LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IKEA: Lattenbodem stuk maar uit assortiment

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Anyty

IKEA: Lattenbodem stuk maar uit assortiment

Ongelezen bericht door Anyty »

Hallo allemaal,

Hierbij een vraag, in de hoop dat iemand mij kan vertellen wat onze rechten zijn.

Wij hebben in april vorig jaar een compleet bed gekocht bij IKEA; oa met twee elektrisch verstelbare lattenbodems: De Sultan Alsvag. We hebben hiervoor gekozen omdat deze lattenbodems al een ombouw hebben; een soort boxspring idee, maar dan elektrisch verstelbaar.
We waren nogal aan het twijfelen over de kwaliteit, maar de 5 jaar garantie heeft ons over de streep getrokken.

Tot nu toe zeer tevreden, prima bedden en matrassen. Zonder pijn opstaan is een verademing.

Echter, nu inmiddels twee maanden geleden heeft het motortje van 1 van de lattenbodems het begeven.
Dus binnen een jaar, en ruim binnen de garantie periode. We hebben het defect gemeld, en het heeft behoorlijk lang geduurd (10-12 weken) voordat we antwoord kregen.

En nu hebben we antwoord: Het defect is opgetreden binnen de garantie periode, dus hebben we recht op volledige teruggave van het aankoop bedrag van de twee lattenbodems: 680 euro. Maar: het product is inmiddels uit het assortiment. Ze vragen ons dus nu naar IKEA te komen om een passend alternatief uit te zoeken. Echter: de meerprijs is voor onze rekening.

En hier zit het pijnpunt: we hebben toch garantie? Waarom moeten wij nu bijbetalen voor een product wat niet onze keuze is?
Voor deze 680 euro hebben wij geen vergelijkbaar bed. We hebben daarvoor twee losse lattenbodems (de Sultan Langhus, twv. 249 euro per stuk, voor twee dus 500 euro.) En dan moeten wij daar een ombouw bij kopen (niet onze smaak, niet onze keuze) waarvan de goedkoopste 449 euro kost. Dat betekent dat wij om te kunnen slapen er bijna 200 euro minimaal extra aan kwijt zijn.

Ik vind dit een hele vreemde gang van zaken. Ik ben al niet blij dat ik nu een ander bed moet uitkiezen, maar ik moet er nog voor betalen ook.

Helaas krijgen wij niet het hele bedrag terug, want de matrassen en pootjes zijn nog goed.

Wie kan ons vertellen wat onze rechten zijn? Hebben wij geen keuze dan of op een defect bed te slapen, of minimaal 200 euro uitgeven voor een product wat niet onze voorkeur heeft?

Hartelijk dank voor de reacties!

sjoegel

Re: IKEA: Lattenbodem stuk maar uit assortiment

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik denk dat je voor bedden van deze prijs niet al te veel service kunt verwachten maar ik vind het aanbod van ikea niet eens zo slecht.

Anyty

Het liefst hadden wij ook een bed van Swiss Sence of Auping gehad, maar ja, niemand kan in de portemonnee van een ander kijken. In ons geval is het relatief veel geld; service zou hier los van moeten staan en in alle gevallen goed.

In dit geval wil ik gewoon graag weten wat onze rechten zijn. Onder de garantievoorwaarden staat dat we recht hebben op reparatie of vervanging van het product. Als het niet leverbaar is, dan een vergelijkbaar product. Bij een vergelijkend product denk ik in dit geval dan toch aan de lattenbodems + ombouw (zoals de Sultan Alsvag).Ik vind het vreemd dat de meerprijs van dit product voor onze rekening komt.

Al behoudt IKEA het recht van assortimentwijziging; bij 5 jaar garantie, dan ga je er toch als consument vanuit dat je 5 jaar gebruik kan maken van het product of vergelijkbaar product.

Als iemand ons had verteld dat dit risico erin zat, dan hadden wij misschien toch een andere keuze gemaakt. Wij voelen ons behoorlijk in de hoek gedrukt.

Optie 1: geen gebruikmaken van IKEA's aanbieding en slapen op een defect bed
Optie 2: gebruikmaken van het geld terug principe en slapen met onze matrassen op de grond
Optie 3: gebruikmaken van het aanbod en een bed kopen die niet onze smaak is en hiervoor nog een behoorlijke meerprijs betalen.

Geen van bovenstaande opties vind ik eigenlijk acceptabel.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Je vergeet optie 4:
Koop ergens anders, want Ikea komt hun verplichtingen na, om het hele bedrag te vergoeden.

Wat denk je nu zelf, al sereen product niet meer beschikbaar is.
Als deze uit de collectie is, hebben jullie ook deze als aanbieding gekocht.

Anyty

Nou nee, we hebben de volle prijs betaald.
Geen aanbieding en geen aankondiging "gaat uit assortiment".

Het bedrag wat wij terugkrijgen gaat enkel over de lattenbodems, niet over de matrassen (die wij bij deze bodems hebben aangeschaft) pootjes, en andere assecoires.

Als je mij kunt vertellen waar ik voor 680 euro een compleet bed kan krijgen inclusief elektrisch verstelbare lattenbodem, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

eleven

Anyty schreef:Nou nee, we hebben de volle prijs betaald.
Geen aanbieding en geen aankondiging "gaat uit assortiment".

Het bedrag wat wij terugkrijgen gaat enkel over de lattenbodems, niet over de matrassen (die wij bij deze bodems hebben aangeschaft) pootjes, en andere assecoires.

Als je mij kunt vertellen waar ik voor 680 euro een compleet bed kan krijgen inclusief elektrisch verstelbare lattenbodem, dan houd ik mij van harte aanbevolen.
Zoals ik lees, is alleen een motor van een lattenbodem stuk.
Waarom wil je dan een heel nieuw bed?
Geen alternatief bij een andere aanbieder?

Anyty

Wij willen geen nieuw bed, wij willen een oplossing.

De moter is volgens IKEA onherstelbaar. Ons bed is dus nu defect.
Hetgeen wat wij vergoed krijgen is enkel de lattenbodem "ALSVAG"; dit is een lattenbodem met een soort van ombouw hieromheen. Er is hiervoor geen vervangend artikel te krijgen; ook niet bij andere winkels.

Ontbinding koopovereenkomst is de volgende stap; echter IKEA gaat niet akkoord want "er mankeert niets aan de matrassen" terwijl dit wel 1 aankoop is geweest.

eleven

Anyty schreef:Wij willen geen nieuw bed, wij willen een oplossing.

De moter is volgens IKEA onherstelbaar. Ons bed is dus nu defect.
Hetgeen wat wij vergoed krijgen is enkel de lattenbodem "ALSVAG"; dit is een lattenbodem met een soort van ombouw hieromheen. Er is hiervoor geen vervangend artikel te krijgen; ook niet bij andere winkels.

Ontbinding koopovereenkomst is de volgende stap; echter IKEA gaat niet akkoord want "er mankeert niets aan de matrassen" terwijl dit wel 1 aankoop is geweest.
Misschien begrijp ik het niet, maar de lattenbodem is toch onafhankelijk van het bed.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de eerste plaatst kunt u kiezen uit het beroep doen op de handelsgarantie of de wettelijke garantie. Als u kiest voor de handelsgarantie dan heeft u te maken met de voorwaarden die hierbij horen. Als u kiest voor de wettelijke garantie dan moet u aannemelijk maken dat het product ondeugdelijk was bij aflevering en vervolgens kunt u kiezen uit herstel of vervanging. Wanneer dit onmogelijk is dan kunt u kiezen uit prijsvermindering of ontbinding. Ontbinding heeft als gevolg dat u de bedden moet teruggeven en zij u het volledige bedrag moeten terugbetalen. Het kan zijn dat de rechter vindt dat u voor het gebruik van dit bed moet betalen, zeg 10% van de aanschafprijs.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

10% afschrijving is te weinig-laag. Zal altijd meer zijn. Kun je dat motortje zelf niet vervangen ? Kijk eens op MP of iemand zulk een motortje heeft.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Omdat? Als je met een elektrische fauteuil vijftien jaar moet kunnen doen, dan is tien procent misschien nog aan de hoge kant.

Anyty

@eleven
In ons geval is de lattenbodem ook het bed. Een soort boxspring idee, maar dan met een lattenbodem. De lattenbodem is in dit geval gemonteerd in een frame wat meteen de ombouw is.

@alfatrion
Ontbinding is onze laatste optie inderdaad. Aangezien we het bed minder dan een jaar in gebuik hebben gehad zal het op zich wel meevallen met de mindering. Maar ja; we gaan er altijd op achteruit.
Bovendien zal het een behoorlijk getouwtrek worden met IKEA zelf, en met zo'n gigant zal dat geen pretje worden.

Ik vind het vooral vreemd dat IKEA alsnog liep te pochen met de 5 jaar garantie terwijl men allang wist dat dit uit het assortiment zou gaan. Bij IKEA verwacht je als consument dat bijna alle artikelen standaard in het assortiment zitten, en zijn dit soort situaties niet te verwachten.

Anyty

@sjoegel
Op MP is meer vraag dan aanbod...

Dat zegt ook al genoeg.

eleven

[quote="Anyty"]@eleven
In ons geval is de lattenbodem ook het bed. Een soort boxspring idee, maar dan met een lattenbodem. De lattenbodem is in dit geval gemonteerd in een frame wat meteen de ombouw is.

Heb je een link of foto van dit bed?

Anyty

Het is de sultan ALSVAG;

Ik heb een youtube filmpje gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=8DOZ4yR8LTQ

En een pdfje van de manual:
http://www.ikea.com/ch/de/assembly_inst ... -3_pub.pdf

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die dingen gaan vaker stuk. Op MP een kapotte aangeboden en een vervanging gezocht:

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0

In feite is er niet alleen sprake van een defect maar een defect met gevolgschade. De bedombouw is waardeloos geworden omdat de bedbodem niet meer geleverd kan worden.

Ik zou het eens vragen bij www.consuwijzer.nl

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Er ontbreekt een optie 2a: De matrassen gebruiken in een ander bed. Hoef je niet op de grond te slapen.

Je kunt ook het bed houden zoals het is, met geld terug voor de kapotte motor. Met het bed is op zich niks mis, met de lattenbodem ook niet, alleen kun je niet meer zonder er enige moeite voor te doen je bed uitkomen of recht op gaan zitten.

Verder denk ik dat alle mogelijkheden zijn gegeven. Wat je in feite wil is ofwel hetzelfde bed, en dat gaat niet gebeuren, omdat ze de machines niet gaan opstarten om één bed voor jullie te maken; de andere optie is dat Ikea jullie zonder meerkosten een bed levert dat duurder, dus kennelijk kwalitatief beter is. En dat gaat ook niet gebeuren.

eleven

Anyty schreef:Het is de sultan ALSVAG;

Ik heb een youtube filmpje gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=8DOZ4yR8LTQ

En een pdfje van de manual:
http://www.ikea.com/ch/de/assembly_inst ... -3_pub.pdf

Is dit het bed?

http://zorghulpmiddelen.nu/index.php?ro ... uct_id=102

Anyty

@ eleven
Dat is inderdaad het bed, maar deze is absoluut niet meer te verkrijgen. Ik vermoed dan ook dat de website van zorgmiddelen verouderd is.

@ witte angora
Dat is een correcte opsomming; echter hebben we de matrassen expleciet bij dit bed gekocht. Voor een andere lattenbodem geldt een andere stevigheid; om een zelfde soort bed terug te kopen ergens anders zijn we flink veel geld meer kwijt.
Bovendien krijgen we geen geld terug voor de kapotte motor, om hier aanspraak op te maken wordt het defecte onderdeel weer eigendom van IKEA; we zijn dus verplicht om de lattenbodems te laten ophalen. Doorslapen op een defect bed kan dus alleen zonder geldelijke vergoeding.

@ Bob Schurkjens
Dank je wel voor de tip; ik ben inmiddels lid van de consumentenbond. Via hen heb ik begrepen dat wij niet verplicht zijn hier mee akkoord te gaan; en dat we kunnen kiezen voor ontbinding van de koopovereenkomst. Dit omdat het gehele bed een samengesteld product is en zodanig als 1 product kan worden gezien, inclusief matrassen. Echter, aangezien we nu het bed een jaar in gebruik hebben gaat er ongeveer 1/15 van de prijs af.

We hebben onze mogelijkheden overwogen en we zijn genoodzaakt te kiezen voor de goedkoopste optie: een nieuw bed die wij niet mooi vinden tegen een meerprijs.

We hebben nu een optie op een Hemnes bedombouw (die ik persoonlijk niet mooi vind, maar dit vind ik eigenlijk van alle bedframes bij de IKEA) en gevraagd om twee van de allerlaatste elektrische lattenbodems (los); deze gaan echter ook uit het assortiment. Het is dus nog maar afwachten of we überhaupt een vergelijkbaar product terug kunnen krijgen. Anders wordt het een boxspring; maar dan gaan we voor ontbinding, we hebben immers niet voor niets gekozen voor een elektrisch verstelbaar bed.

Dit is iig een goede les voor ons geweest; bij enige vorm van garantie op zo'n aanschaf wil ik ook een garantie dat deze geleverd kan worden. IKEA heeft nu dubbel aan ons verdiend... en wij zijn teleurgesteld.

eleven

Anyty schreef:@ eleven
Dat is inderdaad het bed, maar deze is absoluut niet meer te verkrijgen. Ik vermoed dan ook dat de website van zorgmiddelen verouderd is.
Geprobeerd het te bestellen of ga je gewoon er van uit, als Ikea het niet meer heeft, hebben andere het ook niet meer. :shock:

Gesloten