LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toeslag op betalingsregeling bij nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
boterbloem44

toeslag op betalingsregeling bij nuon

Ongelezen bericht door boterbloem44 »

Mijn vraag is is het normaal, dat er een bedrag word gerekend op een betalingsregeling op de jaar afrekeing. Mijn jaarafrekening is te hoog en ik moet 168 euro bij betalen, ik kan dat niet in 1 x en moet daarom vragen om een betalings regeling. Ik kreeg te horen dat er per termijn 5 euro word gerekend ik moet dit in 5x betalen en betaal dus 25 euro meer op de totale rekening. Is dit normaal bij alle energiebedrijven?

Jantje7

Re: toeslag op betalingsregeling bij nuon

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Voorwaarden betalingsregeling met Nuon

Voorwaarden betalingsregeling met Nuon

U kunt een betalingsregeling aanvragen voor uw jaarafrekening, termijnfacturen en incassokosten. Aan een betalingsregeling zijn een aantal voorwaarden verbonden:
•U heeft meer dan € 100,- aan openstaande rekeningen.
•U betaalt minimaal € 50,- per maand af.
•U betaalt de termijnen van uw betalingsregelings via automatische incasso.
•U doet een aanbetaling op het totaalbedrag.
•U betaalt € 5,- kosten per termijn; dit is meestal een maand.
Betaalt u een termijn van de betalingsregeling niet op tijd? Dan vervalt de betalingsregeling. U ontvangt dan een acceptgiro voor het totale bedrag. Dit bedrag moet dan zo spoedig mogelijk worden betaald.

Dus ja, het is normaal.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Had je het niet moeten omdraaien? Ik bedoel, je weet dat je die jaarafrekening krijgt en je weet dat je soms iets terug krijgt en soms bij moet betalen. Kun je dan niet maandelijks een klein bedrag opzij zetten, zodat je voor dit soort gevallen een potje hebt?
Betalen moet je het toch en nu kost het je nog 25 euro extra ook.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Tijdens het schrijven van dit bericht had Jantje al een gemotiveerd antwoord gegeven...

Het energiebedrijf moet de kosten ook maar voorschieten, plus het werk en de kosten die er voor nodig zijn om de nota's te innen. Bij veel bedrijven zie je ook dat er bij een jaarbetaling of een kwartaalbetaling een korting wordt gegeven ten opzichte van de maandbetaling. Dat zie je zelfs bij de wegenbelasting.

Een verhoging per termijn vind ik dus op zich niet vreemd, al lijkt de hoogte niet goed in verhouding te staan tot het totaalbedrag. Want het totaal van de extra kosten komt al aardig in de richting van één termijn (van 33,60 euro dus).

boterbloem44

Ongelezen bericht door boterbloem44 »

vorig jaar hebben ze me omlaag gedaan omdat ze me terug moesten betalen heb ik het zelf omhoog gezet omdat ik niet voor dit soort problemen wil staan dus ik heb er zelf ook wat aan gedaan, soms ben je niet bij machten om potjes te maken.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Als je even rood gaat staan op je betaalrekening kost het je maar €5 voor dit 5-maandelijks-betaalplan.

Mja, als je daar ook al chronisch op het maximum zit nemen de risico's en de bijbehorende premies toe :(
Als ik je was zou ik me in alle bochten wringen om het zelf op te lossen.
Uiteindelijk zal blijken: wie zijn schulden (op tijd) betaalt verarmt niet, maar maakt winst. :D

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

boterbloem44 schreef:vorig jaar hebben ze me omlaag gedaan omdat ze me terug moesten betalen heb ik het zelf omhoog gezet omdat ik niet voor dit soort problemen wil staan dus ik heb er zelf ook wat aan gedaan, soms ben je niet bij machten om potjes te maken.
als je niet bij machte bent om potjes te maken, ben je ook niet bij machte om het extra bedrag per maand op te hoesten dat je had moeten betalen om op 0 uit te komen. Je was dus sowieso in problemen gekomen, je kosten zijn te hoog!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier om verkrijging van voldoening buiten rechte. In de wet staat dat hiervoor geen kosten in rekening mogen worden gebracht, tot dat de consument een veertiendaagse aanmaning heeft ontvangen nadat zij in verzuim is gekomen.
Artikel 6:96 lid 2 aanhef en onder c BW schreef:Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.
Artikel 6:96 lid 6 BW schreef:De vergoeding volgens de nadere regels kan indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, eerst verschuldigd worden nadat de schuldenaar na het intreden van het verzuim, bedoeld in artikel 81, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de vergoeding die in overeenstemming met de nadere regels wordt gevorderd, vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na aanmaning.

Gesloten