| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GeldXpert Oud-Beijerland verkeerde voorlichting
GeldXpert Oud-Beijerland verkeerde voorlichting
Mei 2013 ben ik samen met mijn ex-partner naar onze tussenpersoon GeldXpert in Oud-Beijerland geweest om advies in te winnen over wel of niet verkopen van onze woning. We hebben een hypotheekschuld van 328.000 (ING). Hiervan is 161.000 een aflossingsvrije hypotheek en 167.000 een Leven hypotheek (wordt opgebouwd uit levensverzekering).
De adviseur rekende uit dat er bij afkoop van de levensverzekering zo'n 7.000 euro vrij zou komen, dus blijft er 321.000 over. Wat is er fout gegaan?
- die 7.000 blijkt achteraf maar zo'n 5.000 te zijn
- ING berekent een boete van bijna 10.000 euro voor vervroegde aflossing - heeft GeldXpert nooit benoemd!
Ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn hypotheek en dat ik heb getekend voor de algemene voorwaarden, echter, GeldXpert heeft mij onjuist voorgelicht. Ik heb een adviseur in handen genomen om mij juist voor te lichten.
Kan ik hier op een of andere manier iets mee?
Bij voorbaat dank voor uw reactie's!
De adviseur rekende uit dat er bij afkoop van de levensverzekering zo'n 7.000 euro vrij zou komen, dus blijft er 321.000 over. Wat is er fout gegaan?
- ING berekent een boete van bijna 10.000 euro voor vervroegde aflossing - heeft GeldXpert nooit benoemd!
Ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn hypotheek en dat ik heb getekend voor de algemene voorwaarden, echter, GeldXpert heeft mij onjuist voorgelicht. Ik heb een adviseur in handen genomen om mij juist voor te lichten.
Re: GeldXpert Oud-Beijerland verkeerde voorlichting
Hier kun je zeer weinig aan doen.
De ING Bank heeft vele verschillende leningvoorwaarden, waaronder de voordeelhypotheek. Bij die variant krijg je korting op de rente, mits je de eerste rentevasteperiode vol maakt. Doe je dat niet, ongeacht de reden, dan betaal een boete.
De kans is groot dat GeldXpert niet wist dat je die voorwaarde overeengekomen was met ING.
De waarde van een levensverzekering is vaak afhankelijk van beleggingsrselutaten, afkoopkosten etc. Dat kan alleen de verzekeraar opgeven.
In denk dus zomaar dat de berekening van de adviseur een benadering was en geen exacte berekening.
De ING Bank heeft vele verschillende leningvoorwaarden, waaronder de voordeelhypotheek. Bij die variant krijg je korting op de rente, mits je de eerste rentevasteperiode vol maakt. Doe je dat niet, ongeacht de reden, dan betaal een boete.
De kans is groot dat GeldXpert niet wist dat je die voorwaarde overeengekomen was met ING.
De waarde van een levensverzekering is vaak afhankelijk van beleggingsrselutaten, afkoopkosten etc. Dat kan alleen de verzekeraar opgeven.
In denk dus zomaar dat de berekening van de adviseur een benadering was en geen exacte berekening.
De kans dat Ruudverk niet zo blij is met het gegeven advies, is ook erg groot.marcel75 schreef: De kans is groot dat GeldXpert niet wist dat je die voorwaarde overeengekomen was met ING.
Waar het om gaat is of dat zomaar kan.
Had TS meer gegevens moeten aanleveren?
of
Had adviseur daar zelf om moeten vragen?
of
Heeft adviseur gewoon zijn werk niet goed gedaan, waardoor de 10.000 boete over het hoofd gezien is?
Is het niet als in elk ander beroep? als je je werk niet goed doet, dan ben je verantwoordelijk voor de ontstane schade.
het lijkt me dat als je als adviseur een berekening maakt, je toch op zijn minst de hypotheekvoorwaarden bekeken moet hebben.marcel75 schreef:Hier kun je zeer weinig aan doen.
Moet je wel de hypotheekvoorwaarden van de klant gekregen hebben. Een adviseur heeft geen glazen bol (wordt vaak van een zakelijk/financieel dienstverlener verwacht).
Ook kan het aan de vraagstelling van TS liggen.
En zoals aangegeven: een exacte berekening is nooit te maken. Die kan pas gemaakt worden als zowel bank als verzekeraar de benodigde gegevens verstrekt heeft. Een berekening van een adviseur kan nooit meer dan een benadering zijn.
Zit de adviseur wel fout, dan zal TS met de adviseur contact moeten opnemen om dat te bespreken. Is dat al gedaan?
En zoals aangegeven: een exacte berekening is nooit te maken. Die kan pas gemaakt worden als zowel bank als verzekeraar de benodigde gegevens verstrekt heeft. Een berekening van een adviseur kan nooit meer dan een benadering zijn.
Zit de adviseur wel fout, dan zal TS met de adviseur contact moeten opnemen om dat te bespreken. Is dat al gedaan?
Of de adviseur moet een voorbehoud maken in zijn advies, of de adviseur moet TS vragen extra informatie te verstrekken.marcel75 schreef:Moet je wel de hypotheekvoorwaarden van de klant gekregen hebben. Een adviseur heeft geen glazen bol (wordt vaak van een zakelijk/financieel dienstverlener verwacht).
.....of de adviseur handelt alsof hij wel over een kristallen bol beschikt, en is dan m.i. verantwoordelijk voor kwaliteit van het uitgebrachtte advies.
ik vind niet dat je als consument al te veel verstand van hypotheken hoeft te hebben, als je naar een adviseur gaat.marcel75 schreef:Moet je wel de hypotheekvoorwaarden van de klant gekregen hebben. Een adviseur heeft geen glazen bol (wordt vaak van een zakelijk/financieel dienstverlener verwacht).
die man wordt betaald om voor de consument te denken.
het initiatief voor het vragen naar de algemene voorwaarden zou naar mijn mening dus bij de adviseur vandaan moeten komen.
als mensen zelf al alles van hypotheken zouden weten, hadden ze die adviseur niet nodig.
dan konden ze het zelf wel uitrekenen.
En nogmaals: welke vraag is gesteld aan de adviseur? Is de vraag geweest: "Bereken exact wat het kost" of "Kunt u een inschatting geven?" Zoals ook al eerder aangegeven is de uitkomst van de berekening altijd nog afhankelijk van de gegevens welke de bank en de verzekeraar verstrekken. Ik denk niet dat die gegevens opgevraagd zijn.
Daarnaast is het gesprek geweest in mei 2013, nu leven we in juni (bijna juli) 2014. In dat jaar is de rente niet gelijk gebleven. Dat heeft invloed op de hoogte van de boeterente.
Ook kunnen de beleggingsresultaten tegengevallen zijn als de levensverzekeringen is gebaseerd op beleggingen en niet volledig op sparen tegen een vaste rente.
Daarnaast is het gesprek geweest in mei 2013, nu leven we in juni (bijna juli) 2014. In dat jaar is de rente niet gelijk gebleven. Dat heeft invloed op de hoogte van de boeterente.
Ook kunnen de beleggingsresultaten tegengevallen zijn als de levensverzekeringen is gebaseerd op beleggingen en niet volledig op sparen tegen een vaste rente.
Dank voor jullie (diverse) reacties. Interessant om te lezen hoe verschillend je er tegenaan kunt kijken.
Voor de duidelijkheid, de hypotheek is in 2010 aanbevolen door GeldXpert! Dus ik neem aan dat zij op de de hoogte waren van de voorwaarden.
Wat betreft de afkoopwaarde van de levensverzekering: ik ging er een jaar geleden vanuit dat mijn adviseur een schatting deed naar de opgebouwde waarde, maar tegelijkertijd vind ik het vreemd dat ze er dan ruim 30% naast zit. Maar goed, hierbij was zij ook afhankelijk van beleggingsresultaten, dat begrijp ik.
Het verhaal over de 'verzwegen voorwaarden' bij de hypotheek vind ik kwalijker. We overwegen een officiële klacht in te dienen, zoiezo bij het bedrijf zelf, alsmede bij de instantie's waar GeldXpert bij is aangesloten.
Voor de duidelijkheid, de hypotheek is in 2010 aanbevolen door GeldXpert! Dus ik neem aan dat zij op de de hoogte waren van de voorwaarden.
Wat betreft de afkoopwaarde van de levensverzekering: ik ging er een jaar geleden vanuit dat mijn adviseur een schatting deed naar de opgebouwde waarde, maar tegelijkertijd vind ik het vreemd dat ze er dan ruim 30% naast zit. Maar goed, hierbij was zij ook afhankelijk van beleggingsresultaten, dat begrijp ik.
Het verhaal over de 'verzwegen voorwaarden' bij de hypotheek vind ik kwalijker. We overwegen een officiële klacht in te dienen, zoiezo bij het bedrijf zelf, alsmede bij de instantie's waar GeldXpert bij is aangesloten.
Voordat je een klacht in gaat dienen, is het raadzaam om eerst na te gaan wat de rentestand vorig jaar was en wat de huidige rentestand was. Die is namelijk van invloed de nu in rekening gebrachte boeterente.
Die boeterente was in het geheel niet meegenomen in het advies, en dat lijkt mij ongeacht de toenmalige rentestand altijd onjuist.marcel75 schreef:Voordat je een klacht in gaat dienen, is het raadzaam om eerst na te gaan wat de rentestand vorig jaar was en wat de huidige rentestand was. Die is namelijk van invloed de nu in rekening gebrachte boeterente.
ruudverk schreef:Wat betreft de afkoopwaarde van de levensverzekering: ik ging er een jaar geleden vanuit dat mijn adviseur een schatting deed naar de opgebouwde waarde, maar tegelijkertijd vind ik het vreemd dat ze er dan ruim 30% naast zit. Maar goed, hierbij was zij ook afhankelijk van beleggingsresultaten, dat begrijp ik.
Zijn de indexen dan met 30% gedaald?
16again,
Ik heb nergens een aflosnota (al dan niet pro-forma) van de ING Bank gezien. En alleen als je cijfers van de bank hebt, kun je je ergens aan vasthouden. Anders is en blijft een globale inschatting. En ligt het helemaal aan de aard van het gevoerde gesprek en de verleende opdracht.
Ik heb nergens een aflosnota (al dan niet pro-forma) van de ING Bank gezien. En alleen als je cijfers van de bank hebt, kun je je ergens aan vasthouden. Anders is en blijft een globale inschatting. En ligt het helemaal aan de aard van het gevoerde gesprek en de verleende opdracht.
Jammer dat je vergeet te melden dat je tussenpersoon ervoor heeft gezorgd dat je het hele bedrag van de boete (€ 10.000,-) terug hebt gekregen van de ING bank.ruudverk schreef:Mei 2013 ben ik samen met mijn ex-partner naar onze tussenpersoon GeldXpert in Oud-Beijerland geweest om advies in te winnen over wel of niet verkopen van onze woning. We hebben een hypotheekschuld van 328.000 (ING). Hiervan is 161.000 een aflossingsvrije hypotheek en 167.000 een Leven hypotheek (wordt opgebouwd uit levensverzekering).
Hoezo? Het is jullie herstelwerk van jullie prutswerk toch?
Hier geldt geen meldingsplicht van voortgang van zaken; je opent een topic met wat vragen en voor de rest komt iemand dan later misschien nooit meer terug (Laatst bezocht:01 jul 2014 15:32); maar jij (Geregistreerd:01 jul 2015 08:46) haalt dit topic 1 jaar later weer op.
Is dat het niveau van de geldXpert?
Hier geldt geen meldingsplicht van voortgang van zaken; je opent een topic met wat vragen en voor de rest komt iemand dan later misschien nooit meer terug (Laatst bezocht:01 jul 2014 15:32); maar jij (Geregistreerd:01 jul 2015 08:46) haalt dit topic 1 jaar later weer op.
Is dat het niveau van de geldXpert?
Ja, niet erg slim om dit topic na een jaar weer onder de aandacht te brengen. Had je beter niet kunnen doen.
O sorry…..had ik jullie een bloemetje moeten sturen? Blijkbaar zagen jullie ook wel in dat iets niet helemaal goed is gegaan en wellicht wil ING jullie ook niet kwijt als klant…… ik zeg een win-win situatie!DPRS schreef:Jammer dat je vergeet te melden dat je tussenpersoon ervoor heeft gezorgd dat je het hele bedrag van de boete (€ 10.000,-) terug hebt gekregen van de ING bank.
Chapeau!