Pagina 1 van 1

Garantieproblemen Azerty

Geplaatst: 17 mei 2014 23:34
door henryht
Vanmiddag is (na meer dan een maand tijd) mijn moederbord eindelijk teruggekomen van een reparatie bij webwinkel Azerty. Wat het probleem was, hebben ze niet verteld. Ik heb gewoon een nieuw moederbord gekregen, maar daarmee is het probleem niet verholpen...

Defect
Op 22-10-2013, nog geen half jaar geleden, heb ik de Asrock FM2A75 PRO4-M bij Azerty gekocht en ingebouwd in de computer voor een vriend. Het moederbord bleek al gauw defect te zijn.

RMA
Het was duidelijk, een RMA was nodig. Op 12 april 2014 vroeg ik RMA aan om het product terug te kunnen sturen, gezien het moederbord nog binnen de fabrieksgarantie van 2 jaar en al helemaal binnen het wettelijke termijn van 6 maanden viel. Nemend het feit dat hij binnen die 6 maanden kapot is gegaan, mocht ik ervan uit gaan dat het om een ondeugdelijk product ging.

Ik heb dit (meerdere malen) duidelijk gemaakt en gevraagd om het probleem z.s.m. op te lossen.
... Ik ben van mening dat dit probleem niet had mogen ontstaan. Aangezien het gebrek zich binnen zes maanden heeft voorgedaan, mag ik volgens de wet ervan uitgaan dat het gebrek al aanwezig was bij aankoop.
Mijns inziens is er dan ook sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk om een vervanging binnen 2 weken.
Indien dit niet mogelijk is, bent u in gebreke en heb ik recht op restitutie van het aankoopbedrag.

Mocht u van mening zijn dat deze klacht ongegrond is, dan wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die van toepassing is ...
Er werd een waslijst aan eisen gesteld aan de RMA. Hieronder enkele daarvan:
- Plak geen stickers, plakband of etiketten op de originele doos van het product
- Het product kan worden getest op basis van uw klacht, Azerty behoudt zich het recht voor om
onderzoekskosten door te berekenen
- Wanneer u een moederbord inlevert, dient u altijd de I/O shield (backplate) mee te sturen.
- Socket 775, 1155, 1156, 1366 en 2011 moederborden moeten MET socket afdekplaatje geretourneerd
worden.
- Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen

Indien u een servicenummer heeft aangevraagd en u recht heeft op creditering of omruil voor een
ander product gelden tevens de volgende richtlijnen ten aanzien van de inhoud en verpakking:

- De originele verpakkingsdoos dient zonder beschadigingen, stickers en plakband te worden
ingeleverd
- Alle accessoires dienen in originele verpakking te worden meegezonden
- Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen
Ik heb dus gedaan wat me gevraagd werd, en alle accessoires die waren meegeleverd met het moederbord, in de originele doos (zonder stickers) gedaan. Dit met handleidingen, cd's, SATA kabels en bovendien het I/O shield, zoals werd gevraagd - cruciale onderdelen.

Afwikkeling
Na een tijdje werd me duidelijk dat de RMA-procedure veel langer zou gaan duren dan verwacht. Tenminste, Azerty beloofde een termijn van 4 weken.
Daarom stond ik erop om mijn geld als consument terug te innen, zodat ik z.s.m. een nieuw moederbord kon kopen. Hier hebben ze echter meerdere malen geen acht op geslagen.
Gezien het moederbord niet meer leverbaar is en een reparatie mogelijk weken in beslag zal nemen, wordt een restitutie van het aankoopbedrag of eventueel vervanging door een gelijkwaardig product zeer op prijs gesteld.
Uiteindelijk kwam ik terug van een vakantie van 2 weken, en had ik nog niks gehoord van Azerty. Ik besloot een mail te sturen. Dit gebeurde op 12 mei (al precies 1 maand na mijn RMA-aanvraag).
Beste,

Gezien het beloofde termijn van 4 weken al gauw nadert, neem ik bij dezen contact op.
Zoals in mijn voorgaande mails is duidelijk gemaakt, ondervinden meerdere mensen grote overlast wegens het gebrek aan een computer.
De eigenaar van de computer dreigt alle onderdelen retour naar Azerty te sturen, mits de zaak volgende week nog niet is afgehandeld.

Graag hoor ik dan ook wat de staat is van reparatie en waarom mij een restitutie wordt geweigerd.
Ik hoop dat het voorleggen van deze kwestie aan de consumentenbond niet nodig zal zijn.

Met vriendelijke groet,

Henry
Beste Henry,

Wij gaan een status voor u opvragen bij onze leverancier.

Aangezien wij moeten wachten op een reactie van onze leverancier kan het 1 tot 3 dagen duren voordat wij u een update kunnen doorgeven.

Wanneer wij meer te weten zijn gekomen zullen wij u op de hoogte brengen.

Met vriendelijke groet,

Niels van Wenum

Service afdeling

Azerty
Diezelfde dag nog kreeg ik bericht dat het moederbord was gerepareerd en naar me werd opgestuurd. Ik heb daarop meteen gevraagd waarom me dit pas werd verteld na eigen initiatief met het volgende als antwoord:
Beste Henry,

Het proces was vandaag nog niet afgerond, dus hiervan hebben wij ook net nogmaals een bevestiging ontvangen. Er is een beetje langs elkaar gecommuniceerd.

Met vriendelijke groet,

Rogier
Maar het werd nog gekker. Ineens bleek ik een Asus moederbord te hebben i.p.v. een Asrock (totaal andere merken). Dit bleek uiteindelijk 'een foutje van een collega' te zijn geweest.
Beste Henry,

Het moederbord zal aan u opgestuurd worden wanneer wij deze van Asus hebben ontvangen.

De door u gemaakte verzendkosten zijn voor eigen rekening.

Met vriendelijke groet,

Niels van Wenum

Service afdeling

Azerty
Daarnaast wordt me ook de verzendkosten geweigerd, wat wettelijk gezien volgens mij niet echt kan. Pas na de zoveelste uitbundige mail, zijn ze akkoord gegaan met de vergoeding van de verzendkosten. Dit kan naar mijn weten echter nog een tijdje duren, dus ik ben benieuwd of ze hun belofte nakomen.
Met betrekking op uw uitspraak dat de verzendkosten voor mijn rekening zijn, beroep ik me op de wettelijke garantie ex art. 7:17 BW e.v. vervanging van een ondeugdelijk product dien te krijgen en recht heb op vergoeding van de volledige verzendkosten.
Gezien ik (nog) geen juridische stappen heb ondernomen - ondanks de slepende reparatieperiode, het weigeren van een vervangend product en de enorme nasleep hiervan - vind ik het erg onterecht dat u me ook dit recht ontneemt.
Aflevering
Nou, eindelijk (dacht ik). Na ruim een maand tijd (17-5-2014) moet het wel gelukt zijn. Dat vermoeden bleek foutief. Ondanks het feit dat zij nadrukkelijk hebben gezegd dat ik alle moederbord-accessoires mee moest sturen - in de originele doos - mocht ik het moederbord ontvangen in een totaal andere random doos en ZONDER al mijn spullen. De handleiding, het garantie-boekje, cd's, maar bovendien de SATA kabels en het I/O shield zijn nu spoorloos verdwenen. Zonder deze onderdelen kan het moderbord niet worden gebruikt in een computer. Daarnaast is duidelijk te zien dat ik gewoon een vervangend moederbord heb gekregen, gezien er nog een folie zat op het Southbridge-koelblok.

De vraag is echter waarom mij niet eerder een nieuw exemplaar is verzonden. Klopt het daarnaast dat de webshop mij een vervangend exemplaar te leen hoorde te geven bij een dergelijke lange reparatie?
Had ik het recht om mijn geld terug te krijgen en kan dat nu nog steeds? Ik zit hier nu namelijk wel met het moederbord, maar monteren zonder backplate lijkt me niet de meest verstandige optie.

Mijn vraag is dus wat ik nu het beste kan doen. Ik heb Azerty reeds ingelicht over het ontbreken van alles behalve het moederbord. Gezien ik nog zal moeten wachten tot maandag (terwijl in de tussentijd de PC nog steeds stof staat te happen), weet ik niet wat Azerty voor me kan betekenen. Zullen ze een backplate weten te bemachtigen of is deze verloren gegaan bij de fabrikant? In dat laatste geval lijkt een vergoeding me de beste optie.

Hoe denken jullie erover?

Bij voorbaat dank!

Re: Garantieproblemen Azerty

Geplaatst: 18 mei 2014 06:32
door alfatrion
henryht schreef:Op 22-10-2013, nog geen half jaar geleden, heb ik de Asrock FM2A75 PRO4-M bij Azerty gekocht en ingebouwd in de computer voor een vriend. Het moederbord bleek al gauw defect te zijn.
henryht schreef:Op 12 april 2014 vroeg ik RMA aan om het product terug te kunnen sturen
Je bent verplicht om klachten binnen een bekwame tijd te melden nadat je deze hebt ontdekt (art. 7:23 lid 1 derde volzin BW.) De bewijslast daarvan ligt bij de verkoper.
henryht schreef:Er werd een waslijst aan eisen gesteld aan de RMA. Hieronder enkele daarvan:
- Plak geen stickers, plakband of etiketten op de originele doos van het product
- Het product kan worden getest op basis van uw klacht, Azerty behoudt zich het recht voor om
onderzoekskosten door te berekenen
- Wanneer u een moederbord inlevert, dient u altijd de I/O shield (backplate) mee te sturen.
- Socket 775, 1155, 1156, 1366 en 2011 moederborden moeten MET socket afdekplaatje geretourneerd
worden.
- Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen

Indien u een servicenummer heeft aangevraagd en u recht heeft op creditering of omruil voor een
ander product gelden tevens de volgende richtlijnen ten aanzien van de inhoud en verpakking:

- De originele verpakkingsdoos dient zonder beschadigingen, stickers en plakband te worden
ingeleverd
- Alle accessoires dienen in originele verpakking te worden meegezonden
- Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen
Dat kunnen ze niet afdwingen.
henryht schreef:Na een tijdje werd me duidelijk dat de RMA-procedure veel langer zou gaan duren dan verwacht. Tenminste, Azerty beloofde een termijn van 4 weken.
Azerty heeft de verplichting om vervanging binnen een redelijke termijn uit te voeren (art. 7:21 lid 3 BW). Vier weken lijkt mij nog net redelijk.
henryht schreef:
Gezien het moederbord niet meer leverbaar is en een reparatie mogelijk weken in beslag zal nemen, (...)
Als vervanging niet mogelijk is en herstel wel dan heb je geen recht op vervanging of ontbinding, maar wel op herstel.
henryht schreef:Uiteindelijk kwam ik terug van een vakantie van 2 weken, en had ik nog niks gehoord van Azerty. Ik besloot een mail te sturen. Dit gebeurde op 12 mei (al precies 1 maand na mijn RMA-aanvraag).
Je had een brief kunnen sturen dat je de overeenkomst ontbond en vervolgen had je teruggave van je geld kunnen afdwingen bij de rechter.
henryht schreef:
De eigenaar van de computer dreigt alle onderdelen retour naar Azerty te sturen, mits de zaak volgende week nog niet is afgehandeld.
Ben jij geen consument? Je doet je hier wel als een consument voor.
henryht schreef:
Het proces was vandaag nog niet afgerond, dus hiervan hebben wij ook net nogmaals een bevestiging ontvangen. Er is een beetje langs elkaar gecommuniceerd.
Kan gebeuren.
henryht schreef:Maar het werd nog gekker. Ineens bleek ik een Asus moederbord te hebben i.p.v. een Asrock (totaal andere merken).
Maar wel een goed merk!
henryht schreef:De vraag is echter waarom mij niet eerder een nieuw exemplaar is verzonden. Klopt het daarnaast dat de webshop mij een vervangend exemplaar te leen hoorde te geven bij een dergelijke lange reparatie?
Daar voor maakt de duur niet uit. Je hebt in beginsel het recht om te kiezen tussen herstel of vervanging. Als een van deze niet mogelijk is, zoals het geval lijkt te zijn, dan heb je recht op het andere. Als dit niet binnen een redelijke termijn kan dan heb je recht op ontbinding en prijsvermindering. Recht op een "gelijkwaardig" product heb je niet.
henryht schreef:Had ik het recht om mijn geld terug te krijgen en kan dat nu nog steeds?
Ja en nee. In je eerste brief heb je wel aangegeven dat je de koop zou ontbinden, maar ik kom dat verder niet meer tegen in de stukken.
henryht schreef:Ik zit hier nu namelijk wel met het moederbord, maar monteren zonder backplate lijkt me niet de meest verstandige optie.
Kun je dit toelichten. Het is al weer een tijdje geleden dat ik een computer in elkaar heb gezet. Als het product daardoor niet gemonteerd is kun je toch ontbinden. Je zal er waarschijnlijk wel voor naar de rechter moeten. Maar als dat je het waard is kan het.

Re: Garantieproblemen Azerty

Geplaatst: 18 mei 2014 08:05
door Leo The Emperor
henryht schreef:Mijn vraag is dus wat ik nu het beste kan doen. Ik heb Azerty reeds ingelicht over het ontbreken van alles behalve het moederbord. Gezien ik nog zal moeten wachten tot maandag (terwijl in de tussentijd de PC nog steeds stof staat te happen), weet ik niet wat Azerty voor me kan betekenen. Zullen ze een backplate weten te bemachtigen of is deze verloren gegaan bij de fabrikant? In dat laatste geval lijkt een vergoeding me de beste optie.
Een moederboard monteren zonder backplate schiet niet echt op.

Je zal echter eerst het antwoord van Azerty moeten afwachten, op de e-mail die je afgelopen zaterdag hebt gestuurd.

Het lijkt me dat als een concrete acceptabele belofte voor het naleveren van de deze backplate, cd's en garantiebepalingen wordt gedaan ,je daarmee genoegen moet nemen.

Als Azerty je opnieuw een RMA geeft, lijkt het me dat je de koop kunt ontbinden met een verwijzing naar het het wetsartikel waarin staat dat een defect zonder al teveel overlast opgelost moet worden.

Daarbij ga ik er wel vanuit dat je de koop hebt gesloten als consument en geen gebruik hebt gemaakt van een bedrijfsnaam.

Re: Garantieproblemen Azerty

Geplaatst: 18 mei 2014 16:20
door henryht
Bedankt voor de reacties!
Ik ben inderdaad een consument en heb het moederbord ook zo gekocht. Ik vind het interessant dat je zegt dat Azerty me niet kan dwingen om alle toebehoren mee te versturen. Zij berichtten namelijk het volgende:
- Azerty behoudt zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor het niet juist nastreven
van bovenstaande richtlijnen
Ik zet dan ook vraagtekens bij de legaliteit hiervan.

Als ik het geld alleen terug kan krijgen d.m.v. juridische maatregelen, is dat het inderdaad niet waard. Als ze echter geen oplossing kunnen vinden voor het ontbreken van de accessoires, zal ik wel voor een ander moederbord MOETEN gaan (zonder shield zit er een gat in de computer, en zonder kabels krijg je hem niet werkend). Hopelijk hoeft de rechter hier niet bij van pas te komen.

Op een ander forum wordt me de tip gegeven in de toekomst een milder taalgebruik te hanteren, omdat het averechts zou werken.
Tevens haal je dingen door elkaar en claim je rechten die je niet hebt.
In ieder geval hoop ik op een positief antwoord van Azerty. Kan ik ook een deadline stellen voor het leveren van de andere helft van het pakket, of valt de RMA al onder 'afgehandeld' gezien het moederbord al binnen is?