Pagina 1 van 1

Woekerpolis bij Hypotheek - Polis te laat afgegeven

Geplaatst: 09 jul 2014 12:11
door arvandongen
De procedure bij een Hypotheek+Woekerpolis, heeft een bijzonderheid.

Bij Nationale Nederlanden (NN) werden de relevante polissen werden vaak opgemaakt NADAT de hypotheekakte reeds gepasseerd was. Het maakte daarbij niet uit dat er soms meer dan een maand de tijd was voordat de hypotheekakte zou passeren bij de notaris. De woekervoorwaarden werden gelijk met de polis meegestuurd (niet eerder en soms helemaal niet).

Dus alhoewel de klant formeel de polissen mocht weigeren, was dat in de praktijk onmogelijk. De woekerpolissen waren verpand aan de reeds lopende hypotheek. Bovendien waren de bedriegelijke polissen moeilijk te doorgronden. De klant had geen tijd voor kritische analyse en vraagstelling i.v.m. de aankomende verhuizing.

In een ander topic lees ik dezelfde ervaring bij Generali:
joepie joepie schreef:Wat is het probleem van mijn polis (en dus van Generali):
...
- De polis met “alle” (o.a. andere / verborgen) kosten inclusief overlijdensrisico verzekering heb ik pas na ondertekening van de overeenkomst gekregen
- Door de combinatie met de hypotheek (en bijbehorende boete in geval ik de koop van de onderliggende woning zou willen annuleren) heb ik effectief ook geen wettelijke bedenktijd gehad
...
Misschien hebben meer mensen ervaring hiermee?

Re: Woekerpolis bij Hypotheek - Polis te laat afgegeven

Geplaatst: 10 jul 2014 09:01
door Joepie Joepie
Een vriend van mij heeft bij Florius een hypotheek afgesloten met een belegging van 77 Euro per maand en een doelkapitaal van 115,00 Euro, zonder enig inzicht in de kosten en het tegenliggende rendement ligt "natuurlijk" aan de aandelen markt (vooral de financiële wereld) en hij was gewaarschuwd voor de risico's...

Re: Woekerpolis bij Hypotheek - Polis te laat afgegeven

Geplaatst: 10 jul 2014 09:32
door juwita
Zie pagina 49 van PVK studie nr. 14 over de (gebrekkige) informatieverschaffing door verzekeraars, w.o. niet tijdige polisverstrekking. Kortom, over de grootschalige dwalingveroorzaking door verzekeraars.

Rapport is al uit 1998 en is gewoon te vinden op het internet (website DNB).

Re: Woekerpolis bij Hypotheek - Polis te laat afgegeven

Geplaatst: 10 jul 2014 09:47
door kweenie
Dat je de polis zelf pas ontvangt na afsluiten is niet zo gek. Voor die tijd is er namelijk geen lopende verzekering en dus ook geen polis. De polis is slechts het papieren afschrift van wat er is afgesproken. En dat kan natuurlijk pas worden opgemaakt als beide partijen met de afspraken definitief akkoord zijn.

Voordat je tekent voor de polis krijg je daarom een offerte. Hierin staan de grote lijnen van de overeenkomst, die eventueel kunnen worden toegelicht in de verzekeringsvoorwaarden. Die kun je op dat moment dus in principe op je gemak bekijken, als je dat zou willen. Kun je dus gewoon op dat moment naar vragen.

Re: Woekerpolis bij Hypotheek - Polis te laat afgegeven

Geplaatst: 10 jul 2014 10:36
door ClaimConcept
Wat dit aspect betreft, heeft de Geschillencommissie van Kifid onlangs een interessante uitspraak gedaan:
Verzekeraar TAF verzuimt polis rechtstreeks aan consument te zenden
De Geschillencommissie van Kifid heeft vastgesteld dat verzekeraar TAF het uitreiken van een polis overlaat aan de tussenpersoon met het verzoek het document aan de Consument te overhandigen. In de klachtenprocedure stelde de Consument dat hij de polis niet van de tussenpersoon had ontvangen en pas veel later wel nog had gekregen.

Re: Woekerpolis bij Hypotheek - Polis te laat afgegeven

Geplaatst: 10 jul 2014 12:22
door kweenie
En wat heeft dat met dit topic te maken?

Re: Woekerpolis bij Hypotheek - Polis te laat afgegeven

Geplaatst: 13 aug 2014 10:23
door Joepie Joepie
Groot probleem van banken en tussenpersonen is dat je als klant effectief geen / weinig bedenktijd hebt, doordat je na akkoord met koop van pand zonder hoge kosten eigenlijk niet meer terug kunt.

FYI: In een andere klacht krijg ik van mijn bank te horen dat ik zelf ook een onderzoeksplicht heb en dat ik 7 jaar lang niet geklaagd heb. Maar pas recent is mij duidelijk geworden hoe hoog de verborgen kosten zijn en dat dit in plaats van de marktschommelingen zelf het rendement heeft beperkt. Dit is in mijn ogen echt de verantwoordelijkheid van de bank (slecht product) en de tussenpersoon (slecht advies).

Joep