Pagina 1 van 1

[Sony Playstation store] Ongewenste aankoop

Geplaatst: 17 jun 2014 09:33
door kyderra
Ik post hier een bericht met de hoop dat er misschien wat mensen zijn die mij kunnen helpen.

inmiddels een maand terug kreeg ik een E-mail van Sony's online store dat ik het spel Wolvenstein had gekocht voor €70,-
Deze had ik niet besteld. Sterker nog, ik heb geen Playstation 4 om dit spel te kunnen spelen.
(ik ben wel in bezit van een PSP en Vita, deze staan ook beiden op mijn account geregistreerd)

Binnen een uur heb ik Sony opgebeld op de transactie ongedaan te maken terwijl ik mijn password reset voor de zekerheid.
Een week later krijg een telefoontje terug dat het niet ongedaan kan worden omdat in Sony's EULA staat dat: "Als het via de online website store is gekocht, dan kunnen ze geen geld terug geven"

1. Ik ben nog nooit op de online website van Sony ingelogd, laat staan dat ik daar iets gekocht heb. Ik ga veilig met mijn gegevens om en mijn Sony ID is uniek van al mijn andere accounts online. Ik heb aleen games gekocht via mijn Psvita zelf.

2. Het staat geregistreerd en ze hebben toegegeven dat het product nooit is gedownload en dat ik het product niet kan downloaden omdat ik het apparaat niet beschik.
Om een spel te kunnen spelen moet er een apparaat geregistreerd worden op mijn account.

Dit is voor mij een aanduiding dat het erg sterk is dat ik gehakt ben. Een hacker kan niets met een spel doen op mijn account.
Het klinkt logischer dat er ergens een bug in hun systeem was dat een aankoop perrongelijk heeft gedaan.

Ondanks dit krijg ik mijn geld niet terug en heb ik maar twee opties van Sony gekregen.

1. Betaal €70,- voor lucht. (In de letterlijke vorm: "Niks")
2. Laat mijn bank de aankoop geforceerd terug draaien waarmee ik mijn Sony account verlies, inclusief €300,- aan digitale aankoop.

Is dit legaal? Kan ik hier iets tegen doen?

MVG
- Ronald Poppe

Re: [Sony Playstation store] Ongewenste aankoop

Geplaatst: 17 jun 2014 13:24
door Geip Suusje
Ze hebben je teruggebeld. Om te vertellen dat ze je wel willen terugbetalen maar verhinderd zijn wegens de EULA. Ze erkennen in ieder geval je klacht. :D
Daar moet toch een oplossing voor zijn?

Hoogstwaarschijnlijk staat er ook ergens dat Sony zich houdt aan het Nederlands recht.

Als je niet in de online store hebt gekocht (maar bent bestolen), wat zegt de EULA daarover?
Je zou een spel hebben gekocht, maar zij zeggen zelf dat dat niet zo is (erkennen dat het niet is gedownload). Het spel is ook niet geleverd, men kòn het niet eens aan jou leveren.
Dat er geld is afgeschreven betekent niet dat jij iets gekocht hebt: dat regeltje uit de EULA gaat hier al mank.

Sony moet jou gewoon je geld terug geven.

Of anders moeten ze je maar een Playstation 4 geven zodat ze hun leveringsverplichting kunnen nakomen.
Is natuurlijk alleen een oplossing als je dan wel die €70 kwijt wilt zijn.

Re: [Sony Playstation store] Ongewenste aankoop

Geplaatst: 17 jun 2014 16:19
door kyderra
Bedankt voor een leuk antwoord.
Ik betwijfel dat ik een Playstation 4 van Sony zou krijgen. zou leuk zijn.

Maar om terug te komen nop de rechten.

Van sony's SEN voorwaarden:

(ix) U hebt geen recht op terugbetaling van de gelden die u hebt toegevoegd aan uw SEN-portemonnee, tenzij wetgeving anders bepaalt.

Annuleringsrechten

(i) U gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat voor bestellingen (anders dan vooruitbestellingen) van digitale contentproducten (zoals games, add-ons of abonnementen op Music Unlimited) wij deze producten mogelijk beschikbaar stellen direct nadat wij uw bestelling geaccepteerd hebben en dat, zodra deze beschikbaar gesteld zijn, voor zover wettelijk toegestaan u uw bestelling niet meer kunt annuleren en geen recht hebt op een "bedenktijd".

(ii) Restitutie voor bestellingen van digitale services (zoals een abonnement op PlayStation Plus) is niet mogelijk tenzij EU-consumentenwetgeving van toepassing is op uw bestelling, in welk geval u uw bestelling binnen 14 dagen na de datum van acceptatie van uw bestelling kunt annuleren. De aankoopprijs zal naar uw SEN-portemonnee worden gerestitueerd, met aftrek van de waarde van de service waartoe u toegang had voordat de annulering plaatsvond.

(iii) Indien de Nederlandse consumentenwetgeving op uw bestelling van enigerlei abonnement van toepassing is en het is reeds minimaal één maal vernieuwd, dan kunt u de verlenging van uw abonnement annuleren. De aankoopprijs zal naar uw SEN-portemonnee worden gerestitueerd, met aftrek van de waarde van de service waartoe u toegang had voordat de annulering plaatsvond.

================

Ik zal even moeten kijken of ik in de EU-consumentenwetgeving misschien iet's kan vinden.
(Ik kan nog niet iets vinden over bestolen items.)

Re: [Sony Playstation store] Ongewenste aankoop

Geplaatst: 17 jun 2014 17:41
door Geip Suusje
Ik neem aan dat het hier om gaat: http://www.sonyentertainmentnetwork.com ... reenkomst/
7. Services en/of producten aanschaffen.
(vii) Indien we uw bestelling niet accepteren, zal het bedrag dat uit uw SEN-portemonnee betaald is, teruggestort worden.

Het geld kan dus wél teruggestort worden!
Ik meen ook dat ze de 'bestelling' sowieso niet hadden mogen accepteren om dat ze wisten of hadden kunnen weten dat je de vereiste Playstation 4 niet had.


6. SEN-portemonnee en geld toevoegen
...
U stemt ermee in ons te betalen voor alle toegevoegde bedragen aan uw SEN-portemonnee (behalve in het geval dat wij een fout maken). Indien u echter een betaling verricht - en deze niet storneert - aan één van onze betalingsproviders of voucherretailers, dan vervalt daarmee uw schuld aan ons.

Als er een bankafschrijving was zou je die dus alsnog kunnen storneren. Wel even zorgen dat je schriftelijk bewijs (email-verkeer) hebt dat je het met Sony hebt geprobeerd op te lossen.
P.S.: Sorry, ik lees nu pas uit je OP dat je dan je account opblaast. Om dat terug te draaien moet jij héél veel moeite doen. Slecht idee dus.

Re: [Sony Playstation store] Ongewenste aankoop

Geplaatst: 17 jun 2014 17:50
door olaf79
Online aanschaf van een game valt gewoon onder de wet koop op afstand en hiervoor heeft u 14 dagen bedenktijd (ingaande de dag na levering).
Dat het hier een download betreft doet niks af aan dit feit. De wet maakt een uitzondering voor computer software wanneer de verpakking is geopend (dat is logisch ander zou u de software kunnen kopieeren). De download is niks meer dan een digitale verpakking en omdat u deze download niet heeft uitgevoerd, heeft de verpakking NIET geopend en kunt u dus gewoon annuleren.
Laat Sony maar bewijzen dat u wel heeft gedownload...Zo niet geld terug, en wel binnen 30 dagen.