Pagina 1 van 1

Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 13:38
door Joepie Joepie
Voor mijn cliënt (niet-Nederlandse vriend / collega) heb ik bij KiFiD een klacht ingediend tegen Florius.

Bij zijn originele hypotheek zat een in mijn ogen vage belegging bij ANT Trust, maar met de overgang naar een bank-sparen hypotheek ging het helemaal mis.
- Mijn cliënt heeft alles tijdig ingeleverd, maar de hypotheek is door fouten van Florius toch te laat ingegaan en bovenal klopte het maandelijkse bedrag niet met wat was overeengekomen.
- En effectief krijg ik alleen te horen dat “het systeem” dit niet kan corrigeren…

Nu houden ze zijn tegoeden achter en in plaats van ingaan op inhoudelijke (en redelijke) vragen, bieden ze via hun juridische afdeling het volgende aan:

Van enige verschuldigdheid ter zake compensatie anders dan de vergoeding van 2,00X Euro achten wij ons niet gehouden. Evenwel zijn wij geheel onverplicht bereid voornoemde vergoeding te verhogen naar 3,500 Euro onder voorwaarde dat alle "vermeende" (waaronder fiscale) klachten te zake de omzetting- en de daar aan gerelateerde zaken- worden beëindigd en dat daarvoor algehele kwijting wordt verleend.

Dan even over het probleem van de orginele hypotheek.

Mijn client betaalde al enkele jaren 77 Euro / maand, waarvan de kosten volgens opgave beperkt zijn tot 0.5% over de inleg (dus geen initiele afsluitprovisie en ook geen gespecifeceerde TER / beheers- / administratiekosten - te mooi om waar te zijn). En jawel, met een heel mooi doelkapitaal (uitgaand van 8% rendement, wat nergens staat vermeld!!!) en tot op heden natuurlijk negatief rendement (zonder enige overlijdensrisicoverzekering).

Wat te doen?

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 15:37
door sjohie
Joepie Joepie schreef:Voor mijn cliënt (niet-Nederlandse vriend / collega) heb ik bij KiFiD een klacht ingediend tegen Florius.

Bij zijn originele hypotheek zat een in mijn ogen vage belegging bij ANT Trust, maar met de overgang naar een bank-sparen hypotheek ging het helemaal mis.
- Mijn cliënt heeft alles tijdig ingeleverd, maar de hypotheek is door fouten van Florius toch te laat ingegaan en bovenal klopte het maandelijkse bedrag niet met wat was overeengekomen.
- En effectief krijg ik alleen te horen dat “het systeem” dit niet kan corrigeren…

Nu houden ze zijn tegoeden achter en in plaats van ingaan op inhoudelijke (en redelijke) vragen, bieden ze via hun juridische afdeling het volgende aan:

Van enige verschuldigdheid ter zake compensatie anders dan de vergoeding van 2,00X Euro achten wij ons niet gehouden. Evenwel zijn wij geheel onverplicht bereid voornoemde vergoeding te verhogen naar 3,500 Euro onder voorwaarde dat alle "vermeende" (waaronder fiscale) klachten te zake de omzetting- en de daar aan gerelateerde zaken- worden beëindigd en dat daarvoor algehele kwijting wordt verleend.

Dan even over het probleem van de orginele hypotheek.

Mijn client betaalde al enkele jaren 77 Euro / maand, waarvan de kosten volgens opgave beperkt zijn tot 0.5% over de inleg (dus geen initiele afsluitprovisie en ook geen gespecifeceerde TER / beheers- / administratiekosten - te mooi om waar te zijn). En jawel, met een heel mooi doelkapitaal (uitgaand van 8% rendement, wat nergens staat vermeld!!!) en tot op heden natuurlijk negatief rendement (zonder enige overlijdensrisicoverzekering).

Wat te doen?
Client=zakelijk, en dit is een consumentenforum. Volgens mij zal je post dan ook hier verwijderd worden door de moderatie.

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 15:56
door witte angora
Ik vraag me af of het wel een probleem is tussen Florius en 'cliënt' of tussen Florius en JoepieJoepie. Te weinig commissie ontvangen of zo. Of op een andere manier zijn zin niet gekregen.

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 16:18
door Degrelle
sjohie schreef:Client=zakelijk, en dit is een consumentenforum. Volgens mij zal je post dan ook hier verwijderd worden door de moderatie.
Het is het probleem van een consument met een financier. Dat de consument door een adviseur wordt bijgestaan doet niet ter zake. Deze post hoort gewoon op dit forum thuis. De opstelling van Florius in deze kan toepasselijk zijn voor meerdere consumenten.
Evenwel zijn wij geheel onverplicht bereid voornoemde vergoeding te verhogen naar 3,500 Euro onder voorwaarde dat alle "vermeende" (waaronder fiscale) klachten te zake de omzetting- en de daar aan gerelateerde zaken- worden beëindigd en dat daarvoor algehele kwijting wordt verleend.
Dit riekt wat mij betreft niet helemaal naar viooltjes. De klant zou een procedure bij het kifid kunnen opstarten.

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 16:34
door Joepie Joepie
FYI: Ik doe het tegen geen vergoeding, behoudens goed gesprek en effectief nemen we om de beurt een fles wijn mee (afhankelijk van of we bij hem of bij mij zijn).

Procedure ligt bij KiFiD, dit is voorstel van Florius aan mijn vriend (gestuurd via KiFiD (en mij)) om het niet via KiFid te hoeven uitvechten.

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 17:17
door marcel75
Joepie Joepie schreef:FYI: Ik doe het tegen geen vergoeding, behoudens goed gesprek en effectief nemen we om de beurt een fles wijn mee (afhankelijk van of we bij hem of bij mij zijn).

Procedure ligt bij KiFiD, dit is voorstel van Florius aan mijn vriend (gestuurd via KiFiD (en mij)) om het niet via KiFid te hoeven uitvechten.
In welk geval je feitelijk dus ook niet kunt spreken van een cliënt,maar hooguit van een vriendendienst.

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 17:21
door Joepie Joepie
En dan de nummertjes:

Op hypotheek overeenkomst van 2006 staat:
Beleggings- of effectenrekening
Beleggingsinstelling of effectenbank = Stichting Beleggingsrekening ANT-Trust
Nummer beleggings- of effectenrekening = XXX
Op naam van = XXX
En op naam van = XXX
Looptijd beleggings- of effectenrekening = 360 maand(en)
Maandelijkse storting = 77.00 Euro
Doelkapitaal = 115,000.00 Euro
(jawel, zonder enige toelichting is men uitgegaan van 8%, year after year...)

De maandelijkse stortingen worden op de volgende wijze over de fondsen verdeeld:
Avero Euro Mixfonds = 77.00 Euro

Let op: Eindkapitaal kan lager zijn.
(jammer dat dit er staat, zou het ook eindkapitaal ook hoger kunnen zijn?)

En dan op de 3 maandelijkse overzichten (van Florius!!!):
Kostenspecificatie
Gestort = 231.00 Euro
Aankoopkosten = 1.15 Euro
Voor U belegd = 229.85 Euro

(van die 4.60 Euro / jaar is Florius niet rijk geworden, noch mijn cliënt arm)

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 17:24
door Joepie Joepie
marcel75 schreef:In welk geval je feitelijk dus ook niet kunt spreken van een cliënt,maar hooguit van een vriendendienst.
Sorry... (maar ik vertegenwoordig hem dus / hij heeft mij gemachtigd - en ik doe voor hem de communicatie met zowel Florius als KiFiD - van ANT-Trust hebben we nog geen reactie mogen ontvangen, daar moet ik KiFiD ook nog over aanspreken)

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 17:35
door marcel75
Veel plezier met je vrijwilligerswerk en het drinken van de Chateau Migraine.

Nog wel een tip: hypotheekverstrekker = geldnemer = eigenaar van een onroerende zaak of registergoed die geld leent en tot zekerheid voor de betaling van rente en het geleende bedrag zijn eigendom bezwaard met een recht van hypotheek ten behoeve van de geldverstrekker. Geldverstrekker = hypotheeknemer =hypotheekhouder = degene die het geld leent

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 17:52
door witte angora
marcel75 schreef:
Joepie Joepie schreef:FYI: Ik doe het tegen geen vergoeding, behoudens goed gesprek en effectief nemen we om de beurt een fles wijn mee (afhankelijk van of we bij hem of bij mij zijn).

Procedure ligt bij KiFiD, dit is voorstel van Florius aan mijn vriend (gestuurd via KiFiD (en mij)) om het niet via KiFid te hoeven uitvechten.
In welk geval je feitelijk dus ook niet kunt spreken van een cliënt,maar hooguit van een vriendendienst.
Dat is dus waar ik ook tegen aan loop. Door jezelf groter te maken dan je bent, maak je jezelf juist kwetsbaar, Joepie... Zeker op dit forum...

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 07 jul 2014 17:56
door Joepie Joepie
witte angora schreef:
marcel75 schreef:
Joepie Joepie schreef:FYI: Ik doe het tegen geen vergoeding, behoudens goed gesprek en effectief nemen we om de beurt een fles wijn mee (afhankelijk van of we bij hem of bij mij zijn).

Procedure ligt bij KiFiD, dit is voorstel van Florius aan mijn vriend (gestuurd via KiFiD (en mij)) om het niet via KiFid te hoeven uitvechten.
In welk geval je feitelijk dus ook niet kunt spreken van een cliënt,maar hooguit van een vriendendienst.
Dat is dus waar ik ook tegen aan loop. Door jezelf groter te maken dan je bent, maak je jezelf juist kwetsbaar, Joepie... Zeker op dit forum...
Ach, ik kan wel wat hebben hoor :D

Ik denk dat ik dit slachtoffer ook wel enigzins heb geholpen:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 8#p2032978
- nu de wijn nog...

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 08 jul 2014 14:45
door Joepie Joepie
FYI: Ik ga het voorstel niet accepteren en wil ten minste de hypotheek going forward gecorrigeerd wordt naar wat was overeengekomen en meer inzicht in het gehele ANT-Trust gedoe (zonder een lagere compensatie)
- Alternatief is hypotheek bij andere bank op hun kosten...

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 08 jul 2014 14:50
door marcel75
Joepie Joepie schreef:FYI: Ik ga het voorstel niet accepteren en wil ten minste de hypotheek going forward gecorrigeerd wordt naar wat was overeengekomen en meer inzicht in het gehele ANT-Trust gedoe (zonder een lagere compensatie)
- Alternatief is hypotheek bij andere bank op hun kosten...
Dat is niet bij voorbaat een alternatief, dat is jouw verlangen. En daar hoeft Florius het niet mee eens te zijn.

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 09 jul 2014 00:28
door Joepie Joepie
Schieten maar!!!

Geachte Heer / Mevrouw,

Maar aanleiding van uw schrijven van XXX, wil ik namens mijn cliënt reageren op het volgende voorstel van Florius (en het bijgaande schrijven van zowel Florius als KiFiD):

Florius betwist thans iedere aansprakelijkheid en doet aan uw cliënt het voorstel om het eerder toegezegde bedrag van € 2.00X te verhogen naar € 3.500,-, onder de voorwaarde dat bij acceptatie ten aanzien van alle klachten ter zake de omzetting van de hypothecaire geldlening en daaraan gerelateerde zaken algehele kwijting wordt verleend.

Zoals u weet is mijn cliënt niet van Nederlandse afkomst en hebben het handelen en de toon van Florius geen positieve invloed gehad op de relatie tussen mijn cliënt en Florius. En zowel hun nieuwe voorstel (de inhoud) als het bijgaande schrijven getuigen in mijn ogen jammer genoeg ook niet van enige gemeende bereidwilligheid van Florius om op dat gebied significant te verbeteren.

Mijn cliënt snapt niet op welke juridische gronden Florius vooralsnog weigert de hypotheek te herstellen naar wat was afgesproken (uitgaande van begin en eind datum, vaste rente en gespaard eind kapitaal). En om eerlijk te zijn kan ik mijn cliënt ook niet uitleggen waarom hij hiervoor aan enige additionele voorwaarden van Florius zal moeten toegeven. Daarom wil ik u middels dit schrijven verzoeken om Florius te vragen om dit per direct en uiterlijk binnen 6 weken vanaf heden te hebben gecorrigeerd. In parallel kunnen we het dan hebben over de relatie en mogelijk nodige additionele financiële compensatie.

Met betrekking tot de tegenvallende resultaten van de beleggingen van mijn cliënt bij ANT-Trust via Florius, kan ik niet heel veel toevoegen.
- Wel geeft mijn client aan zeer beperkt te zijn ingelicht over de risico’s en (onderliggende) kosten en dat blijkt (indirect) ook wel uit de informatie die door Florius is verstrekt.
- In het contract staat alleen een maand bedrag van 77 Euro en een doel kapitaal van 115 kE na 30 jaar, zonder enige opgave over de kosten
- In de overzichten staat alleen een kosten post van 1.15 Euro over de inleg van 3 maanden (< 0.5%), zonder enige beheerskosten, etc

Zover ik weet is Florius (ten minste op verzoek) wettelijk verplicht enige inzage te geven over de in rekening gebrachte kosten (indirecte / verborgen kosten niet uitgesloten)…

Maar goed, als Florius bereid is de hypotheek te herstellen volgens afspraak en toegezegd in de toekomst mijn cliënt correct te helpen (bijvoorbeeld ten tijden van verloop van rente vast periode), dan kan ik namens mijn cliënt een “zwijggeld” compensatie van 2,500 Euro accepteren (bovenop correctie van hypotheek volgens afspraak).

Met vriendelijke groeten,

Joep(ie)

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 27 aug 2014 15:46
door Joepie Joepie
Florius heeft ons voorstel geaccepteerd
- Na betaling (en bevestiging dat er geen belasting over verrekend wordt / noch verschuldig is) accepteren wij de acceptatie

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 09 feb 2015 14:17
door Ad_Viseur
En nu is het afwachten tot de AFM uw vergunningnummer opvraagt?

Re: Florius & ANT Trust - niet mijn keuze

Geplaatst: 09 feb 2015 14:48
door Joepie Joepie
Ad_Viseur schreef:En nu is het afwachten tot de AFM uw vergunningnummer opvraagt?
Nee hoor, ik ben gewoon een vriend, non-profit, dan heb je geen vergunning nodig

Maar geld is overgemaakt, weer gewonnen, dat is 2 out of 3, en de 3de licht sinds vorige week bij Geschillen Commissie.