LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Maan68
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2012 09:49

Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Maan68 »

Ik wil graag iets voorleggen en of dit mag:

Ik heb een vakantiehuis geboekt in Juni (laagseizoen) aan de Nederlandse kust voor 3 nachten met aankomst op maandag.
Nu kost het huisje 85 euro per nacht in het laagseizoen, dus zou je 3 x 85 euro denken, alleen wordt er voor de nacht van maandag op dinsdag een prijs van 155 euro gerekend en de andere twee nachten 85 euro per nacht. Ruim 70 euro meer voor de nacht van maandag op dinsdag :roll: ! Dat is toch raar???
Bij navraag bij het boeking kantoor krijg ik het volgende antwoord:

Het weekend van 21 juni a.s. is in Duitsland een lang weekend, vandaar dat er voor de 23e nog een verhoogd tarief geldt. Dit geldt ook bij andere maandagen zoals 2e Pinkster- en 2e Paasdag.

Sorry hoor, maar wat heb ik met Duitsland te maken? 23 Juni is geen feestdag en ook geen Pinkstermaandag en ook geen Paasmaandag! Het is gewoon een maandag!
Bovendien kom ik niet aan in het weekend, maar op maandag en ik kom gewoon uit Nederland, dus heeft ook niets met een lang weekend te maken. Dit heb ik ook gevraagd aan ze en dat ik het niet correct vind. Ik wacht hun antwoord af. Maar mag dit zomaar gevraagd worden?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, want het voelt niet rechtvaardig...

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door newmikey »

Maan68 schreef:Maar mag dit zomaar gevraagd worden?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, want het voelt niet rechtvaardig...
Tuurlijk mag dit, eigenlijk valt er niets te "mogen". Hotels en andere accomodaties zijn vrij om hun prijzen af te stemmen op de vraag, dat heet "vrije markt". Is er meer vraag dan worden de prijzen navenant hoger. Geldt trouwens voor alle hotelboekingen en zelfs voor vliegtickets, treinkaartjes etc. etc.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Volgens mij mogen ze vragen wat ze willen. Hoog/laag tarieven zijn toch vrij gebruikelijk. Je krijgt toch een keurige specificatie? Als de €85 achteraf gecorrigeerd is wordt het ietsje anders, dan had men het duidelijk in de voorwaarden moeten zetten. Ik zie heel vaak wel aangegeven wanneer hoog/laag van toepassing is.

Dat ze anticiperen op Duitsers is voor jou pech. Daar zal je tegen op moeten bieden.

Maar ietsje gezocht vind ik het ook wel.
Ooit op een Hongaarse camping gestaan om 20.00 uur gearriveerd en de volgende dag om 9.00 uur afrekenen. Dat werd als 2 dagen gerekend. :evil:
Daar wond ik me dus best over op.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 17 jun 2014 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Har06 »

Geip Suusje schreef:Volgens mij mogen ze vragen wat ze willen. Hoog/laag tarieven zijn toch vrij gebruikelijk. Je krijgt toch een keurige specificatie? Als de €85 achteraf gecorrigeerd is wordt het ietsje anders, dan had men het duidelijk in de voorwaarden moeten zetten. Ik zie heel vaak wel aangegeven wanneer hoog/laag van toepassing is.

Dat ze anticiperen op Duitsers is voor jou pech. Daar zal je tegen op moeten bieden.
Klacht ingediend ??

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Nee, waarom zou ik?

Maan68
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2012 09:49

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Maan68 »

Dat het mag, begrijp ik, maar nog even over het verschil tussen een weekend en een maandag:
het is toch raar, want er staat op de site 'feestweekenden' en maandag is toch echt een werkdag(wij zijn met 3 personen) en ik betaal voor de nacht van maandag op dinsdag(ook een werkdag) dus 155 euro:

Periode: feestweekenden. Boekingen per nacht.
Aantal personen : Prijs:
1 € 145,00 per nacht
2 € 145,00 per nacht
3 € 155,00 per nacht
4 € 165,00 per nacht


En de prijzen voor het laagseizoen zijn:

Periode: laagseizoen. Boekingen per nacht.
Aantal personen : Prijs:
1 € 75,00 per nacht
2 € 75,00 per nacht
3 € 85,00 per nacht
4 € 95,00 per nacht


Het klopt gewoon niet! Wel als ik zondag aangekomen was, maar in Nederland is dit weekend geen Nationaal feestweekend!

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door newmikey »

Maan68 schreef:Dat het mag, begrijp ik, maar nog even over het verschil tussen een weekend en een maandag:
het is toch raar, want er staat op de site 'feestweekenden' en maandag is toch echt een werkdag(wij zijn met 3 personen) en ik betaal voor de nacht van maandag op dinsdag(ook een werkdag) dus 155 euro:

Het klopt gewoon niet! Wel als ik zondag aangekomen was, maar in Nederland is dit weekend geen Nationaal feestweekend!
Er staat toch nergens "Nederlands feestweekend"? Het staat u toch vrij niet op het aanbod in te gaan? Het bedrijf heeft u netjes uitgelegd waarom zij die maandag als behorend bij een feestweekend beschouwen. Onze gehele kuststreek leeft van het toerisme uit Duitsland, dan is het toch ook niet zo gek dat men anticipeert op de vakantieperiodes van de grootste klant?

Het is balen voor u, dat begrijp ik héél goed maar aan deze samenloop van omstandigheden doet u niets en het is misschien wel dankzij deze feestweekend tarieven dat het door de weeks zo goedkoop kan, moet u maar denken. Van de calculerende Hollandse klant worden de kust hotels niet rijk...
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2014 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoegingen verwijderd

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Mijns inziens hoort de nacht van maandag op dinsdag niet bij het lange weekend. Ook niet voor de Duitsers.
Maar als je midden op de maandag wilt arriveren, kan het wel redelijk is dat je voor die dag betaalt. Anderzijds: de prijs was bepaald per nacht, dus dat je het bed gebruikt. Maar dat is dan wel vaak weer vrij snel nadat men arriveert. :wink:

Maar je bent toch vrij om 'het aanbod' niet te accepteren?
Je kan zelf ook zeggen voor welke prijs je wilt, en dat ze anders maar aan iemand anders moeten verhuren.
(Ik weet vrij zeker dat ze dan voor die maandag niets krijgen.)
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 17 jun 2014 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef: Er staat toch nergens "Nederlands feestweekend"?
Als een bedrijf zich richt op Nederlandse kopers (taal & aanbieding in het Nederlands) dan zijn wat mij betreft de feestdagen ook de alleen in Nederland bekende feestdagen. Geldt hoge tarief ook nog voor andere dagen, dan is dat m.i. onvoldoende duidelijk gemaakt.
Als bedrijf dan achteraf hoger tarief rekent, heb je echt recht tot klagen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door newmikey »

16again schreef: Als bedrijf dan achteraf hoger tarief rekent, heb je echt recht tot klagen.
Is "Het weekend van 21 juni a.s." volgens u "achteraf"? De hogere prijs is bij de boeking duidelijk gemaakt. De klant is daarmee akkoord gegaan en klaagt achteraf.

Of het bedrijf op bepaalde dagen hogere prijzen rekent omdat er meer toeristen worden verwacht, omdat ze het gewoon leuk vinden of omdat het volle maan is, is geheel aan het bedrijf.

Of een consument ingaat op een aanbieding waarvan vooraf de voorwaarden en de prijzen duidelijk zijn gemaakt, is volledig aan de consument.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef: Is "Het weekend van 21 juni a.s." volgens u "achteraf"? De hogere prijs is bij de boeking duidelijk gemaakt. De klant is daarmee akkoord gegaan en klaagt achteraf.
Ik betwijfel of die hogere prijs al bij boeking voldoende duidelijk gemaakt is. Mogelijk moest TS hiervoor totaalprijs met alle extras terugrekenen of zo.
newmikey schreef: Of het bedrijf op bepaalde dagen hogere prijzen rekent omdat er meer toeristen worden verwacht, omdat ze het gewoon leuk vinden of omdat het volle maan is, is geheel aan het bedrijf.
Bedrijf mag inderdaad zelf bepalen tegen welke prijzen zaken geleverd worden, echter de aangeboden artikelen/diensten dienen voldoende duidelijk geprijsd te zijn.
Overduidelijk schort het daar aan in dit geval.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Har06 »

Veel hoteliers en restaurant houders hebben terrecht meer op met onze oosterburen ivm hun bestedingscultuur en tips, hollanders zijn in veel landen niet geliefd vanwege hun kneiperigheden :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

En terecht, blijkt hier wel weer...

Maar er is nergens in de wet bepaald wat een feestweekend is. Ook zoiets als bijvoorbeeld een langweekend is volgens mij nergens wettelijk gedefinieerd. Als is aangegeven dat de prijzen tijdens feestweekends hoger zijn, dan is er dus niet meteen vastgelegd wanneer de prijzen hoger zijn en wanneer niet. Het is puur informatief en indicatief, waar beide partijen weinig rechten aan kunnen ontlenen.

Uit de boeking/prijsopgave moet vervolgens wel duidelijk zijn wat de prijs is. Uit het verhaal is niet duidelijk of TS pas na boeking de prijzen onder ogen kreeg, of voordat hij ermee akkoord ging. Ik hen het vermoeden dat TS pas na de boeking erover is na gaan denken en er toen pas naar heeft gekeken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Maan68 schreef:Ik wil graag iets voorleggen en of dit mag:

Ik heb een vakantiehuis geboekt in Juni (laagseizoen) aan de Nederlandse kust voor 3 nachten met aankomst op maandag.
...

Sorry hoor, maar wat heb ik met Duitsland te maken?
Mosterd na de maaltijd wellicht - maar Duitse toeristen komen vooral naar de kuststreek.
Accomodaties daar zullen dan ook Duitse feestdagen tot hun hoogseizoen rekenen.
Dus, u heeft in zoverre met Duitsland iets te maken dat u voor een accomodatie kiest die veel bezoek van onze oosterburen krijgt - en daar met hun prijsstelling op inspeelt.
Zoals bij veel kustaccomodaties .

Jammer, maar helaas.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verschil kamerprijs bij boeking vakantiehuis, mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:Ik betwijfel of die hogere prijs al bij boeking voldoende duidelijk gemaakt is. Mogelijk moest TS hiervoor totaalprijs met alle extras terugrekenen of zo.
Totaal prijs per boeking, wat maakt de prijs per nacht dan nog uit. Wil jij weten wat de haver, zout en gort in het brood hebben gekost.

Gesloten