LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alcoholvrije wijn bevat toch alcohol

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
rubenp

Alcoholvrije wijn bevat toch alcohol

Ongelezen bericht door rubenp »

Zwangeren opgelet. Als je alcohol wilt mijden tijdens je zwangerschap, drink dan geen alcoholvrije wijn. Deze wijn is gedealcoholiseerd. De alcohol is eruit gehaald, maar volgens de wet mag er nog tot 0,5% alcohol in zitten. Op dit moment is niet bekend of alcohol in deze kleine hoeveelheid schadelijk is, maar misschien toch een reden om niet heel veel alcoholvrije wijn te drinken.

Reactie van Albert Heijn over de alcoholvrije wijn:
Onze alcoholvrije wijnen zijn eerst als gewone wijn geproduceerd en zijn daarna gedealcoholiseerd.
Tijdens het dealcoholiseren gaat bijna alle alcohol uit de wijn, echter houden we een maximaal alcohol % over van max 0.03%

Reactie PLUS supermarkt over hun alcoholvrije wijn:
In uw melding geeft u aan dat u graag wilt weten hoeveel procent alcohol de Light Live wijn bevat. Onderstaand treft u een overzicht aan van het alcoholpercentage in de Light Live wijnen.
Light Live sparkling white: 0 - 0,5 %
Light Live sparkling rosé: 0 - 0,5 %
Light Live rosé wine: max. 0,05 %
Light Live Cabernet Sauvignon: max. 0,05 %
Light Live Chardonnay: max. 0,05

witte angora

Re: Alcoholvrije wijn bevat toch alcohol

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, zonder gist kun je geen wijn maken, en zonder alcohol kan gist niet werken. Dus die alcohol moet er inderdaad uitgehaald worden, maar 100% garantie dat het er 100% uit is kan een bedrijf natuurlijk niet geven.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Gewoon van die wijn afblijven. Alcohol, zelfs in de minst geringste hoeveelheid, is zeer ongezond voor de foetus.

witte angora

En kersenbonbons kun je beter ook niet eten als je zwanger bent.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan moet je dus ook geen vruchtensap drinken. Daar kan namelijk ook tot 0,1% alcohol in zitten. Dat is dus van de zelfde orde van grootte als veel alcoholvrije wijn.

rubenp

Noem het dan niet alcoholvrij, maar alcoholarm. Weet iemand of er alcohol zit in alcoholvrij bier? Daar staat soms op dat er 0,0% alcohol in zit. Is dit gedealcoholiseerd?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

je kunt ook overdrijven met die angst voor alcohol.
er zijn zat andere dingen die theoretisch ook slecht zijn voor die ongeboren kinderen.
een dagje kerosinedampen snuiven op schiphol of zo.
of een dagje in de file op de snelweg.
je moet je niet gek laten maken door al die mogelijk ongezonde zaken.
iedere dag dronken zal ongetwijfeld niet goed zijn, maar een keertje een glaasje wijn zal het kind best wel lekker vinden.

witte angora

ruud_a schreef: iedere dag dronken zal ongetwijfeld niet goed zijn, maar een keertje een glaasje wijn zal het kind best wel lekker vinden.
Het zal in ieder geval een vrolijk kind worden.

kweenie

rubenp schreef:Noem het dan niet alcoholvrij, maar alcoholarm. Weet iemand of er alcohol zit in alcoholvrij bier? Daar staat soms op dat er 0,0% alcohol in zit. Is dit gedealcoholiseerd?
De regels zeggen dat alcoholvrij betekent dat er maximaal 0,5% alcohol in mag zitten. Juist omdat in heel veel gewone producten van nature ook sporen van alcohol zitten.

In veel alcoholvrij bier zit een half procent alcohol. Staat ook er lezen op de verpakking. Sommig alcoholvrij bier heeft 0% alcohol. Was jaren geleden nog ophef over, toen het leger in Saoedi Arabie zat, omdat daar het alcoholvrij bier ook echt zonder alcohol moest zijn.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

rubenp schreef:Noem het dan niet alcoholvrij, maar alcoholarm. Weet iemand of er alcohol zit in alcoholvrij bier? Daar staat soms op dat er 0,0% alcohol in zit. Is dit gedealcoholiseerd?
Helemaal alcoholvrij is er niet.
Als je een vervanger wilt drinken, dan raadpleeg dit:

http://www.alcoholdebaas.nl/u-en-alcoho ... inken.aspx

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het lijkt me een kleine moeite om "echt" alcoholvrije dranken te nuttigen als je bang bent voor de alcohol. Genoeg alternatieven, dus waarom het probleem opzoeken?

rubenp

Het gaat mij erom dat ik vind dat fabrikanten moeten vermelden op de etiketten dat er mogelijk toch restjes alcohol in zitten. Dat is nu niet het geval bij alcoholvrije wijn.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

rubenp schreef:Het gaat mij erom dat ik vind dat fabrikanten moeten vermelden op de etiketten dat er mogelijk toch restjes alcohol in zitten. Dat is nu niet het geval bij alcoholvrije wijn.
Zoals kweenie al aangaf zijn er veel meer produkten die restjes of kleine beetjes alcohol bevatten. Moeten die ( vruchtensap bijvoorbeeld ) dat dan ook allemaal op het etiket zetten?

ruud_a

je loopt natuurlijk wel het risico op een flinke bekeuring, als je een aantal acoholvrije wijntjes hebt gedronken.
maar de eu zal wel niet aansprakelijk te stellen zijn, voor zijn regelgeving.

rubenp

angel1978 schreef:
rubenp schreef:Het gaat mij erom dat ik vind dat fabrikanten moeten vermelden op de etiketten dat er mogelijk toch restjes alcohol in zitten. Dat is nu niet het geval bij alcoholvrije wijn.
Zoals kweenie al aangaf zijn er veel meer produkten die restjes of kleine beetjes alcohol bevatten. Moeten die ( vruchtensap bijvoorbeeld ) dat dan ook allemaal op het etiket zetten?
Op die producten staat niet dat ze alcoholvrij zijn. Alcoholvrij suggereert dat er echt 0,00 niks inzit. Ook al mag er volgens de wet 0,5% in zitten. Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze dat weten. Dus nogmaals mijn suggestie om fabrikanten te verplichten aan te geven dat er nog alcohol kan zitten in alcoholvrije wijn.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je mag toch verwachten dat ze in staat zijn om regelgeving en etiketten te lezen ( ook al zijn het kleine lettertjes )?

Op een produkt mag men verwachten dat op het etiket staat wat erin zit. Op vruchtendrank ( etiket ) staat niet dat er alcohol in (kan) zitten. Ook maar verplicht stellen dan?

witte angora

Dat is jouw mening, Rubenp, en dat mag. En tot op zekere hoogte begrijp ik het ook wel. Aan de andere kant, en dat is mijn mening, er zijn al zoveel wetten en regels, tot in de kleinste details, dat eigenlijk niemand meer precies weet waar die zich aan moet houden.

Ik pleit eigenlijk meer voor een flinke opschoning van de wetgeving; minimaal 2/3 er juist uit, en dingen die evengoed geregeld moeten worden, laten regelen door overkoepelende instanties die 'aanbevelingen' kunnen doen. Aanbevelingen die zeker wel opgevolgd moeten worden, met een beperkte sanctiemogelijkheid. Bijvoorbeeld een goedkeuringslogo dat al dan niet toegekend kan worden.

kweenie

rubenp schreef:Op die producten staat niet dat ze alcoholvrij zijn. Alcoholvrij suggereert dat er echt 0,00 niks inzit. Ook al mag er volgens de wet 0,5% in zitten. Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze dat weten. Dus nogmaals mijn suggestie om fabrikanten te verplichten aan te geven dat er nog alcohol kan zitten in alcoholvrije wijn.
In Europa hebben 'we' nu eenmaal afgesproken dat 'alcoholvrije' wijn tot 0.5% alcohol mag bevatten en bijvoorbeeld 'alcoholarme' drank tot 1,2%. En dat voor dranken met minder dan 1,2% alcohol het alcoholpercentage niet vermeld hoeft te worden.

De brouwers hebben overigens afgesproken dat in alcoholvrij bier minder dan 0,1% alcohol zit. Zo wordt bijvoorbeeld Stender tegenwoordig als alcoholarm bier in de markt gezet, niet als alcoholvrij bier, omdat er 0,5% alcohol in zit.

De grens van 0,5% heeft twee redenen. Enerzijds is het niet bij iedere productiemethode mogelijk om volkomen alcoholloze drank te maken die toch aan de overige eisen/wensen voor de specifieke drank voldoen. Zeker in het begin was het bijvoorbeeld niet mogelijk om een bier-achtige drank te maken waar minder dan 0,5% alcohol in zat.
Anderzijds is het sowieso bij iedere drank waar suikers in zitten onmogelijk om 100% alcoholloze drank te krijgen. Daarom is zelfs in islamitische landen nog toegestaan om tot 0,1% alcohol in producten te hebben.

ruud_a

witte angora schreef:Dat is jouw mening, Rubenp, en dat mag. En tot op zekere hoogte begrijp ik het ook wel. Aan de andere kant, en dat is mijn mening, er zijn al zoveel wetten en regels, tot in de kleinste details, dat eigenlijk niemand meer precies weet waar die zich aan moet houden.

Ik pleit eigenlijk meer voor een flinke opschoning van de wetgeving; minimaal 2/3 er juist uit, en dingen die evengoed geregeld moeten worden, laten regelen door overkoepelende instanties die 'aanbevelingen' kunnen doen. Aanbevelingen die zeker wel opgevolgd moeten worden, met een beperkte sanctiemogelijkheid. Bijvoorbeeld een goedkeuringslogo dat al dan niet toegekend kan worden.
voor wijn bestaat er europese regelgeving dat wijn met 0,5% alcohol, alcoholvrij genoemd mag worden.
dat wil niet zeggen dat er nieuwe regelgeving moet komen, maar dat een bestaande absurde regel dat wijn met 0,5% alcohol alcoholvrij genoemd mag worden, aangepast zou moeten noemen.
die norm zou een stuk lager moeten worden.

ruud_a

kweenie schreef:
rubenp schreef:Op die producten staat niet dat ze alcoholvrij zijn. Alcoholvrij suggereert dat er echt 0,00 niks inzit. Ook al mag er volgens de wet 0,5% in zitten. Je kunt niet van consumenten verwachten dat ze dat weten. Dus nogmaals mijn suggestie om fabrikanten te verplichten aan te geven dat er nog alcohol kan zitten in alcoholvrije wijn.
In Europa hebben 'we' nu eenmaal afgesproken dat 'alcoholvrije' wijn tot 0.5% alcohol mag bevatten en bijvoorbeeld 'alcoholarme' drank tot 1,2%. En dat voor dranken met minder dan 1,2% alcohol het alcoholpercentage niet vermeld hoeft te worden.

De brouwers hebben overigens afgesproken dat in alcoholvrij bier minder dan 0,1% alcohol zit. Zo wordt bijvoorbeeld Stender tegenwoordig als alcoholarm bier in de markt gezet, niet als alcoholvrij bier, omdat er 0,5% alcohol in zit.

De grens van 0,5% heeft twee redenen. Enerzijds is het niet bij iedere productiemethode mogelijk om volkomen alcoholloze drank te maken die toch aan de overige eisen/wensen voor de specifieke drank voldoen. Zeker in het begin was het bijvoorbeeld niet mogelijk om een bier-achtige drank te maken waar minder dan 0,5% alcohol in zat.
Anderzijds is het sowieso bij iedere drank waar suikers in zitten onmogelijk om 100% alcoholloze drank te krijgen. Daarom is zelfs in islamitische landen nog toegestaan om tot 0,1% alcohol in producten te hebben.
je past een percentage niet aan aan de term alcoholvrij.
als je moeilijk wijn kunt produceren met een percentage alcohol dat onder 0,5% ligt, noem je het zeer alcoholarm of een andere mooie kreet.
niet alcoholvrij.
0,5% alcohol vind ik nog steeds een flinke hoeveelheid alcohol, als je dat afzet tegen een flesje bier van 5%.

Gesloten