LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiepremie op zonnenpanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Timmerman

Energiepremie op zonnenpanelen

Ongelezen bericht door Timmerman »

Wij hebben 18 november 2003 een aanvraag gedaan bij Eneco te Rotterdam, voor Energiepremie op onze zonnenpanelen, daarop kwam op 15 januari 2004 een bevestiging dat het bedrag binnen de wettelijk gestelde termijn van 6 weken dit bedrag zou overgemaakt worden. Termijn was 25 februari 2004 verlopen, niets ontvangen. Na het 0900 nummer gebeld te hebben en na 6 minuten wachttijd, werd mij doodleuk medegedeeld "de pot bij VROM is leeg en wij weten niet wanneer de regering weer geld beschikbaar steld" Dus bij deze iedereen is gewaarschuwd....... Ik praat al over een bedrag van 2768 euro, bij een plaatsing van 4 panelen, die met veel reclame werd aangeprezen met een subsidie .

Van Maurik

Re: Energiepremie op zonnenpanelen

Ongelezen bericht door Van Maurik »

Hr Timmerman,wat ik niet uit uw bericht kan lezen of u een toezegging van eneco (schriftelijk) dat de subsidie aan u zou werden uitbetaald.
De meest onneembare voorwaarde moet aan voldaan worden om tot teruggave van uw vooruit betaalde geld terug te ontvangen.
Wat ik de laatste paar dagen bemerk is,dat er honderde zoniet duizenden klanten van ENECO (VROM) kunnen fluiten naar hun centen.
Dit mag beslist niet gebeuren , de fouten van het VROM en ENECO over deze aktie voor een beter mileu kan toch niet op deze manier aflopen.
Er zijn gezinnen die er een lening voor hebben afgesloten,en nu in de problemen komen.
Wilt u op de andere onderwerp zonnepaneel ook uw reactie zetten.
Er moet toch een manier zijn om collectief hier wat tegen tedoen.
Ik wens een ieder succes (en ook mezelf) om de subsidie te laten uitbetalen.

J.A. van Putten

Ongelezen bericht door J.A. van Putten »

Mijn verhaal is gelijk aan dat van dhr/mrv Timmerman. Wij hebben op 23 januari 2004 van Eneco schriftelijk bericht ontvangen dat wij de 2750 Euro energiepremie en eneco-toeslag binnen de wettelijke termijn van 6 weken op onze rekening zouden ontvangen. Na deze periode hebben wij echter geen geld en geen bericht van Eneco ontvangen. Telefonisch contact verliep zeer moeizaam maar uiteindelijk kreeg ik hetzelfde verhaal te horen als dhr/mvr Timmerman. Ik heb vervolgens een brief gestuurd met het verzoek het verschuldigde bedrag binnen 1 week aan mij over te maken en dat ik juridische stappen zal ondernemen indien dit niet gebeurd, waarbij ik tevens heb aangegeven indien nodig de media in te schakelen. Dit is namelijk niet mijn eerste probleem met Eneco. De eindafrekening van vorig jaar verliep ook niet vlekkeloos. Maar de aanhouder wint.
RADAR help !!! Het gaat om veel gedupeerden en om veel geld.

Bertaw

Ongelezen bericht door Bertaw »

Al veel eerder (nov./dec. 2002) heb ik contact opgenomen met Eneco voor de aanschaf van zonnepanelen. Het contact met deze club verliep zo onstellend slecht dat ik het uiteindelijk niet heb aangedurfd om via Eneco zonnepanelen te bestellen. Ervan overtuigd dat het tussen bestellen van de panelen en het verkijgen van de subsidie fout zou gaan.

Om de communicatie met Eneco te verbeteren een paar maal met geweld contact gezocht met John de Wolf, de man die verantwoordelijk was/is voor de klantreacties. In dat individuele geval kreeg ik uiteindelijk een correct antwoord. Toch had ik de overtuiging, dat het binnen Eneco een rotzooitje was.

Om die reden de grote baas van Eneco benaderd met de mededeling dat het verstandig zou zijn, indien hij zich wat meer bezig zou houden met de interne organisatie van zijn bedrijf en wat minder met de corporate communications. Door deze man langdurig en nadrukkelijk onder druk te zetten kwam er uiteindelijk een reactie via zijn secretaresse. Hij liet weten dat hij op beledigingen niet wenste te reageren. Onvoorstelbare arrogantie tot in de top van het bedrijf.

Kortom: Eneco, net zo slecht als al die andere energie jongens!

Minister Brinkhorts heeft volledig gelijk met zijn stelling dat de energiebedrijven nog niet gereed zijn voor privatisering. Maar wie gaat deze energiebedrjven nu de oren wassen, de mantel uitvegen, de wacht aanzeggen, op hun nummer zetten etc. etc. Vervolgens het te dik betaalde management eruit gooien en capabele managers aantrekken. Daarna zal het zeker nog minstens 2 jaar duren alvorens er sprake kan zijn van een goed functionerend bedrijf.

Minister Brinkhorst, de tijd is voorbij voor mooie praatjes. Het wordt tijd dat je iets gaat doen, voordat het Nederlandse volk wordt overgeleverd aan dit soort (bijna) malafide bedrijven! Hebben we nog niet genoeg geleerd van de privatisering bij de NS ?

A.Timmerman

Ongelezen bericht door A.Timmerman »

Heer Van Maurik,
Als reactie op uw schrijven ken ik u mededelen dat alles wat ik geschreven heb, schriftelijk bevestigd is door Eneco, dus nogmaals: 18 November 2003 aangetekend aangemeld -- 15 Januari een brief van Eneco, met bevestiging van ontvangst en de mededeling dat binnen de gestelde termijn van 6 weken het bedrag zou uitgekeerd worden.
Daarna kan u verder lezen in bovengenoemd schrijven wat er gebeurd is.
Maar ik had ook een reactie naar VARA-KASSA gestuurd en die hebben wel kontakt met Eneco op genomen en die gaven mij week 11 bericht dat binnen 2 weken uitbetaald zou worden, Eneco ging het bedrag voorschieten.... :D . Hierna kreeg ik op 11 maart 2004 een E-mail van Eneco, waarin bericht werd, dat zij wachte op geld van VROM, dit bericht heb ik 12 maart 2004 doorgestuurd naar Kassa en dezelfde namiddag weer een antwoord van hen, dat er toch binnen de 2 weken het bedrag zou worden over gemaakt. Wat daarvan de uitkomst is wachten we nog even af, wordt vervolgt :roll: :evil:

mako97

Ongelezen bericht door mako97 »

Ook ik heb zoals vele andere mensen mijn energiepremie nog niet ontvangen. Na mijn eerste telefoongesprek werd mij meegedeeld dat het geld binnen 1 week op mijn rekening zou staan. toen ik echter na deze week weer contact zocht met eneco werd deze toezegging glashard ontkent, en kreeg te horen dat het nog wel anderhalve maand kon duren voor mijn aanvraag uberhaupt gecontroleerd zou gaan worden, en dat het geld pas 8 weken na deze goedkeuring wordt uitgekeerd.
Dit betekend dat ik mijn geld pas, in het meest gunstige geval,in juni kan verwachten, terwijl in een eerdere brief van 15 december van eneco werd gesteld dat het geld binnen twee maanden na ontvangst van het formulier energiepremie zou worden overgemaakt.
Deze brief is ondertekend door de heer john van der wolf, manager klantenservice

Het gaat bij ons om een bedrag van ruim 3600 euro!!!
Kan iemand ons helpen, of mischien onze klachten bundelen.

A.Timmerman

Ongelezen bericht door A.Timmerman »

Wij kunnen op deze site mededelen, dat met medewerking van VARA-KASSA Eneco ons vandaag het subsidiebedrag gestort heeft, waar wij recht op hadden.
Hoever Kassa dat heeft bewerktstelligd weet ik niet, maar ben hun dankbaar.

Dus bij deze, sluit ik mijn bericht hiermede af

A. Timmerman

GB

Ongelezen bericht door GB »

:( Ook wij hebben nog maar even voor de sluitingsdatum van 15 oktober 2003 zonnepanelen aangeschaft. De aanvraag voor subsidie ligt al 3 maanden bij Eneco echter tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging ontvangen. Telefonisch bevestigd Eneco dat de aanvraag binnen is echter ook hiervan nog schriftelijk niets ontvangen. Wij hebben 20 zonnepanelen gekocht met een subsidiebedrag van bijna 20000 euro jawel. Na al deze verhalen gehoord te hebben worden wij toch wel een beetje nerveus of een en ander nog goed komt.

GB

Ongelezen bericht door GB »

:( Ook wij hebben nog maar even voor de sluitingsdatum van 15 oktober 2003 zonnepanelen aangeschaft. De aanvraag voor subsidie ligt al 3 maanden bij Eneco echter tot op heden heb ik nog geen ontvangstbevestiging ontvangen. Telefonisch bevestigd Eneco dat de aanvraag binnen is echter ook hiervan nog schriftelijk niets ontvangen. Wij hebben 20 zonnepanelen gekocht met een subsidiebedrag van bijna 20000 euro jawel. Na al deze verhalen gehoord te hebben worden wij toch wel een beetje nerveus of een en ander nog goed komt.

ZPV

Ongelezen bericht door ZPV »

Op de website van de Zonnestroom Producentenvereniging (www.zonnestroomproduceneten.nl) besteden we ruim aandacht aan het onderwerp 'terugbetalen van subsidies'. Deze zaak ligt zo dat de minister VROM zijn budget voor subsidies 2003 met ongeveer 100 miljoen euro heeft overschreden. De minister zit dus in een spagaat. Hij krijgt niks van de minister van Financien. Toch moet hij wettelijk aan Eneco c.s. subsidiegeld betalen. De energiemaatschappijen sluizen dit geld door naar de zonnepanelenbezitters-subsidieaanvragers. Omdat Eneco en Nuon op de minister moeten wachten, moeten de klanten op hun beurt op Eneco en Nuon wachten. Het heeft dus niet zo veel zin om boos te worden op Eneco of Nuon, maar wel en des te meer op politiek Den Haag. Daar ligt de pijn. Overigens heeft staatssecretaris Geel (VROM) aangekondigd dat hij hoe dan ook zal uitbetalen - alleen niet gezegd wanneer (!) Het geduld van menig zonnestroompaneelbezitter zal dus op de proef worden gesteld. Het wordt dus tijd om druk uit te oefenen vanuit de consumenten. Kijk, daarvoor hebben we de ZPV opgericht!
[email protected]
www.zonnestroomproducenten.nl

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ach, het kan nog erger. Wij (meerdere families in 1 straat) hebben in 2 jaar geleden in 2002 panelen gekocht bij Beldezon. Tot nu toe weigert Eneco en vervolgens de belastingdienst een deel van de subsidie uit te keren. Het gaat om 525 euro per gezin.

Dit speelde ook in Rotterdam. Maar daar heeft voelde de gemeente zich verantwoordelijk omdat zij deze actie gepromoot hadden. In Den Haag zegt de wethouder alleen maar vage dingen. Die komen er op neer dat de gemeente geen partij is in deze. Terwijl zij wel hebben zitten pushen om die krengen aan te schaffen! Begrijp me goed, die panelen doen het prima. Maar 525 euro is voor ons toch een hoop geld. Via www.zonnestroomproducenten.nl zijn we er achter gekomen dat er nog veel meer mensen gedupeerd zijn. Maar Beldezon en de gemeente Den Haag willen niet laten weten hoeveel en ook geen adressen vrijgeven. Zijn zeker bang dat we met zijn allen een vuist kunnen maken.

Rinie

Ongelezen bericht door Rinie »

Hallo allemaal,

Ook wij hebben subsidie aangevraagd voor een zonneboiler geplaatst in onze nieuwbouwwoning. Echter zonder resultaat. Wij zijn eerst afgewezen door Essent met de reden dat wij het huis gekocht zouden hebben in 2002. Tijdens een telefoongesprek met een medewerker van Essent in Groningen zei hij dat wij degene die ons een afwijzing had gezonden( was een medewerker van Essent in Den Bosch), een brief moesten sturen met een verzoek tot heroverweging. Deze medewerker zei me telefonisch dat we er recht op hadden ( had hij blijkbaar niet eerder kunnen bedenken :( ) en dat we maar bezwaar moesten maken bij VROM. VROM wees ons af omdat wij volgens hen tijdens het plaatsen van de boiler nog geen eigenaar waren. Ook daar hebben we weeer bezwaar tegen gemaakt. Het antwoord daarop hebben we nog niet, maar we mogen wel naar Den Haag om ons bezwaar mondeling toe te lichten. Een langslepende kwestie dus. Het ergste is nog dat sommige buren die eerder dan wij de sleutel van het huis ontvingen wel de subsidie hebben ontvangen omdat hun aanvraag bij Essent in Groningen is behandeld in plaats van bij Essent in Den Bosch. ( dit kwam omdat Groningen teveel aanvragen had, zij hebben toen een gedeelte overgedaan naar Den Bosch.........pech voor ons blijkt dus nu)

Hopelijk denkt de staatssecretaris ook aan ons :D

Groeten
Rinie

jbprins

Ongelezen bericht door jbprins »

Uit de informatie telefonisch verkregen van Eneco (Energie team te Rotterdam) bleek dat zij in de eerste week van maart 2004 pas de verzoeken tot circa 18 december 2003 hadden verwerkt. De werk achterstand was volgens hen te wijten aan het grote volume in subsidieverzoeken. Nee, te weinig inzet van personeel zeg ik dan. Maar dan zijn we er nog niet.

Dood leuk werd verteld dat ik zelfs na een eventuele toezegging van het subsidiebedrag (circa 13 duizend euro) "..nog wel even zou moeten wachten, want VROM doet moeilijk..". Dat is maar de vraag.

Het is bekent dat de uitvoering van de energiepremie gedaan wordt door de Belastingdienst, om precies te zijn op kantoor Emmen. De energiebedrijven fungeren als voorportaal. Zo subsidieert het rijk met €3,50 per Wp, en doet Enenco er nog eens €1, 50 per Wp bij. Nuon bijvoorbeeld maar €0,60 per Wp.

Wij als consumenten zitten in een machtspelletje tussen de energiebedrijven enerzijds en VROM anderzijds. Er staat veel op het spel met de liberalisering van de energiemarkt.

Welke "class act" advocaat start de procedure om de beloofde subsidiebedragen per direct te eisen voor diegenen die conform de eisen een contract voor de 15 oktober 2003 hebben ondertekend en vervolgens binnen de termijn van 13 weken het verzoek hebben ingediend, conform de gestelde vormvereisten? Ik, en vele met mij denk , zullen zich graag aansluiten.

777bas777

Ongelezen bericht door 777bas777 »

Er is helemaal geen top-advocaat nodig in het geval van Eneco.
Bij bestelling in de laatste week dat het mogelijk was, is duidelijk gezegd dat het allemaal in orde zou komen.
In alle daarop volgende brieven werd er steeds maar weer op gehamerd dat het in orde zou komen en dat wij als klant ons nergens zorgen over hoefde te maken.

Er staat ook nergens dat Eneco eerst de Energiepremies van VROM moest ontvangen voordat het tot uitbetaling zou overgaan. Er staat dat Eneco de Energie premie binnen 2 maanden zou uitbetalen indien het premie formulier tijdig toegestuurd zou worden. Dat Eneco nog haar geld niet ontvangen heeft van VROM, dat is niet _mijn_ probleem.
Ik heb een koopcontract met Eneco afgesloten en er staan duidelijke beloften in de brieven en folders. Zeker in combinatie met het duwerige gedrag van Eneco sta je denk ik als consument heel sterk als het op een rechtszaak aankomt.

Ik zal Eneco ook wel eens gaan benaderen want Eneco is inmiddels als 2 weken te laat met haar belofte.

M.E. Riem

Ongelezen bericht door M.E. Riem »

Hier dan nog een gedupeerde.Ook ik heb binnen de voorgeschreven tijd de zonnepanelen (8) aangeschaft en laten plaatsen. Intussen is er ook controle geweest van Vrom. Nu een brief ontvangen, dat Eneco deenergiepremie van 1320 euro binnen 6 weken overmaakt maar de 3080 euro subsidie heeft vertraging doordat de subsidipot bij het Ministerie van VROM leeg is.
En nu dan?????? :cry:

Hanemaaijer

Ongelezen bericht door Hanemaaijer »

:twisted:
Ook ik heb via Eneco zonnepanelen aangevraagt en gekregen.Heb ook Radar ingeschakeld over het uitblijven van de premie. Kreeg van Radar bericht, (e-mail) dat Eneco mij binnen 2 weken zouden uitbetalen, en 1 dag na bericht van Radar,een brief van Eneco, dat zij binnen de wettelijke termijn van 6 weken mij zouden betalen, Brief Eneco gedateerd van 3 maart 2004. Hoop dat ik het geld dan krijg, maar vreest het ergste.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Jep, erg lullig allemaal!

maar waarom kopen opeens zoveel mensen die panelen terwijl ze er daarvoor niet of nauwlijks over nagedacht hebben?? het is scheinheilig dat wanneer de subsidie opgeheven word, heel veel mensen het opeens kopen!

En dat is nou jammer doe het dan gewoon niet! :evil:

Maar verder wens ik iedereen toch veel suc6 verder met de subsidies :wink:

Jan Huls

Ongelezen bericht door Jan Huls »

Wij hebben in augustus 2003 zonnepanelen besteld die werden in december 2003 geleverd. Hiervoor direct subsidie aangevraagd bij Eneco. In februari gebeld hoe de stand van zaken was en ik kreeg toen te horen dat er toestemming was van VROM om uit te betalen en dat ik dus binnen 3 tot 4 weken mijn geld zou beuren. Vandaag maar weer eens gebeld en toen werd ik afgekat door medewerkster van Eneco dat ik maar bij VROM moest gaan klagen.
Ik denk dat ik nu maar mailtjes ga sturen naar kamerleden want als VROM niet betaalt dan krijg ik dus niets. Ik praat over 5800 euro
Dit is in feite te gek van woorden. Ook de consumentenbond kon mij niet verder helpen.

Georges Billault

Ongelezen bericht door Georges Billault »

:D Oktober 2003 heb ik 10 zonnepanelen besteld bij Solar NRG te 'sGravezande. De levering verliep vlekkeloos en de benodigede aanvraagformulieren voor het aanvragen van de diverse subsidies werden door Solar NRG meegestuurd.
Kosten voor het EPA advies alsmede de rijkssusidie werden via energieleverancier Delta binnen twee weken vergoed. De extra subsidie betereffende de actie "zon in Zeeland" die Delta zelf betaalde (€ 1,00 per Wp) werd in eerste niet uitgekeerd omdat ondertussen de subsidiepot leeg was. Na enige telefoontjes naar Delta en dankzij de tussenkomst van Solar NRG is het uiteindelijk gelukt binnen een korte termijn alles uitbetaald te krijgen.
Uitstekende service van Solar NRG en een zeer klantvriendelijke benadering door Delta.

Jochem

Ongelezen bericht door Jochem »

ik ben inmiddels ook een van de gedupeerde.

zelf bij bellen of schrijven naar eneco word ik afgepoeierd met het gezegde; uw aanvraag ligt nog onderop de stapel.
Deze heb ik inmiddels 14 weken geleden opgestuurd. De Eneco houdt zich in ieder geval al niet aan de wettelijk gestelde eis van 4 tot 6 weken.
Wat een waardeloze groep mensen daar bij eneco!!!

Gesloten