LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] in termijnen betalen kost 8% extra. Mag dit?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kaveman

in termijnen betalen kost 8% extra. Mag dit?

Ongelezen bericht door kaveman »

Hallo,

Onlangs ben ik begonnen met een 2 jarige opleiding. Ik kon kiezen of ik deze in 1 keer betaal of in 4 termijnen. Helaas had ik over het hoofd gezien dat het in termijnen betalen extra geld kost. En dat vind ik ook niet gek omdat er extra kosten mee gemoeid zijn. Alleen de hoogte schrok ik wel van. Dit is namelijk 8%! Dat betekent in mijn geval dat ik zo'n € 800,00 meer ga betalen. Nu heb ik 2 vragen:
1. Zijn er wetten / regels die iets zeggen over de maximale hoogte van dit percentage.

2. Ik heb gevraagd of ik dit bedrag alsnog in 1 keer kan betalen, maar dat willen ze niet doen. Mogen ze dit weigeren?

Bedankt voor de hulp!

kweenie

Re: in termijnen betalen kost 8% extra. Mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zouden ze dit niet mogen doen? Ze geven toch van tevoren aan hoeveel extra het kost, of anders gezegd, hoeveel korting je krijgt bij in één keer betalen. Dat je niet nu nog mag wijzigen zal waarschijnlijk komen doordat de uiterste termijn voor betalen in een keer al verstreken was?

Hoe lang duurt de opleiding trouwens? Het kan best zijn dat de opleiding regelmatig te maken heeft met mensen die halverwege stoppen en dan dus ook het verschuldigde cursusgeld niet meer betalen. Dat geeft een hoop gedoe, en kosten, wat er bij eenmalige betaling niet is, dus in zo'n geval kan 8% best een relistisch percentage zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nederlanders klagen over de hoeveelheid regels, maar zouden het liefst nog meer in wetten en regels hebben vastgelegd....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog meer wetten? Je gaat er toch zelf mee akkoord op het moment dat je je handtekening zet?

Kom op zeg...

Vergeet ook niet: als 800 euro 8% is, dan kost je opleiding dus om en nabij de 10.000 euro. Dat zal het opleidingsinstituut toch ook moeten voorschieten op een of andere manier. Doe dat maal 30, heb je één klas, kijk eens om wat voor bedrag het dan gaat?

kaveman

Ongelezen bericht door kaveman »

bedankt voor jullie reacties!

Tja, ik heb het over het hoofd gezien dat het 8 procent kost als het in termijnen betalen is. Zoals gezegd wil ik het dan ook gewoon in 1 keer betalen om geld uit te sparen. Maar ik vroeg mij gewoon af of hier regels voor zijn. Dat zou zo maar kunnen. Op dit moment worden de tarieven die deurwaarders berekenen ook onder de loep genomen. Waarom zouden hiervoor dan geen regels gelden?

De opleiding duurt 2 jaar en voor het stoppen met de opleiding hebben ze aparte voorwaarden. Als je opzegt dan kost dit veel geld. Dus dat hebben ze al ingecalculeerd. Ik kan me voorstellen dat je administratie kosten hebt en als opleidingsinstituut moet je gaan bankieren / zelf geld voorschieten als mensen in termijnen betalen. Dus ik begrijp dat ze opslag vragen. Maar Wat is normaal? 4% ? 8%?

Ik ben zzp-er en ben hierdoor ook voorstander van weinig regels. Ik weet als zelfstandige hoeveel werk het kost om aan de regels van de overheid te voldoen. Maar dat is mijn punt niet. Echter als er regels zouden zijn, dan wil ik ze wel weten om voor en nadelen af te wegen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Er is wel een regel voor maximale leenrente. Dat is de wettelijke rente plus 12%. Dan kom ik momenteel uit op 15%.

Nou zal die regel niet voor deze situatie gelden (het zal formeel niet onder lening vallen) maar je hebt een vergelijk.

Roodstand op een betaalrekening kost ook al gauw rond de 14%.

Al met al is die 8% dan toch een goedkope oplossing. (in 1 keer betalen natuurlijk nog goedkoper).

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@kaveman, wettelijk toegestaan of niet maar ik ben de mening toegedaan dat ze behoorlijk kort door de bocht zijn gegaan om je verzoek alsnog in 1 keer te betalen af te wijzen. Maar ja, er zullen meer cursisten zijn die dit niet in 1 keer kunnen ophoesten dus dat is kassa voor hen. Alsnog (ondanks zure smaak) succes met je studie.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kaveman schreef:bedankt voor jullie reacties!

Tja, ik heb het over het hoofd gezien dat het 8 procent kost als het in termijnen betalen is. Zoals gezegd wil ik het dan ook gewoon in 1 keer betalen om geld uit te sparen. Maar ik vroeg mij gewoon af of hier regels voor zijn. Dat zou zo maar kunnen. Op dit moment worden de tarieven die deurwaarders berekenen ook onder de loep genomen. Waarom zouden hiervoor dan geen regels gelden?

De opleiding duurt 2 jaar en voor het stoppen met de opleiding hebben ze aparte voorwaarden. Als je opzegt dan kost dit veel geld. Dus dat hebben ze al ingecalculeerd. Ik kan me voorstellen dat je administratie kosten hebt en als opleidingsinstituut moet je gaan bankieren / zelf geld voorschieten als mensen in termijnen betalen. Dus ik begrijp dat ze opslag vragen. Maar Wat is normaal? 4% ? 8%?

Ik ben zzp-er en ben hierdoor ook voorstander van weinig regels. Ik weet als zelfstandige hoeveel werk het kost om aan de regels van de overheid te voldoen. Maar dat is mijn punt niet. Echter als er regels zouden zijn, dan wil ik ze wel weten om voor en nadelen af te wegen.
Er is geen "normaal", dat hangt van het type opleiding, de soort studenten, en de vereisten van de achterliggende organisatie af lijkt me. En die 8% is ook een motivatie om ineens te betalen, dan weten zij ook waar ze aan toe zijn. Vergeet niet dat zij faciliteiten en mensen (leraren) moeten inhuren/vastleggen, vaak voor hele jaren ineens. Zie het zo, zou jij als zzp-er op dit moment je qua investeringen voor lange termijn vastleggen, als je niet zeker weet of je opdrachtgevers a) op tijd betalen, of b) je überhaupt wel trouw blijven voor die periode?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

het is natuurlijk wel 8% over twee jaar en niet over 1 jaar.
afhankelijk van de betalingstermijnen, zal het in ieder geval onder de 8% komen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je bedoelt dat het eigenlijk 2x 4% is?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

witte angora schreef:Je bedoelt dat het eigenlijk 2x 4% is?
als je het in 4 termijnen in 2 jaar achteraf betaalt wel.
maar het zouden natuurlijk ook 4 kwartaaltermijnen in het eerste jaar kunnen zijn.
dan schuiven de percentages wat.
daarom heb ik me niet aan de opmerking 2 maal 4% gewaagd.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Maar kan je als zzp,er de cursus weer niet aftrekken van de belasting voor een deel?

Weet wel mijn man doet nu ook opleiding die is nog iets duurder van de zaak dan,maar die trekken dat soort dingen van de belasting deels af..???

Ik vind ja ,ze komen je tegemoet in termijnen te betalen...dus...het is veel geld maar he is kiezen of delen,staat vast in voorwaardes dus,je kan er boos om worden,veranderen zullen ze het niet voor je de k ik,

Ik vind het ook veel hoor daar niet van!! Maar ja...tegmoet koming,zei zien het zo,ze geven je kans om dure opleiding toch te doen..
Succes met leren,zal pittig zijn en eigen bedrijf en leren....succes!!!

Gesloten