Pagina 1 van 2

Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 19 jun 2014 21:40
door balendekoper
Vrijdag 30 mei is het motorblok van mijn Volvo V50 2.0D (km-stand 240.000) opgeblazen doordat de motor "op hol is geslagen".

Op donderdag 29 mei merkte ik dat de Volvo bij gas geven inhield en dat tijdens het rijden op de autoweg de motor in één keer verhoogd toerental aanhield. Dit duurde even maar na een paar seconden konden we verder rijden op normaal toerental. Omdat we behoorlijk geschrokken zijn besloten we de dag erna naar de garage te gaan waar ik de auto in onderhoud heb om dit probleem aan te kaarten en na te laten kijken. Op vrijdag 30 mei ben ik naar de garage gereden maar helaas was deze niet open (dag na Hemelvaartsdag). Tijdens de rit bleef het gas weer hangen maar dit keer bleef het gas hangen zelfs nadat ik de sleutel uit het contact had gehaald. Enige tijd later, en na veel rook te hebben ontwikkeld omdat de motor op vol toeren bleef draaien, stopte de motor uit zichzelf. Nadat mijn Volvo door route mobiel uiteindelijk toch bij de garage is afgeleverd is afgelopen dinsdag 3 juni door de garagehouder geconstateerd dat het motorblok compleet is vastgelopen. Oorzaak sterk verdunde olie door diesel waarschijnlijk door te veel regenereren.

Na aangeven van de oorzaak ging er bij "een lampje branden" want vorig jaar werd ik in de zomerperiode geconfronteerd met een aantal storingsmeldingen van de Volvo die niet door de garage van Vaartland (ATU) waar ik de auto in gekocht heb en in onderhoud had gerepareerd konden worden. Ik ben toen bij een Volvo dealer te rade gegaan en werd snel en vakkundig geholpen en al snel werd de belangrijkste storing uitgelezen en verholpen. De storing was dat het niveau van de vloeistof (additief) voor de roetfilter te laag was. De medewerker heeft dit bijgevuld maar gaf me toen de opmerking dat hij wel erg veel moest bijvullen. Er werd 1,5 liter bijgevuld in een tankje van 2 liter. Dit was waarschijnlijk niet bijgevuld tijdens vorige onderhoudsbeurt. Achteraf denk ik dat door het niet bijvullen van deze vloeistof de oorzaak van het "op hol slaan" is ontstaan.

Aangezien ik nu met een kostenpost zit van € 3000,- (gebruikte motor €2000,- en motorblok vervangen € 1000,-) wil ik graag het volgende weten:
- Wie heeft er ervaring met dit probleem en kan bevestigen wat de oorzaak kan zijn?
- Wie heeft er advies hoe ik deze schadepost vergoed kan krijgen?
(De garantie van de auto is verlopen en de laatste beurt is meer dan 3 maanden geleden uitgevoerd).

Mocht er iemand hetzelfde type auto hebben; let op als je verbruik hoger wordt of als je oliepeil hoger wordt. Dit bleken achteraf de eerste signalen te zijn voor dit probleem.

Voor mij nooit meer een Volvo!!

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 19 jun 2014 21:54
door kokka
Een auto blijft een stuk techniek, er gaat wel eens iets stuk.
Waarom zou iemand anders hiervoor op moeten draaien? Je had bij de eerste tekenen gewoon de auto buiten gebruik moeten stellen.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 19 jun 2014 22:05
door Geip Suusje
Het lijkt op wat me lang geleden overkwam met een Golf diesel.
Die gebruikte iets olie en dat bleef in een randje van het luchtfilter staan (of daar ergens).
Bij het naderen van een bocht in de snelweg hield ik gas in en remde bij.
In plaats van langzamer ging de motor er vol gas in.
Dit kwam dus doordat alle verzamelde olie bij het afremmen over het randje stroomde en aan de motor toegevoerd werd. Olie is voor een diesel gewoon brandstof.
Normaal gesproken hoort olie teruggevoerd te worden naar het carter, maar ik denk dat de (verstevigings-)randjes toen nog niet helemaal goed geplaatst waren; een constructiefout dus.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 19 jun 2014 22:32
door sjohie
balendekoper schreef:Vrijdag 30 mei is het motorblok van mijn Volvo V50 2.0D (km-stand 240.000) opgeblazen doordat de motor "op hol is geslagen".

Op donderdag 29 mei merkte ik dat de Volvo bij gas geven inhield en dat tijdens het rijden op de autoweg de motor in één keer verhoogd toerental aanhield. Dit duurde even maar na een paar seconden konden we verder rijden op normaal toerental. Omdat we behoorlijk geschrokken zijn besloten we de dag erna naar de garage te gaan waar ik de auto in onderhoud heb om dit probleem aan te kaarten en na te laten kijken. Op vrijdag 30 mei ben ik naar de garage gereden maar helaas was deze niet open (dag na Hemelvaartsdag). Tijdens de rit bleef het gas weer hangen maar dit keer bleef het gas hangen zelfs nadat ik de sleutel uit het contact had gehaald. Enige tijd later, en na veel rook te hebben ontwikkeld omdat de motor op vol toeren bleef draaien, stopte de motor uit zichzelf. Nadat mijn Volvo door route mobiel uiteindelijk toch bij de garage is afgeleverd is afgelopen dinsdag 3 juni door de garagehouder geconstateerd dat het motorblok compleet is vastgelopen. Oorzaak sterk verdunde olie door diesel waarschijnlijk door te veel regenereren.

Na aangeven van de oorzaak ging er bij "een lampje branden" want vorig jaar werd ik in de zomerperiode geconfronteerd met een aantal storingsmeldingen van de Volvo die niet door de garage van Vaartland (ATU) waar ik de auto in gekocht heb en in onderhoud had gerepareerd konden worden. Ik ben toen bij een Volvo dealer te rade gegaan en werd snel en vakkundig geholpen en al snel werd de belangrijkste storing uitgelezen en verholpen. De storing was dat het niveau van de vloeistof (additief) voor de roetfilter te laag was. De medewerker heeft dit bijgevuld maar gaf me toen de opmerking dat hij wel erg veel moest bijvullen. Er werd 1,5 liter bijgevuld in een tankje van 2 liter. Dit was waarschijnlijk niet bijgevuld tijdens vorige onderhoudsbeurt. Achteraf denk ik dat door het niet bijvullen van deze vloeistof de oorzaak van het "op hol slaan" is ontstaan.

Aangezien ik nu met een kostenpost zit van € 3000,- (gebruikte motor €2000,- en motorblok vervangen € 1000,-) wil ik graag het volgende weten:
- Wie heeft er ervaring met dit probleem en kan bevestigen wat de oorzaak kan zijn?
- Wie heeft er advies hoe ik deze schadepost vergoed kan krijgen?
(De garantie van de auto is verlopen en de laatste beurt is meer dan 3 maanden geleden uitgevoerd).

Mocht er iemand hetzelfde type auto hebben; let op als je verbruik hoger wordt of als je oliepeil hoger wordt. Dit bleken achteraf de eerste signalen te zijn voor dit probleem.

Voor mij nooit meer een Volvo!!
Wie of wat zou deze schadepost moeten vergoedden? 240.000 km is al een aardig eindje, de garantie is ruimschoots verlopen, en de laatste beurt is ook 3 maanden geleden. Tel daarbij op dat jij uit eigen vrije wil er mee bent gaan rijden na de eerste keer, en het lijkt me sterk dat er ergens een verantwoordelijke partij, anders dan jezelf, aan te wijzen valt.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 19 jun 2014 23:11
door encore
Geip Suusje schreef:Het lijkt op wat me lang geleden overkwam met een Golf diesel.
Die gebruikte iets olie en dat bleef in een randje van het luchtfilter staan (of daar ergens).
Bij het naderen van een bocht in de snelweg hield ik gas in en remde bij.
In plaats van langzamer ging de motor er vol gas in.
Dit kwam dus doordat alle verzamelde olie bij het afremmen over het randje stroomde en aan de motor toegevoerd werd. Olie is voor een diesel gewoon brandstof.
Normaal gesproken hoort olie teruggevoerd te worden naar het carter, maar ik denk dat de (verstevigings-)randjes toen nog niet helemaal goed geplaatst waren; een constructiefout dus.
Onzinverhaal. Waarom reageer ik er eigenlijk op? Geen idee. Oh ja, ik wil eigenlijk wel weten hoe dat beetje olie door de injectoren als extra brandstof wordt gespoten. Via een luchtfilter naar een luchtmassameter over de fluxcapacitor via de retourleiding zodat het vlak voor een bocht over de accupool zomaar IN de verbrandingskamer terecht komt...

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 19 jun 2014 23:26
door Geip Suusje
encore schreef:
Geip Suusje schreef:Het lijkt op wat me lang geleden overkwam met een Golf diesel.
Die gebruikte iets olie en dat bleef in een randje van het luchtfilter staan (of daar ergens).
Bij het naderen van een bocht in de snelweg hield ik gas in en remde bij.
In plaats van langzamer ging de motor er vol gas in.
Dit kwam dus doordat alle verzamelde olie bij het afremmen over het randje stroomde en aan de motor toegevoerd werd. Olie is voor een diesel gewoon brandstof.
Normaal gesproken hoort olie teruggevoerd te worden naar het carter, maar ik denk dat de (verstevigings-)randjes toen nog niet helemaal goed geplaatst waren; een constructiefout dus.
Onzinverhaal. Waarom reageer ik er eigenlijk op? Geen idee. Oh ja, ik wil eigenlijk wel weten hoe dat beetje olie door de injectoren als extra brandstof wordt gespoten. Via een luchtfilter naar een luchtmassameter over de fluxcapacitor via de retourleiding zodat het vlak voor een bocht over de accupool zomaar IN de verbrandingskamer terecht komt...
Het komt IN de verbandingskamer door de inlaatklep. Een dieselmotor blijft lucht (+dus de daar verzamelde brandbare nattigheid) aanzuigen, ook als je de brandstofpomp op nul zet.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 20 jun 2014 10:25
door peteroo
Garantie lijkt mij gezien de kilometerstand volledig uitgesloten. Hooguit kun je andere mensen waarschuwen voor dit soort signalen. Helaas kunnen ook Volvo's kapot. Hoe oud is de wagen? Het is een flinke investering, zo'n nieuwe motor.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 04 okt 2014 10:22
door marion22
dag
het is mij afgelopen woensdag 1 oktober 2014 ook overkomen.
onze Volvo v50 op de snelweg A59 richting waalwijk.
toerenteller sloeg op hol,veel rook ontwikkeling,niet normaal.
mijn zoon reed, heeft net zijn rijbewijs,ben heel blij dat er niets is gebeurt.
is hier niet iets tegen te doen?of moet er echt eerst iets ergs gebeuren?
als er een lampje op iets dergelijks stuk is brand er al een lampje in de auto.
en bij dit helemaal niets,alleen de toerenteller doet raar.
gr marion

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 04 okt 2014 10:31
door prem
balendekoper schreef:
Aangezien ik nu met een kostenpost zit van € 3000,- (gebruikte motor €2000,- en motorblok vervangen € 1000,-) wil ik graag het volgende weten:
- Wie heeft er ervaring met dit probleem en kan bevestigen wat de oorzaak kan zijn?
- Wie heeft er advies hoe ik deze schadepost vergoed kan krijgen?
(De garantie van de auto is verlopen en de laatste beurt is meer dan 3 maanden geleden uitgevoerd).

Mocht er iemand hetzelfde type auto hebben; let op als je verbruik hoger wordt of als je oliepeil hoger wordt. Dit bleken achteraf de eerste signalen te zijn voor dit probleem.

Voor mij nooit meer een Volvo!!
Waarom zou iemand dit nou moeten vergoeden? En nee als je een Volvo koopt moet je terug naar de 240 tegenwoordig is het niks meer. Is nooit een goede koop in mijn optiek, het is geen premium merk maar je betaalt er wel voor .

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 04 okt 2014 14:37
door peteroo
Ik heb onlangs ook een nieuwe motor moeten laten plaatsen. Sloopmotor kostte me een paar honderd euro en inbouwen en verder in werkende orde maken ruim 700 euro. In uw geval zal het waarschijnlijk duurder uitvallen, omdat het om een recentere auto gaat. Verschillende offertes opvragen loont altijd. Coulance lijkt me uitgesloten.

Bij mij is de motor waarschijnlijk heengegaan door een koelings- en/of smeringsprobleem.

Het verhaal van Golf diesels die op hun eigen carterdampen gaan lopen en dan vastlopen kende ik ook.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 04 okt 2014 23:50
door thecure
marion22 schreef:dag
het is mij afgelopen woensdag 1 oktober 2014 ook overkomen.
onze Volvo v50 op de snelweg A59 richting waalwijk.
toerenteller sloeg op hol,veel rook ontwikkeling,niet normaal.
mijn zoon reed, heeft net zijn rijbewijs,ben heel blij dat er niets is gebeurt.
is hier niet iets tegen te doen?of moet er echt eerst iets ergs gebeuren?
als er een lampje op iets dergelijks stuk is brand er al een lampje in de auto.
en bij dit helemaal niets,alleen de toerenteller doet raar.
gr marion
leeftijd? km stand vd auto?

tja of hier niks tegen te doen is... zoals gezegd een motor is een stuk techniek wat stuk kan gaan.
soms komt het doordat de turbo stukgaat, en zo komt de motorolie,die voor de smering van de turbo is bedoeld, via het inlaatkanaal naar de cylinders.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 05 okt 2014 18:27
door olaf79
Aan de verhalen te lezen, lijkt het er toch een beetje op dat hier sprake is van een constructiefout. In dat geval is er gewoon garantie op de motor want was het defect al bij aanschaf aanwezig.
Zoiets lijkt me wel iets om nader uit te zoeken.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 05 okt 2014 18:47
door olaf79
Het lijkt me met de huidige stand der techniek vrij simpel zoiets te controleren en indien nodig in te grijpen. Ik bedoel, er rijden voertuigen op mars rond, dus dan moeten we zo iets simpels als het controleren van de brandstof die in de motor komt toch ook wel beheersen. Lijkt mij

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 26 dec 2014 11:48
door Noortjes
Eerste Kerstdag bij mij exact hetzelfde probleem overkomen. Motor op hol (2.0D, 2008, 200.000 km), heftig rokend, zelfs met contactsleutel eruit....uiteindelijk aflaten slaan door in versnelling te zetten. Altijd bij Volvo in regulier onderhoud geweest. Via Volvocard wegenwacht laten komen. Kapotte turbo, motor opgeblazen, te hoog oliepeil.... Je verwacht dat zo'n diesel toch zonder problemen wat jaren langer kan doorrijden....

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 26 dec 2014 13:14
door prem
Noortjes schreef:Eerste Kerstdag bij mij exact hetzelfde probleem overkomen. Motor op hol (2.0D, 2008, 200.000 km), heftig rokend, zelfs met contactsleutel eruit....uiteindelijk aflaten slaan door in versnelling te zetten. Altijd bij Volvo in regulier onderhoud geweest. Via Volvocard wegenwacht laten komen. Kapotte turbo, motor opgeblazen, te hoog oliepeil.... Je verwacht dat zo'n diesel toch zonder problemen wat jaren langer kan doorrijden....

Te hoog oliepeil? Pas laten verversen of op de bonnefooi bij gegooid?

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 26 dec 2014 14:41
door peteroo
Niet gelijk van alles gaan insinueren. Zo te zien is dit al de derde Volvo V50-bezitter met dezelfde motor die dit is overkomen.

Elk merk kent zijn slechte series en techniek en dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Peugeot had bijvoorbeeld ook een dieselmotor die opvallend vaak in de soep liep door verstopte oliekanalen en bepaalde VAG-diesels kennen ook grote problemen.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 26 dec 2014 17:03
door prem
peteroo schreef:Niet gelijk van alles gaan insinueren. Zo te zien is dit al de derde Volvo V50-bezitter met dezelfde motor die dit is overkomen.

Elk merk kent zijn slechte series en techniek en dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Peugeot had bijvoorbeeld ook een dieselmotor die opvallend vaak in de soep liep door verstopte oliekanalen en bepaalde VAG-diesels kennen ook grote problemen.
Ik vraag alleen waar dat hoge oliepeil vandaan komt. Als het de derde zou zijn zou het nog meevallen. Ik begrijp echt niet waarom Volvo nog zo populair is in Nederland, elke Volvo heeft wel wat. Van die XC tractor gaan de bakken kapot, de V50 loopt vast enz. Enz.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 26 dec 2014 17:47
door prem
Dat is makkelijk afwimpelen. Met mijn auto hou ik me niet eens aan de interval van 30.000 en heb nog nooit wat gehad.

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 26 dec 2014 22:45
door thecure
prem schreef:
peteroo schreef:Niet gelijk van alles gaan insinueren. Zo te zien is dit al de derde Volvo V50-bezitter met dezelfde motor die dit is overkomen.

Elk merk kent zijn slechte series en techniek en dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Peugeot had bijvoorbeeld ook een dieselmotor die opvallend vaak in de soep liep door verstopte oliekanalen en bepaalde VAG-diesels kennen ook grote problemen.
Ik vraag alleen waar dat hoge oliepeil vandaan komt. Als het de derde zou zijn zou het nog meevallen. Ik begrijp echt niet waarom Volvo nog zo populair is in Nederland, elke Volvo heeft wel wat. Van die XC tractor gaan de bakken kapot, de V50 loopt vast enz. Enz.
een te hoog peil kam doordat de computer teveel regeneraties gaat starten om het roetfilter schoon te krijgen. vaak gebeurt dit als het filter aan het einde van zijn levensduur is.
er wordt dan extra brandstof ingespoten, en als dit te vaak gebeurd komt dit in het carter terecht en wordt de olie verdund.
de turbo wordt dan niet goed meer gesmeerd, en de lagers krijgen speling. de olie die voor de smering bedoeld is, komt dan het inlaatkanaal in, en de motor gaat hierop lopen.

aan ts, wanneer is het roetfilter vervangen?

Re: Volvo V50 motorblok opgeblazen - motor slaat op hol

Geplaatst: 27 dec 2014 11:24
door kokka
MichielFRL schreef: Hier is niks aan te doen, hooguit een mechanische afsluiting van de luchtinlaat zodra het contact afgezet wordt.
dit is iets wat op veel (vooral amerikaanse) industriële diesel motoren zit. Bij een Detroit diesel zit een klep in de inlaat, die dichtvalt bij bijvoorbeeld te lage smeerolie druk, of overspeed van de motor.