LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09 jun 2014 03:15
Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Beste mensen,
Ik zou graag willen weten wat voor gevolgen het heeft als ik mijn auto laat chippen door een 'goede tuner' bijv: JD Engineering/Hartog. Is een standaard chiptuning schadelijk voor mijn 1.8 Turbo 20VT motor dat in een VW Passat zit? (Auto is compleet standaard)
Auto geef ik elke jaar onderhoud bij, oliefilter en olie vervangen van Castrol Edge 5W-30.
Tevens de luchtfilter, ik rij ongeveer 10.000 dkm per jaar. Auto heeft nu 120.xxx gelopen
Stel ik chip mijn auto, wordt dan het verbruik bij zelfde rijstijl het zelfde?
Wat als ik met de auto op vakantie ga, naar België, Frankrijk en Spanje, en constant 120/130 blijf rijden, slijt de motor/onderdelen dan sneller dan toen hij ongechipt was?
Dank jullie wel alvast.
(PS: IK heb de zoekfunctie gebruikt, maar die is meer dan 3 jaar oud).
Groetjes
Ik zou graag willen weten wat voor gevolgen het heeft als ik mijn auto laat chippen door een 'goede tuner' bijv: JD Engineering/Hartog. Is een standaard chiptuning schadelijk voor mijn 1.8 Turbo 20VT motor dat in een VW Passat zit? (Auto is compleet standaard)
Auto geef ik elke jaar onderhoud bij, oliefilter en olie vervangen van Castrol Edge 5W-30.
Tevens de luchtfilter, ik rij ongeveer 10.000 dkm per jaar. Auto heeft nu 120.xxx gelopen
Stel ik chip mijn auto, wordt dan het verbruik bij zelfde rijstijl het zelfde?
Wat als ik met de auto op vakantie ga, naar België, Frankrijk en Spanje, en constant 120/130 blijf rijden, slijt de motor/onderdelen dan sneller dan toen hij ongechipt was?
Dank jullie wel alvast.
(PS: IK heb de zoekfunctie gebruikt, maar die is meer dan 3 jaar oud).
Groetjes
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Ik vind snuffel1's antwoord wat kort door de bocht.
Goede chiptuner gooit niet zomaar ECU (computer) van de motor overhoop, maar gaat aanpassingen brengen binnen de fysieke limieten van de motor. Elke motor komt 'afgeknepen' af fabriek vanwege o.a. milieu eisen, klimaat, duurzaamheid op de onderdelen e.d. Met tuning kan meer uit dezelfde blok eruit gehaald worden zonder dat het desastreus wordt voor de motor.
@1.8Turbo20VT, ik zou het persoonlijk niet doen. Met tuning zal er geen overmatige slijtage aan de pas komen, maar wat wel zal gebeuren is dat het tussen je oren zal zitten dat je meer vermogen hebt waardoor je geneigd zal zijn om deze vermogen te benutten. En om extra vermogen te benutten, zal je grotere slijtage hebben (meer van de motor vragen betekent dat onderdelen onderhevig zullen zijn aan de slijtage).
Het is turbo geblazen motor, dus er is wel wat qua tuning er uit te halen. Echter, gezien de kilometer stand en ouderdom van de wagen zou ik het niet aan raden. Na 11 jaar dienst en 120dkm zijn onderdelen al 'verzwakt'. Om deze nu nog extra te belasten zou betekenen dat ze alleen eerder aan de vervanging zullen komen wat weer extra kosten mee brengt.
Uitsluitend wanneer je gechipte auto rustig / normaal zou rijden, zou tuning in je voordeel werken. Maar dan zou je misschien 0 tot 20% van extra vermogen aanspreken. En wie tuning heeft wil deze ook 'voelen', dus dan ga je automatisch voor volle 100% en dus doortrekken tot in rood e.d.
Met de tuning ben je al gauw enkele honderden euro's kwijt. Persoonlijk zou ik eerder aanraden om dat geld te investeren in vernieuwing van de bestaande (motor)onderdelen. Denk aan net iets betere buggies, net iets betere luchtfilter, net iets betere olie, net iets betere brandstof e.d. Daarmee haal je maximum uit je ongechipte wagen en gelijktijdig verleng je de levensduur / genot van je auto. Ten slotte, met iets kwalitatievere onderdelen, zal je auto beter rijden en qua gevoel wil je ook wel wat.
Drie vliegen in een klap dus
Goede chiptuner gooit niet zomaar ECU (computer) van de motor overhoop, maar gaat aanpassingen brengen binnen de fysieke limieten van de motor. Elke motor komt 'afgeknepen' af fabriek vanwege o.a. milieu eisen, klimaat, duurzaamheid op de onderdelen e.d. Met tuning kan meer uit dezelfde blok eruit gehaald worden zonder dat het desastreus wordt voor de motor.
@1.8Turbo20VT, ik zou het persoonlijk niet doen. Met tuning zal er geen overmatige slijtage aan de pas komen, maar wat wel zal gebeuren is dat het tussen je oren zal zitten dat je meer vermogen hebt waardoor je geneigd zal zijn om deze vermogen te benutten. En om extra vermogen te benutten, zal je grotere slijtage hebben (meer van de motor vragen betekent dat onderdelen onderhevig zullen zijn aan de slijtage).
Het is turbo geblazen motor, dus er is wel wat qua tuning er uit te halen. Echter, gezien de kilometer stand en ouderdom van de wagen zou ik het niet aan raden. Na 11 jaar dienst en 120dkm zijn onderdelen al 'verzwakt'. Om deze nu nog extra te belasten zou betekenen dat ze alleen eerder aan de vervanging zullen komen wat weer extra kosten mee brengt.
Uitsluitend wanneer je gechipte auto rustig / normaal zou rijden, zou tuning in je voordeel werken. Maar dan zou je misschien 0 tot 20% van extra vermogen aanspreken. En wie tuning heeft wil deze ook 'voelen', dus dan ga je automatisch voor volle 100% en dus doortrekken tot in rood e.d.
Met de tuning ben je al gauw enkele honderden euro's kwijt. Persoonlijk zou ik eerder aanraden om dat geld te investeren in vernieuwing van de bestaande (motor)onderdelen. Denk aan net iets betere buggies, net iets betere luchtfilter, net iets betere olie, net iets betere brandstof e.d. Daarmee haal je maximum uit je ongechipte wagen en gelijktijdig verleng je de levensduur / genot van je auto. Ten slotte, met iets kwalitatievere onderdelen, zal je auto beter rijden en qua gevoel wil je ook wel wat.
Drie vliegen in een klap dus
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
ik heb zelf in het verleden mijn seat leon 1.8 20 VT( uit 2000) laten chippen. het resultaat was fantastisch.
ik heb de auto uiteindelijk aan mijn schoonvader verkocht en hij rijdt er nu nog mee.ondertussen staat er 250000km op de teller en hij heeft nooit iets aan de auto. de motor verbruikt ook geen olie ofzo.
de moderne motoren worden af-fabriek geknepen om aan allerlei emissie eisen te voldoen. die marge gebruiken tuners om jou auto wat extra pit te geven. Ik kan het absoluut aanraden.
mocht je besluiten om hem te gaan chippen, ga dan absoluut niet naar Ziptuning. mijn broer heeft zijn skoda octavia 1.820VT laten chippen bij hun, en hij heeft alleen maar gezeur met het programma gehad.
uiteindelijk is de originele software weer terug laten zetten, en is nu verwikkeld in een rechtszaak om de kosten van het gestuntel van ziptuning terug te krijgen.
ik heb de auto uiteindelijk aan mijn schoonvader verkocht en hij rijdt er nu nog mee.ondertussen staat er 250000km op de teller en hij heeft nooit iets aan de auto. de motor verbruikt ook geen olie ofzo.
de moderne motoren worden af-fabriek geknepen om aan allerlei emissie eisen te voldoen. die marge gebruiken tuners om jou auto wat extra pit te geven. Ik kan het absoluut aanraden.
mocht je besluiten om hem te gaan chippen, ga dan absoluut niet naar Ziptuning. mijn broer heeft zijn skoda octavia 1.820VT laten chippen bij hun, en hij heeft alleen maar gezeur met het programma gehad.
uiteindelijk is de originele software weer terug laten zetten, en is nu verwikkeld in een rechtszaak om de kosten van het gestuntel van ziptuning terug te krijgen.
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Als een fabrikant meer vermogen uit een motor kan halen dan zal die dat niet laten natuurlijk.
Je gaat dus het rode gebied binnen als je je motor laat chippen maar er is een marge dus het is niet meteen een groot risico.
Je moet je alleen afvragen waarom een fabrikant dat risico niet neemt.
Je gaat dus het rode gebied binnen als je je motor laat chippen maar er is een marge dus het is niet meteen een groot risico.
Je moet je alleen afvragen waarom een fabrikant dat risico niet neemt.
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Het hangt helemaal af van het type motor. Mijn oude A6 2.5TDii heb ik ook laten chippen tot 190 pk. Maar bij normaal gebruik had je dat ook niet in de gaten. Je merkte het pas op de snelweg waar het ding als een gek wegspoot vanaf 140 km/h. 260 km/h voor een diesel is lang niet slecht. Ik ben er echter wel altijd zuinig op geweest. Nooit hard doortrekken, en op hoge snelheden in Duitsland nooit te lang. Alle metertjes in de gaten houden is dan wel een vereiste, maar da's mijn mening. Het enige probleem dat ik had met de A6 waren die enorme zwarte rookwolken bij het op- en doortrekken. Gebied vanaf 3500 tot 4500 rpm. Maar de A6 was van voor 1998 en dus geen retrofit roetfilter nodig. De kids vonden het geweldig, ik nog meer, maar degeen die erachter reed....
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Als een tuner het kan, waarom zou een fabrikant dat dan niet kunnen? Veel merken bieden via hun eigen huis-tuner ook chiptuning aan waarbij de fabrieksgarantie behouden blijft. Dat zouden ze nooit doen als het de motor zou schaden.Moedt schreef:Als een fabrikant meer vermogen uit een motor kan halen dan zal die dat niet laten natuurlijk.
Je gaat dus het rode gebied binnen als je je motor laat chippen maar er is een marge dus het is niet meteen een groot risico.
Je moet je alleen afvragen waarom een fabrikant dat risico niet neemt.
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Vaak haalt een fabrikant niet meer uit een motor om zichzelf niet in de weg te zitten. Ze willen een verschil tussen de verschillende motoren om de prijsverschillen te kunnen waarmaken.
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Moedt schreef:Als een fabrikant meer vermogen uit een motor kan halen dan zal die dat niet laten natuurlijk.
Je gaat dus het rode gebied binnen als je je motor laat chippen maar er is een marge dus het is niet meteen een groot risico.
Je moet je alleen afvragen waarom een fabrikant dat risico niet neemt.
Onzin. Een fabrikant heeft meer zaken aan z'n hoofd dan enkel vermogen, denk aan verbruik/emissie eisen e.d. De motor van de Polo Bluemotion is standaard bijvoorbeeld erg geknepen om aan de lage uitstoot te voldoen. Ik heb deze auto gereden met wat meer vermogen en koppel, waar het én een fijne auto mee werd, en zelfs nog een fractie zuiniger. bij redelijk sportief doorrijden nog steeds 1:24 gemiddeld.
nu rij ik een 2 liter turbo met 200 pk en 190k op de klok, deze laat ik niet meer chippen, simpelweg omdat ik dat ivm de turbo niet helemaal vertrouw als die nu op andere druk gaat werken, rest van de motor zou ik rustig aan durven.
Het beste wat je kunt doen is JD of Hartog zelf benaderen, zij kunnen en zullen je ook eerlijk vertellen wat er vertrouwd is om te doen en wat niet. Beide hebben een goede naam op het gebied van tunen en willen deze ook graag hoog houden. Als er normaal met jou auto gereden is hoeft 120 k op de teller echt geen probleem te zijn, zeker niet omdat tuning ook in verschillende stages kan en het echt niet direct heel extreem gaat.
Re: Gevolgen chippen 1.8 Turbo 20VT Motor?
Even voorop gesteld, ik ben geen auto kenner. Maar hiermee zeg je toch in feite dat door de tuning je je motor extra belast? Dat maakt dan toch niet uit of het een nieuwe auto is of een met 120k op de teller? Enige verschil is m.i. dat je die extra slijtage bij eene nieuwe auto niet meteen 'ziet', maar dat die er nog steeds wel zal zijn. Een nieuwe motor die je chipt zal er dus na 120k dan een stuk beroerder uitzien dan een niet gechipte motor, maar (mogelijk) nog wel gewoon werken.smilie schreef: Het is turbo geblazen motor, dus er is wel wat qua tuning er uit te halen. Echter, gezien de kilometer stand en ouderdom van de wagen zou ik het niet aan raden. Na 11 jaar dienst en 120dkm zijn onderdelen al 'verzwakt'. Om deze nu nog extra te belasten zou betekenen dat ze alleen eerder aan de vervanging zullen komen wat weer extra kosten mee brengt.
Helemaal mee eens. Fabrikanten zijn voor de 'zuinige' auto's zo op zoek naar manieren om de (papieren) uitstoot te verlagen, dat ze er voor deze auto's het liefst voor zorgen dat je nauwelijks uit de motor haalt wat eruit gehaald kan worden. Even chargeren, als je met je electronica ervoor zorgt dat de motor ook bij het optrekken nooit meer verbruikt dan bijvoorbeeld 1:10, dan heb je een hele zuinige auto, met een lage uitstoot, maar hij doet waarschijnlijk wel 2 minuten over 0-100. Je hoeft dan geen heel ingewikkelde en geforceerde tuning toe te passen om die auto veel sneller te maken.E-J schreef:Een fabrikant heeft meer zaken aan z'n hoofd dan enkel vermogen, denk aan verbruik/emissie eisen e.d. De motor van de Polo Bluemotion is standaard bijvoorbeeld erg geknepen om aan de lage uitstoot te voldoen.
Voor een auto die de fabrikant niet speciaal extra zuinig heeft gemaakt voor de belastingregels, kan het wel eens een heel ander verhaal zijn.