LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Asbestpijp verpulverd tijdens renovatie huurwoning
Asbestpijp verpulverd tijdens renovatie huurwoning
Gisterenochtend ben ik tot mijn grote verbazing een gebroken asbestpijp tegengekomen in de zolder van mijn huurwoning. Doordat er op de verkeerde plaats, vanaf het dak, een gat is geboord voor een nieuw te plaatsen schoorsteen, heeft een medewerker de asbestpijp geraakt. Deze pijp is in kleine stukjes gebroken. Doordat er stukken vielen op de trap en medewerkers op die stukken hebben gelopen, is de asbest door het het huis verspreidt. Nadat ikzelf actie heb ondernomen en de leiding heb ingelicht over dit voorval is het huis meteen afgezet met lint en niemand mocht er meer in. Dit gebeurde zeker 2 uur nadat de buis kapot was gemaakt.
Er is voorgesteld dat ze de woning zouden schoonmaken. Ik heb 2 kleine kinderen en wil ze nooit meer in dat huis laten wonen. Asbest kun volgens experts nooit volledig verwijderen. Dit betekend dat het altijd in mijn inboedel zal blijven zitten en wij er jaren aan worden blootgesteld.
Ik wil eigenlijk een andere huurwoning krijgen en een vergoeding voor de schade die ik hierdoor heb ondervonden.
Kan iemand mij aub adviseren welke stappen ik zou moeten nemen?
Dank!
Er is voorgesteld dat ze de woning zouden schoonmaken. Ik heb 2 kleine kinderen en wil ze nooit meer in dat huis laten wonen. Asbest kun volgens experts nooit volledig verwijderen. Dit betekend dat het altijd in mijn inboedel zal blijven zitten en wij er jaren aan worden blootgesteld.
Ik wil eigenlijk een andere huurwoning krijgen en een vergoeding voor de schade die ik hierdoor heb ondervonden.
Dank!
-
Re: Asbestpijp verpulverd tijdens renovatie huurwoning
Maak foto's van alles. En bel de gemeente, afdeling Bouw- en Woningtoezicht voor een inspectie. Dan krijg je onafhankelijk bewijs in handen. Dit is in elk geval een overtreding. Ik zou niet al te ongerust zijn: de pijp is van asbestcement en dat is een van de minder schadelijke vormen. Het kan nog veel erger (ongebonden blauw asbest etc).
Je leeft in groot gevaar nu ! Deze situatie is onacceptabel. Ook voor je kinderen. Ik zou direct actie ondernemen en de gemeente bellen en vragen naar hun calimiteitenplan in dit soort situaties. Ook zou ik de woningbouw aansprakelijk stellen voor de schade. Vooral de imateriële schade. Ik zou me rotschrikken !
dat hele asbestgebeuren is zwaar overtrokken.
nederland ligt nog vol met daken van eterniet.
niemand die zich er over opwindt.
opvegen en er geen aandacht meer aan schenken.
en anders ook niet op vacantie naar derdewereldlanden, want daar zagen ze de eternietplaten op maat met haakse slijpers op maat en het stof wordt door de wind overal heengeblazen.
nederland ligt nog vol met daken van eterniet.
niemand die zich er over opwindt.
opvegen en er geen aandacht meer aan schenken.
en anders ook niet op vacantie naar derdewereldlanden, want daar zagen ze de eternietplaten op maat met haakse slijpers op maat en het stof wordt door de wind overal heengeblazen.
Ruud, ook jouw hersens zijn blijkbaar aangetast door de asbest ! Het is gif.
benzinedampen, spiritusdampen en eau de cologne ook.sjoegel schreef:Ruud, ook jouw hersens zijn blijkbaar aangetast door de asbest ! Het is gif.
@Sjoegel,
Als kind/tiener heb ik ook regelmatig asbest gezaagd, geslepen (inderdaad, platen op maat maken met de haakse slijper), gevijld, en ik ben echt niet gekker dan de rest hier. Je kunt ook overdrijven.
Ik dacht dat je een grapje maakte met "calamiteitenplan" maar je lijkt het nog echt te menen ook
Gewoon opvegen, desnoods even nat sproeien tegen t stof en gewoon verder leven.
Als kind/tiener heb ik ook regelmatig asbest gezaagd, geslepen (inderdaad, platen op maat maken met de haakse slijper), gevijld, en ik ben echt niet gekker dan de rest hier. Je kunt ook overdrijven.
Ik dacht dat je een grapje maakte met "calamiteitenplan" maar je lijkt het nog echt te menen ook
Gewoon opvegen, desnoods even nat sproeien tegen t stof en gewoon verder leven.
Laatst gewijzigd door bprosman op 24 mei 2014 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
benzinedampen, spiritusdampen en eau de cologne ook.sjoegel schreef:Ruud, ook jouw hersens zijn blijkbaar aangetast door de asbest ! Het is gif.
bovendien is asbest geen gif, je kunt het gewoon eten als je er trek in hebt.
het ligt wel wat zwaar op de maag.
ruud_a schreef:
benzinedampen, spiritusdampen en eau de cologne ook.
Succes en eetse, je neemt TS totaal niet serieus!!
TS ga op het advies van Bob af.
ik neem dat asbest probleem met maanpakken en al niet serieus.ciske schreef:ruud_a schreef:
benzinedampen, spiritusdampen en eau de cologne ook.
Succes en eetse, je neemt TS totaal niet serieus!!
TS ga op het advies van Bob af.
ja voor die mensen die in de astbestfabrieken werkten.
maar u blijft ook niet met ongeverfde deuren en ramen zitten, omdat er oplosmiddelen in de verf zitten, waar schilders neurologische klachten van hebben gekregen.
en u laat de groente en de piepers ook niet staan, omdat er bestrijdingsmiddelen op zitten.
-
Vooropgesteld: asbest is rotzooi.
Zoals eerder gesteld, kun je het het beste zo snel mogelijk opruimen. Desnoods met een vochtige doek navegen en ook deze in de kliko gooien. Vooral niet met de stofzuiger, want dan komt het spul jaren later nog via de filters in je woning terecht. Het saneren en opruimen van asbest is door diverse bedrijven verheven tot het verrichten van simpele arbeid in ruil voor dikke fakturen. Onder een dekmantel van veel plastic en een douchecabine in je tuin worden een paar jongens via een uitzendbureau gehuurd tegen minimumloon.
En asbest vind je niet alleen in het milieu in derde wereld landen. Ook hier in Nederland zijn b.v. alle remblokken en koppelingsplaten als fijnstof in het milieu beland. Dat heet in de volksmond versleten, en dan worden ze vervangen om wederom als stof in het milieu te belanden. Hoewel asbest in eerder genoemde delen nu verboden is, moeten er in de 100 afgelopen jaren autotechniek duizenden tot tienduizenden tonnen asbest poeder in het milieu terecht zijn gekomen.
Strikt bekeken ontkom je niet aan de confrontatie hiermee.
Probeer dus alleen je gezond verstand te gebruiken en niet met deze zooi klussen of spelen.
Beperk onnodig contact tot een minimum en daarna gewoon verder met je leven.
Dezelfde overdreven reacties vertonen mensen ook rond kwik. Dit is ook geen fraai produkt voor je gezondheid, maar je kunt toch niet je hele woning afbreken, als er ooit een spaarlamp of thermometer kapot gevallen is....
Tot slot nog mijn idee dat een supergezonde leefstijl geen garantie is voor het bereiken van een hoge leeftijd.
Zoals eerder gesteld, kun je het het beste zo snel mogelijk opruimen. Desnoods met een vochtige doek navegen en ook deze in de kliko gooien. Vooral niet met de stofzuiger, want dan komt het spul jaren later nog via de filters in je woning terecht. Het saneren en opruimen van asbest is door diverse bedrijven verheven tot het verrichten van simpele arbeid in ruil voor dikke fakturen. Onder een dekmantel van veel plastic en een douchecabine in je tuin worden een paar jongens via een uitzendbureau gehuurd tegen minimumloon.
En asbest vind je niet alleen in het milieu in derde wereld landen. Ook hier in Nederland zijn b.v. alle remblokken en koppelingsplaten als fijnstof in het milieu beland. Dat heet in de volksmond versleten, en dan worden ze vervangen om wederom als stof in het milieu te belanden. Hoewel asbest in eerder genoemde delen nu verboden is, moeten er in de 100 afgelopen jaren autotechniek duizenden tot tienduizenden tonnen asbest poeder in het milieu terecht zijn gekomen.
Strikt bekeken ontkom je niet aan de confrontatie hiermee.
Probeer dus alleen je gezond verstand te gebruiken en niet met deze zooi klussen of spelen.
Beperk onnodig contact tot een minimum en daarna gewoon verder met je leven.
Dezelfde overdreven reacties vertonen mensen ook rond kwik. Dit is ook geen fraai produkt voor je gezondheid, maar je kunt toch niet je hele woning afbreken, als er ooit een spaarlamp of thermometer kapot gevallen is....
Tot slot nog mijn idee dat een supergezonde leefstijl geen garantie is voor het bereiken van een hoge leeftijd.
Hoe heb jij die experts (die zeggen dat je asbest nooit volledig kan verwijderen) kunnen spreken, als dit gisterochtend gebeurd is?Wamo schreef:Gisterenochtend ben ik tot mijn grote verbazing een gebroken asbestpijp tegengekomen in de zolder van mijn huurwoning. Doordat er op de verkeerde plaats, vanaf het dak, een gat is geboord voor een nieuw te plaatsen schoorsteen, heeft een medewerker de asbestpijp geraakt. Deze pijp is in kleine stukjes gebroken. Doordat er stukken vielen op de trap en medewerkers op die stukken hebben gelopen, is de asbest door het het huis verspreidt. Nadat ikzelf actie heb ondernomen en de leiding heb ingelicht over dit voorval is het huis meteen afgezet met lint en niemand mocht er meer in. Dit gebeurde zeker 2 uur nadat de buis kapot was gemaakt.
Dank!
Dat is wat overtrokken, het is zeker wel op te ruimen, en de verhuurder is daar uiteraard verantwoordelijk voor. Asbestvezels kunnen niet zelf lopen, dus behalve die stukjes en wat fijngetrapte vezels in een eventueel tapijt blijft er niks rondzweven om jullie jarenlang te verkankeren ofzo.
Andere stappen behalve eventuele kosten voor vervangende woonruimte vergoed krijgen kan je niet nemen lijkt me.
Ja het is serieus, dus ja de verhuurder neemt de meest extreme maatregelen nodig (je wilt ook niet dat je er vrolijk een weekje in blijft zitten, toch?) maar nee, jij en je geliefden krijgen er niks van, daar is de blootstelling veel te kort voor geweest, en de concentratie in de lucht veel te laag.
En de reden dat die mannen in pakken met luchtfilters lopen, en een aparte aanhanger met douche hebben, is omdat zij 40 uur per week, soms jarenlang, in hoge concentraties asbeststof lopen, wat een compleet ander verhaal is als een paar stukjes die in huis even liggen te wezen voordat ze opgeruimd worden.
kennissen hadden ook asbest in huis wat tussen de trapkieren is gaan zitten. de hele trap hebben ze eruit gehaald.het was ook in hun afzuiginstallatie gekomen. Hop, eruit, in de vloerbedekking, tussen de kussens van de STOFFEN bank, hup weggekieperd.
ach, die asbestverwerkende bedrijven boeren goed met die paniek om die asbest.sjoegel schreef:kennissen hadden ook asbest in huis wat tussen de trapkieren is gaan zitten. de hele trap hebben ze eruit gehaald.het was ook in hun afzuiginstallatie gekomen. Hop, eruit, in de vloerbedekking, tussen de kussens van de STOFFEN bank, hup weggekieperd.
liefst zouden ze een hele woonwijk afbreken en weer opbouwen voor een plaatje eterniet.
die paniek wordt dus ook flink aangemoedigd.
Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Voor mij zit de grote angst in het feit dat ik zeker weet dat er nog asbestdeeltjes in mijn inboedel blijft. Dit zal er langzaam uit gaan komen wanneer we aan die plekken gaan zitten waar. Dit kan jaren zo blijven doorgaan en dan is er sprake van langdurige blootstelling.
Op zich kan ik deze keuze nog wel voor mezelf als volwassene maken, maar om mijn kinderen van minder dan 5 jaar hiermee op te zadelen kan ik niet mee leven.
Ik begrijp degene die er licht over denken, dat deed ik op het moment dat ik die gebroken asbestpijp tegenkom in mijn huis. Maar, nadat het besef is beginnen te komen realiseer ik me steeds meer dat dit een ernstige situatie is waarover ik absoluut niet licht kan denk.
Het is een feit dat men de asbest nooit volledig kan verwijderen, helemaal in het geval van brede verspreiding binnen het huis. Ze hebben ook nog eens een nieuwe luchtcirculatiesysteem geplaats in mijn huis. Dit systeem is deels geïnstalleerd. De bedoeling is dat de lucht naar buiten wordt geblazen, maar omdat het gat in het dak er nog niet is, wordt de lucht terug het huis ingeblazen. Hierdoor verplaatst de lucht zich constant en het systeem is ook niet uitgezet, dus draait nu ook op volle toeren.
Op zich kan ik deze keuze nog wel voor mezelf als volwassene maken, maar om mijn kinderen van minder dan 5 jaar hiermee op te zadelen kan ik niet mee leven.
Ik begrijp degene die er licht over denken, dat deed ik op het moment dat ik die gebroken asbestpijp tegenkom in mijn huis. Maar, nadat het besef is beginnen te komen realiseer ik me steeds meer dat dit een ernstige situatie is waarover ik absoluut niet licht kan denk.
Het is een feit dat men de asbest nooit volledig kan verwijderen, helemaal in het geval van brede verspreiding binnen het huis. Ze hebben ook nog eens een nieuwe luchtcirculatiesysteem geplaats in mijn huis. Dit systeem is deels geïnstalleerd. De bedoeling is dat de lucht naar buiten wordt geblazen, maar omdat het gat in het dak er nog niet is, wordt de lucht terug het huis ingeblazen. Hierdoor verplaatst de lucht zich constant en het systeem is ook niet uitgezet, dus draait nu ook op volle toeren.
Ik heb het even via facebook aan een collega gevraagd, een van hier tot Tokyo gecertificeerde asbest inspecteur met 10+ jaar ervaring, en die bevestigde mij wat ik al schreef. Het valt wel wat mee, het is hechtgebonden asbest, dus niet uiteenvallend materiaal, met een zeer lokale en bekende besmetting, welke zsm opgeruimd zal worden. En het kan dus wél goed uit een woning verwijderd worden, zeker omdat dit een goed afgebakende verontreiniging is.Wamo schreef:Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Voor mij zit de grote angst in het feit dat ik zeker weet dat er nog asbestdeeltjes in mijn inboedel blijft. Dit zal er langzaam uit gaan komen wanneer we aan die plekken gaan zitten waar. Dit kan jaren zo blijven doorgaan en dan is er sprake van langdurige blootstelling.
En als je asbest ziet liggen, zijn de vezels zo groot, dat je veel harder als een luchtcirculatiesysteem moet blazen om deze in beweging te krijgen. Als ze met de schoonmaak het filter ervan even vervangen, wat volgens mij ook standaard is, is ook dat een storm in een glas water.
-
Zoals Sophie al terecht zegt geldt dit niet voor hechtgebonden asbest.wamo schreef:Dit zal er langzaam uit gaan komen wanneer we aan die plekken gaan zitten waar. Dit kan jaren zo blijven doorgaan en dan is er sprake van langdurige blootstelling.
Hier blijft de asbest aan het cement zitten (hechten) en zweeft daardoor niet in de lucht, en verspreid zich ook niet door het hele huis. Plaatselijk reinigen zal hier wel voldoende zijn.