Met ingang van 2015 geldt een opbouwpercentage van 1,875% (voor pensioen op basis van middelloon). Hiermee kan in 40 jaar werken een pensioen worden opgebouwd van 75% van het gemiddelde inkomen. Diverse ingebouwde waarborgen zorgen ervoor dat de lagere pensioenopbouw doorwerkt in een daling van de pensioenpremie. Daarnaast blijft de aftopping van het pensioengevend inkomen ongewijzigd; op € 100.000 (in 2015). Voor mensen met inkomens die daarboven liggen, wordt het mogelijk om op vrijwillige basis fiscaal vriendelijk bij te sparen uit het nettoloon."
Het gaat om het feit dat men het heeft over 40 jaar werken. Dit is totaal in tegenspraak met de verhoging van de pensioenleeftijd. Als je straks (en dat is over niet al te lange tijd) pas met 70 jaar mag stoppen met werken, en je kan in 40 jaar een pensioen bij elkaar sparen, gaat de wetgever er blijkbaar van uit dat men pas op zijn dértigste gaat werken?
Dat klopt dus niet. Er zijn hele hordes mensen, vooral degenen die geboren zijn tussen 1950 en zeg 1965, die al met 17 of 18 jaar zijn gaan werken. Degenen van ná 1955 moeten doorwerken tot ze 70 zijn (officieel nu nog 67-68, maar let op mijn woorden..). Dan heb je er, schrik niet, 53 jaar op zitten. Je mag namelijk níet na 40 jaar werken je pensioen gaan opnemen. Dus heb je er niks aan. Er zit nu al een groot deel mensen aan te komen, geboren tussen 1955 en 1960, die straks veel minder pensioen krijgen dan ze dachten. Je mocht vroeger pas met 25 voor je pensioen gaan sparen, om dan met 65 aan die 40 jaar te zitten. Je moet nu minimaal 2 jaar langer doorwerken maar de opbouw wordt verlaagd. Dus krijg je stukken minder dan je dacht. Gaan we het nog niet hebben over al die mensen die géén volledige opbouw hebben omdat je niet bij elke werkgever een pensioenregeling krijgt.
Ik vind het heel eigenaardig dat men hier nu toch aan die 40 jaar blijft vasthouden.
Tot slot houd ik mijn hart vast voor al die die jónge mensen, van nu zeg rond de 20-25, die geen baan kunnen vinden omdat die banen bezet worden gehouden door ouderen. Die jongeren bouwen helemaal niet die 40 jaar pensioen op. Er zijn nu al dertigers die nog nooit een min of meer vaste baan hebben gehad en die dus niet of maar heel weinig opbouwen.
Ik heb nog even snel gekeken; ik houd sinds 2008 een overzicht bij van alle bedragen die mij 'beloofd' worden
Hou me ten goede: ik heb leuk werk! Ik ben blij dat ik het kan doen en ik ben niet te beroerd om mijn handen uit mijn mouwen te steken. Maar ik zou het heel fijn gevonden hebben als ik zeg met 63 jaar wat minder had kunnen gaan werken. Naar 4 dagen per week i.p.v. vijf. Dat gaat nu niet meer lukken want ik krijg het bedrag dat ik nodig heb om die achteruitgang te overbruggen, plus wat ik nodig heb om de achteruitgang in pensioen te overbruggen, niet meer bij elkaar. Er moet nu tenslotte ook nog geleefd worden.