LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Absurde boete te laat betalen mrb

Andere onderwerpen over auto en vervoer
boos71

Absurde boete te laat betalen mrb

Ongelezen bericht door boos71 »

Hallo,

Graag zou ik mijn ongenoegen uiten over het beleid van de belastingdienst inzake boetes voor het te laat betalen van de mrb.

Sinds 2 jaar heb ik een auto en ik heb altijd de mbr keurig op tijd betaald.
De voorlaatste kwartaal rekening heb ik echter te laat betaald (door persoonlijke omstandigheden is het doen van mijn administratie een zware opgaaf voor mij,ik doe echter mijn best en meestal gaat dat goed)
De belasting dienst heeft mij toen een aanmaning gestuurd met daaraan verbonden kosten die ik direct keurig betaald heb en waar ik ook geen enkele moeite mee heb.

Nu heb ik de belasting over het eerste kwartaal ook te laat betaald,de belasting ging over de periode 22 februarie t/m 22 mei en ik ging er onbewust vanuit dat ik minstens tot 22 mei gelegenheid had te betalen.
Dit bleek echter niet het geval en de belastingdienst stuurde mij een boete van 147 euro, over een aanslag van 74 euro.
Dit zonder dat er een aanmaning of herinnering verstuurd was.

Ik ben hierover bijzonder verbolgen.
Naar mijn mening is het extreem onredelijk om een boete van 200% op te leggen over een aanslag nog voordat de periode waarover de aanslag ging is afgelopen en zonder dat er een aanmaning of herinnering met evt daaraan verbonden kosten verzonden is.
Naar mijn mening behoort de belastingdienst tenmninste een aanmaning of herinnering te versturen,de originele aanslag kan bijvoorbeeld verloren gaan bij de posterijen.
Ook ben ik van mening dat je de burger tenminste een keer de gelegenheid moet geven alsnog te betalen door middel van een automatische herinnering,daar mogen ook best kosten aan verbonden worden.
Voor de duidelijkheid,Het is voor mij geen omwil om te betalen,ik heb 2 jaar lang keurig betaald en ook de inkomsten en andere belastingen heb ik altijd keurig betaald.

Het automatisch opleggen van een boete van 147 euro, over een aanslag van 74 euro,zonder herinnering of aanmaning en voordat de periode waarover de aanslag gaat is afgelopen vind ik echter absurd en extreem onredelijk.
Het is iets wat ik niet los kan laten sinds ik de boete nu 1 week geleden kreeg (ik heb hem direct betaald btw).
Als je ziet hoe grote bedrijven en zeer vermogende particulieren op allerlij manieren de belasting weten te omzijlen, en als je dan deze absurde boetes ziet voor particulieren, bij de eerste de beste gelegenheid de ze volgens de wet hebben dan wordt ik daar echt ziek van.
Het is echt walgelijk.

O ja, de belastingdienst gaf ook aan na een telefonisch gesprek dat veel mensen hierover gebeld hadden om hun ongenoegen te uiten maar dat een klacht geen zin had.
Ik vraag me af welke onmensen dit beleid maken.
Een herinnering of aanmaning is normaal bij welke andere betaling dan ook,bij verkeersboetes bijvoorbeeld krijg je eerst een aanmaning en dan een verhoging en deze bedraagt zeker geen 200% van het oorspronkelijke bedrag.

Bah,ik ben er echt goed ziek van.

berndv

Re: Absurde boete te laat betalen mrb

Ongelezen bericht door berndv »

Als u werkelijk nog nooit te laat heeft betaald, zoals u zegt, zou ik bezwaar indienen. Anders is het uw eigen schuld:
Boeteregeling

Op de naheffingsaanslag staat het bedrag dat u nog moet betalen. Bij de naheffingsaanslag kan ook een boete zijn inbegrepen. Of u een boete krijgt, hangt af van het aantal verzuimen dat u in de afgelopen 12 maanden hebt gehad. Als u in de afgelopen 12 maanden geen verzuim hebt gehad, krijgt u geen boete. Bij een 2e of daaropvolgende naheffingsaanslag betaalt u € 147 boete, ongeacht de hoogte van de nageheven belasting.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is dus precies wat er hier gebeurd is. Dus geheel terecht: een vergissing kan een keer voorkomen, maar een tweede keer binnen een jaar is wel erg slordig, dan lijkt het niet meer een incidentele vergissing.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

boos71 schreef:Bah,ik ben er echt goed ziek van.
Als je gewoon op tijd betaald dan krijg je geen boete en hoef je ook niet ziek,zwak,misselijk of boos te worden.
Of nee,je kan wel boos worden maar op jezelf omdat je 2 keer te laat bent geweest met betalen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als "persoonlijke omstandigheden" een valide reden is om rekeningen, zonder consequenties, te laat of niet te betalen, heeft heel Nederland daar opeens last van....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:Als "persoonlijke omstandigheden" een valide reden is om rekeningen, zonder consequenties, te laat of niet te betalen, heeft heel Nederland daar opeens last van....
Snapte al niet waarom de gemeente mijn ingegroeide teennagel niet wilde accepteren als reden voor vrijstelling van de OZB. :lol:

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt »

Laat het automatisch afschrijven.

kweenie

Is dit trouwens de enige rekening waarbij je te laat was? Als je de administratie zo lastig vindt, vrees ik dat er nog meer rekeningen te laat zullen worden betaald en kun je misschien beter iemand vragen om je te helpen.

boos71

Het is wel appart,

Werkelijk iedereen in mijn omgeving (allemaal mensen met een erg goede baan) die ik dit verhaal vertel is het volstrekt met mij eens en vind deze boete en dit beleid absurd.
Hier op het forum vind iedereen het echter normaal en legt de schuld bij mij.
Als men hier een boete van 5000 krijg voor 5 km te hard rijden op een 130km weg dan zou men dat ongetwijfeld ook volstrekt normaal vinden,ja ja.

Wat de hele situatie nog vreemder maakt is de volgende zin in de brief van de belastingdienst.

"in uitzonderlijke gevallen kan er een boete tot het wettelijke maximum van 4932 euro of 100% van de oorspronkelijke aanslag worden opgelegd"

De standaard boete is dus al hoger dan de wettelijk maximum boete voor uitzonderlijke situaties.

boos71

GJvdZ schreef:Als "persoonlijke omstandigheden" een valide reden is om rekeningen, zonder consequenties, te laat of niet te betalen, heeft heel Nederland daar opeens last van....

Wat een kortzichtige reactie,maar goed het is niet anders.
Ik heb geen moete met kosten verbonden aan het telaat betalen van een rekening,mijn punt is echter dat deze redelijk moeten zijn en in verhouding staan tot hetgeen er te laat betaald is.
Deze boete vind ik in geen verhouding staan tot de oorspronkelijke aanslag en de vertaging van de betaling. Ook vind ik het onredelijk dat er niet een aanmaning gestuurd is met daaraan verbonden kosten.

47712

Ongelezen bericht door 47712 »

boos71 schreef:Hallo,

Graag zou ik mijn ongenoegen uiten over het beleid van de belastingdienst inzake boetes voor het te laat betalen van de mrb.

Sinds 2 jaar heb ik een auto en ik heb altijd de mbr keurig op tijd betaald.
De voorlaatste kwartaal rekening heb ik echter te laat betaald (door persoonlijke omstandigheden is het doen van mijn administratie een zware opgaaf voor mij,ik doe echter mijn best en meestal gaat dat goed)
De belasting dienst heeft mij toen een aanmaning gestuurd met daaraan verbonden kosten die ik direct keurig betaald heb en waar ik ook geen enkele moeite mee heb.

Nu heb ik de belasting over het eerste kwartaal ook te laat betaald,de belasting ging over de periode 22 februarie t/m 22 mei en ik ging er onbewust vanuit dat ik minstens tot 22 mei gelegenheid had te betalen.
Dit bleek echter niet het geval en de belastingdienst stuurde mij een boete van 147 euro, over een aanslag van 74 euro.
Dit zonder dat er een aanmaning of herinnering verstuurd was.

Ik ben hierover bijzonder verbolgen.
Naar mijn mening is het extreem onredelijk om een boete van 200% op te leggen over een aanslag nog voordat de periode waarover de aanslag ging is afgelopen en zonder dat er een aanmaning of herinnering met evt daaraan verbonden kosten verzonden is.
Naar mijn mening behoort de belastingdienst tenmninste een aanmaning of herinnering te versturen,de originele aanslag kan bijvoorbeeld verloren gaan bij de posterijen.
Ook ben ik van mening dat je de burger tenminste een keer de gelegenheid moet geven alsnog te betalen door middel van een automatische herinnering,daar mogen ook best kosten aan verbonden worden.
Voor de duidelijkheid,Het is voor mij geen omwil om te betalen,ik heb 2 jaar lang keurig betaald en ook de inkomsten en andere belastingen heb ik altijd keurig betaald.

Het automatisch opleggen van een boete van 147 euro, over een aanslag van 74 euro,zonder herinnering of aanmaning en voordat de periode waarover de aanslag gaat is afgelopen vind ik echter absurd en extreem onredelijk.
Het is iets wat ik niet los kan laten sinds ik de boete nu 1 week geleden kreeg (ik heb hem direct betaald btw).
Als je ziet hoe grote bedrijven en zeer vermogende particulieren op allerlij manieren de belasting weten te omzijlen, en als je dan deze absurde boetes ziet voor particulieren, bij de eerste de beste gelegenheid de ze volgens de wet hebben dan wordt ik daar echt ziek van.
Het is echt walgelijk.

O ja, de belastingdienst gaf ook aan na een telefonisch gesprek dat veel mensen hierover gebeld hadden om hun ongenoegen te uiten maar dat een klacht geen zin had.
Ik vraag me af welke onmensen dit beleid maken.
Een herinnering of aanmaning is normaal bij welke andere betaling dan ook,bij verkeersboetes bijvoorbeeld krijg je eerst een aanmaning en dan een verhoging en deze bedraagt zeker geen 200% van het oorspronkelijke bedrag.

Bah,ik ben er echt goed ziek van.
Gezien de reacties ben je boos dit is maar een forum...trek je eigen plan.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

boos71 schreef:Het is wel appart,

Werkelijk iedereen in mijn omgeving (allemaal mensen met een erg goede baan) die ik dit verhaal vertel is het volstrekt met mij eens en vind deze boete en dit beleid absurd.
Hier op het forum vind iedereen het echter normaal en legt de schuld bij mij.
Als men hier een boete van 5000 krijg voor 5 km te hard rijden op een 130km weg dan zou men dat ongetwijfeld ook volstrekt normaal vinden,ja ja.

Wat de hele situatie nog vreemder maakt is de volgende zin in de brief van de belastingdienst.

"in uitzonderlijke gevallen kan er een boete tot het wettelijke maximum van 4932 euro of 100% van de oorspronkelijke aanslag worden opgelegd"

De standaard boete is dus al hoger dan de wettelijk maximum boete voor uitzonderlijke situaties.
Het is best te begrijpen dat je een boete krijgt als je voor de tweede keer je belasting te laat afdraagt, maar het is wel een beetje vreemd dat die boete dan hoger is als het door hun zelf aangegeven maximum. Heb je al gebeld met de persoon achter deze brief? wie weet kan die je wel wat meer vertellen.

kweenie

boos71 schreef: Ik heb geen moete met kosten verbonden aan het telaat betalen van een rekening,mijn punt is echter dat deze redelijk moeten zijn en in verhouding staan tot hetgeen er te laat betaald is.
Deze boete vind ik in geen verhouding staan tot de oorspronkelijke aanslag en de vertaging van de betaling.
Welk bedrag zou je dan wel in verhouding vinden staan? Even een simpel voorbeeld, als ik vergeet om een euro parkeerbelasting te betalen, dan krijg ik ook een boete die vijftig keer zo hoog is.

Dat "iedereen de schuld bij jou legt", zou dat misschien komen omdat het ook je eigen schuld is? Je krijgt 4 keer per jaar deze aanslag. Je bent al een keer vergeten te betalen (wat natuurlijk ook al je eigen schuld was). Na de waarschuwing moet je toch extra alert zijn dat je volgende aanslagen wél op tijd betaalt? Als je dan toch nog die aanslag niet betaalt, wiens schuld zou dat dan zijn?

Roned70

Ongelezen bericht door Roned70 »

Laat het maandelijks automatisch afschrijven, dan heb je ook dit gezeik niet.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ga er maar van uit dat de belastingdienst onredelijk is, en er niet mee te praten valt.
Als je dat als uitgangspunt neemt, weet je ook gelijk je kansen om iets bij hen gedaan te krijgen - namenlijk geen.

Ja, absurd - maar, zoals al aangegeven, als het een probleem is, administratie (is het voor mij ook, en er zullen er meer zijn) dan is de automatische incasso echt een uitkomst.

gilas

Guardian72 schreef:Ga er maar van uit dat de belastingdienst onredelijk is, en er niet mee te praten valt.
Als je dat als uitgangspunt neemt, weet je ook gelijk je kansen om iets bij hen gedaan te krijgen - namenlijk geen.
Onzin,ik heb ook problemen gehad met de belastingdienst en die zijn gewoon opgelost door in gesprek te gaan.
Maar bij TS begint het al met het feit dat hij 2 keer te laat is met betalen en dan is het dus logisch dat TS problemen krijgt.
Dat is niet de schuld van de belastingdienst maar de schuld van TS zelf.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

gilas schreef:
Guardian72 schreef:Ga er maar van uit dat de belastingdienst onredelijk is, en er niet mee te praten valt.
Onzin,ik heb ook problemen gehad met de belastingdienst en die zijn gewoon opgelost door in gesprek te gaan.
Maar bij TS begint het al met het feit dat hij 2 keer te laat is met betalen en dan is het dus logisch dat TS problemen krijgt.
Dat is niet de schuld van de belastingdienst maar de schuld van TS zelf.
Snap ik - maar de belastingdienst is onredelijk als jij (TS dus) zelf meermaals te laat is. Vanaf dat moment is men 'onredelijk' te noemen. Nu dat punt gepasseerd is, blijft voor TS dus bovenstaande strategie open, wat er bot gezegd op neerkomt "Kop dicht en betalen".

Mijn eigen ervaring met de belastingdienst is ook prima (alleen jammer dat het zoveel kost).
Een foutje van mij resulteerde in het moeten terugbetalen van (destijds) 800 gulden - wat ik niet in een keer had. Een belletje naar de BD, en ik kon in delen terugbetalen, als alles maar voor eind December geregeld was. (Moet je bij een gemiddelde incassocowboy om komen :) )

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Dat is dus precies wat er hier gebeurd is. Dus geheel terecht: een vergissing kan een keer voorkomen, maar een tweede keer binnen een jaar is wel erg slordig, dan lijkt het niet meer een incidentele vergissing.
Ja jammer alleen dat als de belastingdienst zelf een fout maakt (en dat gebeurd veel vaker dan 1x per jaar) er geen boete tegenover staat. Kennelijk mogen zijn onder mom van computerstoring wel alles.

kweenie

Mijn eigen ervaring met de belastingdienst is ook prima (alleen jammer dat het zoveel kost).
Een foutje van mij resulteerde in het moeten terugbetalen van (destijds) 800 gulden - wat ik niet in een keer had. Een belletje naar de BD, en ik kon in delen terugbetalen, als alles maar voor eind December geregeld was.
Dat is vergelijkbaar net de eerste keer te laat zijn bij ts. Dan zijn ze heel redelijk. Maar als je je niet aan die regeling houdt, dan zullen ze (terecht) heel wat minder soepel zijn. Net als bij de tweede fout van ts.

gilas

Guardian72 schreef:Snap ik - maar de belastingdienst is onredelijk als jij (TS dus) zelf meermaals te laat is. Vanaf dat moment is men 'onredelijk' te noemen. Nu dat punt gepasseerd is, blijft voor TS dus bovenstaande strategie open, wat er bot gezegd op neerkomt "Kop dicht en betalen".

Een foutje van mij resulteerde in het moeten terugbetalen van (destijds) 800 gulden - wat ik niet in een keer had. Een belletje naar de BD, en ik kon in delen terugbetalen, als alles maar voor eind December geregeld was. (Moet je bij een gemiddelde incassocowboy om komen :) )
Ah,ik begrijp nu wat je bedoeld.
Het is wel begrijpelijk dat de belastingdienst dat zegt als je al 2 keer te laat bent.
En voor TS om dan als reden te geven persoonlijk omstandigheden,tja,daarmee kan je alle verantwoordelijkheid wel van je afschuiven.

Gesloten