh73

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door mh73 »

Het terugsturen van kleding is ook wel iets anders dan het terugsturen van boeken.
Kleding kan niet goed passen, of het model kan je tegenvallen.
Daar waar je ervan uit gaat, dat iemand alleen boeken besteld die hij leuk vindt.

alfatrion
Berichten: 22128
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Consumenten die online iets kopen hebben het recht on binnen zeven werkdagen na ontvangst de overeenkomst te ontbinden. Dit recht vervalt wanneer het wordt ingezet om een ander schade toe te brengen of de consument hierbij geen enkel belang heeft. Daar is niet snel sprake van, zo ook hier niet. Er is hier dus geen sprake van misbruik.

In deze zaak wil Bol.com geen handel meer drijven met TS. En daar heeft ze een zeker belang bij. Maar het gaat wat ver om het tegoed van TS in te pikken en is dan ook onrechtmatig. Van belang hiervoor zal zijn of Bol.com beschikt over het bankrekeningnummer van TS. Als dat niet het geval is dan roept TS te vroeg. Als dit aantoonbaar wel het geval is dan kan TS een incassobureau in de arm nemen (maximum vergoeding is 48,40 euro) of naar de rechter. De politie zal dit zien als een civiele zaak.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door gilas »

Lieke11 schreef:allo,
Mijn account op Bol.com is geblokkeerd omdat ik volgens hen teveel boeken terugstuur. Dit is op zich al heel vreemd omdat ze mij hiervan niet op de hoogte hebben gesteld en het een vreemde actie is.
Nu is het echter zo dat ik een kadobon heb twv 25 euro die ik nu niet meer kan gebruiken.
Ik heb een mailwisseling met Bol hierover maar ze blijven moeilijk doen en willen mijn Account niet meer deblokkeren.
Ik vind dit diefstal van mijn kadobon en ben van plan aangifte te doen.
Ik sta toch in mijn recht of vergis ik me?
Hoor graag wat jullie hiervan vinden.
Vreemd.
Mijn account is ook geblokkeerd geweest maar na een email en chat gesprek is deze gewoon weer opengesteld zonder enig probleem.
Ik vraag mij dan ook af op welke manier je ze benaderd hebt want als je meteen een grote mond op gaat zetten en gaat eisen dan kan ik me inderdaad voorstellen dat Bol meteen de hakken in het zand zet.

Lieke11
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2014 10:46

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door Lieke11 »

Ik heb eerst om uitleg gevraagd, en mijn account is eerder geblokkeerd geweest. Toen was het na een mail ook weer opengesteld. Vervolgens heb ik weer een bestelling geplaatst waarvan ik een boek weer terug heb gestuurd en een gehouden. Daarna nog een bestelling die ik dus niet meer kon bestellen omdat mijn account geblokkeerd was. Na een keer een boek retour dus. Bol zegt dat ze me gewaarschuwd hebben maar dat is niet het geval.
En die kadobon daar heb ik gewoon recht op, heel simpel.
Als Bol dit soort zaken niet wil moeten ze daar duidelijk over zijn in de algemene voorwaarden.
Ik vind dit onnozel gedrag om je klanten op de vingers te tikken en een kadobon inpikken kan natuurlijk helemaal niet!
Ik heb geen grote mond opgezet maar heb na een aantal mails wel met aangifte gedreigd, wat ik ook ga doen.
Ik ben niet iemand die boeken leest en dan weer terugstuurt, dat zou te zien zijn lijkt me..

mh73

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door mh73 »

Uit de algemene voorwaarden van Bol.com:

Artikel 12 – Beëindiging bol.com Particuliere verkoperschap

Bol.com is te allen tijde gerechtigd om, om zonder opgaaf van reden een Particuliere Verkoper geen Verkoopaccount te verlenen, aanvullende eisen te stellen voor het verlenen van een Verkoopaccount, een reeds aangemaakt Verkoopaccount te blokkeren of het Particulier Verkopersschap met onmiddellijke ingang te beëindigen. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn als bol.com vermoedt dat in strijd wordt gehandeld met één of meer van de toepasselijke voorwaarden, er sprake is van fraude, het gebruik van het Verkoopaccount de goede werking van de Omgeving van bol.com verstoort of naar oordeel van bol.com schadelijk kan zijn voor de goede naam van bol.com of derden.

Als Bol.com het bedrag van het retour gestuurde boek netjes terugbetaald, dan denk ik dat Bol.com in zijn recht staat. En dat jij dan nog een kadobon over hebt, dat is dan jouw probleem. Denk dat aangifte doen dan een beetje moeilijk wordt.
Als je account al een keer eerder geblokkeerd is geweest, dan zal er toch wel het een en ander aan vooraf gegaan zijn denk ik.

Lieke11
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2014 10:46

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door Lieke11 »

Het gaat hier niet om een verkoopaccount..
En nee er is weinig aan vooraf gegaan, alleen dat ik teveel boeken terug heb gestuurd waarvan ik dacht dat het geen probleem zou zijn.
Als Bol dit vervelend vindt is het wel zo netjes om dat vooraf dan even te melden ipv zonder iets te melden mijn koopaccount te blokkeren.
Ik blijf er bij dat dit geen normale gang van zaken is, tenslote mag je alles altijd retour sturen en staat nergens vermeld dat je niet teveel retour mag sturen!

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door gilas »

Er is dus meer aan de hand als dit de tweede keer is dat je account wordt geblokkeerd want Bol mag dan rare kuren hebben af en toe maar ze blokkeren een account niet zomaar en zeker niet voor de tweede keer.
En afgifte doen? Waarvan? Diefstal? Dat is het niet. Oplichting? Dat is het ook niet.
Ze zullen bij de politie je aangifte wel opnemen,misschien maar ik betwijfel heel sterk dat ze er ook iets meegaan doen.
Als je dan toch iets wil doen,zou ik eerst eens een klacht in dienen bij Thuiswinkel.org en kijken of je daar je recht kan halen.
Al betwijfel ik dat je sterk staat,aangezien dit de tweede keer is dat je een blokkade op je account hebt.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door newmikey »

Een blokkade is één ding maar als Bol.com je niet meer als klant willen zullen ze toch met een oplossing voor de kadobon moeten komen, lijkt me. Of uitbetalen, of ter beschikkingstellen als kadoboncode die je weer aan iemand anders kan weggeven.

In de redenen voor de blokkade hoeven we hier niet verder te duiken - het gaat je over de bon en daar heb je gelijk in: die is en blijft gewoon van jou.

alfatrion
Berichten: 22128
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door alfatrion »

mh73 schreef:Als Bol.com het bedrag van het retour gestuurde boek netjes terugbetaald, dan denk ik dat Bol.com in zijn recht staat. En dat jij dan nog een kadobon over hebt, dat is dan jouw probleem.
Voor deze waardebon is 25 euro betaald. Ik heb de indruk dat deze bon gebonden is aan het account.
gilas schreef:En afgifte doen? Waarvan?
Verduistering.

mh73

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door mh73 »

Lieke11 schreef:Het gaat hier niet om een verkoopaccount..
Je hebt helemaal gelijk. Foutje. :wink:

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door gilas »

alfatrion schreef:Voor deze waardebon is 25 euro betaald. Ik heb de indruk dat deze bon gebonden is aan het account.
De kadobonnen van Bol zijn niet account gebonden.
Dus als Ts iemand kent met een account of er is iemand die een account wil aanmaken kan TS gewoon via die weg de bon inwisselen.
Die bonnen worden regelmatig weggeven als extraatje bij een verzekering of ed.

Lieke11
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2014 10:46

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door Lieke11 »

De bon is op mijn account geactiveerd en als je dan boeken terugstuurt blijft de bon staan voor je volgende bestelling. Ik,kan wel vragen of ze de code er af halen misschien.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door gilas »

Lieke11 schreef:De bon is op mijn account geactiveerd en als je dan boeken terugstuurt blijft de bon staan voor je volgende bestelling. Ik,kan wel vragen of ze de code er af halen misschien.
Dus je heb je bon gebruikt als betaling.
Dat horen ze je gewoon terug te geven omdat je nu geen gebruik kan maken van je account.
Ik zou zeker nog 1 keer een email sturen en daarin zetten dat je geen gebruik kan maken van de bon omdat je account is geblokkeerd en dat je de bon terugwil of dat je wil dat je account wordt gedeblokkeerd zodat je gebruik kan maken van de bon.
Mochten ze daar niet op reageren zou ik zo en zo een klacht indienen bij Bol.com en even contact opnemen met Thuiswinkel.org,daar is Bol lid van.
Kijk wel goed of je saldo van je bon daadwerkelijk ook weer is aangevuld nadat je je boeken retour hebt gestuurd.

Lieke11
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2014 10:46

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door Lieke11 »

Nou, ik kan nog een keer bestellen blijkbaar, moet wel van te voren betalen maar dat kan met mijn bon:)
Ik bestel never nooit meer iets bij Bol.com, ik blijf dit een rare zaak vinden ook al is het vervelend dat mensen vaak iets terug sturen, zo behandel je jarenlange klandizie niet.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door newmikey »

Lieke11 schreef:Nou, ik kan nog een keer bestellen blijkbaar, moet wel van te voren betalen maar dat kan met mijn bon:)
Ik bestel never nooit meer iets bij Bol.com, ik blijf dit een rare zaak vinden ook al is het vervelend dat mensen vaak iets terug sturen, zo behandel je jarenlange klandizie niet.
Blij te horen dat het is opgelost. Misschien een beetje off-topic maar ik denk dat we ons met z'n allen moeten realiseren dat de grote webshops klanten als anonieme nummers behandelen. De "vaste klanten bejegening" die we van vroeger nog kennen bij de boekwinkel of welke andere winkel dan ook is simpelweg verdwenen. Je bent klant voor één dag en hoe vervelend ook, er rest ons als consumenten niets anders dan in alle evenredigheid te reageren: de winkel is leverancier voor één enkele levering (of dag) en moet zich iedere keer weer opnieuw bewijzen. Doet de webwinkel het niet goed, dan is onze enige mogelijkheid om daarop te reageren er simpelweg niet, nooit, meer iets te bestellen. Als we dat allemaal consistent zouden doorvoeren dan zou het klantbindingsconcept vanzelf weer belangrijker worden.

Uiteindelijk krijgen we exact waar we bereid zijn voor te betalen: een gratis lunch bestaat nog steeds niet. Een lagere prijs vertaalt zich in minder dienstverlening en een (geautomatiseerde) onpersoonlijke aanpak door slecht-opgeleide mensen die géén ervaring in het betreffende vak hebben.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Blijf het een vreemd verhaal vinden.
Hoezo 'teveel boeken terugsturen' - is daar een maximum aan?

En, waarom bestel je boeken om ze vervolgens retour te zenden?
Lijkt me ook enigzins vreemde manier van doen - maar dat zal aan mij liggen.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door gilas »

Lieke11 schreef:Nou, ik kan nog een keer bestellen blijkbaar, moet wel van te voren betalen maar dat kan met mijn bon:)
Ik bestel never nooit meer iets bij Bol.com, ik blijf dit een rare zaak vinden ook al is het vervelend dat mensen vaak iets terug sturen, zo behandel je jarenlange klandizie niet.
Goed dat het opgelost is.

Ik krijg het idee dat Bol.com sneller accounts blokkeren om wat voor reden dan ook.
Misschien omdat teveel mensen bestellen en weer retour sturen waardoor ze geen winst maken maar het blijft een vreemde zaak.

alfatrion
Berichten: 22128
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lieke11 schreef:Nou, ik kan nog een keer bestellen blijkbaar, moet wel van te voren betalen maar dat kan met mijn bon:)
Dit is in strijd met dwingend recht.

Gesloten