Misleiding Staatsloterij
Geplaatst: 01 jul 2014 12:48
Ik werd 27 juni gebeld door de staatsloterij. De dame aan de telefoon vertelde me dat de staatsloterij een actie had en omdat ik af en toe online een staatslot koop recht heb op een gratis staatslot. Ze vroeg of ik interesse had in een gratis staatslot. Toen ik aangaf dat ik wel interesse had begon de dame allerlei privé informatie te vragen zoals geboortedatum, rekeningnummer etc. Ik vertelde haar dat ik de betreffende informatie niet wilde verstreken omdat deze informatie al bij de staatsloterij bekend is.
De dame vertelde mij dat ik de informatie echt moest geven omdat ik de actie anders niet gold. Ik vertelde haar dat ik helemaal niet met de actie mee wilde doen. Ik had alleen aangegeven wel interesse te hebben in een gratis staatslot. Ik vertelde haar dat indien ik elke maand mee wilde spelen dat ik dat ook zelf online kon regelen. De dame herhaalde verschillende keren dat de actie alleen gold indien ik haar de persoonlijke gegevens verstrekte. Ik logde in op de website staatsloterij en las haar voor dat als ik automatisch ging meespelen dat ik een gratis staatslot kreeg. Helemaal geen speciale actie maar een verkooppraatje! De dame verbond me door met een collega die moest onderkennen dat ik gelijk had. Ik gaf hem aan dat ik in het bel-me-niet register geregistreerd sta en niet voor commerciële doeleinden gebeld wens te worden.
In verband met de misleidende informatie en verkoop methode die veel overeenkomsten heeft met phishing heb ik bij de staatsloterij een klacht ingediend.
Vandaag werd ik gebeld door de staatsloterij. Hij vroeg me hoe het gesprek was gegaan. Ik vertelde hem het bovenstaande verhaal wat ik ook al in de klacht had aangegeven. Plichtmatig bood hij namens de staatsloterij zijn excuus aan.
Ik vertelde hem dat de staatsloterij naar mijn mening misbruik maakt van haar unieke positie. De staatsloterij heeft een monopoly positie maar gaat nu op commerciële wijze loten verkopen. Dit is oneerlijke concurrentie. De staatsloterij zet call centers in om met een dwingende verkoopmethode en misleidende informatie loten te verkopen.
Ik ben van mening dat de Staat der Nederlanden burgers moeten beschermen tegen phishing en telefonische verkoop. Dit soort praktijken kunnen naar mijn mening niet door de beugel.
De dame vertelde mij dat ik de informatie echt moest geven omdat ik de actie anders niet gold. Ik vertelde haar dat ik helemaal niet met de actie mee wilde doen. Ik had alleen aangegeven wel interesse te hebben in een gratis staatslot. Ik vertelde haar dat indien ik elke maand mee wilde spelen dat ik dat ook zelf online kon regelen. De dame herhaalde verschillende keren dat de actie alleen gold indien ik haar de persoonlijke gegevens verstrekte. Ik logde in op de website staatsloterij en las haar voor dat als ik automatisch ging meespelen dat ik een gratis staatslot kreeg. Helemaal geen speciale actie maar een verkooppraatje! De dame verbond me door met een collega die moest onderkennen dat ik gelijk had. Ik gaf hem aan dat ik in het bel-me-niet register geregistreerd sta en niet voor commerciële doeleinden gebeld wens te worden.
In verband met de misleidende informatie en verkoop methode die veel overeenkomsten heeft met phishing heb ik bij de staatsloterij een klacht ingediend.
Vandaag werd ik gebeld door de staatsloterij. Hij vroeg me hoe het gesprek was gegaan. Ik vertelde hem het bovenstaande verhaal wat ik ook al in de klacht had aangegeven. Plichtmatig bood hij namens de staatsloterij zijn excuus aan.
Ik vertelde hem dat de staatsloterij naar mijn mening misbruik maakt van haar unieke positie. De staatsloterij heeft een monopoly positie maar gaat nu op commerciële wijze loten verkopen. Dit is oneerlijke concurrentie. De staatsloterij zet call centers in om met een dwingende verkoopmethode en misleidende informatie loten te verkopen.
Ik ben van mening dat de Staat der Nederlanden burgers moeten beschermen tegen phishing en telefonische verkoop. Dit soort praktijken kunnen naar mijn mening niet door de beugel.