LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag ik een hek voor mijn raam plaatsen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Longwei2012

Mag ik een hek voor mijn raam plaatsen?

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Hoi allemaal,

Ik woon in een sociaal huurappartement en wil graag een hek voor mijn raam plaatsen. Tussen de kozijnen aan de buitenzijde wil ik dit bevestigen. Dit i.v.m. valgevaar voor mijn kind. Mag dat?

Het wordt een tuinhek van 70 hoog bij 120 breed, ja tuinhek want dat is het voordeligst maar toch stevig. (€8 bij praxis) Het is lelijk maar ik vind de veiligheid belangrijker. Het wordt zomers zo ondragelijk warm in mijn woning (tot 49 graden) dat het raam wel open moet, maar de vensterbank is zo laag dat mijn zoontje er makkelijk uit kan vallen. Verhuizen... Eerdat ik een andere fatsoenlijke woning aangeboden krijg zijn we minstens 3 jaar verder. (En dan heb ik het niet eens over een woning met lift/balkon/tuin)

Elders kan ik hier niks over vinden, dus hoop hier wat verheldering te kunnen vinden.

Hopelijk alvast bedankt.

crazyme

Re: Mag ik een hek voor mijn raam plaatsen?

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik denk dat u hiervoor een bouwvergunning moet aanvragen.

Wanneer het hekje demontabel is en verwijderd wordt wanneer de ramen dicht zijn is dat niet nodig.

Even bij de gemeente navragen dus, en de eigenaar van de woning...

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

als het om de veiligheid van je kind gaat, zou ik er inderdaad gewoon wat neerzetten.
iets wat ook niet de mooiste oplossing is, maar niet zo in het oog springt is een frame van hout, met daarin kippengaas. dat springt niet zo in het oog en is toch veilig.
als je iets verzint, zorg er dan ook voor dat je geen schijnveiligheid creëert, een tuinhekje zou je zoontje namelijk ook zomaar eens in kunnen klimmen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Over dit soort dingen staat doorgaans wel een paragraaf in je huurcontract, daar zou ik eerst eens in kijken. Afhankelijk van wat daar in staat, zal je het vermoedelijk sowieso moeten vragen/voorleggen aan de verhuurder, aangezien het om de buitenkant van het appartement gaat. Maar vragen, met aanstippen van de veiligheid, lijkt me zeker een redelijk verzoek. En houdt in het achterhoofd "c'est le ton qui fait la musique". Oftewel, de toon bepaald de muziek, en jij wilt wat van hun gedaan hebben, dus ze afschilderen als kindermoordenaars als ze niet binnen 3 dagen een onvoorwaardelijk akkoord geven, is niet de manier die je gaat brengen wat je wilt.

En het is goed mogelijk dat de verhuurder nog een aantal mitsen en maren te tafel brengen, bijvoorbeeld dat zo'n groen tuinhek niet past in het straatbeeld en waarde verminderend werkt, nog los van wat de bevestiging kan doen met het kozijn en het verfwerk daarvan. Houdt daar wel rekening mee.

Als ik de verhuurder was zou ik dat bijvoorbeeld niet goedkeuren, een stuk groen tuinhek voor een raam is nou niet een verfraaiing van het aangezicht, dan zou ik voorstellen dat je een Frans balkonhekwerk te plaatst in de kleur van het kozijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom op het forum vragen? Het enige juiste antwoord komt toch echt van de verhuurder.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als je iets aan de binnenkant maakt, is het geen probleem. Dan ben je niet afhankelijk van regels en vergunningen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

vogels schreef:
witte angora schreef:Waarom op het forum vragen? Het enige juiste antwoord komt toch echt van de verhuurder.
Ja, precies! Je mag als huurder niet zomaar zaken aan de buitenkant van de gevel wijzigen. Daarvoor heb je toestemming nodig van de woningbouwvereniging. En waarom moet zoiets aan de buitenkant?
Het hangt natuurlijk van de situatie af (misschien kan TS een foto plaatsen?), maar als het raam open kan dan dient er volgens bouwvoorschiften al een valbeveiliging te zitten. Het is dus goed mogelijk dat verhuurder dit op zijn kosten alsnog in orde moet maken en voor de vergunningen moet zorgen.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Je hebt toch van die metalen rekjes die je van binnen voor het raam kunt plaatsen? Of kijk eens bij een Duitse babyzaak (ik ben uit de kleine kinderen, wellicht is dit inmiddels ook hier verkrijgbaar). Daar hebben ze een soort van traphekjes die je gewoon op de grond kunt zetten, zodat je voor je kind een veilige speelomgeving creëert. En als dat niet mogelijk is, dan kun je die hekjes misschien voor het raam plaatsen?
Ik denk niet dat de woningbouwvereniging toestaat dat je iets aan de buitenkant plaatst. Je zal waarschijnlijk ook niet de eerste zijn die in zo'n woning woont met een klein kind? Misschien kun je eens bij buren informeren, hoe die het hebben opgelost?

witte angora

Er mag meer dan je denkt. Zonwering bijvoorbeeld, van die grote zonneschermen. Maar het is logisch dat een wbv daar voorwaarden aan stelt. Hier bijvoorbeeld wil de wbv dat, ALS mensen ze zouden willen, ze dan ongeveer dezelfde kleur gaan krijgen.

Zo kan ik me voorstellen, en dat gebeurt ook wel, dat mensen met het oog op inbraakpreventie een hekje voor de ramen willen, en dat de wbv daar niet moeilijk over doet, mits er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. En als er een hekje kan zodat niemand er in kan, kan een hekje zodat niemand er uit kan ook. Tenzij het betreffende raam bedoeld is als vluchtmogelijkheid, dat de brandweer er met een ladderwagen makkelijk bij kan.

Het ligt dus helemaal aan de wbv wat er mogelijk is. Een houten rekje van 8,95 lijkt me inderdaad niet snel tot de mogelijkheden te behoren, maar dat is toch echt aan de wbv ter beoordeling.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:Als je iets aan de binnenkant maakt, is het geen probleem. Dan ben je niet afhankelijk van regels en vergunningen.
Helemaal mee eens. 70 cm Lijkt mij niet hoog genoeg, eerlijk gezegd. Kan je niet een heel (veilig) frame plaatsen in huis ter grootte van het raam? Desnoods (als je niemand hebt) laten maken? Zoiets als een hor raam maar dan natuurlijk van steviger materiaal? Kan je 's-avonds eruit halen, wegzetten, raam dicht en klaar is kees.

sjohie

tenormin schreef:
GJvdZ schreef:Als je iets aan de binnenkant maakt, is het geen probleem. Dan ben je niet afhankelijk van regels en vergunningen.
Helemaal mee eens. 70 cm Lijkt mij niet hoog genoeg, eerlijk gezegd. Kan je niet een heel (veilig) frame plaatsen in huis ter grootte van het raam? Desnoods (als je niemand hebt) laten maken? Zoiets als een hor raam maar dan natuurlijk van steviger materiaal? Kan je 's-avonds eruit halen, wegzetten, raam dicht en klaar is kees.
Misschien gaat het raam wel naar binnen open? :wink:

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

sjohie schreef:Misschien gaat het raam wel naar binnen open? :wink:
In dat geval is er meestal ook een ventilatiestand waar een kind niet doorheen kan vallen.

Longwei2012

crazyme schreef:Ik denk dat u hiervoor een bouwvergunning moet aanvragen.

Wanneer het hekje demontabel is en verwijderd wordt wanneer de ramen dicht zijn is dat niet nodig.

Ah, aan deze reactie heb ik tenminste wat. Dan maak ik het hek demontabel en verwijder dat zodra de ramen dicht gaan. Ik wil een paar blokjes in de kozijnen schroeven met daarin een gleuf waartussen het hek geschoven kan worden. Ik kwam niet eerder op dit idee omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Dus ik hoef niks te vragen aan woningbouw als het maar demontabel is en makkelijk te verwijderen wanneer de ramen dicht zijn?

Vragen aan woningbouw is altijd een slecht idee bij deze woningbouw, het is moeilijk uit te leggen en te langdradig.

Toelichting op situatie:

Mijn woning is vreemd: ik woon split level en alles aan deze verkapte studio heeft een vreemde afmeting. Ik heb geen balkon en er is 1 muur met 3 meter hoge ramen in de woning. Eerder heb ik het betreffende raam gebarricadeerd met de box, maar mijn zoon is daar nu echt te oud voor en het ding staat in deze ruimte echt vreselijk in de weg. Nu heb ik eindelijk een eethoek zodat we eindelijk gezamelijk aan tafel kunnen eten maar daarmee is niet eens meer fatsoenlijke beweegruimte met de box erbij. Dus de box moest weg. Om een beetje ruimte te creeëren gaat de televisie op de eettafel, deze kan niet bij het raam i.v.m. regelmatige lekkages. Mijn zoon is aan het peuterpuberen en doet alles wat niet mag, dus ook naar het raam sprinten zodra deze open gaat.
Ik heb al eerder aan de woningbouwvereniging voorgelegd dat ik het niet normaal vind dat de temperatuur hier zo hoog wordt dat ik de ramen gewoon moet open zetten. Ik hoopte dat ze wat welwillender zouden worden in het toewijzen van een passende woning. "Tja, ga maar in de wachtrij staan voor een andere woning (waar ik trouwens 3 jaar geleden al mee begonnen ben) of leer je kind zich maar te gedragen". Nou dat gaat niet zo makkelijk met een peuterpuber die alles wat niet mag dusdanig uitprobeert tot het misgaat. Ik heb hierbij zelfs opvoedhulp gevraagd omdat ik het niet meer weet, die denken nu dat mijn zoon wat mankeert aan z'n begrijpend vermogen. Daarom lijkt een hek voor het raam mij de meest passelijke oplossing totdat ik weet wat er aan de hand is en mijn zoon kan leren om niet meer op de vensterbank te klimmen. In de tussentijd wil ik wel een raam open kunnen zetten omdat we van de warmte gewoon uitslag en benauwdheid krijgen. Sinds de box weg is moet hij de hele tijd dat het raam open is in het slaapgedeelte verblijven, dit lijkt zo wel een gevangenis.

sjohie

Longwei2012 schreef:
crazyme schreef:Ik denk dat u hiervoor een bouwvergunning moet aanvragen.

Ah, aan deze reactie heb ik tenminste wat. Dan maak ik het hek demontabel en verwijder dat zodra de ramen dicht gaan. Ik wil een paar blokjes in de kozijnen schroeven met daarin een gleuf waartussen het hek geschoven kan worden. Ik kwam niet eerder op dit idee omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Dus ik hoef niks te vragen aan woningbouw als het maar demontabel is en makkelijk te verwijderen wanneer de ramen dicht zijn?

Vragen aan woningbouw is altijd een slecht idee bij deze woningbouw, het is moeilijk uit te leggen en te langdradig.

Toelichting op situatie:

Mijn woning is vreemd: ik woon split level en alles aan deze verkapte studio heeft een vreemde afmeting. Ik heb geen balkon en er is 1 muur met 3 meter hoge ramen in de woning. Eerder heb ik het betreffende raam gebarricadeerd met de box, maar mijn zoon is daar nu echt te oud voor en het ding staat in deze ruimte echt vreselijk in de weg. Nu heb ik eindelijk een eethoek zodat we eindelijk gezamelijk aan tafel kunnen eten maar daarmee is niet eens meer fatsoenlijke beweegruimte met de box erbij. Dus de box moest weg. Om een beetje ruimte te creeëren gaat de televisie op de eettafel, deze kan niet bij het raam i.v.m. regelmatige lekkages. Mijn zoon is aan het peuterpuberen en doet alles wat niet mag, dus ook naar het raam sprinten zodra deze open gaat.
Ik heb al eerder aan de woningbouwvereniging voorgelegd dat ik het niet normaal vind dat de temperatuur hier zo hoog wordt dat ik de ramen gewoon moet open zetten. Ik hoopte dat ze wat welwillender zouden worden in het toewijzen van een passende woning. "Tja, ga maar in de wachtrij staan voor een andere woning (waar ik trouwens 3 jaar geleden al mee begonnen ben) of leer je kind zich maar te gedragen". Nou dat gaat niet zo makkelijk met een peuterpuber die alles wat niet mag dusdanig uitprobeert tot het misgaat. Ik heb hierbij zelfs opvoedhulp gevraagd omdat ik het niet meer weet, die denken nu dat mijn zoon wat mankeert aan z'n begrijpend vermogen. Daarom lijkt een hek voor het raam mij de meest passelijke oplossing totdat ik weet wat er aan de hand is en mijn zoon kan leren om niet meer op de vensterbank te klimmen. In de tussentijd wil ik wel een raam open kunnen zetten omdat we van de warmte gewoon uitslag en benauwdheid krijgen. Sinds de box weg is moet hij de hele tijd dat het raam open is in het slaapgedeelte verblijven, dit lijkt zo wel een gevangenis.
Ook daarvoor heb je doorgaans toestemming, of ten minste instemming van de verhuurder voor nodig.

Maar goed, de ramen kunnen open ter ventilatie, dus dat hitteprobleem is eigenlijk kunstmatig, omdat jij een kind hebt gekregen wat er mogelijk uit kan kukelen. En elk huis wordt (en blijft) warm als de zon er op staat en de ramen dicht blijven, dat is elementaire natuurkunde en niet iets waar een woningbouw met een druk op de knop wat aan kan doen. Behalve de ramen open zetten natuurlijk.
Laatst gewijzigd door sjohie op 01 jul 2014 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

vogels schreef:Je kan zomaar niet de kozijnen naar zijn mallemoer helpen. Hoe zou jij het vinden als je huiseigenaar was en een huurder gaat even zijn gang met de (kunststof??) kozijnen?

Je ontkomt er niet aan om de wbv toestemming te vragen.

Wat is er mis met een airco? Blijft lekker koel in de kamer en het raam kan voorlopig dicht blijven.
Da's een stuk duurder als een hekje voor een raam plaatsen.. :wink:

witte angora

Desnoods een hekwerk over de hele breedte van de ramen? En dan een paar pootjes er dwars onder zeg maar, dat het niet om kan vallen. Desnoods draaibaar, dat je het rek makkelijker kan verplaatsen en opbergen. Hoef je niet te boren niks.

tenormin

Nou, gaatjes boren doet iedereen die wat op wil hangen. Alleen als je het huis verlaat moet alles weer keurig dichtgemaakt worden. Als dat het enige probleem is; woningbouw verenigingen e.d. zijn wel wat gewend, hoor. Niks aan de hand zolang je het maar weer keurig oplevert bij vertrek. Anders ben je je borg kwijt. :mrgreen:

tenormin

vogels schreef:
tenormin schreef:Nou, gaatjes boren doet iedereen die wat op wil hangen. Alleen als je het huis verlaat moet alles weer keurig dichtgemaakt worden. Als dat het enige probleem is; woningbouw verenigingen e.d. zijn wel wat gewend, hoor. Niks aan de hand zolang je het maar weer keurig oplevert bij vertrek. Anders ben je je borg kwijt. :mrgreen:
Gaten boren in houten kozijnen is wel even wat anders dan gaten boren in kunststof kozijnen.
Ik lees me een slag in de rondte: de enige die het heeft over kunststof kozijnen ben jijzelf. Van de TS lees ik dat woord niet dus ga/ging ik uit van houten kozijnen. Dus als TS bevestigd dat het kunststof kozijnen zijn kan je gelijk krijgen van me. :)

Longwei2012

Ik heb houten kozijnen, sorry hoor maar hoe verwacht je dat ik zo'n constructie in kunstof kozijnen maak? Daarnaast kunnen de ramen dus helemaal niet meer open zonder valgevaar voor mijn kind als hij niet opgesloten zit en daarmee dus ook geen verlichting van de hitte want ik ben geen kinderbeul.
Ok, volgende punt; airco? Dacht je dat ik zo zit te beknibbelen omdat ik mij een airco kan permiteren? Al zou ik dat budget hebben, een airco heeft ook toevoer van buiten nodig en ik vraag me af waarom de woningbouw het boren in beton voor een apparaat dat 3 keer het formaat pluggen nodig heeft met een slang uit het raam wel goed zou keuren en het hek tussen de houten kozijnen niet. Maar goed, daar kunnen meningen over verschillen. Ik heb al een staande ventilator gekregen van m'n vader, maar die brengt de temperatuur niet omlaag. Het ding valt alleen vaak om, valt al zowat uit elkaat en ik vrees dat het binnenkort over is met het kleine pretje van plaatselijke verkoeling.
Dan ook, kunstmatige hitte? Ik zie toch echt op mijn 2 thermometers (die in de schaduw staan op 2 verschillende plekken) dat de temperatuur van 49 naar 23 zakt over 2 uur tijd wanneer ik het raam open doe. De last die ik heb van de warmte wordt dus ook bevestigd door een apparaat dat geen last heeft van aanstelleritus.
Ik heb een bovenraampje dat van maart tot november openstaat, maar het helpt gewoon niet. De 3 ramen van 120x300 elk werken gewoon als een vergrootglas. Ik woon hier nu ruim 7 jaar en had nooit last van de warmte omdat ik zomers altijd alle ramen constant open had. Sinds m'n zwangerschap ben ik me gaan inschrijven voor kindvriendelijke betaalbare woningen maar het wil gewoon niet vlotten. De wachtrijen voor fatsoenlijke woningen zijn gewoon zo lang. Urgentie krijg ik niet omdat ik al een woning heb. Op zich begrijpelijk, ik vind ook dat mensen die thuisloos zijn een hogere prioriteit hebben dan ik. (Al had de dame van de gemeente niet letterlijk en lachend hoeven zeggen dat ze "doodleuk invalide gezinnen op 4 hoog laten traplopen zolang ze onder de pannen zijn.")
Ik wil gewoon frisse lucht, zoals iedereen daar recht op heeft, gratis. Maar ik wil niet de veiligheid van mijn kind daarmee in gevaar brengen.
Ik overweeg nu wel een beetje een brief te schrijven voor de goede orde, maar ik ben pessimistisch over de uitkomst.
Laatst gewijzigd door Longwei2012 op 01 jul 2014 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Longwei2012

De langdradige reden achter mijn onwil de woningbouw te contacteren:
Ik heb aan het eind van mijn zwangerschap flink stennis zitten schoppen bij de woningbouw; ik ben met een pot gevuld met ruim 30 rottende muizen en een handtekeningen petitie naar kantoor gegaan om af te dwingen dat ze subiet ongedierte bestrijding zouden inschakelen omdat wij (alle bewoners) anders naar de overheid en media zouden stappen nadat ik de pot met muizen wel even door de ruimte zou kieperen. We hadden al een jaar last van deze epidemie, het lukte ons als particulieren zijnde gewoon niet de plaag te verhelpen. De receptioniste vertelde iedere bewoner die belde dat ze nog niet eerder van het probleem gehoord had en dat ze het daarom maar zelf moesten oplossen en dat we onze huisdieren maar van de hand moesten doen. De huismeester weigerde mee te werken. (dienstverleners die niet in het financiele belang van woningbouw handelen mogen namelijk beëindiging van samenwerking verwachten) Ik zit precies in het midden van het gebouw dus had de meeste overlast en toen ik wakker bleef worden van muizen die over m'n hoofd renden, 35 paar schoenen en m'n kinderwagen aan diggelen hebben gepiest en geknaagd, dode babymuisjes tussen m'n teen moest wegplukken als ik m'n laarzen aandeed en zelfs huisdieren overleden... Ja toen sloegen de stoppen door, en heb ik op een agressieve wijze met een buurvrouw de ongediertebestrijding kunnen afdwingen. We hebben een jaar zelf geploeterd zonder resultaat, maar na 2 weken proffesionele ongediertebestrijding via de woningbouw was het probleem verholpen. De woningbouw was echter tegen het zere been getrapt dat we toch onze zin hebben doorgedreven en sindsdien lijkt het wel alsof ze me graag dwarsbomen. Ik heb al 3 woningen aangeboden gekregen, waarvoor ik 3 keer ben afgewezen met een reden waarvan gemeente zich ook op het hoofd krabbelt.
Ik ben dus bang dat het antwoord negatief gaat uitvallen als ik toestemming vraag en had gehoopt dat daarom niet te hoeven doen.

Gesloten