LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] glasvezel monopolie?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Lweber

glasvezel monopolie?

Ongelezen bericht door Lweber »

Sinds kort is mijn huis aangesloten op glasvezel. Een hele vooruitgang t.o.v. de koperen KPN draad die we nu hebben. In veel gemeentes, o.a. Wijchen, heb je de keus uit diverse aanbieders. In mijn gemeente, Heumen, is alleen Caiway beschikbaar, een monopolie dus.
Mag dat?

Josephien12

Re: glasvezel monopolie?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Wanneer andere aanbieders er geen brood in zien ontstaat een natuurlijk monopolie. Wees blij dat er glasvezel ligt.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Helaas zit ik in dezelfde situatie met caiway.
Beetje meten met 2 maten, dat KPN haar infrastructuur wel open dient te zetten voor andere providers.

Nov 2013 heb ik dezelfde vraag gesteld aan consuwijzer, telefonisch antwoord was dat CIF/CAIWAY network niet open hoeven te zetten voor andewre aanbieders :(

Lweber

Ongelezen bericht door Lweber »

Bedankt 16again, een heel duidelijk antwoord.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Het zelfde heb je met kabel, daar heb je ook geen keuze , afhankelijk van je regio is het Ziggo of UPC.

16again

bprosman schreef:Het zelfde heb je met kabel, daar heb je ook geen keuze
Dat is historisch gegroeid, en stamt uit de tijd dat het technisch onmogelijk/ondoenlijk was om verschillende providers van dezelfde coax kabel gebruik te laten maken.

Bij glasvezel speelt dat probleem niet, dus vergelijking met kabel network gaat wat mij betreft mank

Ik snap dat investeerder die glas infra heeft aangelegd zijn geld wil terugverdienen, maar een andere partij toegang verlenen levert ook geld op.

Heb je mazzel dat reggefiber bij je in de buurt graaft, dan kan je wel provider kiezen

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Lweber schreef:Sinds kort is mijn huis aangesloten op glasvezel. Een hele vooruitgang t.o.v. de koperen KPN draad die we nu hebben. In veel gemeentes, o.a. Wijchen, heb je de keus uit diverse aanbieders. In mijn gemeente, Heumen, is alleen Caiway beschikbaar, een monopolie dus.
Mag dat?
Dat is de operatieve zinsnede, de grotere telco's komen pas in actie als een X deel daadwerkelijk aangesloten is van een gemeente, wat zomaar 6 tot 12 maanden kan schelen met de eerste gerealiseerde aansluiting. Kwestie van wachten is mijn ervaring. Hier was het eerst ook maar 1 aanbieder (Concepts ICT), nu staat er elke week wel een andere telco aan de deur te bedelen.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
bprosman schreef:Het zelfde heb je met kabel, daar heb je ook geen keuze
Dat is historisch gegroeid, en stamt uit de tijd dat het technisch onmogelijk/ondoenlijk was om verschillende providers van dezelfde coax kabel gebruik te laten maken.

Bij glasvezel speelt dat probleem niet, dus vergelijking met kabel network gaat wat mij betreft mank

Ik snap dat investeerder die glas infra heeft aangelegd zijn geld wil terugverdienen, maar een andere partij toegang verlenen levert ook geld op.

Heb je mazzel dat reggefiber bij je in de buurt graaft, dan kan je wel provider kiezen
legt reggefiber ook de kabel erin ?. reggefiber doet eerst een uigebreid onderzoek naar haalbaarheid en hun winst marges met steun van de gemeenten waarbij buitengebieden op een houtje bijten, het verhaal van glasvezel is sneller dan coax is al lang proefondervindelijk achterhaald :mrgreen:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hoe duur zijn de glasvezeldiensten van Caiway?

16again

Har06 schreef:legt reggefiber ook de kabel erin ?. reggefiber doet eerst een uigebreid onderzoek naar haalbaarheid en hun winst marges met steun van de gemeenten waarbij buitengebieden op een houtje bijten
Op de reggefiber site valt te lezen dat 1,7 miljoen huishoudens aangesloten zijn, en 24 providers diensten via hun network aanbieden.

Logisch dat niemand staat te trappelen de buitengebieden aan te sluiten. Als er zoveel graafwerk voor een enkele aansluiting nodig is, dat dit 10.000 euro kost, wat is dan terugverdien tijd...?

Har06 schreef:het verhaal van glasvezel is sneller dan coax is al lang proefondervindelijk achterhaald
Ik heb het nergens over snelheid gehad! (enerzijds is bandbreedte kabel veelal toereikend, anderzijds heeft bandbreedte glasvezel een gigantisch groei potentieel)
Ik geef alleen aan dat met huidige stand van techniek er geen technische belemmering bestaat, die monopolie rechtvaardigt

16again

MichielFRL schreef:Verschil is dat Caiway haar coax netwerk verglaasd heeft en het geen nieuw open netwerk betreft zoals op andere plaatsen door Reggefiber wordt aangelegd.
Dat had TS al bondig samengevat in topic titel:
Glasvezel monopolie

Har06

16again schreef:
MichielFRL schreef:Verschil is dat Caiway haar coax netwerk verglaasd heeft en het geen nieuw open netwerk betreft zoals op andere plaatsen door Reggefiber wordt aangelegd.
Dat had TS al bondig samengevat in topic titel:
Glasvezel monopolie

helemaal niet, iedereen is vrij om z,n eigen keuze te maken :wink:

16again

Har06 schreef:
16again schreef: Glasvezel monopolie
Vrije keuze....? Als je eerst naar andere regio verhuist.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
Har06 schreef:
16again schreef: Glasvezel monopolie
Vrije keuze....? Als je eerst naar andere regio verhuist.
En dat is geen keuze?

Har06

[
En dat is geen keuze?[/quote]

Uiteraard, je kunt ook een schotel plaatsen en je overleveren aan Canal D :mrgreen:

16again

angel1978 schreef:
16again schreef: Vrije keuze....? Als je eerst naar andere regio verhuist.
En dat is geen keuze?
Dat noem ik een regionaal monopolie.

@Har06
Schotel is uiteraard geen alternatief voor breedband internet.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
angel1978 schreef:
16again schreef: Vrije keuze....? Als je eerst naar andere regio verhuist.
En dat is geen keuze?
Dat noem ik een regionaal monopolie.

@Har06
Schotel is uiteraard geen alternatief voor breedband internet.
De bakker heeft hier ook een regionaal monopolie ( enige in de straat ).
Het zou verboden moeten worden...

Serieus: Mag er geen andere glasvezelaanbieder ter plekke? Dan zou een klacht terecht kunnen zijn. Maar volgens mij is dat hier niet het geval en is er nog geen andere partij die interesse heeft.

16again

angel1978 schreef: De bakker heeft hier ook een regionaal monopolie ( enige in de straat ).
Maar de infrastructuur om de bakker in het naastgelegen dorp te bereiken is wel vrij toegankelijk!
angel1978 schreef: Mag er geen andere glasvezelaanbieder ter plekke? Dan zou een klacht terecht kunnen zijn. Maar volgens mij is dat hier niet het geval en is er nog geen andere partij die interesse heeft.
Uiteraard komt ook niet elke energie leverancier zijn eigen stroomkabeltje ingraven zodra je wil overstappen. Dat zou onbetaalbaar zijn.
Idem bij glasvezel. Indien andere partij al netwerk heeft aangelegd, en het gros van potentiele klanten heeft weg gekaapt, kan een nieuwe aanbieder nooit voldoende nieuwe klanten werven om op rendabele manier een eigen network in te graven (voor zover gemeente toestemming geeft, omdat er immers al een soortgelijk netwerk ligt).

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je kunt ook eens omdenken: wees blij dat er een partij glasvezel wil aanleggen in een gebied waar niet al teveel aansluitingen zullen komen. Als die kleine koek ook nog eens onder meerdere partijen moet worden verdeeld blijft er zo weinig over dat niemand een business case kan maken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Lweber schreef:Sinds kort is mijn huis aangesloten op glasvezel. Een hele vooruitgang t.o.v. de koperen KPN draad die we nu hebben. In veel gemeentes, o.a. Wijchen, heb je de keus uit diverse aanbieders. In mijn gemeente, Heumen, is alleen Caiway beschikbaar, een monopolie dus.
Mag dat?
Het is geen monopolie, die kabel staat volgens mij open voor alle telco's, tenminste dat is in alle andere gemeenten wel zo, ook hier, maar er is simpelweg op dit moment nog maar 1 telco op actief. En dat is niet synoniem aan een monopolie.

Maar wat is er precies mis met Caiway eigenlijk?

Gesloten